Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.455.2024.2.KC
Temat interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania świadczenia małżeńskiego otrzymywanego z USA.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia małżeńskiego otrzymywanego z USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 października 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Na podstawie decyzji Social Security Administration Retirement Survivors and Disability Insurance z (...) 2021 r. otrzymała Pani świadczenie małżeńskie z tytułu zatrudnienia Pani męża A.A w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Za granicą zatrudniony był tylko mąż, natomiast Pani przebywała i obecnie przebywa w Polsce. Jest Pani obywatelką Polski, mieszka w Polsce i tu znajduje się Pani centrum interesów życiowych. Nie posiada Pani obywatelstwa amerykańskiego, jak również nie posiada majątku w USA.
Wypłacane świadczenie jest formą świadczenia rodzinnego na podstawie przepisów obowiązujących w USA. Zgodnie z corocznymi rozliczeniami otrzymywanymi z Social Security Administration kwota świadczenia jest opodatkowana w USA 25,5% stawką podatku. Bank, w którym posiada Pani środki ze świadczenia małżeńskiego, nie pobiera podatku. Nie otrzymuje Pani z banku rozliczenia PIT-11.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wniosek dotyczy następujących lat podatkowych: 2021, 2022 i 2023.
Pani mąż po osiągnięciu wieku emerytalnego według przepisów amerykańskich (66 lat) wystosował podanie o świadczenie z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych (U.S. Social Security) oraz Formularz pomocniczy do podania WZ0-PL-1, w którym ubiegał się: o emeryturę dla siebie w związku z osiągnięciem wieku i pracą w USA w latach 1986-1990 oraz o świadczenie dla współmałżonka – dla Pani. Zgodnie z wnioskiem, Pani mąż uzyskał emeryturę, a Pani otrzymała świadczenie małżeńskie z tytułu zatrudnienia Pani męża w USA. Za granicą zatrudniony był tylko mąż. Uzyskanie świadczenia zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez Ambasadę USA.
Świadczenie przyznane zostało na podstawie federalnych przepisów emerytalno-rentowych i wypłacane jest przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration).
Nie posiada Pani wiedzy co do konkretnego artykułu jak i nazwy aktu prawnego, na podstawie którego zostało Pani przyznane świadczenie, gdyż w wyżej przywołanym zaświadczeniu jest ogólnie mowa, że zostało ono przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych bez przytaczania konkretnego przepisu, czy aktu prawnego.
Świadczenie wypłacane jest na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych i nie stanowi elementu systemu zabezpieczenia społecznego związanego z Pani prawem do emerytury lub renty.
Pani mąż rozpoczął pobieranie swoich świadczeń emerytalnych z Social Security w roku 2021. Pobieranie świadczeń emerytalnych przez Pani męża było warunkiem uprawniającym do otrzymania przez Panią świadczenia małżeńskiego.
Przyznanie Pani świadczenia nie było uzależnione od osiągnięcia przez Panią określonego wieku. Przyznanie świadczenia nie było uzależnione od wysokości Pani dochodów. Świadczenie jest świadczeniem stałym wypłacanym co miesiąc. Nie zna Pani metody wyliczenia wysokości wyżej wymienionego świadczenia. Wysokość świadczenia małżeńskiego, według Pani wyliczeń, stanowi około (...)% emerytury Pani męża. Wysokość emerytury męża uzależniona jest od: lat pracy męża w USA, dokonanych przez Pani męża wpłat składek na Social Security, wysokości jego zarobków uzyskanych w czasie pracy w USA.
Przyznane Pani świadczenie małżeńskie nie miało na celu wsparcia materialnego rodziny w trudnej sytuacji finansowej i nie było związane z utrzymywaniem dziecka/dzieci.
Pytanie
Czy otrzymywane przez Panią świadczenie małżeńskie z USA jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, świadczenie małżeńskie otrzymywane przez Panią z Social Security Administration, które jest odpowiednikiem świadczenia rodzinnego, nie podlega opodatkowaniu i wykazywaniu w zeznaniu podatkowym i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na mocy art. 3 ust. 1a omawianej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pani obywatelką Polski, mieszka w Polsce i tu znajduje się Pani centrum interesów życiowych. Nie posiada Pani obywatelstwa amerykańskiego, jak również nie posiada majątku w USA. Za granicą zatrudniony był tylko mąż, natomiast Pani przebywała i obecnie przebywa w Polsce. Pani mąż po osiągnięciu wieku emerytalnego według przepisów amerykańskich (66 lat) wystosował podanie o świadczenie z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych (U.S. Social Security) oraz Formularz pomocniczy do podania WZ0-PL-1, w którym ubiegał się: o emeryturę dla siebie w związku z osiągnięciem wieku i pracą w USA w latach 1986-1990 oraz o świadczenie dla współmałżonka – dla Pani. Zgodnie z wnioskiem, Pani mąż uzyskał emeryturę, a Pani otrzymała świadczenie małżeńskie z tytułu zatrudnienia Pani męża w USA. Świadczenie przyznane zostało na podstawie federalnych przepisów emerytalno-rentowych i wypłacane jest przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration).
W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Jednocześnie art. 20 ust. 1 powołanej Umowy wskazuje sposób unikania podwójnego opodatkowania dochodów. W myśl tego przepisu:
Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia małżeńskiego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie małżeńskie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Z przedstawionych przez Panią informacji jednoznacznie wynika, że otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki świadczenie małżeńskie jest wypłacane przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration) na podstawie federalnych przepisów emerytalno-rentowych, a nie przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Wobec powyższego, otrzymywane przez Panią ww. świadczenie – w sytuacji, gdy nie jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych – nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, świadczenie wypłacane Pani ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ww. Umowy polsko-amerykańskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, ww. świadczenie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.