Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz ww. Beneficjent... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz ww. Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem świadczeń od fundacji rodzinnej. Uzupełnili go Państwo - na wezwanie - pismem z 23 września 2024 r. (data wpływu 26 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest (...) Fundacja Rodzinna - fundacja rodzinna w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej - Fundacja lub Fundacja rodzinna). Jedynym fundatorem Fundacji jest Pan A.A. (dalej - Fundator).
Fundacja rodzinna powstała w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji. Szczegółowym celem Fundacji jest zapewnienie trwałości i niepodzielności majątku Fundatora, pomnażanie majątku Fundatora oraz zapewnienie sprawnego zarządzania tym majątkiem. Ponadto, celem szczegółowym Fundacji jest pokrywanie kosztów utrzymania, kształcenia i leczenia beneficjentów będących osobami fizycznymi, a także kształtowanie zdrowego trybu życia beneficjentów, organizacji ich wypoczynku i wydarzeń sprzyjających integracji rodzinnej beneficjentów.
Beneficjentami Fundacji - oprócz Fundatora są partnerka Fundatora (nie pozostają w formalnym związku małżeńskim z fundatorem), wspólne dzieci Fundatora i jego partnerki, rodzice Fundatora, brat Fundatora oraz rodzice partnerki Fundatora.
Fundator wniósł do Fundacji środki pieniężne na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie - 100.000 złotych polskich (środki te pochodzą z majątku osobistego Fundatora). Ponadto Fundator wniesie do Fundacji portfel akcji w spółkach notowanych na giełdzie, których wartość na dzień składania wniosku wynosi ok. 600 tys. zł.
Fundator posiada 95% udziałów, a partnerka Fundatora posiada 5% udziałów w spółce prawa handlowego z siedzibą w Polsce: C. sp. z o.o. (dalej - Spółka), która została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 1 marca 2022 roku. Fundator i partnerka Fundatora wniosą posiadane udziały Spółki w drodze darowizny do Fundacji. Następnie Fundacja dokona sprzedaży posiadanych udziałów w C. sp. z o.o. na rzecz zewnętrznego inwestora (podmiot nie będący udziałowcem w C. sp. z o.o., niepowiązany kapitałowo ani osobowo z Fundatorem). Sprzedaż posiadanych udziałów w C. sp. z o.o. planowana jest na lata 2024 lub 2025, dokładna data sprzedaży będzie zależeć od przebiegu negocjacji z inwestorem. Jednakże, z uwagi na sytuację rynkową w branży, w której działa Spółka, rok 2024 jest optymalnym biznesowo momentem na przeprowadzenie tej transakcji.
Głównym celem Fundacji będzie gromadzenie mienia, w tym reinwestowanie środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów w Spółce C. sp. z o.o. W związku z powyższym, Fundacja w okresie najbliższych kilku lat nie planuje wypłacać beneficjentom Fundacji ani Fundatorowi świadczeń pochodzących ze sprzedaży udziałów w C. sp. z o.o.; wedle założeń Fundatora wypłata taka będzie mogła mieć miejsce jedynie w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności (np. choroba Fundatora lub beneficjenta), jeśli zyski osiągane przez Fundację nie będą wystarczające na pokrycie wydatków związanych z tymi okolicznościami. Fundacja będzie wypłacać świadczenia na rzecz beneficjentów; jednak - z zastrzeżeniem zdania poprzedniego - środki przeznaczane do wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów/Fundatora będą pochodzić wyłącznie z zysków osiąganych przez Fundację tj. z inwestowania środków pieniężnych pozyskanych w wyniku sprzedaży udziałów C. sp. z o.o. oraz zysków generowanych przez wniesiony do Fundacji portfel akcji spółek notowanych na giełdzie. Podsumowując, z zastrzeżeniem wskazanego wyżej wyjątku, zyski ze sprzedaży udziałów w C. sp. z o.o. nie zostaną przekazane przez Fundację na rzecz jej beneficjentów/Fundatora w okresie najbliższych kilku lat.
Intencją Fundacji jest uzyskanie potwierdzenia, że uzyskane przez Fundację rodzinną przychody ze sprzedaży udziałów w Spółce C. sp. z o.o. będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, oraz potwierdzenia skutków podatkowych związanych z wypłatą świadczeń beneficjentom Fundacji.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
(…) Fundacja Rodzinna w organizacji została utworzona 19 kwietnia 2024 roku. (...) Fundacja Rodzinna w organizacji nie została jeszcze wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnych, a wniosek o rejestrację do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim został wysłany 16 maja 2024 r.
A.A. stał się właścicielem udziałów w Spółce C. Sp. z o.o. w wyniku przekształcenia swojej działalności gospodarczej C. A.A. (wówczas 100% udziałów). W takim przypadku przedsiębiorca przekształcany, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem. Dniem przekształcenia jest dzień, w którym spółka przekształcona została wpisana do rejestru, czyli 1 marca 2022 r.
Na mocy umowy sprzedaży udziałów z (…) marca 2022 r. B.B. nabyła od A.A. 5% udziałów w C. sp. z o.o. Aktualnie A.A. posiada 95%, a B.B. 5% udziałów w C. Sp. z o.o.
W odniesieniu do akcji, które A.A. planuje wnieść do (...) Fundacji Rodzinnej - są one składnikiem portfeli inwestycyjnych nabytych za pośrednictwem banku. A.A. nabył dwa portfele inwestycyjne, kolejno w datach: 22 lutego 2024 r. oraz 21 maja 2024 r.
Pytania
1)Czy sprzedaż udziałów w Spółce C. sp. z o.o. przez Fundację rodzinną będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, i w konsekwencji czy fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w stosunku do przychodów osiągniętych ze sprzedaży tych udziałów?
2)Czy przekazanie przez Fundację na rzecz beneficjentów świadczeń będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu), w przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest Fundator lub dzieci Fundatora, rodzice Fundatora, bądź brat Fundatora, którzy w stosunku do Fundatora należą do tzw. „zerowej grupy podatkowej” wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn?
3)Czy w przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest partnerka Fundatora (niebędąca w formalnym związku małżeńskim z Fundatorem) oraz rodzice partnerki Fundatora to przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem PIT według stawki 15% od osiągniętego przychodu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu)?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 2 i 3 w zakresie podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 2
W przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest Fundator lub dzieci Fundatora, rodzice Fundatora, bądź brat Fundatora, którzy w stosunku do Fundatora należą do tzw. „zerowej grupy podatkowej” wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Ad. 3
W przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest partnerka Fundatora (niebędąca w formalnym związku małżeńskim z Fundatorem) oraz rodzice partnerki Fundatora to przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem PIT według stawki 15% od osiągniętego przychodu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 2
Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Przekazanie beneficjentowi świadczenia przez fundację rodzinną podlega opodatkowaniu podatkiem według stawki 10% lub 15% osiągniętego przychodu. Stawka podatku zależy od tego w jakiej relacji pozostaje beneficjent z fundatorem:
1)jeśli osoba jest zaliczona do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn względem fundatora, stosowana jest stawka 10%,
2)jeśli jest osobą, która nie kwalifikuje się do tej kategorii - stawka podatku wynosi 15%.
Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - z zastrzeżeniem ust. 49.
Zgodnie z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 57, stosuje się do części przychodów:
1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Osobami wskazanymi w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn są:
1)małżonek,
2)zstępni - dzieci, wnuki, prawnuki etc.
3)wstępni - rodzice, dziadkowie, pradziadkowie etc.
4)pasierbowie,
5)rodzeństwo,
6)ojczym,
7)macocha.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1)Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2)Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3)Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4)W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5)Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1)Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2)Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 57, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że w związku z ewentualnym otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji świadczeń od Fundacji, beneficjenci będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
W ocenie Fundacji z powołanych regulacji wynika, że w przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest Fundator lub dzieci Fundatora, rodzice Fundatora, bądź brat Fundatora, którzy w stosunku do Fundatora należą do tzw. „zerowej grupy podatkowej” wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3
Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT, przekazanie beneficjentowi świadczenia przez fundację rodzinną podlega opodatkowaniu podatkiem według stawki 10% lub 15% osiągniętego przychodu.
Stawka podatku zależy od tego w jakiej relacji pozostaje beneficjent z fundatorem:
1)jeśli osoba jest zaliczona do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn względem fundatora, stosowana jest stawka 10%,
2)jeśli jest osobą, która nie kwalifikuje się do tej kategorii - stawka podatku wynosi 15%.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III - innych nabywców.
W ocenie Fundacji, z powołanych regulacji wynika, że w przypadku gdy beneficjentem Fundacji jest partnerka Fundatora (niebędąca w formalnym związku małżeńskim z Fundatorem) oraz rodzice partnerki Fundatora, przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem PIT według stawki 15% od osiągniętego przychodu w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 2 i 3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawą z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W świetle art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.
Na podstawie art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Jak wynika z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Według art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21
Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
Z powyższego przepisu wynika w sposób jednoznaczny, że krąg osób objętych ww. zwolnieniem określa się na moment otrzymania świadczeń z fundacji rodzinnej.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
W świetle art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596 ze zm.):
Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Zasadą jest, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
- fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
- a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w drodze darowizny albo spadku przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo traktowane jest jako wniesienie mienia przez fundatora. Natomiast wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w drodze darowizny albo spadku przez inne osoby - uważa się za wniesienie mienia przez fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1)w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora - sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
W związku z powyższym, przekazanie przez Fundację świadczeń na rzecz beneficjentów (Fundatora, dzieci Fundatora, rodziców Fundatora bądź brata Fundatora), którzy w stosunku do Fundatora należą do tzw. „zerowej grupy podatkowej” wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie korzystać po stronie tych osób ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz ww. Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Natomiast, skoro pozostali beneficjenci, tj. partnerka oraz rodzice partnerki nie należą w stosunku do Fundatora do tzw. „zerowej grupy podatkowej” wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, to świadczenia przekazane przez Fundację na ich rzecz nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazanie przez Fundację na rzecz takich beneficjentów świadczeń będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 15% od osiągniętego przychodu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 17 lit. b) tej ustawy. Fundacja jako płatnik będzie miała obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).