Skutki podatkowe zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi, przez osobę mającą zezwolenie na pobyt czasowy na terenie Polski. - Interpretacja - null

Shutterstock

Skutki podatkowe zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi, przez osobę mającą zezwolenie na pobyt czasowy na terenie Polski. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Skutki podatkowe zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi, przez osobę mającą zezwolenie na pobyt czasowy na terenie Polski.

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 października 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani obywatelką Białorusi, przebywa na stałe w Polsce od sierpnia 2022 r., otrzymała Pani zezwolenie na pobyt czasowy od Wojewody A ważne do (...) maja 2026 r.

W Polsce pracuje Pani od sierpnia 2022 r. na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony. Ze względów osobistych nie planuje Pani wracać na Białoruś. Spodziewa się Pani także otrzymać zezwolenie na pobyt stały w Polsce.

Jest Pani właścicielem mieszkania na Białorusi, które otrzymała jako darowiznę od jej ojca (...) 2021 r. Ponieważ nie ma Pani zamiaru wracać na Białoruś, planuje Pani sprzedać tę nieruchomość, a dochód ze sprzedaży mieszkania przeznaczyć jeszcze w tym samym roku kalendarzowym na zakup mieszkania w Polsce.

Nie zajmuje się Pani działalnością gospodarczą. Nieruchomość ta nie jest majątkiem związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą ani majątkiem stanowiącym własność przedsiębiorstwa. W tej chwili nie wie Pani, czy będzie musiała zapłacić podatek od sprzedaży tej nieruchomości na Białorusi.

Uzupelnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Zamierza Pani sprzedać mieszkanie w 2024 r.

W roku, w którym sprzeda Pani mieszkanie, będzie Pani miała stałe miejsce zamieszkania w Polsce.

Pytanie

Czy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi, będzie Pani musiała zapłacić podatek w Polsce? Czy będzie musiała Pani złożyć w urzędzie skarbowym w Polsce deklarację podatkową?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, nie musi Pani płacić podatku i nie powinna Pani składać deklaracji podatkowej w urzędzie skarbowym w Polsce, na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (art. 13 ust. 1 ww. umowy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pani obywatelką Białorusi. W 2024 r. będzie Pani miała stałe miejsce zamieszkania w Polsce. W Polsce pracuje Pani od sierpnia 2022 r. na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony. Ze względów osobistych nie planuje Pani wracać na Białoruś. Spodziewa się Pani także otrzymać zezwolenie na pobyt stały w Polsce. Jest Pani właścicielem mieszkania na Białorusi, które otrzymała jako darowiznę od jej ojca (...) 2021 r. Ponieważ nie ma Pani zamiaru wracać na Białoruś, planuje Pani sprzedać tę nieruchomość w 2024 r., a dochód ze sprzedaży mieszkania przeznaczyć jeszcze w tym samym roku kalendarzowym, na zakup mieszkania w Polsce.

W świetle opisanej sytuacji, powzięła Pani wątpliwość, czy będzie Pani musiała zapłacić podatek i złożyć w urzędzie skarbowym w Polsce deklarację podatkową, w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości położonej na terenie Białorusi.

W przedmiotowej sprawie znajdują zastosowanie uregulowania umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 120 poz. 534).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 omawianej umowy:

Zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W myśl art. 6 ww. umowy:

1.Dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

2.Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony.

3.Postanowienia ustępu 1 mają zastosowanie do dochodu powstałego z bezpośredniego użytkowania, najmu, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego.

4.Postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodów z majątku nieruchomego należącego do osoby, który służy do wykonywania wolnego zawodu.

W myśl art. 23 ust. 1 tej umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.

Stosownie do art. 4 ust. 1 cyt. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Zgodnie z przywołanymi powyżej regulacjami – w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi, zyski z przeniesienia jej własności podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym położona jest nieruchomość. Innymi słowy w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Białorusi przez osobę mającą miejsce stałego zamieszkania w Polsce, sprzedaż ta jest opodatkowana na Białorusi – zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej pomiędzy Polską a Białorusią.

W konsekwencji, planowane odpłatne zbycie przez Panią w 2024 r. mieszkania położonego na terenie Białorusi, które nabyła Pani (...) 2021 r. w drodze darowizny od ojca – stosownie do art. 13 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – będzie podlegać opodatkowaniu na Białorusi. Oznacza to, że w Polsce nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z odpłatnym zbyciem.

Wobec powyższego, należy zgodzić się z Pani stanowiskim, że nie będzie ciążył na Pani obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w urzędzie skarbowym w Polsce, z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na Białorusi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.