Skutki podatkowe prowadzenia działalności w formie spółki LLC. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.468.2024.2.SJ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skutki podatkowe prowadzenia działalności w formie spółki LLC.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-w zakresie pytania nr 1 i nr 2 – prawidłowe,
-w zakresie pytania nr 5 – nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych prowadzenia działalności w formie spółki LLC.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca utworzył amerykańską spółkę typu limited liability X LLC (dalej zwana LLC), którą utworzył na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem tej spółki. Spółka ta, jest spółką typu hybrydowego, mającą w sobie zarówno cechy spółki kapitałowej oraz osobowej - zgodnie z przepisami prawa podatkowego Stanów Zjednoczonych w przypadku, gdy spółka tego typu ma jedynego wspólnika, klasyfikowana jest ona domyślnie jako podmiot transparentny podatkowo (tzw. disregarded entity as separate from its owner). Spółka może także wybrać sposób opodatkowania właściwy dla osób prawnych (tzw. corporations). Wnioskodawca jednak skorzystał z tego wyboru i nie dokona zmiany domyślnej reguły klasyfikacyjnej, w związku z czym traktowana ona będzie jako spółka transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności będą opodatkowane na poziomie wspólnika. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, zamieszkuje stale w Polsce. Zgodnie z prawem stanowym spółka LLC może prowadzić dowolną działalność, w dowolnym miejscu na świecie w granicach prawa i nie ma zdefiniowanego przedmiotu działalności gospodarczej. Spółka LLC została już założona, lecz Wnioskodawca w ramach LLC nie prowadzi jeszcze działalności programistycznej opisanej we wniosku oraz nie uzyskuje przychodów, gdyż oczekuje na wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określonym w niniejszym wniosku.
Działalność opisana we wniosku będzie podjęta przez Wnioskodawcę w ramach LLC od momentu wybranego przez Wnioskodawcę, prawdopodobnie po uzyskaniu interpretacji indywidualnej w odpowiedzi na niniejszy wniosek, jednakże Wnioskodawca zastrzega, że może podjąć opisaną we wniosku działalność w ramach istniejącej już X LLC - przed otrzymaniem indywidualnej interpretacji.
Wnioskodawca w dniu 9 lipca 2024 r. złożył również wniosek do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji skarbowej w zakresie prawa do stosowania ulgi IP Box przez Wnioskodawcę jako jedynego wspólnika „X LLC”.
Wnioskodawca założył Spółkę LLC w Stanach Zjednoczonych Ameryki celu utworzenia i rozwoju oprogramowania Y i uzyskiwania przychodów z dostępu w modelu abonamentowym, który będzie dawał klientom prawo do korzystania z platformy ... Na dzień złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca wykonuje w Polsce działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem (kod wiodący PKD 62.01.Z). Tej działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce dotyczy indywidualna interpretacja sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1058.2023.3.MR. Natomiast niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie działalności Wnioskodawcy w ramach LLC. Wnioskodawca po uzyskaniu pozytywnej indywidualnej interpretacji w odpowiedzi na niniejszy wniosek planuje zaprzestać wykonywania lub znacznie ograniczyć wykonywaną dotychczas działalności gospodarczą jako osoba fizyczna Polsce i rozpocząć działalność programistyczną w ramach LLC jako jedyny Wspólnik LLC. Wybór podmiotu amerykańskiego LLC jest dla Wnioskodawcy korzystny, ponieważ potencjalni klienci czują się bardziej komfortowo zawierając umowy z LLC będącą podmiotem prawa Stanów Zjednoczonych, niż z osobą fizyczną z Polski.
Wnioskodawca w ramach LLC będzie tworzył i rozwijał nowy produkt - Y. W tym celu Wnioskodawca jako jedyny Wspólnik LLC wniesie do LLC niektóre kluczowe kody źródłowe rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, będące należącą do Wnioskodawcy własnością intelektualną o wartości 100 000 EUR. Wniesione kody źródłowe na dzień wniesienia ich przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC nie będą stanowiły kompletnego systemu, który mógłby zostać udostępniony Klientom w celu uzyskiwania przychodów. Po pewnym czasie od wniesienia przez Wnioskodawcę do LLC wskazanych wyżej praw własności intelektualnej, w wyniku prowadzonych przez Wnioskodawcę w ramach LLC prac rozwojowych, wniesione kody, zostaną rozbudowane, na skutek czego, Oprogramowanie osiągnie poziom umożliwiający uzyskiwanie przychodów z nowego produktu - Y. LLC będzie pracować nad Y i udostępni go Klientom wkrótce po wniesieniu praw własności intelektualnej. Nowy produkt, Y będzie obejmować nowe metody przetwarzania danych, nowe metody kierowania spostrzeżeniami, nowe metody dostarczania ich klientom itp. Kluczową rolą LLC będzie ustalenie ciągłego przepływu pracy w celu tworzenia nowych produktów, funkcji i zwiększenia ilości praw własności intelektualnej pochodzących z działalności badawczo-rozwojowej. Zwiększenie wiedzy zostanie osiągnięte poprzez uruchomienie nowych produktów i usług w ramach Y.
Wnioskodawca w ramach LLC będzie koordynował wszystkie działania badawczo-rozwojowe, a także sam je prowadził. W ramach spółki LLC będzie Wnioskodawca tworzył i rozwijał autorskie Oprogramowanie do integracji marketingu o nazwie Y. Wiedza wymagana do opracowania Oprogramowania Y wykracza poza powszechną wiedzę. Jego innowacyjność polegać będzie na unikalnym sposobie obsługi przychodzących danych, jak również konstruowaniu ich w sposób pozwalający na maksymalne praktyczne wykorzystanie tych danych w biznesie klientów. Wnioskodawca posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu przetwarzania danych, technik analitycznych i integracyjnych, co pozwala Wnioskodawcy na stworzenie nowatorskiego i wydajnego rozwiązania. Rozwój Y w ramach LLC wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia, ponieważ będzie to produkt w całości opracowany przez Wnioskodawcę i zespół współpracujących podmiotów, wykonujących usługi programistyczne i wsparcia IT. Wnioskodawca w ramach LLC będzie planował swoje prace, wykonywał poprawki i duże aktualizacje funkcjonalne z wykorzystaniem metodyk zwinnych, takich jak (...). Takie podejście pozwoli na ustalenie priorytetowych zadań, szybką iterację i dostosowanie produktu do zmian w wymaganiach użytkowników i warunkach rynkowych. Podczas tworzenia Y Wnioskodawca, w ramach LLC będzie używać różnych języków programowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że utwory, jakie będą tworzone i rozwijane przez Wnioskodawcę w ramach LLC będą chronione na podstawie art. 74 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2509). Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC będzie wykonywana sposób ciągły i systematyczny, tj. uporządkowany oraz według opracowanego przez Wnioskodawcę w ramach LLC harmonogramu, a jej efektem będzie tworzenie Oprogramowania dopasowanego do indywidualnych potrzeb Klientów. Działania Wnioskodawcy w ramach LLC będą zmierzać do zwiększenia oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Wskazane powyżej efekty prac twórczych kwalifikować się będą jako prace prowadzące do powstania utworów w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bądź poprzez stworzenie nowego programu komputerowego, bądź poprzez twórczą zmianę (opracowanie) istniejącego programu komputerowego (systemu wykorzystywanego przez klienta).
Wnioskodawca w ramach LLC nie będzie prowadzić badań naukowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.). Natomiast w ramach podejmowanej działalności w ramach LLC Wnioskodawca będzie podejmował działalność twórczą, która obejmuje nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Prace zmierzające do stworzenia lub rozwinięcia programu komputerowego, będą kończyć się pozytywnym wynikiem, którego efektem będzie program komputerowy, napisany w języku programistycznym. Wnioskodawca będzie wykorzystywać w ramach LLC te wyniki we wszystkich efektach swojej pracy. Na zakończenie uznać należy, iż prace polegające na tworzeniu i rozwijaniu Oprogramowania będą mieć skomplikowany charakter i każdorazowo będą wymagać podjęcia wielu prac i czynności o charakterze programistycznym. Będą mieć one przymiot indywidualności, innowacyjności oraz niepowtarzalny charakter. Wnioskodawca w ramach LLC będzie opracowywać nowe lub ulepszone produkty lub procesy, które w znacznym stopniu odróżniać się będą od rozwiązań już funkcjonujących w przedsiębiorstwie. Wnioskodawca w ramach LLC będzie wykonywać cały proces tworzenia i rozwijania Oprogramowania Y.
Dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej zostanie osiągnięty z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej (art. 30ca ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT). Wnioskodawca zamierza skorzystać z preferencyjnego opodatkowania stawką 5% w odniesieniu do kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP Box), uregulowanego w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, w 2024 r. i w latach kolejnych, w których będzie uzyskiwał dochody w takich samych okolicznościach faktycznych, jak w przedstawionym zdarzeniu.
Wnioskodawca będzie prowadził pozaksięgową ewidencję, w której dokonywać będzie wyodrębnienia kwalifikowanych praw własności intelektualnej (praw IP Box). Wyodrębnionymi prawami IP Box będą majątkowe prawa autorskie do Oprogramowania.
Wnioskodawca w ramach LLC ponosił będzie szereg kosztów bezpośrednio związanych z tworzeniem i rozwojem Oprogramowania, tj.:
1)sprzęt komputerowy - do bezpośredniego tworzenia i rozwijania Oprogramowania oraz jego testowania;
2)koszty nabycia wyników prac badawczo-rozwojowych od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
3)koszty nabycia usług wsparcia od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
4)koszty wynagrodzenia osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej biorących udział przy tworzeniu i rozwoju Oprogramowania na podstawie umowy zlecenia (lub umowy o podobnym charakterze zawartej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych) - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
5)koszty Internetu - do komunikowania się przez Wnioskodawcę z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
6)koszty telekomunikacyjne - do komunikowania się Wnioskodawcy z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
7)koszty doradztwa prawno-podatkowego IP Box - koszty usług doradczych dotyczą możliwości skorzystania z ulgi IP Box, jak i samego złożenia wniosku o interpretację, w tym kontekście będzie miał Wnioskodawca możliwość otrzymania odpowiedzi, czy Jego działalność w ramach LLC związana jest z działalnością badawczo-rozwojową. Wydatki na usługi doradcze nie obejmują natomiast opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej;
8)koszty usług księgowych - związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością programistyczną. Księgowość wskazuje, jakie koszty są kosztami poniesionymi w danym okresie, wskazuje prawidłowość przyporządkowania ze strony księgowej danych kosztów do IP oraz umożliwia rozdział faktury za usługi, ponadto wskazuje, pod którą pozycją dany koszt znajduje się w prowadzonej ewidencji;
9)koszt zakupu usług Web Services - służących bezpośrednio do wytwarzania oprogramowania w modelu ...., w szczególności Wnioskodawca w ramach LLC będzie wykorzystywać je do tworzenia i rozwijania oprogramowania w środowisku chmurowym w taki sposób, w jaki będzie ono później docelowo uruchamiane na platformie produkcyjnej, a także do usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
10)koszt zakupu usług sieciowych (serwery, bazy danych, dodatkowe usługi usprawniające działanie aplikacji internetowych, np. cloudflare, itp.) - usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
11)koszt zakupu oprogramowania usprawniającego tworzenie aplikacji - w celu usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania.
Jak zostało już wspomniane, wyodrębniać będzie Wnioskodawca w prowadzonej odrębnej od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencji, Prawa IP Box (prawa autorskie do Oprogramowania), spełniając tym samym wymóg wynikający z art. 30cb ustawy o PIT. W przedmiotowej ewidencji dokonywać będzie Wnioskodawca wyodrębnienia przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty) przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej. Dokonywał będzie Wnioskodawca również wyodrębnienia kosztów, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o PIT. Rozwiązanie ewidencyjne umożliwiać będzie ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Ewidencja będzie prowadzona na bieżąco od pierwszego dnia rozpoczęcia opisanych w niniejszym wniosku prac.
Pod pojęciem „Oprogramowanie” należy rozumieć program komputerowy opisany we wniosku: Oprogramowanie Y – aplikację internetową integrująca systemy CRM z ... To narzędzie, które będzie pomagać marketerom ocenić skuteczność prowadzonych przez nich kampanii marketingowych. Innowacyjność tego oprogramowania polegać będzie na sposobie, w jaki zostanie opracowana ta aplikacja w celu identyfikacji źródeł ruchu odwiedzających witrynę oraz na sposobie, w jaki aplikacja łączy te informacje z systemami CRM.
Wnioskodawca będzie w ramach LLC tworzył i dalej rozwijał następujące Oprogramowanie Y. Aplikacja ta będzie przez Wnioskodawcę w ramach LLC rozwijana w celu uzyskiwania przychodów z udzielania dostępu w trybie abonamentowym. Działania zmierzające do usprawnienia oprogramowania komputerowego wytworzonego już wcześniej polegać będą na dopisywaniu nowych linijek kodu w celu dodania nowej funkcjonalności oraz usuwaniu starych linijek kodu i zastępowaniu ich nowymi w celu poprawy wydajności lub usuwaniu już niepotrzebnych funkcjonalności i zastępowaniu ich nowymi.
Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC, w ramach której będzie tworzyć i rozwijać Oprogramowanie będzie mieć charakter twórczy o indywidualnym charakterze, będzie wyrazem własnej twórczości indywidualnej, posiadać charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle, będzie nastawiona na tworzenie nowych oryginalnych rozwiązań o charakterze unikatowym. Wnioskodawca w ramach LLC będzie tworzyć i rozwijać Oprogramowanie tak, aby zaspokoić potrzeby istniejących jak i potencjalnych Klientów. Wnioskodawca będzie w stanie stwierdzić, że tworzenie programów komputerowych będzie mieć miejsce w ramach prowadzonej bezpośrednio przez Niego w ramach LLC działalności, w ramach której będzie prowadził prace w sposób systematyczny, zaplanowany i metodyczny w celu tworzenia nowych zastosowań przy wykorzystaniu zasobów wiedzy. Wykorzystywać będzie Wnioskodawca przy tym własną inwencję twórczą i korzystać z posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności. Niniejsze przesądza m.in. o elemencie „twórczym” owej działalności, tzn. będą to działania, które choćby w minimalnym stopniu odróżniają się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiadają cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia, a w szczególności konkretne działania zmierzające do usprawnienia oprogramowania komputerowego wytworzonego już wcześniej będą polegać na dopisywaniu nowych linijek kodu w celu dodania nowej funkcjonalności oraz usuwaniu starych linijek kodu i zastępowaniu ich nowymi w celu poprawy wydajności lub usuwaniu już niepotrzebnych funkcjonalności i zastępowaniu ich nowymi. Funkcjonalności nowe będą mieć charakter samodzielnych utworów - programów komputerowych.
W ofercie na rynku nie będzie drugiego takiego samego Oprogramowania, co stanowi o jego oryginalności i niepowtarzalności. Technologie i języki programowania, które powodują, że „Oprogramowanie” po jego wytworzeniu różnić się będzie od rozwiązań już funkcjonujących u Wnioskodawcy. Każdorazowo dobierać będzie Wnioskodawca odpowiednią technologię, do rozwiązania które ulepszyć ma istniejące funkcjonalności.
Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC, w której tworzyć będzie Oprogramowanie podejmowana będzie w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia. Systematyczność polega na planowaniu prac w okresach dwutygodniowych/miesięcznych, bazując na dotychczasowych wynikach prac oraz retrospekcję pozwalającą na wprowadzanie ulepszeń do procesu wytwarzania oprogramowania.
Cele, jakie na wstępie postawił sobie Wnioskodawca w celu wytworzenia nowego oprogramowania, polegają na wytworzeniu Oprogramowania dopasowanego do indywidualnych potrzeb rynkowych Klientów. Źródłem finansowania zaplanowanych prac będą przychody ze sprzedaży na rzecz Licencjobiorców. Wnioskodawca w ramach LLC będzie realizował zaplanowane przedsięwzięcie na podstawie własnego harmonogramu oraz na podstawie oczekiwań stawianych przez licencjobiorców lub wymagania rynkowe. W ramach działalności Wnioskodawca będzie wykorzystywać swoje wieloletnie doświadczenie w dziedzinie programowania programów komputerowych, wiedzę informatyczną, znajomość modelowania przez tworzone Oprogramowanie. Poszczególne innowacyjne rozwiązania, powstawać będą w oparciu o wyżej opisaną wiedzę i umiejętności oraz języki programowania i technologie. Dotychczas w swojej działalności Wnioskodawca oferował tworzenie i rozwijanie programów komputerowych. Oprogramowanie będzie oparte na znajomości modelowania baz danych. Wnioskodawca zaplanował stworzenie i rozwijanie programu komputerowego opisanego we wniosku. Wnioskodawca zaplanował przedsięwzięcie na podstawie własnego harmonogramu oraz na podstawie oczekiwań stawianych przez zainteresowanych korzystaniem z programu komputerowego licencjobiorców. Efektem działań Wnioskodawcy będzie stworzenie nowego programu komputerowego, który w ramach LLC będzie rozwijany o nowe funkcjonalności poprzez dopisywanie nowych linijek kodu.
Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC, w której będzie tworzyć Oprogramowanie, nie będzie obejmować prac empirycznych lub teoretycznych, mających przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Efekty pracy, które Wnioskodawca nazywa „Oprogramowaniem”, zawsze będą utworami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj.:
- zawsze będą się rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem, zawsze są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej;
- nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny;
- nie będą jedynie „techniczną” realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez Klientów, bowiem zawsze mają charakter „twórczy”.
Wszystkie czynności, które realizować będzie Wnioskodawca w zakresie wytwarzania programów komputerowych, będą prowadziły każdorazowo do powstania utworów (odrębnych programów komputerowych), które będą podlegać ochronie zgodnie z art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do których przenoszone są autorskie prawa majątkowe.
Wnioskodawca zawierał będzie w ramach LLC umowy na korzystanie z licencji z wieloma podmiotami zainteresowanymi odpłatnym korzystaniem z programu komputerowego. Umowa na korzystanie z oprogramowania w formie licencji zawierana będzie z każdym zainteresowanym Licencjobiorcą, który zaakceptuje i podpisze warunki korzystania z tej licencji, za wynagrodzeniem. Umowa licencji przewidywać będzie wynagrodzenie za korzystanie z programu komputerowego Wnioskodawcy w okresach miesięcznych lub rocznych. Obciążać będzie Wnioskodawca w ramach LLC Klientów opłatą licencjobiorcę.
Funkcjonalny związek planowanych kosztów z poszczególnymi działaniami, które traktuje Wnioskodawca w ramach LLC jako konkretne prace rozwojowe jest następujący:
1)sprzęt komputerowy - do bezpośredniego tworzenia i rozwijania Oprogramowania oraz jego testowania;
2)koszty nabycia wyników prac badawczo-rozwojowych od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
3)koszty nabycia usług wsparcia od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
4)koszty wynagrodzenia osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej biorących udział przy tworzeniu i rozwoju Oprogramowania na podstawie umowy zlecenia (lub umowy o podobnym charakterze zawartej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych) - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
5)koszty Internetu - do komunikowania się przez Wnioskodawcę z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia irozwijania Oprogramowania;
6)koszty telekomunikacyjne - do komunikowania się Wnioskodawcy z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
7)koszty doradztwa prawno-podatkowego - koszty usług doradczych dotyczą możliwości uzyskania odpowiedzi na temat sposobów zgodnego z prawem podatkowym prowadzenia działalności jako wspólnik LLC, jak i samego złożenia wniosku o interpretację, w tym kontekście będzie miał Wnioskodawca możliwość otrzymania odpowiedzi, na temat sposobów zgodnego z prawem podatkowym prowadzenia działalności jako wspólnik LLC. Wydatki na usługi doradcze nie obejmują natomiast opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej;
8)koszty usług księgowych - związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością programistyczną. Księgowość wskazuje, jakie koszty są kosztami poniesionymi w danym okresie, wskazuje prawidłowość przyporządkowania ze strony księgowej danych kosztów do IP oraz umożliwia rozdział faktury za usługi, ponadto wskazuje, pod którą pozycją dany koszt znajduje się w prowadzonej ewidencji;
9)koszt zakupu usług Web Services - służących bezpośrednio do wytwarzania oprogramowania w modelu .., w szczególności Wnioskodawca w ramach LLC będzie wykorzystywać je do tworzenia i rozwijania oprogramowania w środowisku chmurowym w taki sposób, w jaki będzie ono później docelowo uruchamiane na platformie produkcyjnej, a także do usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
10)koszt zakupu usługami sieciowych (serwery, bazy danych, dodatkowe usługi usprawniające działanie aplikacji internetowych, np. cloudflare, itp.) - usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
11)koszt zakupu oprogramowania usprawniającego tworzenie aplikacji - w celu usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania.
Wnioskodawca nie zawsze zaliczał będzie w ramach LLC do wskaźnika nexus wszystkie wydatki, jakie przypisuje do kosztów uzyskania przychodów z konkretnego „Oprogramowania”, a jedynie te bezpośrednio związane z tworzeniem lub rozwijaniem „Oprogramowania”. Nie będzie stosował Wnioskodawca innych zasad przyporządkowania wydatków do wskaźników nexus. Klienci, o których mowa we wniosku to licencjobiorcy zarówno z terytorium Stanów Zjednoczonych, jak i spoza Stanów Zjednoczonych.
Uzupełnienie wniosku
Wycena w szacunkowej wysokości 100 000 EUR została uzyskana poprzez obliczenie całkowitego kosztu rozwoju oprogramowania, w tym kosztów robocizny, kosztów infrastruktury i zainwestowanego czasu, z uwzględnieniem prognozy przyszłych strumieni przychodów z kodu źródłowego. Podejście to jest powszechnie stosowane w wycenach własności intelektualnej oprogramowania i odzwierciedla uczciwą wycenę rynkową. Wnioskodawca uważa, że w przypadku uznania przez organ Krajowej Administracji Skarbowej iż wartość wniesionego przez Wnioskodawcę do LLC wkładu niepieniężnego w postaci kodu źródłowego przekroczy 2 000 000 zł, powstanie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ale nie spowoduje powstania obowiązku sporządzenia analizy porównawczej, o której mowa w art. 23zc ust. 1 par. 3 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz analizy zgodności warunków, o której mowa w art. 23zc ust. 1 par. 3 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z brzmienia art. 23zc ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym w przypadku transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu odpowiednio art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, transakcji innych niż transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23za ust. 1 - lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności, gdyż Wnioskodawca lub LLC będzie spełniać kryteria określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - do uznania go za mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę.
Usługi świadczone przez Spółkę LLC będą wykonywane w Polsce i będą obsługiwane z Polski. Wnioskodawca podkreśla, że podwykonawcze usługi opisane we wniosku będą świadczone na rzecz LLC w zdecydowanej mierze przez podmioty zagraniczne (spoza Polski) w sposób zdalny (ale nie wykluczone, że mogą być podmioty z Polski), co nie zmienia tego, że wszystkie usługi świadczone przez LLC będą świadczone z terenu Polski.
To, czy dany sposób organizacji przedsiębiorcy zagranicą stanowi zakład podatkowy nie jest kwestią natury faktycznej, a kwestią natury prawnej, która jest elementem nie opisu stanu faktycznego, a ewentualnie opisu własnego stanowiska Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał wyczerpująco, w jaki sposób zostanie zorganizowana działalność. Z uwagi na brak istnienia substratu materialnego wymaganego konwencjami o unikaniu podwójnego opodatkowania, w ocenie Wnioskodawcy taki zakład nie powstanie ani Stanach Zjednoczonych ani też w żadnym innym państwie, w którym mają siedzibę podmioty, dla których LLC będzie świadczyć usługi. To organ interpretacyjny ma odpowiedzieć na to pytanie. W tym stanie sprawy ponieważ ocena prawna należy do organu, a nie do Wnioskodawcy, Wnioskodawca może jedynie wskazać, że w Jego ocenie zakład podatkowy nie powstanie ani w Stanach Zjednoczonych ani też w żadnym innym państwie, w którym mają siedzibę podmioty, dla których będzie świadczyć usługi, co oznacza, że w ocenie Wnioskodawcy działalność gospodarcza LLC nie będzie prowadzona za pośrednictwem zakładów w rozumieniu właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, gdyż zdaniem Wnioskodawcy działalność LLC będzie wykonywana z Polski.
Zdecydowana większość przychodów LLC będzie wykonywana ze sprzedaży usług dla klientów z USA, natomiast usługi będą świadczone przez LLC w całości z terenu Polski. Spółka LLC jest zarejestrowana na terytorium Stanów Zjednoczonych. Spółka LLC nie posiada biura na terytorium Stanów Zjednoczonych. Zarząd spółki odbywać się będzie w całości z terytorium Polski. Spółka LLC nie posiada w Stanach Zjednoczonych biura ani filii, w której całkowicie lub częściowo wykonuje swoją działalność.
Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach spółki LLC - z tym zastrzeżeniem, że rozumienie znaczenia słów „w ramach LLC” należy interpretować w ten sposób, iż Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w celu obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z działalności Wnioskodawcy jako jedynego udziałowca spółki LLC z tytułu kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt. 8 ustawy o PIT (ewidencja nie będzie służyć zatem do obliczenia podatku dochodowego od jakiegokolwiek dochodu uzyskanego z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uzyskanego w sposób inny niż z LLC).
Pomimo tak rozumianego znaczenia użytego w pytaniu sformułowania „w ramach LLC” Wnioskodawca podkreśla, że ewidencja ta nie będzie elementem ksiąg podatkowych LLC, które będą prowadzone w USA na podstawie przepisów prawa Stanów Zjednoczonych, lecz będzie ewidencją prowadzoną przez Wnioskodawcę celu obliczenia podatku dochodowego od działalności Wnioskodawcy jako jedynego udziałowca LLC z tytułu kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT.
Pytania
1.Czy, a jeśli tak, to jakie księgi podatkowe i ewidencje podatkowe powinien prowadzić w Polsce Wnioskodawca w związku z uzyskiwaniem przychodów z udziału w LLC, uwzględniając uzyskiwanie kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT?
2.Czy Wnioskodawca, jako jedyny wspólnik LLC powinien stosować - do przeliczania kwot wyrażonych w dolarach amerykańskich na wartości wyrażone w złotych, do obliczenia przychodów, kosztów, dochodów lub straty i podatku dochodowego od osób fizycznych z działalności jako Wspólnik LLC - przepisy ustawy o PIT dotyczące różnic kursowych, tj. art. 11a ust 1-3 ustawy o PIT zarówno w celu obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak i w celu obliczaniu kwoty podatku o którym mowa w art. 30ca ust. 1 ustawy o PIT obliczanego za pomocą odrębnej ewidencji spełniającej wymagania postawione w art. 30cb ust. 1 pkt 1-5 ustawy o PIT?
3.Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do LLC wkładu niepieniężnego w postaci niektórych kluczowych kodów źródłowych rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, będących należącą do Wnioskodawcy własnością intelektualną o wartości 100 000 EUR, która na dzień wniesienia ich przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC nie będzie jeszcze stanowiła kompletnego systemu, który mógłby zostać z chwilą wniesienia ich do LLC udostępniony Klientom LLC w celu uzyskiwania przychodów przez LLC - za udziały w LLC o wartości wniesionego wkładu - spowoduje u Wnioskodawcy powstanie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji podatkowej cen transferowych?
4.Czy Wnioskodawca, jako jedyny wspólnik LLC będzie zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku u źródła w Polsce na podstawie art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT od przychodów, jakie LLC będzie uzyskiwać na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki?
5.Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do LLC wkładu niepieniężnego w postaci niektórych kluczowych kodów źródłowych rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, będących należącą do Wnioskodawcy własnością intelektualną o wartości 100 000 EUR, które na dzień wniesienia ich przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC nie będą jeszcze stanowiły kompletnego systemu, który mógłby zostać udostępniony Klientom w celu uzyskiwania przychodów, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu objęcia przez Wnioskodawcę udziałów w spółce LLC?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na Pana pytania nr 1, nr 2 i nr 5. W zakresie pytania nr 3 i nr 4 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy przepisy podatkowe nie nakładają na Wnioskodawcę żadnych obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych w Polsce w związku z uzyskiwaniem przychodów z udziału w LLC. Jednakże, w celu odpowiedniego rozliczania PIT w Polsce, Wnioskodawca winien prowadzić ewidencję zdarzeń w LLC w sposób zapewniający ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów LLC przypadających na Wnioskodawcę, a tym samym określenie dochodu Wnioskodawcy, podstawy obliczenia podatku oraz wysokości należnego podatku. Przychody Wnioskodawcy z udziału w LLC, będą na gruncie ustawy o PIT kwalifikowane jako przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, a tym samym przychody Wnioskodawcy z tego tytułu będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5b ust. 2 ustawy o PIT). Dochody Wnioskodawcy z tego tytułu będą opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (podatek liniowy 19%), ponieważ Wnioskodawca dokonał wyboru takiego opodatkowania w odniesieniu do działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie.
Ze względu na polską rezydencję podatkową, dochody Wnioskodawcy z LLC będą podlegać opodatkowaniu w Polsce (art. 3 ust. 1 ustawy o PIT), z zastrzeżeniem postanowień umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zgodnie z umową pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi z 8 października 1974 r. o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178; „Umowa”), jeśli działalność LLC będzie stanowić zakład Wnioskodawcy na terytorium Stanów Zjednoczonych (art. 6 Umowy), to zyski tego zakładu mogą podlegać opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych (art. 8 ust. 2 Umowy; w praktyce, ze względu na regulacje podatkowe w Stanach Zjednoczonych, zyski LLC nie będą podlegać opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych albo poziom tego opodatkowania będzie niewielki). Aby uniknąć podwójnego opodatkowania dochodów Wnioskodawcy osiąganych za pośrednictwem LLC, Umowa przewiduje metodę, zgodnie z którą Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia na poczet polskiego PIT odpowiednich kwot ewentualnych podatków zapłaconych od tego dochodu w Stanach Zjednoczonych (art. 20 ust. 1 Umowy; tzw. metoda kredytu) - metoda to jest również przewidziana w polskich przepisach (art. 30c ust. 4 ustawy o PIT).
Na gruncie ww. przepisów nie ma zatem wątpliwości, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania w Polsce podatku dochodowego z tytułu udziału w LLC. W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia w Polsce jakichkolwiek ksiąg podatkowych w rozumieniu przepisów podatkowych.
Ustawa o PIT stanowi, że zasadą w przypadku podmiotów wykonujących działalność gospodarczą jest prowadzenie ksiąg podatkowych w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ustawa stanowi, że obowiązek ten obejmuje m.in. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą (art. 24 ust. 1 ustawy o PIT). Podmioty te, po przekroczeniu progu przychodu określonego w ustawie o rachunkowości, są obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych na zasadach wynikających z ustawy o rachunkowości.
Wnioskodawca, jako wspólnik LLC, nie kwalifikuje się do żadnej z kategorii wykazanej w poprzednim akapicie - zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego działalność gospodarcza będzie prowadzona nie przez Wnioskodawcę, a przez LLC, tj. spółkę prawa amerykańskiego, która nie jest osobą fizyczną, spółką cywilną osób fizycznych, spółką jawną ani spółką partnerską.
W przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, dokonując odpowiednich uzgodnień wyniku rachunkowego do wyniku podatkowego (art. 24 ust. 1 ustawy o PIT). Katalog podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych w Polsce jest określony w ustawie o rachunkowości - ustawa ta nie obejmuje jednak swoim zakresem LLC, ponieważ jest to spółka prawa amerykańskiego i podlega amerykańskim wymogom w zakresie rachunkowości. Ustawa o rachunkowości nie obejmuje również Wnioskodawcy.
W związku z powyższym należy uznać, że polskie przepisy podatkowe nie nakładają na Wnioskodawcę żadnych obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych w Polsce. Jednakże ze względu na to, że Wnioskodawca będzie osiągał dochody z udziału w LLC, które to dochody będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, Wnioskodawca winien prowadzić ewidencję zdarzeń w LLC (na podstawie ksiąg tej spółki prowadzonych zgodnie z odpowiednimi przepisami amerykańskimi) w sposób zapewniający ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów LLC przypadających na Wnioskodawcę, a tym samym określenie dochodu Wnioskodawcy, podstawy obliczenia podatku oraz wysokości należnego podatku. Forma prowadzenia takiej ewidencji pozostaje do uznania Wnioskodawcy.
W tym zakresie pozycja Wnioskodawcy będzie podobna do wspólnika - osoby fizycznej polskiej spółki osobowej zobowiązanej do prowadzenia ksiąg rachunkowych (np. spółka komandytowa). W takim przypadku to taka spółka prowadzi księgi rachunkowe i na podstawie tych ksiąg dochodzi od ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów poszczególnych wspólników tej spółki. Sami wspólnicy nie są zobowiązani do prowadzenia żadnych ksiąg podatkowych, ale są zobowiązani do rozliczenia podatku dochodowego związanego z ich udziałem w takiej spółce.
Pogląd ten został potwierdzony w interpretacji z dnia 6 grudnia 2016 r., Izba Skarbowa w Poznaniu, nr 3063-ILPB1-3.4511.177.2016.1.WS.
Natomiast w celu obliczenia podatku dochodowego od działalności Wnioskodawcy jako jedynego udziałowca LLC z tytułu kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia na bieżąco, począwszy od rozpoczęcia bezpośrednio przez Niego (jako jedynego wspólnika LLC) działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, odrębnej ewidencji spełniającej wymagania postawione w art. 30cb ust. 1 pkt 1-5 ustawy o PIT.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przeliczanie operacji gospodarczych wykonywanych przez LLC z dolarów amerykańskich (USD) na złote polskie w celu obliczenia przychodów, kosztów, podstawy opodatkowania oraz podatku dochodowego, zarówno na potrzeby obliczania podatku liniowego, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, jak i na potrzeby prowadzenia odrębnej ewidencji, o której mowa w art. 30ca ust. 1 pkt 1-5 ustawy o PIT, w celu obliczenia podatku, o którym mowa w art. 30ca ust. 1 ustawy o PIT - powinno odbywać się odrębnie dla każdego zdarzenia gospodarczego zgodnie z zasadami określonymi w art. 11a ust 1-3 ustawy o PIT, zgodnie z którym:
1.Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
2.Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
3.Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Wnioskodawca uważa, że powyższa metoda przeliczania operacji gospodarczych wykonywanych przez LLC z dolarów amerykańskich na złote polskie powinna mieć zastosowanie do przychodów i kosztów LLC określonych na podstawie ewidencji księgowej prowadzonej zgodnie z przepisami Stanów Zjednoczonych). Dane z amerykańskiej ewidencji księgowej LLC prowadzonej wg przepisów Stanów Zjednoczonych powinny być przeliczane z dolarów amerykańskich na złote polskie zgodnie z zasadami określonymi w art. 11a ust. 1-3 ustawy o PIT, w celu prowadzenia ewidencji operacji gospodarczych dokonywanych przez LLC (na podstawie ewidencji księgowej tej spółki prowadzonych zgodnie z odpowiednimi przepisami amerykańskimi) w sposób zapewniający ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów LLC przypadających na Wnioskodawcę, a tym samym określenie dochodu Wnioskodawcy, podstawy obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wysokości należnego podatku dochodowego od osób fizycznych. Forma prowadzenia takiej ewidencji pozostaje do uznania Wnioskodawcy.
Ad 5
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Niego do LLC wkładu niepieniężnego w postaci niektórych kluczowych kodów źródłowych rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, będących należącą do Wnioskodawcy własnością intelektualną o wartości 100 000 EUR, które na dzień wniesienia ich przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC nie będą jeszcze stanowiły kompletnego systemu, który mógłby zostać z chwilą wniesienia do LLC udostępniony Klientom LLC w celu uzyskiwania przychodów nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu objęcia udziałów przez Wnioskodawcę w spółce LLC.
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane do wniesienia przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC niektóre kluczowe kody źródłowe rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, stanowić będą komercjalizowaną własność intelektualną.
Artykuł 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT stanowi, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki powoduje powstanie po stronie wnoszącego ten wkład wspólnika przychodu równego wartość rynkowej wnoszonego wkładu. Jednakże, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest „komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący” przychód nie jest ustalany.
Zgodnie z art. 5a pkt 34 ustawy o PIT, za komercjalizowaną własność intelektualną uważa się m.in. autorskie prawo do programu komputerowego, zaś podmiotem komercjalizującym, w świetle art. 5a pkt 35 ustawy o PIT, jest twórca uprawniony do autorskich praw do programu komputerowego. Tym samym do przychodów twórcy (Wnioskodawcy) wnoszącego do spółki aport w postaci oprogramowania komputerowego nie zalicza się wartości tego wnoszonego wkładu.
Ponadto, należy podkreślić, że gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego Wnioskodawcy do LLC będą niektóre tylko kluczowe kody źródłowe rozwijanego dotychczas przez Niego w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania, a nie kompletny system, który mógłby zostać z chwilą wniesienia ich do LLC udostępniony Klientom LLC w celu uzyskiwania przychodów przez LLC nie stanowi przeszkody w uznaniu przedmiotu wkładu niepieniężnego za programy komputerowe stanowiące komercjalizowane prawa własności intelektualnej. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 grudnia 2023 r. sygn. akt II FSK 812/22: „Jak wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 listopada 2023 r. sygn. akt II FSK 10/22, zgodnie z przepisem art. 30ca ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. za kwalifikowane prawo własności intelektualnej należy uznać takie, które podlega ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej. Odpowiedzi zatem, czym jest autorskie prawo do programu komputerowego należy poszukiwać przede wszystkim w przepisach prawa autorskiego. Przepis art. 74 ust. 1 prawa autorskiego stanowi, że programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej. A w art. 74 ust. 2 wskazano, że ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie. Wynika z tej regulacji przede wszystkim to, że program komputerowy jest chroniony na podstawie regulacji, które można zastosować do utworów literackich. W tym kontekście należy także wskazać na art. 1 ust. 3 prawa autorskiego, zgodnie z którym utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. W literaturze (por. A. Nowicka t. 38 i 39 do art. 74 w R. Markiewicz (red.) Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, WKP 2021, publ. SIP LEX), wskazuje się, że z jednej strony - art. 74 ust. 2 prawa autorskiego potwierdza wyłączenie ochrony prawnoautorskiej w stosunku do idei i zasad, natomiast z drugiej - podkreśla, że ochronie podlegają wszystkie formy wyrażenia. W konsekwencji stwierdzono, że ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia, a zatem także programy aplikacyjne czy systemy operacyjne inkorporowane w sprzęcie (firmware). Wskazuje się także, że w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24/ WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych (Dz. U. UE.L.2009.111.16), termin „program komputerowy” obejmuje „programy w jakiejkolwiek formie, w tym programy zintegrowane ze sprzętem komputerowym” (motyw 7 preambuły). Ponadto w motywie 10 tej Dyrektywy wskazano, że rolą programu komputerowego jest wejście w kontakt i wspólne funkcjonowanie z innymi częściami składowymi systemu komputerowego i użytkownikami, w tym celu wymagane są logiczne i tam gdzie to właściwe, fizyczne wzajemne połączenia i wzajemne oddziaływanie, tak aby pozwolić wszystkim elementom oprogramowania i sprzętu komputerowego funkcjonować z innym oprogramowaniem, sprzętem komputerowym i użytkownikami we wszelkich formach działania, do jakich są przeznaczone. Części programu umożliwiające takie wzajemne połączenia i wzajemne oddziaływanie między elementami oprogramowania i sprzętu komputerowego są ogólnie znane pod nazwą «interfejsów». Trafnie w tym kontekście wskazał sąd pierwszej instancji na wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie C-393/09 (publ. EU:C:2010:816), zgodnie którym nawet element programu komputerowego może zostać objęty ochroną prawa autorskiego. Także w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazano, że kod źródłowy jest formą (postacią) wyrażenia programu komputerowego. Program wyrażony w postaci zarówno kodu źródłowego, jak i wynikowego (będącego rezultatem kompilacji programu zapisanego w kodzie maszynowym do postaci, jaka może zostać wykonana przez komputer), jest tym samym programem, tym samym ciągiem instrukcji stworzonym przez programistę (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 sierpnia 2019 r. sygn. akt I OSK 2270/17). Tym samym, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, nawet jeżeli stworzony i ostatecznie wykorzystywany przez użytkownika program stanowić będzie zespół szeregu części tego programu (stworzonych w tym celu), to każda część z osobna (odpowiedni fragment kodu programu), stanowiący swoisty podprogram, o ile tylko stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, stanowić będzie sam w sobie program komputerowy podlegający ochronie na podstawie art. 74 prawa autorskiego, a autorskie prawo do takiego programu komputerowego stanowić będzie kwalifikowane prawo własności intelektualnej na podstawie art. 30ca ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. Wobec tego, nie ma racji organ twierdząc, że część programu współtworzonego przez skarżącego z innymi podmiotami nie stanowi programu komputerowego, bowiem utwór (a więc przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia) w postaci fragmentu kodu, który następnie podlega kompilacji, stanowi program komputerowy (podprogram) i, co za tym idzie - autorskie prawo do takiego programu stanowi kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.”.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, planowane do wniesienia przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC niektóre kluczowe kody źródłowe rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y, stanowić będą komercjalizowane prawa własności intelektualnej. Oznacza to, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki LLC - za udziały w LLC o wartości wniesionego wkładu - nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy jako podmiotu wnoszącego ten wkład przychodu równego wartość rynkowej wnoszonego wkładu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 6 ust. 1 Umowy dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana w Waszyngtonie (Dz. U. 1976 Nr 31 poz. 178):
Dla celów niniejszej Umowy określenie „zakład” oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 8 ww. Umowy:
Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.
Nie można przypisać zysków zakładowi tylko z tego powodu, że zakład ten lub przedsiębiorstwo, do którego on należy, dokonują zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.
Jeżeli w zyskach mieszczą się pozycje dochodu, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Umowy, postanowienia tamtych artykułów zastąpią postanowienia tego artykułu, jeżeli nie stanowi on inaczej.
W myśl art. 20 ww. Umowy podwójnego opodatkowania dochodów będzie się unikać w następujący sposób:
Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z postanowieniami prawa Stanów Zjednoczonych i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Stany Zjednoczone zezwolą obywatelom lub osobom mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych na zaliczanie na poczet podatku w Stanach Zjednoczonych odpowiednich kwot podatku zapłaconego w Polsce, a w przypadku spółek Stanów Zjednoczonych, posiadających co najmniej 10% akcji z prawem głosu w polskich spółkach, od których otrzymują one dywidendy w jakimkolwiek roku podatkowym, Stany Zjednoczone zezwolą na zaliczenie odpowiednich kwot podatku, zapłaconych w Polsce przez spółkę polską z zysków, z których wypłacane są dywidendy. Taka odpowiednia kwota będzie oparta na kwocie podatku zapłaconego w Polsce, ale kwota zaliczona nie może przekraczać tej części podatku w Stanach Zjednoczonych, która zależna jest od dochodu netto takiego obywatela lub osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych, pochodzącego ze źródeł w Polsce, lub dochodu pochodzącego ze źródeł spoza Stanów Zjednoczonych w odniesieniu do jego całkowitego dochodu netto w tym samym roku podatkowym. Celem stosowania w Stanach Zjednoczonych zaliczenia podatków zapłaconych w Polsce podatki wymienione w postanowieniu artykułu 2 ustęp 2 litera a niniejszej Umowy będą traktowane jako podatki dochodowe.
Zgodnie z Umową pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, jest Pan zobowiązany do rozliczania w Polsce podatku dochodowego z tytułu udziału w LLC.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wśród nich ustawodawca – w art. 10 ust. 1 cyt. ustawy – wyodrębnił źródła:
-w pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,
-w pkt 7 - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
1)jest działalnością zarobkową;
2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
3)jest prowadzona we własnym imieniu.
Za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy uznaje się również przychody wspólnika z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – w sytuacji, gdy spółka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 5b ust. 2 ustawy).
Zgodnie z art. 5a ust. 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.
Spółka niebędąca osobą prawną to spółka inna niż określona w pkt 28, czyli spółka inna niż:
a)spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółka kapitałowa w organizacji,
c)spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, która zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółka jawna będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W pojęciu spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieszczą się zatem spółki osobowe utworzone na gruncie polskiego prawa handlowego, z wyłączeniem spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, niektórych spółek jawnych oraz spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w państwie innym niż Polska, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa nie spełniają warunku traktowania jak osoby prawne i podlegania w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka niebędąca osobą prawną (jako spółka, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego) nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych – nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków). Zgodnie z konstrukcją przyjętą przez ustawodawcę w zakresie podatków dochodowych, skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółki niebędącej osobą prawną są przypisywane jej wspólnikom jako skutki podatkowe posiadania udziału w spółce niebędącej osobą prawną. W przypadku wspólników będących osobami fizycznymi, skutki te należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W pierwszej kolejności, odnosząc się do Pana wątpliwości odnośnie powstania obowiązku podatkowego w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego, wskazać należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie Pan wspólnikiem spółki LLC, która jest transparentna podatkowo. W związku z tym, dochody uzyskane przez transparentną podatkowo spółkę LLC zarejestrowaną w Stanach Zjednoczonych należy zakwalifikować jako zysk z działalności gospodarczej Pana, jako wspólnika tej spółki.
Z uwagi na powyższe w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wskazane przez Pana przepisy dotyczące opodatkowania wkładu wnoszonego do spółek, o których mowa w art. 5a pkt 28 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. art. 17 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1e tej ustawy. W związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki LLC nie osiągnie Pan zatem przychodu z kapitałów pieniężnych, ale przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki albo zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce.
Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego do transparentnej podatkowo spółki LLC spowoduje powstanie u Pana przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Będzie to jednak przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z uwagi na powyższe, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest nieprawidłowe.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
U podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 5a, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.
Jak wskazano powyżej, Pana przychody z udziału w spółce LLC, są na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikowane jako przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, a tym samym Pana przychody z tego tytułu są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 24 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe.
Zatem jako wspólnik LLC, nie kwalifikuje się Pan do żadnej z kategorii wykazanej w poprzednim akapicie - zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego działalność gospodarcza prowadzona jest nie przez Pana, a przez spółkę LLC. Jednocześnie katalog podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych w Polsce również nie obejmuje swoim zakresem LLC, ponieważ jest to spółka prawa amerykańskiego i podlega amerykańskim wymogom w zakresie rachunkowości.
W konsekwencji, należy stwierdzić, że przepisy podatkowe nie nakładają na Pana żadnych obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych w Polsce w związku z uzyskiwaniem przychodów z udziału w LLC. Jednakże, w celu odpowiedniego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, powinien Pan prowadzić ewidencję zdarzeń w LLC w sposób zapewniający ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów LLC przypadających na Pana, a tym samym określenie Pana dochodu, podstawy obliczenia podatku oraz wysokości należnego podatku.
Jednocześnie zauważam, że podatnik, który chce rozliczyć kwotę podatku, o którym mowa w art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi również spełnić obowiązki ewidencyjne, o których mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy o nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji IP Box.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Ponadto w myśl art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
2. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
3. Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Powołany wyżej przepis wskazuje na zasadę przeliczania przychodów, kosztów, dochodów oraz kwot uprawniających do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatków oraz podatku w walucie obcej na walutę krajową, stwierdzając, że przychody te przelicza się przy uwzględnieniu średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, poprzedzającego dzień poniesienia kosztu oraz dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Przeliczania wymienionych operacji gospodarczych z dolarów amerykańskich na polskie złote, Pan jako wspólnik, w celu obliczenia podatku, o którym mowa w art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, powinien dokonać odrębnie dla każdego zdarzenia gospodarczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisie art. 11a ww. ustawy.
W związku z powyższym Pana stanowisko odnoszące się do pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).