Opodatkowanie świadczenia po zmarłym mężu otrzymywanego z Hiszpanii. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.451.2024.2.KC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.451.2024.2.KC

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczenia po zmarłym mężu otrzymywanego z Hiszpanii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia po zmarłym mężu, otrzymywanego z Hiszpanii. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 października 2024 r. (data wpływu 10 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2018 r. pobiera Pani swoją wypracowaną emeryturę w Polsce i cały czas Pani miejsce do celów podatkowych znajduje się w Polsce.

Pani małżonek pracował w Hiszpanii do 2012 r. Mąż zmarł w Polsce (...) 2020 r.

W (...) 2021 r. złożyła Pani wniosek do Hiszpanii o udokumentowanie lat pracy małżonka.

(...) 2021 r. otrzymała Pani decyzję z Hiszpanii o przyznaniu Pani świadczenia po zmarłym mężu, które przelewane jest na konto w Banku (...).

Od 2022 r. w Biurze Podatkowym rozliczała Pani świadczenia i odprowadzała podatek. Natomiast, w tym roku – tj. w roku 2024, złożyła Pani pismo do Banku (...) o pobieranie zaliczki na podatek dochodowy z wpływów z Hiszpanii. Bank udzielił pisemnej odpowiedzi, iż to świadczenie po zmarłym mężu nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Pani wniosek dotyczy roku 2021, 2022 i 2023.

Świadczenie zostało Pani przyznane na podstawie Dekretu 298/1973 z lutego (Dz. U. dzień 27) i Rozporządzenia z 3 kwietnia (Dz. U. dzień 24).

Świadczenie po zmarłym mężu, które Pani otrzymuje, stanowi element systemu zabezpieczenia społecznego i wypłacane jest na podstawie przepisów emerytalno-rentowych obowiązujących w Hiszpanii.

Mąż był ubezpieczony w hiszpańskim systemie zabezpieczenia społecznego (Ministerstwo Integracji Społecznej Zabezpieczenia Społecznego i Migracji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) oraz spełnił warunki minimalnego okresu składkowego.

Świadczenie, które Pani otrzymuje to pensión de viudedad.

Jest to świadczenie ekonomiczne w postaci dożywotniego zasiłku, przyznawane osobie, która pozostawała w związku małżeńskim.

Świadczenie jest stałe, wypłacane co miesiąc do końca Pani życia.

Od podstawy regulacyjnej męża (...) euro wyliczono (...)% co daje emeryturę teoretyczną męża w wysokości (...) euro. Z tej emerytury teoretycznej męża Pani otrzymuje świadczenie w wysokości (...)%, tj. (...) euro na rok 2021.

Wysokość świadczenia była uzależniona od statusu zatrudnienia Pani męża – (...).

Aby uzyskać świadczenie, o którym mowa we wniosku, musiała Pani dostarczyć świadectwo pracy męża, akt zgonu męża, akt małżeństwa i numer konta.

Pytania

1)Czy świadczenie, które pobiera Pani po śmierci męża z Hiszpanii podlega w Polsce opodatkowaniu jak zwykły dochód?

2)Czy może Pani złożyć do US korektę PIT w związku z nienależnie pobranym podatkiem i za ile lat wstecz?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, popartej stanowiskiem z Banku (...) jako płatnika, świadczenie z Hiszpanii, które Pani otrzymuje, powinno być zwolnione z podatku dochodowego.

Przysługuje Pani prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego w związku z niesłusznie pobranym podatkiem dochodowym od świadczenia po zmarłym mężu od roku 2021.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na mocy art. 3 ust. 1a omawianej ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że od 2018 r. pobiera Pani swoją wypracowaną emeryturę w Polsce i cały czas Pani miejsce do celów podatkowych znajduje się w Polsce. Pani małżonek pracował w Hiszpanii do 2012 r. Mąż zmarł w Polsce (...) 2020 r. (...) 2021 r. otrzymała Pani decyzję z Hiszpanii o przyznaniu Pani świadczenia po zmarłym mężu, które przelewane jest na konto w Banku (...). Świadczenie po zmarłym mężu, które Pani otrzymuje, stanowi element systemu zabezpieczenia społecznego i wypłacane jest na podstawie przepisów emerytalno-rentowych obowiązujących w Hiszpanii.

Z uwagi na okoliczność, że świadczenie po zmarłym mężu jest wypłacane z Hiszpanii, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy z dnia 15 listopada 1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127, dalej umowa polsko-hiszpańska).

Zgodnie z art. 18 tej umowy:

Stosownie do postanowień ustępu 2 artykułu 19 emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

Z literalnego brzmienia art. 18 umowy polsko-hiszpańskiej wynika, iż ma on zastosowanie do emerytur i innych świadczeń o podobnym charakterze otrzymywanych z Hiszpanii przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości. Wskazane we wniosku świadczenie po zmarłym mężu nie jest wypłacane w związku z Pani zatrudnieniem w przeszłości, zastosowanie do niego znajdzie więc art. 21 ust. 1 ww. umowy, zgodnie z którym:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

W świetle tego przepisu świadczenie po zmarłym mężu, otrzymywane z Hiszpanii, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że świadczenie po zmarłym mężu otrzymywane przez Panią z Hiszpanii podlega opodatkowaniu tylko w miejscu Pani zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Z przedstawionych przez Panią informacji jednoznacznie wynika, że świadczenie po zmarłym mężu (pensión de viudedad), które Pani otrzymuje, stanowi element systemu zabezpieczenia społecznego i wypłacane jest na podstawie przepisów emerytalno-rentowych obowiązujących w Hiszpanii, a nie przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Wobec powyższego, nie można zgodzić się z Pani stanowiskiem, że świadczenie z Hiszpanii, które Pani otrzymuje, powinno być zwolnione z podatku dochodowego.

Otrzymywane przez Panią ww. świadczenie – w sytuacji, gdy nie jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych – nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, świadczenie wypłacane Pani z Hiszpanii, podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ww. umowy polsko-hiszpańskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe, nie można również zgodzić się z Panią, że przysługuje Pani prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego w związku z niesłusznie pobranym podatkiem dochodowym od świadczenia po zmarłym mężu od roku 2021, bowiem skoro otrzymywane przez Panią świadczenie z Hiszpanii podlega opodatkowaniu w Polsce, to nie przysługuje Pani prawo do zwrotu zapłaconego podatku z tego tytułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.