Opodatkowanie odsetek od obligacji uzyskanych przez małoletniego będącego rezydentem Wielkiej Brytanii. - Interpretacja - null

ShutterStock

Opodatkowanie odsetek od obligacji uzyskanych przez małoletniego będącego rezydentem Wielkiej Brytanii. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.630.2024.2.MK1

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie odsetek od obligacji uzyskanych przez małoletniego będącego rezydentem Wielkiej Brytanii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od obligacji uzyskanych przez małoletniego będącego rezydentem Wielkiej Brytanii.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.) oraz pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 1października 2024 r.)

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

AA

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

BB

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Zainteresowana będąca stroną postępowania (dalej: Wnioskodawczyni) jest matką małoletniego BB - zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (dalej: Syn Wnioskodawczyni), który pozostaje pod władzą rodzicielską Wnioskodawczyni. Syn Wnioskodawczyni jest i był w roku 2023 rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii. Wnioskodawczyni również posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii.

Syn Wnioskodawczyni uzyskuje w Polsce przychody z odsetek od obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa (dalej: Obligacje). Obligacje zostały wyemitowane przed dniem 1 stycznia 2019 r. Obligacje są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Rynek Regulowany (...), Rynek Regulowany (...)). Ani Wnioskodawczyni ani Syn Wnioskodawczyni nie są podmiotami powiązanymi z emitentem Obligacji, jak również nie posiadają, bezpośrednio lub pośrednio, łącznie z innymi podmiotami powiązanymi więcej niż 10% wartości nominalnej Obligacji.

W dniu 15 lutego 2024 r. Bank (...) (dalej: Bank), który w ramach usług maklerskich wykonywanych przez biuro maklerskie Banku (dalej: BM) prowadzi na rzecz Syna Wnioskodawczyni rachunek papierów wartościowych (na którym w 2023 r. zapisane były Obligacje), sporządził informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1R) za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

W pozycji D.10 informacji IFT-1R Bank wykazał następujące dane:

Symbol

Rodzaj przychodu (dochodu)

Kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania

Kwota dochodu podlegającego opodatkowaniu

Stawka podatku w %

Kwota pobranego podatku

99

Przychód określony zgodnie z art 29-30a ustawy

70.

0,00

71.

468 700,96

72.

19,00

73.

89 053,34

99

Przychód określony zgodnie z art 29-30a ustawy

70.

0,00

71.

316 784,00

72.

0,00

73.

0,00

Jak wynika z przygotowanego przez Bank zestawienia płatności zaksięgowanych w 2023 r., Bank nie pełnił roli płatnika (i tym samym nie pobrał podatku) począwszy od wypłaty odsetek dokonanej na rzecz Syna Wnioskodawczyni, która miała miejsce w dniu 25 lipca 2023 r., natomiast pobrał podatek według stawki 19% od odsetek wypłaconych przed tym dniem.

Niniejszy wniosek dotyczy przychodów (dochodów) z odsetek od Obligacji osiąganych w okresie od 1 stycznia 2023 r., stąd Wnioskodawczyni wskazuje, że jego przedmiotem jest zarówno zaistniały stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe. Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą bowiem prawidłowego sposobu kwalifikowania i rozliczenia tych przychodów zarówno w zakończonym już roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., jak i w bieżącym roku podatkowym (trwającym od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.) oraz w kolejnych latach podatkowych.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym powinno znaleźć zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT, w związku z czym zarówno po stronie Wnioskodawczyni, jak i po stronie Syna Wnioskodawczyni nie powstaje obowiązek złożenia zeznania podatkowego ani zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z odsetek od Obligacji?

2.W przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe i przyjęcia, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji, które miały miejsce w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek złożenia zeznania podatkowego, czy osiągnięte przychody z tytułu odsetek od Obligacji powinny zostać doliczone do przychodów Wnioskodawczyni i wykazane w jej rozliczeniu podatkowym za rok 2023, czy też przychody te powinny być opodatkowane przez Syna Wnioskodawczyni w odrębnym zeznaniu podatkowym za rok 2023 złożonym na jego imię i nazwisko?

3.W razie uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe i przyjęcia, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki podatku wynikającej z UPO (5 procent kwoty brutto odsetek) - przy założeniu udokumentowania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, a w razie odpowiedzi twierdzącej na to pytanie, na czyje imię i nazwisko powinien zostać wystawiony certyfikat rezydencji?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko w zakresie Pytania nr 1

W związku z wypłatami odsetek od Obligacji ani po stronie Wnioskodawczyni, ani po stronie Syna Wnioskodawczyni nie powstaje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ani złożenia zeznania podatkowego w Polsce z uwagi na zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej „ustawa o PIT”), które powinno mieć zastosowanie w niniejszej sprawie.

Stanowisko w zakresie Pytania nr 2

W przypadku uznania, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji, które miały miejsce w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek złożenia zeznania podatkowego, osiągnięte przychody z tytułu odsetek od Obligacji powinny zostać doliczone do przychodów Wnioskodawczyni i wykazane w jej rozliczeniu podatkowym PIT-38 za rok 2023 i tym samym nie powinny być wykazywane w odrębnym zeznaniu podatkowym za rok 2023 złożonym na imię i nazwisko Syna Wnioskodawczyni.

Stanowisko w zakresie Pytania nr 3

W razie uznania, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, możliwe jest - przy założeniu udokumentowania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji - zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym preferencyjnej stawki podatku wynikającej z UPO (5 procent kwoty brutto odsetek), a certyfikat ten powinien zostać wystawiony na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z art. 3 ust. 2b pkt 5 ustawy o PIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Według art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy o PIT:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29. art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Stosownie do treści art. 41 ust. 24 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1)listów zastawnych;

2)obligacji:

a)  o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)  dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Natomiast na mocy art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180):

Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że do końca 2022 r. obowiązywały art. 41 ust. 25 i 26 ustawy o PIT, które uzależniały zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od spełnienia dodatkowych warunków:

25. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.

26. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 25, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od obligacji.

W wyniku uchylenia art. 41 ust. 25 i 26 ustawy o PIT, zastosowanie przez płatnika art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (tj. niepobranie podatku) nie było już zatem uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków. Według najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni, to w związku z powyższą zmianą przepisów Bank odstąpił w trakcie roku 2023 od pobierania podatku od dochodów (przychodów) Syna Wnioskodawczyni, o których mowa w niniejszym wniosku, działając na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 lit. b ustawy o PIT (a to z uwagi na fakt, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z obligacjami skarbowymi o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym).

Powyższe oznacza zatem, że co do zasady obowiązek zapłaty podatku od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. spoczywał bezpośrednio na podatnikach.

Obowiązek ten nie powinien jednak wystąpić w niniejszej sprawie z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody osiągnięte przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, z odsetek lub dyskonta od obligacji:

a)o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych

- chyba że na moment osiągnięcia dochodu podatnik jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z emitentem tych obligacji oraz posiada, bezpośrednio lub pośrednio, łącznie z innymi podmiotami powiązanymi w rozumieniu tych przepisów więcej niż 10% wartości nominalnej tych obligacji.

Biorąc pod uwagę, że:

a)termin wykupu Obligacji był lub jest dłuższy niż rok oraz

b)Obligacje dopuszczono do obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Rynek Regulowany (…), Rynek Regulowany (...)),

a przy tym Wnioskodawczyni oraz Syn Wnioskodawczyni nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu wyżej przytoczonych przepisów z emitentem Obligacji ani nie posiadają, bezpośrednio lub pośrednio, łącznie z innymi podmiotami powiązanymi w rozumieniu tych przepisów więcej niż 10% wartości nominalnej Obligacji, w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym powinno znaleźć zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT.

W związku z powyższym, z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego w niniejszej sprawie nie wystąpił obowiązek złożenia zeznania podatkowego ani obowiązek zapłaty podatku dochodowego od uzyskanych przez Syna Wnioskodawczyni dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., w związku z czym pobranie podatku przez Bank w przedstawionym stanie faktycznym doprowadziło do powstania nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za ww. rok podatkowy.

Powyższe stanowisko należy uznać za aktualne również po 31 grudnia 2023 r., niezależnie od zmiany brzmienia powołanego powyżej art. 41 ust. 24 ustawy o PIT oraz dodania art. 41 ust. 24a-24c tej ustawy, które to przepisy dotyczą jedynie obowiązków płatnika. Nie uległ bowiem zmianie przede wszystkim art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT, w którym należy upatrywać podstawy prawnej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w niniejszej sprawie zgodnie z powyższą argumentacją.

W związku z powyższym, z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego również po 31 grudnia 2023 r. nie powstaje obowiązek złożenia zeznania podatkowego ani obowiązek zapłaty podatku dochodowego od uzyskanych przez Syna Wnioskodawczyni dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, o których mowa w niniejszym wniosku.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania nr 2

W razie uznania, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji, które miały miejsce w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek złożenia zeznania podatkowego, osiągnięte przychody (dochody) z tytułu odsetek od obligacji powinny zostać doliczone do przychodów (dochodów) Wnioskodawczyni i wykazane w jej rozliczeniu podatkowym za rok 2023 i tym samym nie powinny być wykazywane w odrębnym zeznaniu podatkowym za rok 2023 złożonym na imię i nazwisko Syna Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Z kolei jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o PIT, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że co do zasady dochody małoletniego podlegają dla celów podatkowych doliczeniu do dochodów rodziców - tj. zwiększają ich podstawę opodatkowania. Od zasady tej ustawa przewiduje wyjątki - dochody z tytułu pracy małoletniego, rent, stypendiów oraz przedmiotów oddanych do swobodnego użytku małoletniemu, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są opodatkowane odrębnie.

Do dochodów rodziców nie dolicza się także przysporzeń pochodzących ze źródeł przychodów, z których nie mieli oni prawa pobierać pożytków (tj. w przypadku pozbawienia władzy rodzicielskiej - co nie ma miejsca w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym).

Jak trafnie wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 sierpnia 2013 r. (sygn. akt ll FSK 2480/11):

Konstrukcja opodatkowania dochodów małoletnich dzieci (z wyłączeniem dochodów z pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych do swobodnego użytku), zakładająca w istocie traktowanie tych dochodów tak jakby były one dochodami rodziców, którzy odpowiadają za ich prawidłowe rozliczenie i ujawnienie w zeznaniu rocznym, wyklucza przypisanie małoletniemu w tym zakresie obowiązku podatkowego. Powinność przymusowego świadczenia pieniężnego spoczywa bowiem na rodzicach rozliczających wspólnie dochody własne i dochody dziecka, uznawane w świetle przywołanych wcześniej regulacji za dochody wspólne rodziny.

W literaturze trafnie wskazuje się, że skoro w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nadano małoletniemu podmiotowość w odniesieniu do tych dochodów, którymi może on swobodnie dysponować i które nie są objęte zarządem rodziców (dochody z pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych do swobodnego użytku), to przyjąć należy, że ustawodawca nie zamierzał nadawać małoletniemu podmiotowości podatkowej w zakresie tych dochodów, które są objęte zarządem rodziców. Reguła doliczania dochodów dzieci do dochodów ich rodziców ma charakter ogólny i obowiązuje zarówno w odniesieniu do dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, jak i dochodów opodatkowanych w formie ryczałtu. Doliczanie dochodu powinno następować z uwzględnieniem źródła przychodów, co oznacza, że dochody małoletnich z określonego źródła dodawane są do odpowiadającego mu źródła przychodów rodzica.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie również w praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2023 r. (0114-KDIP3-2.4011.539.2023.2.MG), a także:

  • w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2024 r., 0112-KDIL2-2.4011.27.2024.1.AA:

Z wykładni gramatycznej art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że tylko dochody małoletnich dzieci z ich pracy, rent (od 2023 r.), stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka, ponieważ są one wyłączone z zarządu majątkiem dziecka przez rodziców. Natomiast inne dochody podlegają doliczeniu do dochodów rodziców.

  • w interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2023 r., 0112-KDIL2-2.4011.604.2023.2.AA:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej tego przepisu wynika, że - co do zasady - małoletnie dzieci nie rozliczają się samodzielnie z osiąganych dochodów i nie są podatnikami podatku dochodowego. Ich dochody podlegają bowiem doliczeniu do dochodów rodziców. Zasada doliczania dochodów małoletnich dzieci do dochodów rodziców nie ma jednak zastosowania w odniesieniu do dochodów z pracy dzieci, ze stypendiów, do dochodów z przedmiotów oddanych dzieciom do swobodnego użytku. Zatem w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci, żadne dochody małoletnich dzieci nie podlegają kumulacji z dochodami rodziców. Wówczas dochody te podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka.

(...)

Rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

Zatem, co do zasady, rodzicom przysługuje prawo pobierania pożytków z majątku dziecka (małoletniego). Skutek taki jest wyłączony w przypadku, gdy rodzice zostają pozbawieni władzy rodzicielskiej.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że wśród wyjątków skatalogowanych w treści art. 7 ust. 1 ustawy o PIT (które to wyjątki należy interpretować ściśle) ustawodawca nie przewidział dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych (w tym Obligacji), należy stwierdzić, że w razie wystąpienia obowiązku złożenia zeznania podatkowego, osiągnięte przychody (dochody) z tytułu odsetek od Obligacji powinny zostać doliczone do przychodów (dochodów) Wnioskodawczyni i wykazane w jej rozliczeniu podatkowym za rok 2023 i za lata kolejne.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania nr 3

W razie uznania, że w związku z wypłatami odsetek od Obligacji nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c ustawy o PIT i występuje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, możliwe jest - przy założeniu udokumentowania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji - zastosowanie przez płatnika i podatnika preferencyjnej stawki podatku wynikającej z UPO (5 procent kwoty brutto odsetek), przy czym certyfikat rezydencji powinien zostać wystawiony na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

Jak wskazano powyżej, co do zasady zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z kolei jak wynika z art. 30a ust. 2 ustawy o PIT, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii (tj. posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium tego państwa), umową, która znajdzie zastosowanie w niniejszej sprawie, jest Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych („UPO").

UPO definiuje odsetki jako dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką lub prawem do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek rządowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych. Określenie to nie obejmuje żadnego dochodu, który jest traktowany jak dywidenda zgodnie z postanowieniami artykułu 10 UPO.

W świetle powyższej definicji należy uznać, że do przychodów z odsetek od obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa, z którymi mamy do czynienia w niniejszej sprawie, znajdą zastosowanie postanowienia art. 11 UPO.

Na gruncie UPO zasadą (wyrażoną w art. 11 ust. 1) jest, że odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, stosownie do treści art. 11 ust. 2 UPO, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek.

Odczytując powyższy przepis w powiązaniu z powołanym powyżej art. 30a ust. 2 ustawy o PIT można zatem przyjąć, że pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika za pomocą certyfikatu rezydencji możliwe jest zastosowanie stawki 5 procent kwoty brutto odsetek.

Zakładając więc, że miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni zostanie udokumentowane certyfikatem rezydencji, możliwe powinno być zastosowanie preferencyjnej stawki podatku wynikającej z UPO (wynoszącej 5 procent kwoty brutto odsetek od Obligacji).

Powinno być to możliwe także wówczas, gdy data wystawienia certyfikatu rezydencji będzie późniejsza niż dzień wypłaty poszczególnych należności z tytułu odsetek od Obligacji, o ile z treści tego dokumentu będzie wynikało, że dotyczy on okresu, w którym dokonywano wypłat odsetek od Obligacji. Potwierdza to ugruntowana praktyka interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. interpretacja indywidualna z 8 stycznia 2019 r. (0112-KDIL3-1.4011.427.2018.2.AG), w której czytamy:

„(...) należy stwierdzić, że jeżeli w certyfikacie rezydencji jest wskazany okres, którego certyfikat dotyczy, w tym np. poprzez wskazanie, że certyfikat jest ważny na dany rok - certyfikat powinien być uwzględniany wyłącznie w odniesieniu do wypłat ze wskazanego okresu, niezależnie od momentu jego wydania, nawet jeśli data wydania i uzyskania przez Wnioskodawcę tego certyfikatu jest późniejsza niż wynikający z certyfikatu okres obowiązywania (...).”

Jednocześnie taki certyfikat rezydencji powinien zostać wystawiony na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

Cytowany powyżej art. 30a ust. 2 ustawy o PIT przewiduje bowiem, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Kluczowy w tym zakresie jest zatem status podatnika.

W myśl art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Ustawy podatkowe mogą przy tym ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Osobom fizycznym poświęcone są przepisy działu I tytułu II księgi pierwszej Kodeksu cywilnego (art. 8-32 k.c.). Wynika z nich, że każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną (art. 8 § 1 k.c.). Może być więc podmiotem praw i obowiązków, również w zakresie prawa podatkowego, jeśli przewidują to ustawy podatkowe. Przepisy tego działu regulują też sytuację osób niepełnoletnich, ubezwłasnowolnionych częściowo lub całkowicie, a także sposób ich reprezentowania. Unormowania te znajdą zastosowanie w prawie podatkowym, pod warunkiem że nie wykluczy ich szczególna regulacja wynikająca z przepisów prawa podatkowego.

W orzecznictwie wskazuje się, że mimo iż prawo podatkowe nie wyklucza z kręgu podatników osób małoletnich wyłącznie ze względu na wiek, o czym świadczy legalna definicja podatnika zawarta w art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, to jednak dla kwalifikowania określonej osoby jako podatnika konieczne jest w świetle tego przepisu podleganie obowiązkowi podatkowemu (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 3 sierpnia 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 451/16).

Z kolei jak trafnie wskazał w wyroku z 7 kwietnia 2017 r. (sygn. akt II FSK 724/15) Naczelny Sąd Administracyjny, w kontekście podatku dochodowego podnosi się, że konstrukcja opodatkowania dochodów małoletnich dzieci (z wyłączeniem dochodów z pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych do swobodnego użytku), zakładająca w istocie traktowanie tych dochodów, tak jakby były one dochodami rodziców, którzy odpowiadają za ich prawidłowe rozliczenie i ujawnienie w zeznaniu rocznym, wyklucza przypisanie małoletniemu w tym zakresie obowiązku podatkowego, gdyż powinność przymusowego świadczenia pieniężnego spoczywa na rodzicach rozliczających wspólnie dochody własne i dochody dziecka.

Skoro zatem w świetle powyższego nie jest możliwe przypisanie małoletniemu Synowi Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego w zakresie przychodów z tytułu odsetek od Obligacji (co zostało szerzej uzasadnione w ramach stanowiska własnego do pytania nr 1 i 2), to w konsekwencji nie jest również możliwe uznanie go w tym zakresie za podatnika.

Co za tym idzie, mając na uwadze treść art. 30a ust. 2 ustawy o PIT, który uzależnia możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku wynikającej z UPO od przedstawienia certyfikatu rezydencji podatnika, należy przyjąć, że certyfikat rezydencji powinien zostać wystawiony na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku odnośnie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Uzależnili Państwo odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 od stanowiska Organu w zakresie pytania nr 1, tzn. oczekujecie Państwo odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3 jedynie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe. W związku z tym, że Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 1 uznałem za prawidłowe, odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, że należna wpłata od niniejszego wniosku wynosi 160,00 zł, kwota 320,00 zł jest wpłatą nienależną, zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi według Państwa dyspozycji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pani AA (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.