Opodatkowanie emerytur z Niemiec. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie emerytur z Niemiec.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2024 r. (wpływ 30 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 maja 2022 r. otrzymuje Pani emeryturę z Niemiec. Przed tą datą mieszkała Pani w Niemczech, a od otrzymywanych tam wynagrodzeń płaciła Pani tam podatki i tam się Pani rozliczała. W Polsce posiadała Pani emeryturę od sierpnia 2017 r. Dochody z Niemiec rozliczała Pani też w PIT-36. Od chwili przejścia na niemiecką emeryturę zadeklarowała się Pani w banku i podpisała oświadczenie o płaceniu podatku i rozliczania się tylko z niemieckiej emerytury w Niemczech. Uzyskana przez Panią emerytura płatna jest z niemieckiego organu systemu ubezpieczeń socjalno-rentowych jest to Deutsche Reutenversicherung Bund (...).
Za rok 2022 zapłaciła Pani podatek w Niemczech w (…). Za 2022 r. w Polsce po konsultacji z US (…) rozliczyła się Pani na druku PIT-36. Zaś za rok 2023 – PIT-37, ponieważ uważa Pani, że niemiecką emeryturę rozlicza Pani w Niemczech i zgodnie z przepisami o podwójnym opodatkowaniu nie powinna jej Pani wykazać do rozliczenia rocznego w Polsce. Zaznaczyła Pani, że w banku, który obsługuje Pani konto nie otrzymała Pani PIT-11. Posiada Pani dokumenty o przyznaniu emerytury, o opłaceniu i rozliczaniu podatków.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Przedmiotem zapytania jest okres roku 2022 oraz 2023 (rozliczenie podatków).
W wyżej wymienionym okresie zamieszkiwała Pani w Polsce.
Pracowała Pani w sektorze prywatnym jako pielęgniarka. Była Pani zatrudniona na umowę o pracę. Odprowadzane były podatki i wszelkie składki do państwa niemieckiego.
Za rok 2022 w rozliczeniu rocznym rozliczyła Pani dochód z emerytury polskiej i niemieckiej razem pomimo braku PIT z banku o dochodzie i podatku. Po informacji z US w (…). Dochód roczny z emerytury niemieckiej rozliczono Pani w Niemczech, gdzie odprowadziła Pani podatki do tamtejszego Urzędu Skarbowego.
W rozliczeniu dochodu za rok 2023 nie ujęła Pani emerytury niemieckiej, ponieważ po informacjach telefonicznych z KIS, uważała Pani, że musi ją Pani tylko rozliczyć w Niemczech a polską w Polsce.
Pytanie
Czy musi Pani pomimo rozliczenia rocznego podatku w Niemczech i odprowadzania go do ich Urzędu Skarbowego dodawać dochód i rozliczać emeryturę niemiecką też w Polsce zgodnie z przepisami o unikaniu podwójnego opodatkowania?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem w Polsce rozlicza się Pani z polskiej emerytury, zaś emeryturę niemiecką rozlicza w Niemczech stosując przepisy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Uważa Pani, że w Polsce rozlicza się z polskiej emerytury, zaś emeryturę niemiecką rozlicza Pani w Niemczech stosując przepisy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie powinna Pani jej wykazywać do rozliczenia rocznego w Polsce.
Zgodnie przepisami o unikaniu podwójnego opodatkowania powinna rozliczać się Pani osobno z emerytury polskiej i odprowadzać podatek w Polsce oraz emerytury niemieckiej i odprowadzać podatek w Niemczech.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W przedmiotowym sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jak również gdy emerytura wypłacana jest przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej – niemającej obywatelstwa polskiego – z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.
Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
- ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
- ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
- ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
- ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
- ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.
Z wniosku wynika, że jest Pani osobą posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce. Otrzymuje Pani emeryturę z niemieckiego obowiązkowego system ubezpieczeń społecznych. Emerytura otrzymywana z Niemiec stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno-emerytalnych i jest wypłacana przez Deutsche Rentenversicherung. Otrzymuje Pani również polska emeryturę.
Zatem emerytura wypłacana Pani z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, tj. z Deutsche Rentenversicherung, podlega opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech.
Skoro, otrzymywana przez Panią w 2022 roku i 2023 roku emerytura z Niemiec stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, to nie jest Pani zobowiązana w Polsce do odprowadzenia od ww. emerytury podatku i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym. W Polsce ma Pani obowiązek rozliczyć się z polskiej emerytury.
Wobec powyższego stanowisko Pani jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).