Z tytułu wypłaty świadczenia Spółka będzie miała obowiązki płatnika w zakresie naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od t... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.581.2024.4.JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.581.2024.4.JM

Temat interpretacji

Z tytułu wypłaty świadczenia Spółka będzie miała obowiązki płatnika w zakresie naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od tego przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych przekazania /uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (...), wypłaty Zawodnikowi premii oraz obowiązków płatnika,
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Uzupełnili Państwo wniosek - na wezwanie - pismem z 3 września 2024 r. (data wpływu 3 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Uwagi ogólne

Państwo są polską spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym (dalej „Spółka). Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka należy do Grupy (…)

Powyższe implikuje konieczność stosowania przez Spółkę bardzo szerokiego spektrum działań o charakterze marketingowym i promocyjnym, których celem jest chęć zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów (…) przez Spółkę.

Zawody (…) oraz Zawody - opis

Grupa (…) organizuje zawody (…)

Zawody (…) to międzynarodowa seria zawodów w (…). Zawody organizowane są od (...) roku. Zawody organizowane są w sześciu (bądź czterech - w zależności od formatu danych zawodów) konkurencjach:

  • (…)

Zawody (…) organizowane są zarówno w Polsce (od 2001 r.), jak i za granicą. Zawody (…) w Polsce organizowane są we współpracy z (…). W ramach Zawodów (…) organizowane są także (cyklicznie) zawody (…) oraz Zawody (…). Z kolei w trakcie zawodów zagranicznych organizowane są indywidualne czy drużynowe mistrzostwa świata. Zawody (…) odbywają się z licznym udziałem publiczności (np. na stadionach, w halach targowych) oraz w przypadku dużych wydarzeń są na żywo transmitowane w środkach masowego przekazu (tj. w Internecie). W trakcie Zawodów (…) intensywnie eksponuje się markę (…) (np. bannery, bandy reklamowe, obandowanie sceny, stand-up’y itp.). W zależności od formuły zawodów publiczność ma okazję zapoznać się z produktami (…), w tym dla młodszych osób poprzez kąciki z zabawkami czy pamiątki (oznaczenie marki (…)).

Zawody (…) są nagrywane i szeroko relacjonowane w mediach społecznościowych, w szczególności poprzez:

  • dedykowany kanał w serwisie „(...)”, na którym obejrzeć można zarówno transmisję/retransmisje wszystkich zawodów, jak i obejrzeć zmontowane klipy, wywiady z uczestnikami itp.;
  • pozostałe media społecznościowe, zwłaszcza „(...)” czy (...).

Relacje z zawodów pojawiają się także w mediach „tradycyjnych” (prasa, radio czy telewizja). W mediach „tradycyjnych” i społecznościowych pokazuje się również procesy treningów czy przygotowań do Zawodów. Wszelkie materiały cieszą się responsywnością odbiorców. Dzięki powyższemu, Zawody (…) cieszą się zainteresowaniem sporej ilości osób, stanowiąc uznaną markę.

W Zawodach (…) biorą udział wyselekcjonowani zawodnicy („Zawodnicy”). Aktualnie, (…).

W wypadku zawodów zagranicznych wyselekcjonowani Zawodnicy z Polski występują jako reprezentacja Polski.

W zakresie PIT niniejszy wniosek dotyczy jedynie Zawodników z Polski, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi. W ramach opisanej współpracy ze Spółką Zawodnicy nie występują jako osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą - każdy z Zawodników składa Spółce tego typu oświadczenie w ramach postanowień umownych.

Oprócz Zawodów (…) Zawodnicy biorą udział także w innych wydarzeniach, takich jak:

  • zawody o podobnym charakterze, organizowane przez inne podmioty (np. jednostki (…), jednostki (...) czy przedsiębiorców z branży (...));
  • festyny, dożynki, dni miasta czy gminy, pokazy itp.

- dalej zwane „Zawodami”.

Także i w wypadku powyższych wydarzeń:

  • mamy do czynienia z eksponowaniem marki (…) czy produktów (…);
  • odbywają się one z udziałem publiczności;
  • w praktyce, są relacjonowane przez media („tradycyjne” czy społecznościowe).

Koszty Techniczne

Organizacja Zawodów (…) oraz Zawodów wymaga realizacji określonych świadczeń o charakterze technicznym. Spółka kontraktuje tego typu świadczenia od (niepowiązanych ze Spółką) dostawców zewnętrznych. Koszty wynikające z tych świadczeń nazywane będą dalej „Kosztami Technicznymi”.

Dla celów niniejszego wniosku, przez Koszty Techniczne rozumieć się będzie koszty:

  • organizacji wydarzenia -scena, oświetlenie, nagłośnienie, sędziowie (sędziowanie), zespół na scenie (stage crew), (...);
  • transmisji -nadawanie na żywo, w tym obsługa kamerzystów, TV managera, grafików itp. - w zależności od formatu Zawodów (…)/Zawodów;
  • obsługi wydarzenia - transport infrastruktury (np. namioty), stoisko animacji dla dzieci, serwis, dojazd busem demonstracyjnym - w zależności od formatu Zawodów (…)/Zawodów;
  • określonego personelu - konferansjer, pomocnicy/montażyści;
  • zabezpieczenia wydarzenia - ochrona, medycy, płotki, śmieci, kontener (...), wózek widłowy;
  • catering - dla obsługi oraz wybranych gości („VIP”- np. ważni lokalni przedstawiciele, kluczowi partnerzy biznesowi itp.);
  • gadżetów reklamowych - do wydania w trakcie imprezy; są one opatrzone logo „(…)”, a jednostkowa wartość danego gadżetu/zestawu gadżetów nie przekracza kwoty 200 zł;
  • zakwaterowanie i wyżywienie - dla wybranych członków szeroko pojętej obsługi technicznej (zarówno pracownicy Spółki jak i pracownicy dostawców zewnętrznych);
  • inne koszty o podobnym charakterze, które służyć będą technicznej realizacji Zawodów (…)/Zawodów.

Koszty PR

Promocja Zawodów (…) oraz Zawodów wymaga realizacji określonych świadczeń w zakresie public relations (PR). Działania „PR” to współpraca z dziennikarzami (pozyskanie dziennikarzy i koordynacja notatek prasowych), redagowanie notatek prasowych. Dzięki tym działaniom Zawody (…) oraz Zawody są promowane w mediach, co przyczynia się do zwiększenia ich atrakcyjności i rozpoznawalności, a przez to jest to forma promocji marki (…) oraz produktów (…). Koszty wynikające z tych świadczeń nazywane będą dalej „Kosztami PR”.

Dla celów niniejszego wniosku, przez Koszty PR rozumieć się będzie koszty:

  • transportu dziennikarzy (przelot/przejazd na miejsce Zawodów (…)/ Zawodów, taxi na miejscu);
  • gadżetów reklamowych - do wydania w trakcie imprezy; są one opatrzone logo „(…)”, a jednostkowa wartość danego gadżetu/zestawu gadżetów nie przekracza kwoty 200 zł;
  • zakwaterowanie i wyżywienie w związku z Zawodami (…)/Zawodami.
  • inne koszty o podobnym charakterze, które służyć będą realizacji celów PR w zakresie Zawodów (…)/Zawodów.

Zawodnicy

Spółka współpracuje ściśle z Zawodnikami. Współpraca oparta jest o ustalenia umowne pomiędzy Spółką a danym Zawodnikiem. W szczególności zaś, wedle tych ustaleń umownych celem Spółki jest promowanie marki (…) oraz (…) na terenie Polski między innymi poprzez propagowanie udziału w Zawodach oraz inne działania promocyjne Zawodników, a także rzeczowe i finansowe wspieranie osób chcących w nich uczestniczyć oraz osiągających wyróżniające się wyniki w tych Zawodach. Konkretyzując ustalenia umowne:

  • Zawodnik podejmuje się uczestnictwa w procesie treningowym oraz startowym w Zawodach (…) oraz do spełnienia na rzecz (…) określonych świadczeń zaś
  • Spółka zobowiązuje się do określonego rzeczowego i finansowego wspierania Zawodnika.

Oprócz udziału w zawodach i procesie przygotowawczym dany Zawodnik zobowiązany jest do promowania marki (…), w szczególności poprzez działania: w mediach społecznościowych (w tym własnych), udział w wywiadach radiowych, telewizyjnych, prasowych i innych, organizowanie i udział w pokazach (...) z użyciem sprzętu marki (…) w ramach imprez o charakterze lokalnym (takich jak np. dni miasta, dożynki), udział w akcjach lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych oraz poprzez inne aktywności uzgodnione ze (…).

Z kolei Spółka (w zależności od indywidualnych potrzeb itp.) może spełnić na rzecz Zawodnika, w szczególności, następujące świadczenia:

  • przekazanie Zawodnikowi podstawowego wyposażenia technicznego na potrzeby Zawodów lub uzupełnienie elementów tego wyposażenia w razie takiej konieczności; w skład wyposażenia wchodzą (np. okulary ochronne, ochronniki, trzonki siekier, ochronniki słuchu);
  • przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron);
  • zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu (np. ...). Sprzęt ten nie staje się własnością Zawodnika;
  • wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu specjalistycznych (...). Zakup przez Zawodnika może nastąpić zarówno od podmiotu trzeciego, jak i od Spółki (wówczas Spółka nabywa je uprzednio od tego podmiotu trzeciego). Uwaga: sprzedaż może nastąpić za cenę niższą niż cena rynkowa;
  • wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu wyselekcjonowanego (...) z dostawą na potrzeby treningów. Zakup przez Zawodnika może nastąpić od podmiotu trzeciego lub też może być ono najpierw zakupione przez Spółkę, a następnie nieodpłatnie udostępnione Zawodnikowi. Co jednak ważne, zakup ma nastąpić jedynie na cele treningów - Zawodnik nie może uczynić innego użytku z (...) (byłoby to naruszenie zasad umownych).

W przypadku udziału Zawodnika w Zawodach, Spółka zobowiązuje się do zapewnienia Zawodnikowi następującego wsparcia:

  • pokrycie kosztów dojazdu/przelotu na miejsce Zawodów, przy czym o sposobie transportu na miejsce Zawodów decyduje Spółka;
  • pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia podczas Zawodów;
  • w przypadku Zawodów odbywających się za granicą - Spółka może również zwrócić Zawodnikowi udokumentowane i uzasadnione koszty transportu w miejscu Zawodów (tj. kosztów taksówek lub komunikacji publicznej);
  • organizacja czasu pobytu za granicą w trakcie Zawodów przez Spółkę, aby był on spędzony efektywnie i służył zacieśnieniu współpracy miedzy Zawodnikiem a Spółką.

W przypadku organizacji przez Spółkę obozu treningowego, Spółka może zaproponować Zawodnikowi udział na następujących warunkach:

  • koszt udziału w obozie treningowym pokrywa Spółka, tj. m.in. koszt noclegu, koszt wyżywienia itd.;
  • Spółka lub upoważniony podmiot (np. organizator obozu) wypłaci Zawodnikowi dodatkowe świadczenie rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu (koszt pokrywa Spółka).

Spółka nie prowadzi aktualnie (imiennej) ewidencji Zawodników, którym przekazuje rzeczy (towary). Tym niemniej, Spółka nie wyklucza takiego scenariusza w przyszłości.

Z uwagi na specyfikę opisywanej działalności (... itp.) możliwe także, że Spółka poniesie koszt ubezpieczenia Zawodników w ramach udziału w Zawodach czy treningach (śmierć, trwały uszczerbek na zdrowiu).

Spółka może przyznać Zawodnikowi premię pieniężną za osiągnięte w Zawodach wyniki (charakter „uznaniowy”).

Wreszcie, postanowienia umowne precyzują, że Spółka może zapewnić Zawodnikowi także inne świadczenia, nieopisane w niniejszej umowie, jeżeli uzna to za stosowne i jeśli będą one realizować cel niniejszej umowy, w szczególności przekładać się będą na efekty osiągane przez Zawodnika.

Pozostałe

Celem wszelkich działań promocyjnych jest promocja marki (…) oraz produktów (…), która w ostatecznym rozrachunku ma przyczynić się do zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów (…) przez Spółkę.

W tym kontekście ponoszenie przez Spółkę wskazanych wydatków w sytuacjach opisanych we wniosku – tak w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego – jest środkiem, który służy osiągnięciu powyższych celów, w szczególności zaś celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów (…) przez Spółkę.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie towarów opisanych w niniejszym wniosku. Spółka oraz Zawodnicy nie są podmiotami powiązanymi – w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

Spółka potwierdza, że wszystkie koszty, o których mowa we wniosku Spółka pokrywała/pokrywa ze środków własnych, nie były/nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, poza tym, że w zakresie zaistniałego stanu faktycznego stanowiły dla Spółki „normalne” koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, poza rozliczeniem w kosztach uzyskania przychodów nie odliczano ich jako ulg podatkowych czy innych odliczeń.

Sposób udokumentowania uzależniony jest od typu wydatku, tj.:

  • usługi/towary zakupione od dostawców - faktury, paragony lub inne dokumenty - np. w przypadku kosztów podróży zagranicznych;
  • wydania towarów (…) na rzecz zawodników - faktury wewnętrzne/dokumenty WZ;
  • wypłaty nagród i innych świadczeń na rzecz zawodników - zestawienie („lista płac”) służąca do rozliczenia naliczenia płatności po uwzględnieniu składek i podatków.

Dodatkowo, formą dokumentacji jest również - wspominana we wniosku oraz niniejszym piśmie - umowa wsparcia zawodnika.

Spółka potwierdza, że na okoliczność uczestnictwa Zawodników w Zawodach, przekazania/uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…), przyznania Zawodnikowi premii oraz przekazania na rzecz Zawodników świadczeń została zawarta między Spółką a Zawodnikami stosowna umowa.

Spółka wskazuje, że postawienie do dyspozycji Zawodnika wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…), przyznanie Zawodnikowi premii oraz przekazanie na rzecz Zawodnika świadczeń wynika z tejże umowy.

Umowa ma charakter umowy sponsoringowej - umowy wzajemnie zobowiązującej. Umowa nosi nazwę „Umowa wsparcia zawodnika”.

Zgodnie ze wskazaną umową przekazanie Zawodnikowi odzieży (…) następuje na potrzeby podejmowania działań wynikających z umowy (tj. udziału w zawodach, wywiadów i spotkań z dziennikarzami itp.).

Poza zawodami Zawodnicy zobowiązani są do innych czynności promujących, których dokonuje Zawodnik z wykorzystaniem odzieży (…) (np. prezentacja marki (…), inne imprezy, promocja w mediach tradycyjnych czy społecznościowych). Czynności te wykonywane są samodzielnie przez Zawodników - choć z zasady w porozumieniu ze Spółką. Zatem używanie przez Zawodnika odzieży (…) dedykowane jest osiągnięciu celu promocyjnego marki (…).

Rodzaj i skala wsparcia dla osiągnięcia celów PR uzależniona jest od rangi wydarzenia, a Spółka ma tu na myśli koszty takie jak:

  • koszty agencji public relations, mających na celu „poszerzanie zasięgów” przekazywanej w przestrzeni medialnej informacji o Zawodach (…)/Zawodach;
  • koszty organizacji dodatkowych wydarzeń przy okazji Zawodów (…)/Zawodów - np. stoiska wystawowego z produktami (…), udział „demo busa” z produktami (…), udział (...) w wykorzystaniem urządzeń (…) itp.

Celem powyższego jest zwiększenie świadomości o wydarzeniu, marce i produktach (…) - forma reklamy instytucjonalnej.

Są to wyłącznie zwyczajowo akceptowane koszty związane z przebiegiem i organizacją pobytu w miejscu organizacji zawodów jak i przygotowaniem do zawodów - przykładowo zwiedzanie wybranej atrakcji turystycznej itp.

Intencją ponoszenia tych kosztów jest zacieśnienie i polepszenie współpracy z Zawodnikami, co dedykowane jest osiąganiu przez nich lepszych efektów w ramach ich świadczeń.

Zawody (…) organizowane są w oparciu o (…). Regulamin ten jest elementem umowy podpisywanej z Zawodnikiem.

Zawody (…) mają charakter konkursu o charakterze sportowym dającym możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika cechującym się elementem rywalizacji i współzawodnictwa.

Zasady odnośnie (...) określone zostały w tym regulaminie. Równocześnie informacje o (…) - w tym haromonogram zawodów oraz opis konkurencji - dostępne są pod adresem (…)

Z kolei w zakresie Zawodów - dla przypomnienia - są to:

  • zawody o podobnym charakterze, organizowane przez inne podmioty (np. jednostki (…), jednostki samorządu terytorialnego czy przedsiębiorców z branży (...));
  • festyny, dożynki, dni miasta czy gminy, pokazy itp.

Stąd w przeważającym zakresie konstatacja powyższa będzie aktualna także dla Zawodów, ale niewykluczone, że część wydarzeń nie będzie miała takiego charakteru (np. pokazy).

Zgodnie z Umową Spółka może przyznać Zawodnikowi premię pieniężną za osiągnięte w Zawodach wyniki. Premia stanowi zatem świadczenie („nagrodę”) za osiągnięte wyniki (w szczególności wygraną) w Zawodach (…)/Zawodach. Co jednak ważne, premia ma charakter uznaniowy.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) nie podlega opodatkowaniu VAT?

2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że koszt przekazanego/uzupełnionego Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) stanowi dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

3)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z tytułu przekazania/uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w PIT?

4)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu nie podlega opodatkowaniu VAT?

5)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że koszty nabycia określonego sprzętu, z którego Zawodnik może skorzystać na Zawodach stanowi dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

6)Czy, jeśli sprzedaż Zawodnikowi specjalistycznych siekier nowozelandzkich dokonana będzie przez Spółkę poniżej ich ceny rynkowej, to czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że jej przychodem z tytułu tej transakcji będzie cena zastosowana pomiędzy Spółką a zawodnikiem?

7)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (...) dla potrzeb treningów nie podlega opodatkowaniu VAT?

8)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że wartość przyznanej Zawodnikowi premii stanowi dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

9)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z uwagi na przyznanie Zawodnikowi premii na Spółce ciążą obowiązki płatnika w PIT?

10)W wypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 9 - czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że obowiązki Spółki jako płatnika zaktualizują się w momencie wypłaty premii, a Spółka może uwzględnić 20% koszty uzyskania przychodów?

11)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że świadczenia ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych nie podlega opodatkowaniu VAT?

12)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że koszty świadczeń ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

13)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z tytułu świadczeń ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w PIT?

14)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że koszty ubezpieczeń Zawodników, ponoszone przez Spółkę, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

15)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że Koszty Techniczne stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

16)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że Koszty PR stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w CIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 3, 9, 10 i 13 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pozostałych pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

Wedle Spółki:

Ad. 3

Prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z tytułu przekazania/uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w PIT.

Ad. 9

Prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z uwagi na przyznanie Zawodnikowi premii na Spółce ciążą obowiązki płatnika w PIT.

Ad. 10

Prawidłowe jest stanowisko, że obowiązki Spółki jako płatnika zaktualizują się w momencie wypłaty premii, a Spółka może uwzględnić 20% koszty uzyskania przychodów.

Ad. 13

Prawidłowe jest stanowisko Spółki, że z tytułu świadczeń ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w PIT.

Uzasadnienie

Stanowisko w zakresie pytań nr 3 i 13

W myśl art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami są zasadniczo otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Chociaż Spółka oraz Zawodnicy nie pozostają w relacji pracodawca – pracownik, to warto w tym miejscu powołać oceny prawne, wyrażone w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) dotyczący powstania przychodu z tytułu świadczeń nieodpłatnych.

W tym orzeczeniu sformułowano przesłanki zaliczania świadczeń nieodpłatnych do przychodu pracownika, uznając, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

  • po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (tzn. skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);
  • po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;
  • po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich pracowników).

Tak sformułowane wnioski przez Trybunał Konstytucyjny oznaczają, że brak spełnienia przynajmniej jednej w przytoczonych wyżej przesłanek, wyklucza możliwość uznania danego świadczenia otrzymanego od pracodawcy za przychód pracownika.

Zdaniem Spółki, należy tu zastosować analogię i określić, że identyczne warunki muszą zostać spełnione dla opodatkowania przekazania wyposażenia i odzieży Zawodnikom.

Spółka uważa zaś, że nie dojdzie tu do spełnienia wszystkich trzech warunków - w szczególności zaś warunku drugiego, bowiem (w wypadku odzieży i wyposażenia):

  • przedmiotem przekazania jest odzież i wyposażenie, które wykorzystywane są do podejmowania działań wynikających ze współpracy stron;
  • w szczególności zaś oznacza to, że odzież i wyposażenie będą wykorzystywane dla celów udziału w Zawodach (…) oraz Zawodach - przez co realizowany jest cel promocji marki (…) oraz towarów (…);
  • odzież i wyposażenie mogą być również wykorzystywane w innych aktywnościach (np. posty w mediach społecznościowych) - przez co realizowany jest cel promocji marki (…) oraz towarów (…);
  • odzież oznaczona jest marką (…), przez co każda, jakakolwiek inna aktywność Zawodnika w tej odzieży realizuje de facto cel promocji marki (…) oraz towarów (…);
  • z kolei wyposażenie dedykowane jest udziałowi w bardzo specyficznej aktywności (Zawody (…) i Zawody), przez co trudno powiedzieć, że reprezentuje efektywne zaoszczędzenie wydatku po stronie Zawodnika. Już z zasad logiki i doświadczenia życiowego wynika, że mało kto para się w życiu prywatnym wyczynowym (...).

Spółka uważa, że można tu zauważyć analogię do przekazania pracownikom odzieży, czy innych elementów oznaczonych logo pracodawcy - w takim bowiem wypadku uznaje się, że nie mamy do czynienia z powstaniem przychodu po stronie pracownika - tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia:

  • 13 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.373.2019.1.EC;
  • 16 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.503.2021.2.ID.

Z kolei w zakresie uczestnictwa w obozach treningowych Spółka także uważa, że nie dojdzie tu do spełnienia wszystkich trzech warunków - w szczególności zaś warunku drugiego, bowiem:

  • jak wskazano, przedmiotem świadczenia jest doskonalenie umiejętności potrzebnych de facto Spółce, nie zaś Zawodnikowi. Już z zasad logiki i doświadczenia życiowego wynika, że mało kto para się w życiu prywatnym wyczynowym (...);

W opisie elementów stanu faktycznego wskazano, że zawodnicy to przede wszystkim (...) - ochotnicy (…).

Z kolei, co w zakresie konkurencji w Zawodach (…) mamy do czynienia de facto z (...) (np. wyrąbywanie (...)). Ani w pracy (...) nie są to techniki stosowane w pracy zawodowej, gdzie liczą się zupełnie inne parametry. Nie można więc bowiem powiedzieć, że Zawodnicy doskonalić będą efekty, które w tej działalności im się przydadzą. Tak samo jak kurs kierowcy rajdowego nie przyczyni się do polepszenia warsztatu pracy zawodowego kierowcy ciężarówki.

  • uzyskane/ulepszone kompetencje Zawodnika będą wykorzystywane dla celów udziału w Zawodach (…) oraz Zawodach - przez co realizowany jest cel promocji marki (…) oraz towarów (…);
  • uzyskane/ulepszone kompetencje Zawodnika będą również wykorzystywane w innych aktywnościach (np. posty w mediach społecznościowych) - przez co realizowany jest cel promocji marki (…) oraz towarów (…);
  • jest to zatem diametralnie odmienna sytuacja od np. lekarza, który dzięki zasponsorowaniu udziałowi w konferencji uzyska wiedzę, która będzie mu przydatna w codziennej praktyce zawodowej.

Tym samym, skoro przychód w PIT u Zawodnika nie powstanie, to na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, o których w szczególności mowa w art. 41 Ustawy PIT.

Stanowisko w zakresie pytań nr 9 i 10

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, jednym ze źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) Ustawy PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Z kolei wedle art. 41 ust. 1 Ustawy PIT osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Spółka uważa, że wypłacane Zawodnikom świadczenia pieniężne kwalifikują się do źródła przychodów działalność wykonywana osobiście (art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy PIT), a zatem na Spółce ciążą obowiązki płatnika, określone w szczególności w art. 41 ust. 1 Ustawy PIT.

Jednocześnie, z uwagi na taką kwalifikację przychodu Spółka jako płatnik może uwzględnić 20% koszty uzyskania przychodów, o czym przesądza brzmienie przepisu art. 22 ust. 9 pkt 4 Ustawy PIT - koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Spółka pragnie podkreślić, że analogiczne oceny prawne wyrażane są w wydawanych interpretacjach indywidualnych:

„W konsekwencji pokrycie kosztów na podstawie umowy sponsoringu osobie fizycznej (sponsorowanemu) związanych z udziałem w konferencji należy uznać, za przychody z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a Spółka (jako płatnik) powinna pobierać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy według określonych zasad w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 18 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4, które wynoszą 20% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).”

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. IPPB2/415-23/10-3/MK)

Tak również:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 stycznia 2008 r. (sygn. IBPB2/415-283/07/BD/KAN-1633/10/07);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 kwietnia 2009 r. (sygn. ILPB1/415-63/09-2/AMN).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Umowa sponsoringu - źródło przychodów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście;

Rodzaje przychodów z działalności wykonywanej osobiście wskazane zostały w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 13 pkt 2 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

-     z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Według art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. W świetle powyższego konieczne jest ustalenie źródła przychodów, do którego należy zakwalifikować wypłacane przez Spółkę wynagrodzenie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka organizuje zawody (…). W Zawodach biorą udział wyselekcjonowani zawodnicy. W zakresie Zawodników w Polsce są to, w praktyce, najczęściej: (...) (głównie z …). W wypadku zawodów zagranicznych wyselekcjonowani Zawodnicy z Polski występują jako reprezentacja Polski. Zawodnicy nie prowadzą działalności gospodarczej. Na podstawie zawartej między Zawodnikami a Spółką umowy sponsoringu Zawodnik podejmuje się uczestnictwa w procesie treningowym oraz startowym w Zawodach oraz do spełnienia na rzecz (…) określonych świadczeń, zaś Spółka zobowiązuje się do określonego rzeczowego i finansowego wspierania Zawodnika. Przedmiotem umowy zawieranej przez Państwa z Zawodnikiem jest promowanie marki (…) oraz (…) na terenie Polski między innymi poprzez propagowanie udziału w Zawodach oraz inne działania promocyjne Zawodników.

Pod pojęciem promocji, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, należy rozumieć „wszelkie działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”.

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN - wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze promocyjnym można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług promocyjnych.

Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych - żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Według art. 750 Kodeksu cywilnego:

Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

W przedmiotowej sprawie świadczenia są przez Spółkę przyznawane w związku z działalnością promocyjną, a nie sportową. Ponadto, Zawodnicy nie będą sportowcami, lecz najczęściej będą to (...).

W wyniku powyższego wartość ponoszonych przez Spółkę wydatków na rzecz Zawodników stanowi dla Sponsorowanych (Zawodników) przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nieodpłatne świadczenia

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego - zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika - to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Według art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego, tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Świadczenia ponoszone za osoby biorące udział w Zawodach zarówno na terytorium Polski, jak i poza granicami kraju, niewątpliwie należą do nieodpłatnych świadczeń, jakie osoby te otrzymują od Spółki.

Wobec niezdefiniowania w ustawie podatkowej pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 353 § 2 ww. Kodeksu:

Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Dla celów podatkowych pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby, ale również wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Kwestia przychodu z nieodpłatnych świadczeń była przedmiotem rozstrzygnięcia wydanego przez Trybunał Konstytucyjny. I tak, w wyroku z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) Trybunał Konstytucyjny wskazał na kryteria, którymi należy się kierować przy określeniu, czy w konkretnym przepadku dochodzi do nieodpłatnego świadczenia. I tak przychodem są takie świadczenia, które:

a)zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

b)zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

c)stanowią wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu pracownikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Zasadnicza część rozważań w wyroku Trybunału była oparta na art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który definiuje pojęcie „przychodu” nie tylko z tytułu stosunku pracy, lecz także z innych tytułów prawnych, zatem uwagi zawarte w wyroku Trybunału mają zastosowanie także w stosunku do dochodów uzyskanych z innych źródeł.

W kontekście pierwszego warunku - Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że „inne nieodpłatne świadczenia” na rzecz pracownika mogą być uznane za jego dochód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko pod warunkiem że rzeczywiście spowodowały zaoszczędzenie przez niego wydatków. Ustalenie tej okoliczności zależy od tego, czy pracownik skorzystał ze świadczenia oferowanego przez pracodawcę w pełni dobrowolnie. Zgoda na skorzystanie ze świadczenia wyraża bowiem ocenę pracownika, że świadczenie - z punktu widzenia jego sytuacji zawodowej, życiowej, rodzinnej - jest celowe i przydatne, leży w jego interesie. Oznacza to, że w braku świadczenia ze strony pracodawcy pracownik musiałby ponieść wydatek. W konsekwencji przyjęcie świadczenia oferowanego przez pracodawcę oznacza uniknięcie tego wydatku.

Formułując drugi warunek Trybunał Konstytucyjny wyjaśnił, że dla oceny czy świadczenie leżało w interesie pracownika istotne jest, czy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. Trybunał Konstytucyjny - w ślad za uchwałami NSA - uznał, że w zakres nieodpłatnego świadczenia, jako przychodu, wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, „których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”. W konsekwencji, aby wartość świadczenia uzyskanego od pracodawcy podlegała opodatkowaniu, po stronie pracownika musi pojawić się dochód, czyli korzyść majątkowa. Korzyść ta może wystąpić w dwóch postaciach: prowadzi do powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo do zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. W wyniku takiego świadczenia w majątku pracownika nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale ponieważ znaczenie dochodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest szersze, zaoszczędzenie wydatków musi być traktowane na równi z przyrostem majątku. Jako przykład Trybunał Konstytucyjny wskazał m.in. dowożenie pracownika z miejsca zamieszkania do pracy lub wykupienie przez pracodawcę pakietu usług medycznych (ubezpieczenie). W ocenie Trybunału Konstytucyjnego otrzymanie tego rodzaju świadczeń może oznaczać zaoszczędzenie wydatku po stronie pracownika i w konsekwencji może stanowić przysporzenie objęte podatkiem dochodowym. Taka ocena jest jednak poprawna, tylko pod warunkiem że świadczenia te pracodawca spełniał, dysponując uprzednią zgodą pracownika na ich przyjęcie. O ile bowiem pracownik decyduje się przyjąć te świadczenia, niewątpliwie zaoszczędza sobie wydatku, który musiałby ponieść z własnych środków.

Odnosząc się natomiast do trzeciego warunku - Trybunał Konstytucyjny wskazał, że przychód powstaje, gdy można zindywidualizować świadczenie, określić jego wartość pieniężną oraz skonkretyzować odbiorcę.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji i reklamy, rozpowszechniania wizerunku. Wobec powyższego należy posłużyć się słownikową definicją tych pojęć.

I tak według Słownika Języka Polskiego (red. M. Szymczak, PWN Warszawa 1989) „reprezentacja” to: „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Przenosząc definicję słownikową na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że wydatki na reprezentację to wydatki jakie podatnik ponosi w celu kształtowania i utrwalania korzystnego wizerunku firmy na zewnątrz. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, reprezentowaniu przedsiębiorcy podczas spotkań, zawodów, itp.

Natomiast według ww. słownika „reklama” to: „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi.” Pod pojęciem reklamy należy rozumieć ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług, informacji o miejscach i możliwościach ich nabycia - w celu zwrócenia uwagi na towar lub usługę i zachęcenia do ich zakupu. Może to być realizowane przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Dzięki logo można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy). Przy czym samo oznaczenie logo firmy nie przesądza jeszcze o jej reklamowym charakterze.

Pojęcie „rozpowszechniania wizerunku” powinno być interpretowane przy wykorzystaniu definicji terminu „rozpowszechnianie” zamieszczonej w art. 6 pkt 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Chodzi tu zatem o sytuację, w której stworzona zostaje możliwość zapoznania się z wizerunkiem bliżej nieokreślonemu („z góry”), niezamkniętemu kręgowi osób. Udostępnienie to może odbywać się z użyciem nośnika materialnego, bądź bez jego udziału.

Istotne zatem jest rozróżnienie między nakładami ukierunkowanymi na reprezentowanie firmy, szerzenie jej wizerunku oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), a wydatkami poniesionymi na osiąganie przez Zawodników sukcesów w (...).

Przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) i obowiązki płatnika z tego tytułu

Podkreślić należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy świadczenie to powoduje wystąpienie po stronie Zawodników przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy zostało spełnione w pełni dobrowolnie, tj. na zasadzie własnej woli – a nie w wykonaniu obowiązku. Jak wynika ze stanu faktycznego przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) na potrzeby podejmowania działań wynikających z umowy (tj. udziału w zawodach, wywiadów i spotkań z dziennikarzami itp.) odbywa się za ich zgodą. Jednakże zapewnienie wyposażenia, odzieży i sprzętu oznaczonej marką (…) nie odbywa się w interesie Zawodników, lecz Spółki. Celem działań Spółki poprzez wyposażenie Zawodnika w sprzęt i odzież oznaczoną marką (…) jest promocja marki oraz produktów Spółki, a tym samym zdobycie nowych klientów i zwiększenie wolumenu sprzedaży. Poza zawodami Zawodnicy zobowiązani są do innych czynności promujących, których dokonuje Zawodnik z wykorzystaniem odzieży (…) (np. prezentacja marki (…), inne imprezy, promocja w mediach tradycyjnych czy społecznościowych). Czynności te wykonywane są samodzielnie przez Zawodników - choć z zasady w porozumieniu ze Spółką. Używanie przez Zawodnika odzieży (…) dedykowane jest na osiągnięcie celu promocyjnego marki (…). Wydatki te będą więc skutkowały zwiększeniem przychodu Spółki.

W przypadku, gdy Spółka sfinansuje Zawodnikom wydatki związane z ich uczestnictwem w Zawodach (które nie odbywają się w interesie Zawodników, a ich celem jest promocja Spółki i powiększenie przychodu Spółki), to należy przyjąć, że koszty te są wydatkami na reprezentację Spółki na zewnątrz, a w konsekwencji, sfinansowanie Zawodnikom ww. wydatków nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zawodnicy nie odnoszą wymiernej korzyści finansowej w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który powinni ponieść. Finansowanie powyższych wydatków leży wyłącznie w interesie Spółki, a co za tym idzie Zawodnicy nie otrzymają od Spółki jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego.

Tym samym, przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką (…) (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) nie będą skutkowały powstaniem po ich stronie przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika. Spółka nie ma obowiązku wykazywania ww. świadczeń w informacji PIT-11.

W zakresie pytania Nr 3 Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Świadczenia na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych oraz obowiązki płatnika

W zakresie świadczeń ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych pierwsza z przesłanek wskazanych przez Trybunał Konstytucyjny została spełniona z uwagi na fakt, że Zawodnik biorący udział w Zawodach, świadomie podpisze umowę sponsoringu, w której Spółka poinformuje go o potencjalnych świadczeniach, które sfinansuje w związku z Jego udziałem w Zawodach oraz obozie treningowym. Należy zatem uznać, że osoba uczestnicząca w takich wydarzeniach korzysta z nich w pełni dobrowolnie.

Dokonując analizy, czy druga przesłanka wskazana przez Trybunał została spełniona, należy podkreślić, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podlega każda forma przysporzenia majątkowego, mająca konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków). Zatem pokrycie przez Spółkę kosztów udziału w Zawodach czy też kosztów udziału w obozie treningowym powoduje powstanie po stronie Zawodnika biorącego udział w Zawodach przychodu, ponieważ pokrycie kosztów przez stronę trzecią oznacza bowiem wymierne i konkretne przysporzenie majątkowe po stronie, która tych wydatków nie musi pokrywać ze swoich środków. Zatem należy uznać, że wydatki z tytułu ww. opłat zostały poniesione w imieniu Zawodnika.

W przedmiotowej sprawie spełniona została również trzecia przesłana wynikająca z wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt K 7/2013, ponieważ korzyść uzyskana przez Zawodnika, w postaci pokrycia przez Spółkę kosztów udziału w Zawodach oraz kosztów udziału w obozie treningowym jest wymierna. Zawodnik, chcąc wziąć udział w Zawodach i walczyć o nagrodę musiałby samodzielnie pokryć koszty dojazdu/przelotu, koszty zakwaterowania i wyżywienia, koszty dojazdu taksówką lub komunikacją publiczną, koszty udziału w obozie treningowym. Gdyby bowiem, nie sfinansowanie przez Spółkę udziału w Zawodach oraz w obozach treningowych, Zawodnicy zobowiązani byliby koszty ponieść samodzielnie. Ponadto, Spółka wypłaci Zawodnikowi dodatkowe świadczenie rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu. W zamian bowiem za osiągnięte wyniki w Zawodach Zawodnik uzyska nagrodę uznaniową za najlepsze wyniki sportowe.

Tym samym w sytuacji, gdy Spółka - mimo braku ciążącego na niej obowiązku nałożonego przepisami powszechnie obowiązującego prawa - pokryje koszty związane z udziałem w Zawodach oraz obozie treningowym, to niezależnie od formy tych świadczeń (pieniężna lub niepieniężna) stanowią one dla Zawodnika przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, zapewnienie przez Spółkę świadczeń na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych, na które składają się:

  • koszty pokrycie kosztów dojazdu/przelotu na miejsce Zawodów;
  • koszty zakwaterowania i wyżywienia podczas Zawodów;
  • w przypadku Zawodów odbywających się za granicą: udokumentowanych i uzasadnionych kosztów transportu w miejscu Zawodów (tj. kosztów taksówek lub komunikacji publicznej);
  • kosztów związanych z przebiegiem i organizacją pobytu w miejscu organizacji Zawodów,
  • kosztów udziału w obozie treningowym, tj. m.in. koszt noclegu, koszt wyżywienia itd.;
  • kosztów dodatkowego świadczenia rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu (koszt pokrywa Spółka).
  • ubezpieczenia w związku ze specyfiką Zawodów i treningów

stanowić będą dla tych osób nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość tych świadczeń należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustała się jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym powyżej art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Należy zwrócić uwagę, że z wniosku wynika, że w chwili ponoszenia wydatków na pokrywanie ww. kosztów, znana jest ilość Zawodników które uczestniczyć będą w Zawodach i w obozie treningowym. Wiadomo zatem, które osoby uczestniczą w Zawodach i obozie treningowym. Zatem Spółce znane są osoby, za których udział w Zawodach i obozie treningowym ponoszone są przez Spółkę koszty. W rezultacie Spółka może więc wskazać każdą osobę, za którą ponosi wydatek, a tym samym uwzględniając następnie wysokość ponoszonych wydatków może ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę, w tym przez konkretnego sponsorowanego Zawodnika.

Ponadto wskazać należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a)podróży służbowej pracownika,

b)podróży osoby niebędącej pracownikiem

-     do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Omawiane zwolnienie jest limitowane rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

W myśl art. 21 ust. 13 tej ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1)w celu osiągnięcia przychodów lub

2)w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3)przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4)przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy posłużono się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia nie ogranicza się jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez podmiot otrzymujący świadczenie, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez podmiot je finansujący (art. 21 ust. 13 ustawy). Brak spełnienia którejkolwiek z przesłanek wymienionych w poszczególnych podpunktach art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwia uznanie, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) powyższej ustawy może znaleźć zastosowanie w przedmiotowym wniosku.

Jeśli zatem, wszystkie warunki zostaną spełnione to świadczenia na rzecz Zawodników z tytułu udziału w Zawodach oraz udziału w obozach treningowych mogą korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.  Świadczenia powyżej limitu będą podlegać opodatkowaniu jako przychód z działalności wykonywanej osobiści. Na Państwie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z poborem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od nadwyżki ponad limit. Mają Państwo obowiązek wartość wypłaconych świadczeń wykazać w sporządzonej i przesłanej Zawodnikowi informacji PIT-11.

W zakresie pytania Nr 13 Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Skutki podatkowe wypłaty premii uznaniowej oraz obowiązki płatnika

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z Umową Spółka może przyznać Zawodnikowi premię pieniężną za osiągnięte w Zawodach wyniki. Premia została przyznana na podstawie umowy sponsoringu.

Z internetowego słownika języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) wynika, że za premię należy uznać nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię.

Zatem, premia jest wynagrodzeniem w zamian za świadczoną usługę np.: o charakterze promocyjnym, marketingowym, lojalnościowym, których celem jest wsparcie i intensyfikację sprzedaży (np.: promocję Spółki, eksponowanie określonego towaru).

W związku z powyższym, po stronie zwycięzców Zawodów w związku z przyznaną premią, powstanie przychód podlegający opodatkowaniu jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

Odnośnie kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, z którego wynika, że:

Z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8, koszty uzyskania przychodów określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód;

Z tytułu wypłaty tego świadczenia Spółka będzie miała obowiązki płatnika w zakresie naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od tego przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy.

W części dotyczącej pytania Nr 9 i 10 Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).