Skutki podatkowe wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej po zawarciu związku małżeńskiego. - Interpretacja - null

ShutterStock

Skutki podatkowe wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej po zawarciu związku małżeńskiego. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.576.2024.1.MR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej po zawarciu związku małżeńskiego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z podatku. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych przez siebie dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest rozwodnikiem i obecnie nie pozostaje w związku małżeńskim. Wnioskodawca od wielu lat żyje jednak w nieformalnym związku partnerskim ze swoją Partnerką (dalej jako "Partnerka"), z którą wychowuje wspólne dziecko. Wnioskodawca posiada również dziecko z pierwszego związku małżeńskiego.

Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie utworzenie fundacji rodzinnej z siedzibą w Polsce (dalej jako: "Fundacja"). Status fundatora będzie posiadać wyłącznie Wnioskodawca. Fundacja zostanie utworzona oraz zarejestrowana na podstawie przepisów ustawy z dn. 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 dalej jako: "Ustawa o FR"). Wnioskodawca zdecydował się na stworzenie Fundacji w celu wykreowania odpowiednich warunków prawnych i gospodarczych dalszego budowania oraz zachowania majątku rodzinnego dla przyszłych potrzeb rodziny, jak również materialnego wsparcia beneficjentów. Beneficjentami tej Fundacji prócz Wnioskodawcy będą również Partnerka oraz dzieci Wnioskodawcy, a grono beneficjentów będzie mogło z czasem zostać powiększone o kolejne osoby, przykładowo rodziców Wnioskodawcy.

Stosownie do treści art. 17 Ustawy o FR Wnioskodawca jako fundator, na poczet pokrycia funduszu założycielskiego, zamierza wnieść do majątku Fundacji rodzinnej minimalny wkład pieniężny, o którym mowa w Ustawie o FR, tj. 100.000 zł. Po zarejestrowaniu Fundacji Wnioskodawca dokona zmiany statutu Fundacji i do jej majątku zostaną wniesione darowizną kolejne wkłady. Wkładem tym będą udziały w spółce(ach) kapitałowej(ych) z siedzibą na terytorium Polski. Darowizna do Fundacji zostanie zrobiona zarówno przez Wnioskodawcę jak i przez Partnerkę, z którą na dzień dokonania przez nią darowizny Wnioskodawca nie będzie pozostawał w związku małżeńskim. Proporcja wkładów wniesionych darowizną do Fundacji nie jest jeszcze znana.

Wnioskodawca i Partnerka będą w najbliższym czasie jedynymi darczyńcami Fundacji.

Partnerka nie będzie miała statusu Fundatora, będzie jednak, tak samo jak Wnioskodawca, wskazana w gronie beneficjentów Fundacji.

W okresie najbliższych kilku lat Wnioskodawca zamierza zawrzeć związek małżeński z Partnerką. Związek małżeński zostanie zawarty w okresie funkcjonowania Fundacji i już po dokonaniu darowizny do Fundacji przez Wnioskodawcę i Partnerkę.

Wypłaty z Fundacji na rzecz beneficjentów, w tym na rzecz Wnioskodawcy i Partnerki, mogą być realizowane zarówno w okresie przed zawarciem przez Wnioskodawcę związku małżeńskiego, jak i już po zawarciu tego związku.

Wnioskodawca i Partnerka nie zdecydowali jeszcze czy w małżeństwie, które planują zawrzeć, będzie panował majątkowy ustrój wspólnoty małżeńskiej, czy też zachowają w małżeństwie rozdzielność majątkową.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość czy fakt planowanego związku małżeńskiego będzie miał wpływ na zasady jego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych biorąc pod uwagę postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm. dalej jako "Ustawa o PIT").

Pytanie

Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku wniesienia mienia do istniejącej już Fundacji w drodze darowizny przez Wnioskodawcę i Partnerkę, świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy po zawarciu związku małżeńskiego z Partnerką będą w całości zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim świadczenia, które będą dokonywane przez Fundację na jego rzecz, zostaną dokonane już po zawarciu związku małżeńskiego z Partnerką będą mogły w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o FR fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej. W myśl art. 2 ust. 2 Ustawy o FR przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

Tymczasem, stosownie do art. 21 ust. 49 Ustawy o PIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Stosownie zaś do art. 27 Ustawy o FR:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Traktujący o podmiotach wnoszących mienie do fundacji artykuł 28 Ustawy o FR stanowi z kolei, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

a) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

b) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku, gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

O ww. proporcji stanowi art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym:

1) Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2) Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów Ustawy o FR wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Jednocześnie jednak zarząd Fundacji jest odpowiedzialny za to by aktualizować spis mienia i odpowiada za aktualizację tego spisu. Aktualizacja spisu mienia ma natomiast obejmować informację aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust 1 Ustawy o FR, dla każdego z fundatorów oraz dla fundacji rodzinnej (art. 27 ust. 4 Ustawy o FR). W związku z powyższym wskazana powyżej aktualizacja spisu mienia dotycząca wyliczania proporcji powinna również brać pod uwagę zmianę w zakresie stosunków rodzinnych fundatora. W konsekwencji, w przypadku, jeżeli po obdarowaniu Fundacji przez Wnioskodawcę i Partnerkę dojdzie do zawarcia przez nich związku małżeńskiego, fakt ten wpłynie na konieczność ponownego określenia proporcji, o której mowa w art. 29 Ustawy o FR.

Biorąc pod uwagę zapisy ww. artykułu, zgodnie z którym mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

a) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

b) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną

w przypadku wniesienia aktywów darowizną do Fundacji mienie wniesione przez Partnerkę zostanie potraktowane, dla potrzeb wyliczenia proporcji, jak mienie wniesione przez Fundację. Natomiast po zawarciu związku małżeńskiego przez Wnioskodawcę i Partnerkę mienie to powinno zostać uznane za mienie wniesione przez Wnioskodawcę.

Wydaje się, że w podobny sposób należałoby podejść do przypadków, gdzie mienie do fundacji rodzinnej wnoszą małżonkowie, którzy następnie się rozwodzą. Na moment wnoszenia mienia darowizną do fundacji rodzinnej proporcja wkładu wniesionego przez fundatora (małżonka) lub fundatorów (gdy oboje małżonkowie są fundatorami) do wkładu wniesionego przez fundację rodzinną powinna wynosić 100% do 0%. W przypadku jednak, gdyby doszło do rozwodu fundatora(ów) proporcja ta spadnie w ten sposób, że wyliczając proporcję dla danego fundatora majątek wniesiony przez drugiego małżonka zostanie potraktowany jak majątek wniesiony przez fundację rodzinną.

Do takiego rozumienia wskazanych powyżej przepisów przychyla się Minister Finansów, który na takie podejście wskazał dziennikarzom w odpowiedzi opublikowanej na rządowym portalu eureka.mf.gov.pl:

„Pytanie dziennikarza z 8.08.2024 r.

Zgodnie z najnowszą wykładnią dyrektora KIS, jeżeli małżonkowie jako fundatorzy wniosą po 50 proc. mienia do fundacji rodzinnej to przy wypłacie świadczeń w całości są one zwolnione z PIT – bo dla celów PIT każde z nich wniosło do niej 100 proc. mienia. Co, jeżeli małżonkowie się rozwiodą – czy w takim przypadku połowa wypłacanych świadczeń będzie opodatkowana – 15 proc. PIT, czy nadal świadczenia będą zwolnione z PIT.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na zapytanie dziennikarza z 16.08.2024 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy PIT wolne od podatku są przychody fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj. członkiem najbliższej rodziny (małżonkiem, wstępnym, zstępnym, pasierbem, rodzeństwem, ojczymem lub macochą), z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej albo świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zakres zwolnienia każdej z tych osób określa się na podstawie art. 21 ust. 49 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy PIT, stosuje się do części przychodów fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy PSD, odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Między rozwiedzionymi małżonkami wg stanu na dzień uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1g ustawy PIT, nie zachodzą relacje, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tak więc każdy z byłych małżonków korzysta ze zwolnienia z podatku od takich przychodów w części przypadającej mu jako fundatorowi proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej. W pozostałej części przychody każdego z byłych małżonków podlegają opodatkowaniu 15% zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 17 lit. b ustawy PIT”.

Konkludując, w przypadku zawarcia związku małżeńskiego przez Wnioskodawcę i Partnerkę zarząd Fundacji będzie zobowiązany do uaktualnienia spisu mienia i wskazania nowej wartości proporcji mienia wniesionego przez Fundatora do mienia wniesionego przez Fundację w ten sposób, że mienie wniesione do Fundacji przez Partnerkę zostanie potraktowane jak mienie wniesione przez Fundatora.

Wskazana powyżej proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy FR, jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1) w odniesieniu do danego fundatora - proporcję sumy wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora (gdzie zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o FR jest to mienie wniesione przez Fundatora, jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo) w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora - sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W konsekwencji, mając na uwadze, że z przepisu art. 21 ust. 49 Ustawy o PIT wynika, że proporcję do zwolnienia należy obliczać według stanu na dzień uzyskania przychodów, w przypadku jeśli Wnioskodawca otrzyma jako beneficjent wypłatę z Fundacji już po zawarciu związku małżeńskiego z Partnerką to jego proporcja będzie wyglądała w następujący sposób:

Proporcja Wnioskodawcy=mienie wniesione przez Wnioskodawcę + mienie wniesione przez Partnerkę/całość mienia wniesionego do Fundacji

W przypadku więc, gdzie tak jak to opisano w stanie faktycznym tylko Wnioskodawca i Partnerka będą jedynymi darczyńcami Fundacji, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę od Fundacji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy FR, już po zawarciu związku małżeńskiego z Partnerką, świadczenia te będą w całości zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2) w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

·fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

·a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Podsumowując, ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.

Mając na uwadze powyższe, wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, na Pana rzecz będzie w całości zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ na dzień uzyskania przychodu będzie Pan w stosunku do beneficjenta (małżonki, darczyńcy) osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).