Skutki podatkowe wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
· nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczenia na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej będących wstępnymi fundatorów i rodzeństwem fundatorów,
· prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków wypłaty świadczenia z fundacji rodzinnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Fundacją rodzinną w organizacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 i ust. 3 ustawy o FR. Fundacja rodzinna posiada dwóch fundatorów, którymi są małżonkowie (dalej: „Fundatorzy”).
Fundatorzy są jednocześnie beneficjentami Fundacji rodzinnej. Fundacja rodzinna posiada również innych beneficjentów, którymi są zstępni Fundatorów, wstępni Fundatorów oraz rodzeństwo Fundatorów (łącznie dalej: „Beneficjenci”).
Fundatorzy wnieśli na poczet funduszu założycielskiego Fundacji rodzinnej środki pieniężne w kwocie odpowiadającej wartości funduszu założycielskiego Fundacji rodzinnej.
Fundatorzy nie przewidują udziału w proporcji mienia Fundacji rodzinnej (w rozumieniu art. 28 ustawy o FR) ustalonej na potrzeby opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”), mienia wniesionego przez Fundację rodzinną.
Pytanie
Czy wypłata w przyszłości świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR na rzecz Beneficjentów, w tym będących Fundatorami Fundacji rodzinnej będzie w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT, a przez to Fundacja rodzinna nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego PIT z tytułu wypłaty świadczenia tym osobom?
Państwa stanowisko
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR na rzecz Beneficjentów, w tym będących Fundatorami Fundacji rodzinnej będzie w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT, a przez to Fundacja rodzinna nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego PIT z tytułu wypłaty świadczenia tym osobom.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawą o FR został wprowadzony do ustawy o PIT m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej. Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów (art. 2 ust. 1 oraz 2 ustawy po FR).
Artykuł 17 ustawy o FR stanowi, że fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Jednocześnie stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowym z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o PIT – w wysokości:
1)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów u.p.s.i.d., w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
2)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Ponadto płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 ustawy o PIT (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT).
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d., uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn – z zastrzeżeniem ust. 49.
W myśl art. 21 ust. 49 ustawy o PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d., uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d.
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d., zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o FR, do celów PIT określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną. Dalej art. 28 ust. 2 ustawy o FR stanowi, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o FR, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną (art. 29 ust. 1 ustawy o FR).
Z przepisów ustawy o FR oraz ustawy o PIT wynika zatem, że na wysokość opodatkowania PIT świadczenia z fundacji rodzinnej bezpośrednie przełożenie ma proporcja mienia wniesionego do fundacji rodzinnej.
Podstawową zasadą wynikającą z przytoczonych powyżej przepisów jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
1)fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
2)a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha;
− podlegają zwolnieniu z PIT.
Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o PIT wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o FR zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o PIT należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1)w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d. - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d., w stosunku do więcej niż jednego fundatora - sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d.
Wypłata świadczenia przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (zaliczonego do zerowej grupy podatkowej zgodnie z art. 4a u.p.s.i.d.) lub fundatora będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania PIT.
Aby świadczenie otrzymane z fundacji rodzinnej podlegało zwolnieniu z opodatkowania PIT konieczne jest kumulatywne spełnienie dwóch warunków:
1)rodzaj otrzymanego świadczenia musi wynikać z art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej - czyli musi to być świadczenie wypłacone przez fundację rodzinną,
2)świadczenie musi być wypłacone na rzecz beneficjenta lub fundatora.
Tylko przy spełnieniu dwóch powyższych warunków możliwe jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania omawianych przychodów.
Treść artykułu 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT zapewnia zastosowanie zwolnienia z opodatkowania PIT świadczeń otrzymanych przez fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej należących wyłącznie do najbliższej rodziny - tj. do tzw. zerowej grupy podatkowej w zakresie podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d.). Zwolnieniu podlega tylko taka część świadczenia, która odpowiada proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 u.p.s.i.d. (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o PIT, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
Natomiast skoro w opisanym zdarzeniu przyszłym mienie do Fundacji rodzinnej będzie wnoszone wyłącznie przez Fundatorów (małżonków), wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR na rzecz Beneficjentów, w tym będących Fundatorami Fundacji rodzinnej będzie w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT, a Fundacja rodzinna nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego PIT z tytułu wypłaty świadczenia tym osobom (z uwagi iż proporcja mienia w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o FR wniesionego przez każdego z Fundatorów, będzie wynosić 100%).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Z powyższego wynika, że beneficjenci fundacji rodzinnej otrzymujący od tej fundacji świadczenia (czy to pieniężne, czy to niepieniężne) uzyskują przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do tych przychodów fundacja rodzinna co do zasady pełni funkcję płatnika.
W myśl art. 30 ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
W myśl art. 14 ust. 3 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3) do grupy III - innych nabywców.
Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1–11 oraz 11b–13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21
Z art. 41 ust. 4aa ww. ustawy wynika, że:
Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
Zakres zwolnienia każdej z tych osób określa się na podstawie art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
-odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zauważyć również należy, że z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej, istotnym jest, czy według stanu na dzień uzyskania tego przychodu, beneficjent jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z tym przepisem:
Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
- fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
- a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 tej ustawy, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, oznacza:
1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Mając na uwadze powyższe przepisy, podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Zatem wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez Państwa na rzecz beneficjentów będących:
·Fundatorami, którzy są w związku małżeńskim,
·zstępnymi Fundatorów (tj. osobami, które łączy z każdym z fundatorów relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn),
korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, w tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Jednocześnie wyjaśniam, że z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do całości świadczenia wypłacanego przez Państwo, istotnym jest, czy według stanu na dzień uzyskania przychodu, dany beneficjent jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w stosunku do każdego z fundatorów.
W opisanej przez Państwo sytuacji rodzeństwo oraz wstępni jednego Fundatora są z nim w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Natomiast wstępni i rodzeństwo tego Fundatora nie są w takiej relacji z drugim Fundatorem, ponieważ dla drugiego Fundatora osoby te są odpowiednio rodzeństwem małżonka oraz teściami.
Tym samym:
·część świadczenia odpowiadająca proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej ustalonej dla fundatora będącego z ww. beneficjentami w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·pozostała część tego świadczenia (wypłacana rodzeństwu małżonka fundatora oraz teściom fundatora, tj. osobom niebędącym z tym fundatorem w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn) stanowić będzie dla ww. beneficjentów przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to przychód nie będzie podlegać zwolnieniu.
Wobec tego, skoro część świadczenia wypłaconego przez Państwo nie będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, to od tej części wypłaconego świadczenia należny będzie podatek w wysokości 10%. Teściowie zaliczani są bowiem do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, natomiast rodzeństwo małżonka – do II grupy podatkowej. Zastosowanie znajdzie zatem stawka określona w art. 30 ust. 1 pkt 17 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w powyższym zakresie będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 ww. ustawy.
Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko jest w tej części nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).