Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych. - Interpretacja - null

shutterstock

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2024 r. (wpływ 11 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wynajmuje Pani turystom 4 pokoje - domki w ramach czynnego gospodarstwa rolnego. Każdy pokój składa się z salonu z aneksem, sypialni i wc. Są to obiekty budowlane, gdzie całość powierzchni jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych. Znajdują się one na terenie rolniczym, a Pani jest zarejestrowana jako rolnik w Krus. Gospodarstwo rolne znajduje się na terenie wiejskim.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Każdy domek stanowi pokój tzn. każdy domek jest odrębnym pokojem do wynajęcia, składającym się z części sypialnianej, wypoczynkowej, aneksu kuchennego, a także jest wyposażony w łazienkę. Turyści mogą zamówić śniadania. Na pytanie czy domki, o których mowa we wniosku, są budynkami mieszkalnymi w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.) wskazała Pani, że każdy domek jest budynkiem mieszkalnym tj. jest budynkiem wolnostojącym, służy wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w której wydzielony jest samodzielny jednopokojowy apartament wypoczynkowy. Domki są przystosowane do korzystania z nich przez cały rok. Na pytanie czy działka, na której posadowione są domki, wchodzi w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.), wskazała Pani, że działka wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Łączny obszar Pani gruntów przekracza 1 ha przeliczeniowy i stanowi Pani własność. Nie posiada Pani innych nieruchomości pod wynajem. Na terenie Pani gospodarstwa nie ma innych pokoi gościnnych wynajmowanych turystom.

Pytanie

Czy mając na uwadze opisany stan faktyczny przysługuje Pani zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Mając na uwadze opisany stan faktyczny przysługuje Pani zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zastosowanie zwolnienia określonego w tym przepisie – w odniesieniu do wynajmu pokoi gościnnych – uzależnione jest od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki mieszkalne, w których znajdują się wynajmowane pokoje są położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Celem omawianego zwolnienia jest wspieranie działalności agroturystycznej prowadzonej na terenach wiejskich, w gospodarstwach rolnych. Ustawodawca nie objął jednak zwolnieniem od opodatkowania wszelkich dochodów z agroturystyki, a jedynie dochody uzyskiwane z „podstawowych” usług agroturystycznych, tj. z wynajmu pokoi gościnnych (przy spełnieniu określonych warunków) i z wyżywienia osób wynajmujących te pokoje.

Stosownie do treści art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z opisu sprawy wynika, że wynajmuje Pani turystom 4 pokoje - domki w ramach czynnego gospodarstwa rolnego. Każdy pokój składa się z salonu z aneksem, sypialni i wc. Są to obiekty budowlane, gdzie całość powierzchni jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych. Znajdują się one na terenie rolniczym, a Pani jest zarejestrowana jako rolnik w Krus. Gospodarstwo rolne znajduje się na terenie wiejskim. Każdy domek stanowi pokój tzn. każdy domek jest odrębnym pokojem do wynajęcia, składającym się z części sypialnianej, wypoczynkowej, aneksu kuchennego, a także jest wyposażony w łazienkę. Turyści mogą zamówić śniadania. Każdy domek jest budynkiem mieszkalnym. Domki są przystosowane do korzystania z nich przez cały rok. Działka wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Łączny obszar Pani gruntów przekracza 1 ha przeliczeniowy i stanowi Pani własność. Nie posiada Pani innych nieruchomości pod wynajem. Na terenie Pani gospodarstwa nie ma innych pokoi gościnnych wynajmowanych turystom.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z Pani działalnością będą spełnione, tj.:

  • najem będzie dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych;
  • budynki mieszkalne, w których będą znajdować się wynajmowane pokoje będą położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym;
  • przedmiotem usług będzie najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku (ewentualnie wraz z wyżywieniem tych osób);
  • liczba wynajmowanych pokoi nie będzie przekraczać 5.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że jeżeli faktycznie prowadzi Pani gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, to dochody uzyskane przez Panią z tytułu wynajmu 4 pokoi gościnnych w domkach mieszkalnych położonych na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, zwolnione będą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).