Zwolnienie z opodatkowania dotacji oraz zakup towarów jako koszt działalności. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie z opodatkowania dotacji oraz zakup towarów jako koszt działalności. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.563.2024.2.DJD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania dotacji oraz zakup towarów jako koszt działalności.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania dofinansowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 września 2024 r. (wpływ 3 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą …. (dalej również jako: „Wnioskodawczyni”, „Beneficjent”). Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym o nieograniczonym obowiązku podatkowym. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest sprzedaż .... Dochód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni rozlicza na zasadach ogólnych. Dla zdarzeń gospodarczych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni nie otrzymała pomocy de minimis w roku podatkowym 2023, jak i w dwóch latach podatkowych poprzedzających rok podatkowy 2023.

W czerwcu 2023 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dofinansowanie projektu Program ...., w którym to wskazano, że: „dofinansowanie będzie przeznaczone na dostosowanie przedsiębiorstwa działającego na terytorium Polski i dotkniętego negatywnymi skutkami brexitu do nowej pobrexitowej rzeczywistości. Ma służyć utrzymaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo poprzez finansowanie rekompensat za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem. Oznacza to, że koszty kwalifikowalne będą obejmować rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w 2021 r. względem 2019 r. Dotyczy to spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikającymi z pandemii COVID-19. Za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem rozumie się zmniejszenie przychodów ze sprzedaży/zakupu produktów/materiałów, towarów lub usług na rynek Zjednoczonego Królestwa.”

Celem złożonego wniosku o dofinansowanie było umożliwienie dostosowania się przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni do nowych realiów społeczno-gospodarczych wywołanych wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, poszukiwanie nowych kontrahentów oraz zmiana lub aktualizacja, lub poszerzenie oferty przedsiębiorstwa.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, Wnioskodawczyni zawarła umowę o dofinansowanie Projektu ...., umowa o dofinansowanie projektu Nr …..  w ramach programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców. Umowę o dofinansowanie Projektu: „.....” w ramach Programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców, zwanego dalej: „....”, dla Działania nr 1: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit, z Wnioskodawczynią zawarła Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. ...., wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy ....Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (zwana dalej jako: „Strefa Ekonomiczna”).

Na podstawie umowy podpisanej w listopadzie 2023 r. Wnioskodawczyni otrzymała w ramach wsparcia bezzwrotne dofinansowanie w wysokości .... euro. Faktyczna wypłata bezzwrotnego dofinansowania nastąpiła w grudniu 2023 r. i nastąpiła bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.

Podstawa prawna otrzymania środków finansowych oraz zasady i warunki przekazania beneficjentowi środków w finansowanie Projektu zostały określone w aktach prawnych wymienionych w preambule umowy o dofinansowanie Projektu: „.....”:

1)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 8 października 2021 r., str. 1),

2)Rozdział 4a ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U z 2021 r. poz. 1057 ze zm.),

3)rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. 2022 r. poz. 1811),

4)    .......

Z otrzymanych środków finansowane są koszty kwalifikowalne.

Zgodnie z § 3 Projektu, całkowita wartość Projektu wynosi ....., a wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą ....EUR. Przez wydatki kwalifikowalne, zgodnie z § 1 ust. 1 punktem 27 Projektu, rozumie się wydatek lub koszt poniesiony przez ostatecznego odbiorcę w związku z realizacją Projektu uznany za kwalifikowalny zgodnie z:

1)suplement do Regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie projektów w ramach programu .....,

2)zasady kwalifikowania wydatków w ramach typu 5 Programu ....,

3)przepisami prawa unijnego i krajowego.

§ 6 Projektu określa, że: „Koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w 2021 r. względem 2019 r. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii  COVID-19, terytorium Polski i dotkniętego negatywnymi skutkami brexit, do nowej pobrexitowej rzeczywistości. Ma służyć utrzymaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo poprzez finansowanie rekompensat za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem. Oznacza to, że koszty kwalifikowalne będą obejmować rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w 2021 r. względem 2019 r. Dotyczy to spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym szczególności w związku z utrudnieniami prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19. Za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem rozumie się zmniejszenie przychodów ze sprzedaży/zakupu produktów/materiałów, towarów lub usług na rynek Zjednoczonego Królestwa.”

Zgodnie z treścią wniosku okres realizacji Projektu został oznaczony od  stycznia 2021 r. do września 2023 r. Wnioskodawczyni, samodzielnie realizując cel Projektu, przeprowadziła dwustopniowe działanie dostosowawcze.

Pierwsze działanie dostosowawcze oparło się na analizie branży ..... Wnioskodawczyni przeprowadziła analizę rynku e-commerce i na tle ww. obszaru analizę branży ...., aby zidentyfikować luki oraz obszary, w których Jej oferta mogłaby zostać rozszerzona. Wnioskodawczyni, obserwując rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi oraz akcesoriami z zakresu bezpieczeństwa, uznała, że do Jej oferty należy wprowadzić produkty (...).

Drugim działaniem dostosowawczym było poszerzenie oferty przedsiębiorstwa. Efektem  podjętych działań było nawiązanie współpracy z ..... firmą produkującą .....

W ocenie Wnioskodawczyni, produkty tej firmy odpowiadają głównym potrzebom potencjalnych klientów, tj.....Obecnie Wnioskodawczyni podejmuje czynności związane z wypromowaniem produktów na polskim rynku. Przejawami promocji jest aktywne uczestnictwo w wydarzeniach targowych, imprezach cyklicznych, reklama w sieci Internet oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych. W efekcie działań dostosowawczych Wnioskodawczyni nabyła produkty oferowane przez .....firmę … i obecnie znajdują się one w ofercie przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni. Część z zakupionych przedmiotów była używana jako obiekty pokazowe w wydarzeniach targowych, czy na imprezach cyklicznych.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie występowało dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa, przekazywane Wnioskodawczyni, jako współfinansowanie krajowe. Środki pochodzące z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej, przeznaczone na przeciwdziałanie skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 8 października 2021 r.) na podstawie § 2 pkt 18 Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 lutego 2023 r. w sprawie środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. poz. 367), nie są zaliczane do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że stan faktyczny dotyczy 2023 r. Otrzymane w grudniu 2023 r. dofinansowanie Wnioskodawczyni zaliczyła w poczet przychodów z działalności gospodarczej. Zgodnie z informacją, otrzymaną przez Wnioskodawczynię w styczniu 2024 r. od Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, środki pochodzące z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej mają status środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 9 lutego 2023 r.

Koszty kwalifikowane w rozumieniu Projektu, poniesione przez podatnika, to wydatki, które zostały przeznaczone na działania dostosowawcze, tj.: wyjazdy, reprezentacje, konferencje, zakup próbek towarów, ect., bezpośrednio służące rozszerzeniu oferty o nowe produkty, czyli efekt badania rynku. Wydatki stanowiące koszty kwalifikowane projektu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności. Koszty, o których mowa we wniosku, nie zostały poniesione na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki, które mają stanowić koszty uzyskania przychodów działalności, będące przedmiotem zapytania, to jedynie wydatki na zakup towarów. Zakup towarów, których dotyczy pytanie, był efektem działań dostosowawczych, nie sposobem przeprowadzania działań dostosowawczych, ani elementem realizacji Projektu. Wydatki na zakup tych towarów nie zostały pokryte ze środków pochodzących z bezzwrotnej dotacji. Wysokość dotacji nie była uzależniona od poziomu wydatków podatnika, lecz od wysokości spadku jego obrotów na skutek tzw. Brexitu. Wydatki na zakup towarów były ponoszone w ciągu 2023 r. i były uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów z działalności gospodarczej podatnika.

Pytania

1.Czy otrzymane środki przez Wnioskodawczynię są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej jako: „u.p.d.o.f.”)?

2.Czy otrzymane środki przez Wnioskodawczynię są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.?

3.Czy Wnioskodawczyni może uznać za koszty uzyskania przychodu wydatki poniesione na zakup towarów, które znalazły się w Jej ofercie w wyniku realizacji Projektu?

Pani stanowisko w sprawie

Ad.1.

Pani zdaniem, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: „u.p.d.o.f.”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f., przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Takie zwolnienie zawiera m.in. art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f.

Zgodnie z dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f., zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w:

a)art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej jako: „u.f.p.”) - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b) u.f.p.;

b)art. 5 ust. 3 pkt 2 u.f.p. - niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) u.f.p.:

-Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

-Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

-Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

c)art. 5 ust. 3 pkt 4 u.f.p. - środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

d)art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) u.f.p. - środki przeznaczone na realizację programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg);

e)art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. b) u.f.p. - środki przeznaczone na realizację programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa;

f)art. 5 ust. 3 pkt 5a) u.f.p. - środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;

g)art. 5 ust. 3 pkt 5b) u.f.p. - środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;

h)art. 5 ust. 3 pkt 5c) u.f.p. - środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20 grudnia 2013, str. 129, ze zm.);

i)art. 5 ust. 3 pkt 5d) u.f.p. - środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18 lutego 2021, str. 17, ze zm.).

Z treści powyższego przepisu wynika, że objęte zwolnieniem są jedynie świadczenia finansowe (pieniężne) współfinansowane ze środków europejskich.

Na podstawie umowy, podpisanej w listopadzie 2023 r., Wnioskodawczyni otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w ramach Programu ...... Program ten to unijny program pomocy dla firm, którego zadaniem jest zniwelowanie niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych opuszczeniem przez Wielką Brytanię wspólnego rynku Unii Europejskiej. Program ten został ustanowiony na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L Nr 357, dalej jako: „Rozporządzenie BAR”).

Zgodnie z preambułą Rozporządzenia BAR: „Należy ustanowić pobrexitową rezerwę dostosowawczą (zwaną dalej: „rezerwą”), aby zapewnić wsparcie w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii w państwach członkowskich, regionach i sektorach, w szczególności w tych najbardziej dotkniętych wystąpieniem, a tym samym w celu złagodzenia związanego z tym negatywnego wpływu na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną. Rezerwa ta powinna pokrywać w całości lub w części dodatkowe wydatki, które zostały poniesione i pokryte przez instytucje publiczne w państwach członkowskich w związku z działaniami podjętymi konkretnie w celu złagodzenia tych skutków. Ustalony w niniejszym rozporządzeniu okres referencyjny określający kwalifikowalność wydatków powinien mieć zastosowanie do płatności dokonywanych przez instytucje publiczne w państwach członkowskich na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym, w tym płatności na rzecz podmiotów publicznych lub prywatnych, związanych z realizowanymi działaniami. Biorąc pod uwagę znaczenie sektora rybołówstwa w niektórych państwach członkowskich, należy przeznaczyć część zasobów rezerwy na udzielenie specjalnego wsparcia lokalnym i regionalnym społecznościom nadbrzeżnym”.

Powyższy zamiar potwierdza dyspozycja art. 2 ust. 1 Rozporządzenia BAR: „Rezerwa zapewnia wsparcie w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom gospodarczym, społecznym, terytorialnym i - w stosownych przypadkach - środowiskowym wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii w państwach członkowskich, w tym w ich regionach i społecznościach lokalnych, oraz w sektorach, w szczególności w tych, które zostały najbardziej niekorzystnie dotknięte skutkami wystąpienia, oraz w celu złagodzenia związanego z tym negatywnego wpływu na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną”.

Zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia BAR, wypełniając zadania związane z wykorzystywaniem rezerwy, państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne działania, w tym działania o charakterze ustawodawczym, wykonawczym i administracyjnym, aby chronić interesy finansowe Unii, w szczególności poprzez wyznaczenie podmiotu lub, gdy tak wynika z ram konstytucyjnych państwa członkowskiego, podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie wkładem finansowym z rezerwy oraz niezależnego podmiotu audytowego zgodnie z art. 63 ust. 3 rozporządzenia finansowego, a także nadzorowanie tych podmiotów.

Wypełniając obowiązek nałożony ww. normą, polski ustawodawca wprowadził w ustawie z  6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 z ze zm., dalej jako: „u.z.p.p.r.”) Rozdział 4a.

Zgodnie z art. 24a ust. 2 u.z.p.p.r., Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może powierzyć, na podstawie umowy, zadania związane z zarządzaniem wkładem finansowym lub jego częścią z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej podmiotowi zarządzającemu .....Specjalną Strefą Ekonomiczną, utworzoną na podstawie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 91), albo innemu podmiotowi, będącemu jednostką sektora finansów publicznych, zwanemu dalej: „podmiotem zarządzającym”.

Zgodnie z dyspozycją art. 24b ust. 3 u.z.p.p.r., Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, oraz podmiot udzielający pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy.

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej rozporządzeniem z 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1811) w § 5 ust. 3 wskazał, że: podmiotem udzielającym pomocy jest podmiot zarządzający .....Specjalną Strefą Ekonomiczną ustanowioną rozporządzeniem Rady Ministrów z ... w sprawie ..... Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. ...).

Mając na uwadze powyższe umocowanie, ....Strefa Ekonomiczna zawarła z Wnioskodawczynią umowę podpisaną w listopadzie 2023 r. Na jej mocy Wnioskodawczyni otrzymała w ramach wsparcia bezzwrotne dofinansowanie w wysokości ..... euro ze środków ustanowionych Rozporządzeniem BAR.

W ocenie Wnioskodawczyni, otrzymane środki z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f., albowiem nie są środkami finansowymi otrzymanymi przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 punkcie 137 u.p.d.o.f., tj. środki te mają status środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a) i b) oraz pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

Ustawodawca w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. wyszczególnił środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków wyszczególnionych w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z treścią Rozporządzenia BAR oraz jego preambułą, są to środki niepochodzące ze źródeł wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a) i b) oraz pkt 5a-5d ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Nadto, środki pochodzące z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej, przeznaczone na przeciwdziałanie skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 8 października 2021 r.) na podstawie § 2 pkt 18 Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 lutego 2023 r. w sprawie środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c) i pkt 6 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. poz. 367) nie są zaliczane do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c) ustawy o finansach publicznych.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawczyni, kwota otrzymanego dofinansowania będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

Dokonując wykładni normy zawartej w ww. przepisie i kierując się zasadami logiki można dokonać następującego rozbioru zdania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) u.p.d.o.f.:

1)w pierwszej części normy określono źródło pochodzenia środków: „pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO”;

2)następnie ustawodawca określił sposób przyznania tych środków: „przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze”;

3)końcowo ustawodawca dokonał określenia podmiotów, uprawnionych do przekazania środków: „w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy”.

Aby skorzystać ze zwolnienia, podatnik musi spełnić łącznie warunki określone w pkt 1 i 2, przy czym podmiotami przekazującymi środki mogą być, oprócz podmiotów wymienionych w pkt 2, także podmioty wymienione w pkt 3.

Co do litery b) art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy może być uznany wyłącznie taki podmiot (podatnik), który wykonuje czynności z programem związane, który otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) u.p.d.o.f., a więc jest bezpośrednim beneficjentem tych środków. Podatnikowi takiemu w sensie ekonomicznym i technicznym powierzono realizację określonego projektu i podatnik ten ponosi odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie.

Nadto, sformułowanie „bezpośrednio”, użyte w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., oznacza, że podmiot realizujący program, wskazany przez instytucję finansującą realizację programu nie musi wykonywać działań służących osiągnięciu założonego celu samodzielnie, ale może czynności te zlecić innym osobom. Osoby te nie będą jednak realizować celu programu, a jedynie wykonywać niektóre działania, składające się łącznie na jego realizację. Bezpośrednia realizacja nie jest równoznaczna z obowiązkiem osobistego wykonania przez tego podatnika czynności w ramach programu. Może on powierzyć wykonanie poszczególnych czynności, składających się na całość programu, innym podmiotom. Natomiast, „zlecenie”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f., oznacza powierzenie innej osobie przez podmiot bezpośrednio realizujący cel programu wykonania czynności związanych z realizacją projektu, bez względu na rodzaj umowy, zawartej pomiędzy tymi podmiotami, a także bez względu na źródło sfinansowania wynagrodzenia dla przyjmującego zlecenie (w rozumieniu tego przepisu), które może stanowić - choć nie musi - bezzwrotna pomoc zagraniczna.

Dwukrotne użycie w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. terminu „podatnik” znajduje swoje uzasadnienie w tym, że adresatem wynikającej z tego przepisu normy prawnej jest podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ale ten, który bezpośrednio realizuje cel programu, a nie inny podatnik, któremu podatnik bezpośrednio realizujący cel programu w związku z jego realizacją zleca wykonanie określonych czynności.

W przedmiotowym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni na podstawie podpisanej umowy otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w ramach Programu .... Jest to unijny program pomocy dla firm, którego zadaniem jest zniwelowanie niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych opuszczeniem przez Wielką Brytanię wspólnego rynku Unii Europejskiej. Program ten został ustanowiony na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L nr 357).

Wypełniając obowiązek nałożony ww. normą, polski ustawodawca wprowadził w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 ze zm., dalej jako: „u.z.p.p.r.”) Rozdział 4a.

Zgodnie z dyspozycją art. 24a ust. 2 u.z.p.p.r., Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może powierzyć, na podstawie umowy, zadania związane z zarządzaniem wkładem finansowym lub jego częścią z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej podmiotowi zarządzającemu ..... Specjalną Strefą Ekonomiczną, utworzoną na podstawie przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 91), albo innemu podmiotowi, będącemu jednostką sektora finansów publicznych, zwanemu dalej: „podmiotem zarządzającym”.

Zgodnie z dyspozycją art. 24b ust. 3 u.z.p.p.r., Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, oraz podmiot udzielający pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy.

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej rozporządzeniem z 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1811) w § 5 ust. 3 wskazał, że: „podmiotem udzielającym pomocy jest podmiot zarządzający ..... specjalną strefą ekonomiczną ustanowioną rozporządzeniem Rady Ministrów z ... w sprawie .... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. ...).”

Mając na uwadze powyższe umocowanie, ..... Strefa Ekonomiczna zawarła z Wnioskodawczynią umowę, na mocy której Wnioskodawczyni otrzymała w ramach wsparcia bezzwrotne dofinansowanie w wysokości ..... euro ze środków ustanowionych Rozporządzeniem BAR. W przedmiotowym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni zawierając umowę z .... Stefą Ekonomiczną stała się beneficjentem bezzwrotnej pomocy z tytułu umowy zawartej z organizacją międzynarodową. Nadto, stała się podatnikiem realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. Wnioskodawczyni odpowiadała za powierzone zadanie w sensie ekonomicznym i technicznym. Powierzony cel realizowała samodzielnie oraz zgodnie z programem i treścią wniosku.

Ad. 3.

W ocenie Wnioskodawczyni, otrzymane środki z bezzwrotnego dofinansowania są zwolnione z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 u.p.d.o.f.

Co za tym idzie, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien pozostawać w związku przyczynowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, być właściwie udokumentowany, nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zgodnie z dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 u.p.d.o.f.

Użyte w art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f. sformułowanie „bezpośrednio” należy rozumieć wprost „bez jakiegokolwiek pośrednictwa”. Pojęcie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)”zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f. dotyczy również wydatków i kosztów, które zostały poniesione, a następnie zwrócone podatnikowi w formie dotacji. Samo poniesienie kosztu przez podatnika pojmowane jest jako poniesienie przez niego ekonomicznego ciężaru tego wydatku.

Co za tym, poniesienie kosztu przez podatnika pojmowane jest jako poniesienie przez niego ekonomicznego ciężaru tego wydatku. Wydatek ten musi być pokryty ze środków podatnika w sposób ostateczny, co oznacza, że w wyniku jego poczynienia nastąpić ma uszczuplenie majątku podatnika. Zatem, pomniejszenie kosztów uzyskania przychodów powinno dotyczyć jedynie tych pozycji wydatkowych, co do których podatnik nie ma wątpliwości, że nie zostały one pokryte z dotacji.

Refinansowanie wydatków oznacza, że podatnik najpierw musi wydatki te sfinansować z własnych środków, a dopiero potem otrzymuje ich zwrot na podstawie przedłożonej dokumentacji obejmującej m.in. wykazanie ich poniesienia. Niemożliwe jest antycypowanie przez podatnika, jaka część wydatków zostanie mu ostatecznie zrefundowana poprzez dofinansowanie. Jest to możliwe dopiero wtedy gdy otrzyma on kwotę dofinansowania. Wówczas możne on dokonać korekty zarachowanych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów wydatków.

Analizując przedmiotowy stan faktyczny, w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione na: analizę branży (...), poszerzenie oferty przedsiębiorstwa, nawiązanie współpracy z .....firmą produkującą ....., wypromowanie produktów na polskim rynku poprzez uczestnictwo Wnioskodawcy w wydarzeniach targowych, imprezach cyklicznych, reklama w sieci Internet oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych, stanowią wydatki sfinansowane z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.) i w konsekwencji nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).

Natomiast, poniesione wydatki na zakup produktów, które to na skutek realizacji Projektu weszły do oferty przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawczynię, stanowią koszt uzyskania przychodu i nie są objęte wyłączeniem na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.

Zgodnie z treścią Projektu, dofinansowanie zostało przeznaczone na dostosowanie przedsiębiorstwa działającego na terytorium Polski i dotkniętego negatywnymi skutkami brexit, do nowej pobrexitowej rzeczywistości. Zakup produktów nie stanowi formy dostosowania się, a jest efektem podjętych czynności dostosowawczych przez Wnioskodawczynię. Zakupiony towar nie jest elementem realizacji Projektu i nie jest pokrywany ze środków pochodzących z bezzwrotnej dotacji. Zakupiony towar jest wypadkową działań podjętych finansowanych dotacją. Wnioskodawczyni poniosła ekonomiczny ciężar wydatku zakupu produktów. Uczyniła to z własnych środków w sposób ostateczny, albowiem doszło do uszczuplenia Jej majątku.

Reasumując, należy zauważyć, że ustawodawca przewidział w ustawach o podatku dochodowym szereg zwolnień płatności uzyskiwanych ze środków pomocowych (np.: art. 21 ust. 1 pkt 46 i 137 u.p.d.o.f., art. 17 ust. 1 pkt 48, pkt 52, pkt 53 i pkt 53a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z powyższego można wysnuć zasadę, że - co do zasady - środki te korzystają ze zwolnienia w podatkach dochodowych. Ustawodawca uznał, że obciążanie ich daniną podatkową w części niweczyłoby cele prorozwojowe tych środków. Wykładnia przepisów dotyczących zwolnień środków pomocowych winna być dokonywana z uwzględnieniem celu, jakim te środki służą (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Łd 576/18).

W ocenie Wnioskodawczyni otrzymana dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., a wydatki poniesione na zakup towarów mogą stanowić koszt uzyskania przychodu Wnioskodawczyni, albowiem nie zostały one nabyte ze środków pochodzących z dotacji (ani nie były z niej refundowane), a Wnioskodawczyni poniosła ciężar ekonomiczny ich nabycia oraz towar nie był używany jako środek do osiągnięcia celu Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w  danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ustawodawca różnicuje zatem skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

·dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

·świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zwracam przy tym uwagę, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody podatnika mogą korzystać z tego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie następujące cztery przesłanki, tj.:

  • dochody te pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • pochodzą one ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
  • przyznane zostały na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a) i b) i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)

Z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, wynika, że:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):

a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4)środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5)środki przeznaczone na realizację:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c)Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a)  środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b)Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c)  środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d)  środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);

6)inne środki.

Dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest zatem, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków wymienionych w tym przepisie, do których zalicza się m.in. wskazane w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego Plus). Przez uczestników projektu należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W celu ustalenia, czy uzyskane dofinansowanie w ramach Programu .... ze środków Unii Europejskiej, jako Pani przychód podatkowy, korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych należy przeanalizować charakter środków pomocowych, jakie Pani otrzymała w ramach Programu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarzą, której głównym przedmiotem jest sprzedaż ..... W ramach działalności gospodarczej zawarła Pani z ....Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. umowę o dofinansowanie projektu wsparcia przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit. Celem wniosku o dofinansowanie było umożliwienie dostosowania się Pani przedsiębiorstwa do nowych realiów społeczno-gospodarczych wywołanych wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, poszukiwanie nowych kontrahentów oraz zmiana lub aktualizacja, lub poszerzenie oferty przedsiębiorstwa. Dofinansowanie miało służyć utrzymaniu działalności gospodarczej poprzez finansowanie rekompensat za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem. Na podstawie podpisanej w listopadzie 2023 r. umowy o dofinansowanie Projektu „.....” otrzymała Pani bezzwrotne dofinansowanie. Faktyczna wypłata dofinansowania nastąpiła w grudniu 2023 r. i nastąpiła bezpośrednio na Pani rachunek bankowy. Otrzymane dofinansowanie zaliczyła Pni w poczet przychodów z działalności gospodarczej w grudniu 2023 r. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie m.in.: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 8 października 2021 r) oraz rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej. Środki pochodzące z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej mają status środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 9 lutego 2023 r. w sprawie środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. poz. 367). Dofinansowanie zostało przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Panią na realizację Projektu. W okresie realizacji Projektu przeprowadziła Pani dwustopniowe działanie dostosowawcze. Pierwsze działanie oparło się na analizie branży (...), aby zidentyfikować luki oraz obszary, w których Pani oferta mogłaby zostać rozszerzona. Drugim działaniem dostosowawczym było poszerzenie oferty przedsiębiorstwa. Efektem podjętych działań było nawiązanie współpracy z ....firmą ..... Nabyła Pani produkty oferowane przez ..... firmę, które znajdują się o w ofercie Pani przedsiębiorstwa. Część z zakupionych przedmiotów była używana jako obiekty pokazowe w wydarzeniach targowych, czy na imprezach cyklicznych. Koszty kwalifikowane Projektu to wydatki, które zostały przeznaczone na działania dostosowawcze, tj.: wyjazdy, reprezentacje, konferencje, zakup próbek towarów, ect., bezpośrednio służące rozszerzeniu oferty o nowe produkty, czyli efekt badania rynku. Wydatki stanowiące koszty kwalifikowane projektu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności. Koszty, o których mowa we wniosku, nie zostały poniesione na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Poniesione przez Panią wydatki, które mają stanowić koszty uzyskania przychodów działalności, to wydatki na zakup towarów. Zakup towarów był efektem działań dostosowawczych, nie sposobem przeprowadzania działań dostosowawczych, ani elementem realizacji Projektu. Wydatki na zakup tych towarów nie zostały pokryte ze środków pochodzących z bezzwrotnej dotacji.

W tym miejscu zauważyć należy, że Program ..... to program pomocy dla firm, które poniosły straty w wyniku brexitu. Ma na celu wesprzeć przedsiębiorców działających na terytorium Polski, których dotknęły negatywne skutki brexit, w niwelowaniu jego gospodarczych konsekwencji. Program realizowany jest przez ....Specjalną Strefę Ekonomiczną jako krajowy podmiot zarządzający uprawniony do przekazywania środków z bezzwrotnej pomocy unijnej. Otrzymane przez Panią środki pomocowe mają bezzwrotny charakter. Środki finansowe, wypłacone Pani w ramach Pomocy pochodzą z Rezerwy dostosowawczej, zapewniającej wsparcie w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii w państwach członkowskich, regionach i sektorach, w szczególności w tych najbardziej dotkniętych wystąpieniem, a tym samym w celu złagodzenia związanego z tym negatywnego wpływu na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną, która stanowi instrument wsparcia finansowego ustanowiony przez Unię Europejską. Rezerwa została ustanowiona zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. Tym samym, otrzymanie przez Panią środków pochodzących z Rezerwy i przeznaczonych na realizację Programu stanowi spełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej − Unii Europejskiej. Ponadto, na podstawie § 2 pkt 18 Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 lutego 2023 r. w sprawie środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. poz. 367), środki finansowe z Rezerwy dostosowawczej nie stanowią środków wyszczególnionych w ustawie o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz zacytowane powyżej przepisy stwierdzić należy, że otrzymane przez Panią środki finansowe, w ramach umowy o dofinansowanie Projektu: „.....”, nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie stanowią środków udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a) i b) i pkt 5a-5d ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z tym, że otrzymane przez Panią dofinansowanie z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej:

·pochodziło ze środków organizacji międzynarodowej − Unii Europejskiej,

·pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy,

·poprzekazanie środków nastąpiło za pośrednictwem odrębnego podmiotu zarządzającego − ......Specjalną Strefą Ekonomiczną,

·cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy realizowany był bezpośrednio przez Panią

to zostały spełnione wszystkie warunki przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla zwolnienia z opodatkowania uzyskanej pomocy. Tym, samym, otrzymane przez Panią środki są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów w związku z zakupem towarów wskazać należy, że w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz, aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku, jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu. 

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z powyższego wynika, że wydatki sfinansowane przychodami zwolnionymi od podatku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Z opisu sprawy wynika, że w grudniu 2023 r. otrzymała Pani bezzwrotne dofinansowanie w ramach Program ..... na pokrycie wydatków związanych z dostosowaniem przedsiębiorstwa działającego na terytorium Polski i dotkniętego negatywnymi skutkami brexitu do nowej pobrexitowej rzeczywistości. Dofinansowanie ma służyć utrzymaniu działalności gospodarczej poprzez finansowanie rekompensat za spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem. Poniesione przez Panią wydatki, które zostały przeznaczone na działania dostosowawcze, tj.: wyjazdy, reprezentacje, konferencje, zakup próbek towarów ect., bezpośrednio służące rozszerzeniu oferty o nowe produkty, czyli efekt badania rynku, stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu Projektu i nie zostały zaliczone przez Panią do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności. Ponadto, w 2023 r., poniosła Pani wydatki na zakup towarów. Zakup towarów, był efektem działań dostosowawczych, nie sposobem przeprowadzania działań dostosowawczych, ani elementem realizacji Projektu. Wydatki na zakup tych towarów nie zostały pokryte ze środków pochodzących z bezzwrotnej dotacji i nie stanowiły kosztów kwalifikowanych Projektu. Wydatki nie zostały również poniesione na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zakup towarów został uwzględniony w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe okoliczności wynikające z powołanych przepisów prawa, w świetle zaprezentowanego opisu stanu faktycznego należy wskazać, że jeżeli faktycznie poniosła Pani wydatki na zakup towarów, których zakup nie był sposobem przeprowadzenia działań dostosowawczych, ani elementem realizacji Projektu ....., oraz wydatki na zakup tych towarów nie zostały pokryte ze środków z otrzymanego dofinansowania, to jako wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, może Pani uznać za koszty uzyskania przychodu wydatki poniesione na zakup ww. towarów.

Ponadto, pamiętać należy, że to na Pani, jako odnoszącej korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania że wydatki te mają związek z prowadzoną przez Panią pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz obowiązek ich właściwego udokumentowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy i we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

 Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).