Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.563.2024.2.PR
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika wynikających z tytułu przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem które wpłynęło 26 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu … lipca 2024 r. nastąpiło połączenie spółki A poprzez jej przejęcie przez spółkę B która po przejęciu prowadzi zakład pod dwoma ww. adresami. Połączenie spółek nastąpiło na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej (A) na spółkę przejmującą (B) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje jedynemu wspólnikowi spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
Zgodnie z treścią art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.
Spółka przejmująca (B) z mocy prawa stała się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Dotychczasowi pracownicy spółki A stali się automatycznie pracownikami spółki B. Połączenie obu spółek nastąpiło w trakcie bieżącego roku – 2024.
Zarówno spółka A, jak i spółka B są płatnikami, którzy wystawiają i przesyłają każdego roku, do końca stycznia następującego po roku podatkowym, deklaracje PIT-11 do podatników oraz właściwych urzędów skarbowych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W dniu … lipca 2024 r. nastąpiło połączenie spółki A poprzez jej przejęcie ze spółką B. Po przejęciu, spółka B prowadzi zakład pod dwoma ww. adresami. Połączenie spółek miało miejsce na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej (A) na spółkę przejmującą (B) za udziały przyznane jedynemu wspólnikowi spółki przejmowanej.
Zgodnie z treścią art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.
W wyniku tego połączenia wszyscy pracownicy spółki A stali się pracownikami spółki B na mocy art. 23 (1) § 1 Kodeksu pracy. Oznacza to, że spółka przejmująca wstąpiła w prawa i obowiązki pracodawcy względem tych pracowników, w tym obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych od dnia połączenia. Przejęcie dotyczy wszystkich pracowników spółki. Do momentu przejęcia, spółka A była płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych dla swoich pracowników. Spółka obliczała, pobierała i odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników. Wynagrodzenia za czerwiec 2024 r. zostały wypłacone pracownikom spółki A jeszcze przed połączeniem, tj. 10 lipca 2024 r. przez spółkę A. Spółka ta pobrała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń za ten okres i odprowadziła je na konto urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami do 20 sierpnia 2024 r. Po przejęciu, od 1 sierpnia 2024 r. pracownicy otrzymywali wynagrodzenia już od spółki B. Spółka B zamierza wystawić jedną roczną informację PIT-11 dla każdego pracownika, obejmującą zarówno wynagrodzenia wypłacone przez spółkę A przed połączeniem, jak i wynagrodzenia wypłacone przez spółkę B po połączeniu. Dodatkowo, spółka B planuje złożyć jedną deklarację PIT-4R, uwzględniając zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłaconych zarówno przez spółkę A przed połączeniem, jak i przez spółkę B po połączeniu.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.W związku z dokonanym połączeniem spółek, czy płatności składek PIT-4 za miesiąc lipiec dotyczące wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przejętej spółce A, należnych za czerwiec i wypłaconych 10 lipca br., zostaną rozliczone przez spółkę B.?
2.Czy spółka B będzie zobligowana do wystawienia PIT-11 za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., jeśli pracownicy do końca lipca 2024 r. byli zatrudnieni w spółce A, a po połączeniu doszło do przekształcenia stosunku pracy przejętych pracowników zgodnie z art. 23(1) § 1 Kodeksu pracy, z mocy prawa, na zasadzie automatyzmu (wejście nowego pracodawcy w prawa i obowiązki dotychczasowego)?
3.Czy w świetle przepisów prawa podatkowego, spółka B będzie zobligowana do wystawienia rocznej deklaracji PIT-4R za rok 2024, dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, pobranych i odprowadzonych od wynagrodzeń pracowników, którzy do końca lipca 2024 r. byli zatrudnieni w spółce A, a po połączeniu przeszli na zatrudnienie w spółce B na mocy art. 23(1) § 1 Kodeksu pracy, co skutkuje automatycznym przejęciem praw i obowiązków przez nowego pracodawcę?
Państwa stanowisko
Ad. 1
W Państwa opinii, spółka przejmująca będzie miała obowiązek płatności składek PIT-4 za miesiąc lipiec, dotyczących wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przejętej spółce, należnych za czerwiec i wypłaconych 10 lipca br., zgodnie z art. 93 §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z ww. przepisem, osoba prawna powstała w wyniku łączenia się wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Z tego wynika, że spółka wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych, w tym także opłaty zaliczki pobranej w miesiącu istnienia poprzednich spółek, ale płatnych w miesiącu istnienia już spółki połączonej.
Zgodnie z art. 23 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
W Państwa opinii, dla celów podatkowych jest to zatrudnienie w tym samym zakładzie, stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przejęcia pracowników. Przejmujący pracowników pracodawca powinien kontynuować obowiązki poprzedniego płatnika i opłacić zaliczki na podatek dochodowy pobrane od wynagrodzeń pracowników zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczki zostały pobrane. Państwa zdaniem, pracodawca staję się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych wobec wszystkich pracowników, zarówno spółki przejmującej, jak i przejmowanej i jest zobowiązany do realizowania obowiązków wynikających z art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad. 2
Państwo uważają, że zgodnie z art. 39 ustawy o podatku od osób fizycznych, spółka przejmująca przejmuje obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 dla pracowników spółki przejmowanej za cały rok podatkowy, w którym doszło do przejęcia. Dotyczy to zarówno tej części roku, kiedy pracownicy byli zatrudnieni w spółce przejmowanej, jak i tego okresu, kiedy byli już formalnie zatrudnieni w spółce przejmującej.
W Państwa opinii, ma tu zastosowanie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.
Jednocześnie, w Państwa opinii, nie znajduje zastosowania art. 39 ust. 2 ww. ustawy, ponieważ zgodnie z art. 23[1] § 1 ustawy Kodeks Pracy, nastąpiła kontynuacja stosunku pracy, a obowiązek poboru zaliczek na podatek w ciągu roku nie ustał, zaś zgodnie z art. 39 ust. 2 jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1.
Ad. 3
Według Państwa, na spółce przejmującej spoczywa obowiązek sporządzenia rocznej deklaracji PIT-4R, która obejmuje zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników zarówno za okres przed przejęciem (które były naliczane przez spółkę przejmowaną), jak i po przejęciu. Państwo sporządzą jedną deklarację, w której spółka przejmująca wskaże wszystkie pobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Deklaracja ta powinna uwzględniać wszystkie zaliczki, które były odprowadzane zarówno przez spółkę przejmowaną, jak i przejmującą. PIT-4R zostanie złożony do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym doszło do przejęcia.
W wyniku przejęcia pracowników, Państwo przejęło obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy, a w konsekwencji po zakończeniu roku podatkowego ciąży na Państwie obowiązek sporządzenia PIT-4R za cały rok.
W Państwa ocenie, spółka B jest odpowiedzialna za rozliczenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych przez spółkę A za czerwiec 2024 r., pomimo że wynagrodzenia te zostały wypłacone przed datą połączenia.
Zgodnie z zasadą sukcesji generalnej wynikającą z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, spółka B wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe spółki A, co obejmuje także zobowiązania dotyczące poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Tym samym, spółka B, jako sukcesor prawny, jest zobowiązana do realizacji wszystkich obowiązków podatkowych, które istniały przed połączeniem. Dodatkowo, na podstawie art. 23(1) § 1 Kodeksu pracy, pracownicy spółki A, którzy zostali zatrudnieni przed połączeniem, kontynuują swoje zatrudnienie w spółce B. To przejęcie wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności za wynagrodzenia tych pracowników oraz wszelkie związane z nimi zobowiązania podatkowe, w tym pobór zaliczek na podatek dochodowy.
W związku z powyższym, spółka B ma obowiązek wystawić roczną informację PIT-11 oraz deklarację PIT-4R za cały rok podatkowy. Dokumenty te będą uwzględniały wynagrodzenia wypłacone zarówno przez spółkę A przed połączeniem, jak i przez spółkę B po połączeniu.
Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdy płatnik jest zobowiązany do wystawienia informacji o wysokości osiągniętych przez pracowników dochodów oraz pobranych zaliczek na podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, w wyniku połączenia przez przejęcie następuje przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. Obejmuje to również wszelkie zobowiązania podatkowe, co potwierdza, że spółka B przejmuje pełną odpowiedzialność za realizację wszystkich obowiązków podatkowych związanych z wynagrodzeniami pracowników, które były wypłacane przez spółkę A. Połączenie przez przejęcie skutkuje ustaniem bytu prawnego spółki A, co oznacza, że ta spółka nie jest już w stanie dokonać żadnych czynności prawnych, w tym złożyć deklaracji PIT-4R za okres przed połączeniem.
W tej sytuacji, spółka B, jako sukcesor prawny, powinna przejąć te obowiązki i sporządzić roczną deklarację PIT-4R obejmującą zaliczki pobrane zarówno przez spółkę A, jak i spółkę B. Podkreślając powyższe, spółka B jest przekonana, że Jej obowiązki w zakresie rozliczenia zaliczek na podatek dochodowy oraz wystawienia PIT-11 i PIT-4R są zgodne z przepisami prawa oraz w pełni uzasadnione w świetle obowiązujących regulacji prawnych.
Państwa stanowisko po uzupełnieniu wniosku
W Państwa ocenie, spółka B jest odpowiedzialna za rozliczenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych przez spółkę A za czerwiec 2024 r., pomimo że wynagrodzenia te zostały wypłacone przed datą połączenia. Zgodnie z zasadą sukcesji generalnej wynikającą z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, spółka B wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe spółki A, co obejmuje także zobowiązania dotyczące poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Tym samym, spółka B, jako sukcesor prawny, jest zobowiązana do realizacji wszystkich obowiązków podatkowych, które istniały przed połączeniem. Dodatkowo, na podstawie art. 23(1) § 1 Kodeksu pracy, pracownicy spółki A, którzy zostali zatrudnieni przed połączeniem, kontynuują swoje zatrudnienie w spółce B. To przejęcie wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności za wynagrodzenia tych pracowników oraz wszelkie związane z nimi zobowiązania podatkowe, w tym pobór zaliczek na podatek dochodowy.
W związku z powyższym, spółka B ma obowiązek wystawić roczną informację PIT-11 oraz deklarację PIT-4R za cały rok podatkowy. Dokumenty te będą uwzględniały wynagrodzenia wypłacone zarówno przez spółkę A przed połączeniem, jak i przez spółkę B po połączeniu.
Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdy płatnik jest zobowiązany do wystawienia informacji o wysokości osiągniętych przez pracowników dochodów oraz pobranych zaliczek na podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, w wyniku połączenia przez przejęcie następuje przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. Obejmuje to również wszelkie zobowiązania podatkowe, co potwierdza, że spółka B przejmuje pełną odpowiedzialność za realizację wszystkich obowiązków podatkowych związanych z wynagrodzeniami pracowników, które były wypłacane przez spółkę A. Połączenie przez przejęcie skutkuje ustaniem bytu prawnego spółki A, co oznacza, że ta spółka nie jest już w stanie dokonać żadnych czynności prawnych, w tym złożyć deklaracji PIT-4R za okres przed połączeniem.
W tej sytuacji spółka B, jako sukcesor prawny, powinna przejąć te obowiązki i sporządzić roczną deklarację PIT-4R obejmującą zaliczki pobrane zarówno przez spółkę A, jak spółkę B.
Podkreślając powyższe, spółka B jest przekonana, że Jej obowiązki w zakresie rozliczenia zaliczek na podatek dochodowy oraz wystawienia PIT-11 i PIT-4R są zgodne z przepisami prawa oraz w pełni uzasadnione w świetle obowiązujących regulacji prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Pojęcie płatnika zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Zgodnie z jego treścią:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Obowiązki płatników zostały natomiast uregulowane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Jak wynika z treści art. 32 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).
W myśl art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Zgodnie natomiast z art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1)urzędowi skarbowemu – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2)podatnikowi – w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Na podstawie art. 45ba ww. ustawy,
Oświadczenia, roczne obliczenie podatku, informacje i deklaracje, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 34 ust. 7 i 8, art. 35 ust. 6, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Z informacji zawartych w treści wniosku wynika, że w dniu … lipca 2024 r. nastąpiło połączenie spółki A poprzez jej przejęcie ze spółką B. W wyniku tego połączenia wszyscy pracownicy spółki A stali się pracownikami spółki B na mocy art. 23 (1) § 1 Kodeksu pracy. Oznacza to, że spółka przejmująca wstąpiła w prawa i obowiązki pracodawcy względem tych pracowników, w tym obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych od dnia połączenia. Przejęcie dotyczy wszystkich pracowników spółki. Do momentu przejęcia, spółka A była płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych dla swoich pracowników. Spółka obliczała, pobierała i odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników. Wynagrodzenia za czerwiec 2024 r. zostały wypłacone pracownikom spółki A jeszcze przed połączeniem, tj. 10 lipca 2024 r. przez spółkę A. Spółka ta pobrała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń za ten okres i odprowadziła je na konto urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami do 20 sierpnia 2024 r. Po przejęciu, od 1 sierpnia 2024 r. pracownicy otrzymywali wynagrodzenia już od spółki B. Spółka B zamierza wystawić jedną roczną informację PIT-11 dla każdego pracownika, obejmującą zarówno wynagrodzenia wypłacone przez spółkę A przed połączeniem, jak i wynagrodzenia wypłacone przez spółkę B po połączeniu. Dodatkowo, spółka B planuje złożyć jedną deklarację PIT-4R, uwzględniając zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłaconych zarówno przez spółkę A przed połączeniem, jak i przez spółkę B po połączeniu.
Z treści przywołanego we wniosku przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.) wynika, że:
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.
Z powyższego wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają, lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.
Powyższe okoliczności powodują, że przejmujący pracowników pracodawca (spółka przejmująca) winien kontynuować obowiązki płatnika (spółki przejmowanej) nałożone m.in. przepisami art. 32, art. 38 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy oraz winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy.
Podsumowując, w opisanym stanie faktycznym stwierdzam, że obowiązek przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4) za miesiąc lipiec 2024 r., dotyczących wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przejętej spółce A, należnych za miesiąc czerwiec 2024 r., a wypłaconych 10 lipca 2024 r., ciąży na Państwu. Ponadto, będą Państwo zobowiązani do sporządzenia imiennych informacji (PIT-11) za cały rok podatkowy 2024 oraz deklaracji rocznej (PIT-4R), uwzględniając wszystkie zaliczki należne i pobrane w roku podatkowym 2024 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).