Skuteczność wyboru formy opodatkowania. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.544.2024.1.WS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skuteczność wyboru formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych/ zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 1;
-prawidłowe – w zakresie pytania nr 2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 23 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych/zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w formie umowy spółki cywilnej zawartej z mężem (…).
Przeważającą działalnością Wnioskodawczyni jest (…).
Wnioskodawczyni w latach 2013-2022 była opodatkowana:
·2013-2020 – podatkiem liniowym (PIT-36L),
·2021-2022 – zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (PIT-28).
Oświadczenie o wyborze zryczałtowanego podatku dochodowego Wnioskodawczyni złożyła do właściwego Naczelnika urzędu skarbowego w styczniu 2021 r.
W 2023 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęła decyzję o zmianie formy opodatkowania na podatek liniowy, dokonując takiej zmiany poprzez wpłatę zaliczki na podatek liniowy w dniu 23 lutego 2023 r. (PIT-5L) za styczeń 2023 r. w wysokości (...) zł (wskazanie okresu i symbolu formularza wynika z dowodu potwierdzenia dokonania przelewu). Natomiast mąż Wnioskodawczyni dokonał zmiany formy opodatkowania za pośrednictwem CEIDG.
Pierwszy przychód w 2023 r. Wnioskodawczyni uzyskała 3 stycznia 2023 r.
Pytania
1. Czy Wnioskodawczyni – jako wspólnik spółki cywilnej – skutecznie dokonała w 2023 r. zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy poprzez wpłatę zaliczki na ten podatek w lutym 2023 r. za styczeń 2023 r. w formie przelewu bankowego?
2. Jeżeli stanowisko Wnioskodawczyni zawarte w pytanie nr 1, zdaniem Organu, jest nieprawidłowe, to wówczas, czy Wnioskodawczyni w 2023 r. i w latach następnych nadal jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 1 – dokonała ona skutecznej zmiany formy opodatkowania i od 2023 r. jest opodatkowana podatkiem liniowym.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W myśl art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych (...). Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2c oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Dla zastosowania liniowej stawki 19% w działalności gospodarczej konieczne zatem jest:
-złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania,
-sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,
-zachowanie terminu do jego złożenia.
W myśl art. 60 k.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Zgodnie z art. 60 k.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc – ujmując rzecz skrótowo – zachowanie dostatecznie ujawniające wolę” – R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej – por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, t. 1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.
W stanie faktycznym sprawy Wnioskodawczyni złożyła w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jej wpłatę należy zarachować jako zaliczkę na podatek liniowy (PIT-5L). Interpretacja oświadczenia woli Wnioskodawczyni nie pozostawia zatem wątpliwości, że dokonała ona wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałaby i nie wpłacałaby przecież zaliczek na podatek liniowy przez cały 2023 r.
W ocenie Wnioskodawczyni dochowała ona także warunku pisemności oświadczenia poprzez zawarcie w jego treści tytułu przelewu wskazującego na konkretny formularz, tj. PIT-5L (zaliczka na podatek liniowy). Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Wnioskodawczynię dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył.
W sprawie wiadomym jest również, że mąż Wnioskodawczyni – wspólnik w spółce cywilnej, dokonał skutecznej zmiany formy opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Oboje małżonkowie podjęli bowiem decyzję, że w 2023 r. dokonają zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy i oboje dokonują rozliczeń z uwzględnieniem tej formy opodatkowania. W ten sposób począwszy od lutego 2023 r. również opisywane są przelewy podatkowe kierowane do organu oraz rozliczane i regulowane składki zdrowotne ZUS. W przekonaniu Wnioskodawczyni powyższe zachowanie ujawnia jej wolę stosowania w 2023 i w następnych latach podatkowych opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.
W odniesieniu do pytania nr 2 – Jeżeli w ocenie organu stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, a tym samym, że nie dokonała ona skutecznie zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy, wówczas – zdaniem Wnioskodawczyni – w 2023 r. i w latach następnych nadal jest ona opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy. W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Identyfikacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, zwanej „ustawą o CEIDG”.
Mając na uwadze ww. przepisy, jeżeli Wnioskodawczyni wybrała w 2021 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych poprzez skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, a jednocześnie zdaniem organu stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, wówczas należy przyjąć, że Wnioskodawczyni w 2023 r. i w latach następnych jest nadal opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:
-nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 1;
-prawidłowe – w zakresie pytania nr 2.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Na podstawie art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w formie tzw. podatku liniowego.
Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w formie umowy spółki cywilnej. W latach 2013-2020 Pani działalność była opodatkowana podatkiem liniowym (PIT-36L), natomiast w latach 2021-2022 – zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (PIT-28). W 2023 r. podjęła Pani decyzję o zmianie formy opodatkowania na podatek liniowy, dokonując takiej zmiany przez wpłatę zaliczki na podatek liniowy 23 lutego 2023 r. (PIT-5L) za styczeń 2023 r. (wskazanie okresu i symbolu formularza wynika z dowodu potwierdzenia dokonania przelewu). Pierwszy przychód w 2023 r. uzyskała Pani 3 stycznia 2023 r.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 otrzymała Pani 3 stycznia 2023 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego, a ściślej – w Pani przypadku – dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinna nastąpić w terminie do 20 lutego 2023 r. Tymczasem Pani dokonała tej wpłaty 23 lutego 2023 r., a więc po tym terminie.
Zatem nie złożyła Pani skutecznie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody w 2023 r. nie mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.
W opisie sprawy wskazała Pani, że w latach 2021-2022 Pani działalność była opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze zryczałtowanego podatku dochodowego złożyła Pani do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w styczniu 2021 r.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Skoro zatem prawidłowo wybrała Pani w 2021 r. opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, natomiast zmiana formy opodatkowania w roku 2023 okazała się nieskuteczna, to dokonany przez Panią w 2021 r. wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczy również lat następnych, czyli roku 2023 i kolejnych lat.
Podsumowanie: dokonana przez Panią wpłata zaliczki na podatek dochodowy po terminie do złożenia oświadczenia woli o wyborze w 2023 r. opodatkowania podatkiem liniowym spowodowała, że zmiana formy opodatkowania działalności gospodarczej z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podatek liniowy była nieskuteczna. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody z działalności gospodarczej w 2023 r. i w latach następnych nadal podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).