Zwolnienie z opodatkowania odszkodowania związanego z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej. - Interpretacja - null

Shutterstock

Zwolnienie z opodatkowania odszkodowania związanego z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.619.2024.1.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania odszkodowania związanego z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 24 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan hodowlę kur nieśnych reprodukcyjnych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowaną podatkiem dochodowym wg norm szacunkowych na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego w (…).

W 2021 r. Decyzją Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 49 ustawy z 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) po wykonaniu decyzji (…), z dnia (…) nakazującej zabicie stada drobiu, zniszczenie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, jaj, paszy oraz przedmiotów i substancji, które mogły zostać skażone wirusem grypy ptaków typu A podtypu H5 – przyznane zostało Panu odszkodowanie ze środków budżetu państwa w wysokości: (...) za zabity drób, (...) za zniszczone jaja, (...) za zniszczoną paszę. (nakaz Inspekcji Weterynaryjnej z dnia (…) – decyzja nr (…)).

Pytanie

W związku z powyższym, w świetle art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa z 26 lipca 1991 r. z późn. zm.), powstaje wątpliwość, czy otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na formę rozliczeń podatkowych wg norm szacunkowych wymienione wyjątki wykluczające zwolnienie nie odnoszą się do zastosowanej formy opodatkowania (normy szacunkowe).

Prowadzona przez Pana hodowla kur nieśnych reprodukcyjnych znalazła się w obrębie terenu, gdzie stwierdzono ogniska ptasiej grypy i w celu bezpieczeństwa decyzją ww. organów nakazano jego wybicie i utylizację, co pozbawiło Pana źródła dochodu i naraziło na bardzo znaczne koszty w związku ze wzmożoną procedurą bioasekuracji.

Otrzymane odszkodowanie było przede wszystkim przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu stada i jego utrzymania, tj. pokrycie kosztów paszy, suplementów i leków, ogrzewania budynków, energii elektrycznej, obsługi weterynaryjnej, słomy oraz utraconego w przyszłości źródła dochodu ze sprzedaży jaj, a także prowadzenia odpowiedniej bioasekuracji. W końcowej fazie uregulowano koszty usunięcia obornika i dezynfekcji całej fermy.

Pana zdaniem otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEiDG.

Z hodowli drobiu nieśnego w ramach działów specjalnych produkcji rolnej rozlicza się Pan podatkowo według norm szacunkowych na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego.

Nie płaci Pan podatku wg art. 27 ust. 1 ani według art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które są wykazane w wyjątkach do tego artykułu jako wykluczające korzystanie ze zwolnienia podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub aktów administracyjnych wydanych na podstawie tych przepisów, oraz otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -- Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465), z wyjątkiem:

a) określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b) odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c) odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d) odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Aby wypłacone odszkodowanie korzystało ze zwolnienia na podstawie powyższej regulacji, jego wysokość lub zasady ustalania muszą wynikać z przepisów odrębnych ustaw. Jednocześnie odszkodowanie to nie może dotyczyć m.in. szkód na składnikach majątkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane wg skali podatkowej lub podatku liniowego.

W myśl art. 49 ust. 1, ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (t. j Dz. U z 2023 r. poz. 1075 ze zm.):

Za bydło, świnie, owce, kozy, konie, kury, kaczki, gęsi, indyki, perlice, przepiórki, kuropatwy, bażanty, strusie (Struthio camelus), jeleniowate utrzymywane w warunkach fermowych (jeleń szlachetny – Cervus elaphus, jeleń sika – Cervus nippon i daniel – Dama dama), rodziny pszczele (pszczoła miodna – Apis mellifera) oraz ryby słodkowodne zabite lub poddane ubojowi z nakazu organów Inspekcji Weterynaryjnej albo za takie zwierzęta padłe w wyniku zastosowania zabiegów nakazanych przez te organy przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania przysługuje odszkodowanie ze środków budżetu państwa.

Odszkodowanie przysługuje w wysokości wartości rynkowej zwierzęcia.

Odszkodowanie ze środków budżetu państwa przysługuje również za zniszczone z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania produkty pochodzenia zwierzęcego w rozumieniu przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego, jaja wylęgowe, pasze oraz sprzęt, które nie mogą być poddane odkażaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan hodowlę kur nieśnych reprodukcyjnych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowaną podatkiem dochodowym wg norm szacunkowych na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. W 2021 r. Decyzją Powiatowego Lekarza Weterynarii – na podstawie art. 49 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz art. 104 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego – po wykonaniu decyzji nakazującej zabicie stada drobiu, zniszczenie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, jaj, paszy oraz przedmiotów i substancji, które mogły zostać skażone wirusem grypy ptaków typu A podtypu H5 – przyznano Panu odszkodowanie ze środków budżetu państwa za zabity drób, zniszczone jaja oraz zniszczoną paszę.

Z uwagi na sposób opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej prowadzonych przez Pana (normy szacunkowe) wyjątek wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znalazł zastosowania, a to oznacza, że otrzymane przez Pana odszkodowanie korzysta ze wskazanego zwolnienia przedmiotowego.

Podsumowanie: otrzymane przez Pana odszkodowanie, wynikające z art. 49 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że dołączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania interpretacyjnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).