Możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymywanego z Niemiec. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.443.2024.1.ENB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.443.2024.1.ENB

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymywanego z Niemiec.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymywanego z Niemiec.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pani stałym miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska i w Polsce podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pani mąż A.A (PESEL (...)) był uczestnikiem pracowniczego programu emerytalnego (...) (adres: (...)) utworzonego i działającego w oparciu o niemieckie przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych (w języku niemieckim: (...)) i otrzymywał emeryturę z Niemiec wypłacaną przez (...). Pani małżonek zmarł w dniu (...) 2024 r.

Po śmierci męża, poczynając od dnia (...) 2024 r. została Pani przyznana renta wdowia (w języku niemieckim: die Witwenpension).

Przyznana renta wdowia wynosi w dacie niniejszego wniosku (...) euro miesięcznie i jest wypłacana przez (...) ze środków pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o niemieckie przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych.

Renta wdowia jest wypłacana na Pani rachunek bankowy w Polsce. Bank prowadzący rachunek jest zobowiązany do potrącenia zaliczki na podatek dochodowy. Wypłacana renta wdowia nie pochodzi z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych i nie podlega opodatkowaniu w Niemczech.

Pytania

1)Czy renta wdowia wypłacana Pani jako osobie uprawnionej po śmierci męża, który był uczestnikiem programu emerytalnego utworzonego i działającego na podstawie niemieckich przepisów dotyczących programów emerytalnych ze środków tego programu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce, czy też nie?

2)Czy jest Pani zobowiązana do wykazywania otrzymanej z Niemiec renty wdowiej w rozliczeniach rocznych PIT-36 i PIT/ZG?

3)Czy od otrzymywanej z Niemiec renty wdowiej bank prowadzący rachunek, na który otrzymuje Pani wypłaty tej renty powinien pobierać zaliczkę na podatek dochodowy, czy też nie?

Pani stanowisko w sprawie

W świetle przepisów prawa polskiego osoby, które tak jak Pani mają w Polsce stałe miejsce zamieszkania, podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i są zobowiązane do opodatkowania w Polsce przychodów, w tym rent, osiągniętych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Wyjątki od powyższej zasady mogą wynikać z zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, renty z Niemiec otrzymane przez osobę mającą polską rezydencję podatkową podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Art. 18 ust. 2 powołanej wyżej umowy nie ma w Pani przypadku zastosowania. Przepis ten przewiduje opodatkowanie tylko w Niemczech rent otrzymywanych z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, natomiast Pani renta wdowia nie pochodzi z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Pani renta wdowia jest wypłacana ze środków pracowniczego programu emerytalnego (...).

Pracowniczy program emerytalny (...) jest programem utworzonym i działającym w oparciu o obowiązujące w Niemczech przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych (w języku niemieckim: (...)) i tym samym spełnia warunki określone dla pracowniczego programu emerytalnego w art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz osoby uprawnionej do tych środków po śmierci uczestnika - z zastrzeżeniem ust. 33 tego przepisu, który definiuje pracownicze programy emerytalne jako programy utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej, co w szczególności obejmuje Niemcy i pracowniczy program emerytalny (...).

Pani stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lutego 2022 r. 0114-KDIP3-2.4011.1181.2021.2.JK2.

W związku z powyższym uważa Pani, że:

1)renta wdowia wypłacana Pani jako osobie uprawnionej po śmierci męża - uczestnika pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego na podstawie niemieckich przepisów dotyczących programów emerytalnych ze środków tego programu podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce podatkiem dochodowym;

2)nie jest Pani zobowiązana do wykazywania otrzymywanej renty wdowiej z Niemiec w rozliczeniach rocznych PIT-36 i PIT/ZG;

3)bank prowadzący rachunek, na który otrzymuje Pani wypłaty renty wdowiej z Niemiec nie powinien od tych wpłat pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że Jej stałym miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska i w Polsce podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pani mąż był uczestnikiem pracowniczego programu emerytalnego (...) utworzonego i działającego w oparciu o niemieckie przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych i otrzymywał emeryturę z Niemiec wypłacaną przez (...). Pani małżonek zmarł w dniu (...) 2024 r.

Po śmierci męża, poczynając od dnia (...) 2024 r. została Pani przyznana renta wdowia (w języku niemieckim: die Witwenpension).

Przyznana renta wdowia wynosi w dacie niniejszego wniosku (...) euro miesięcznie i jest wypłacana przez (...) ze środków pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o niemieckie przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych.

Renta wdowia jest wypłacana na Pani rachunek bankowy w Polsce. Bank prowadzący rachunek jest zobowiązany do potrącenia zaliczki na podatek dochodowy. Wypłacana renta wdowia nie pochodzi z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych i nie podlega opodatkowaniu w Niemczech.

W odniesieniu do otrzymywanej przez Panią renty należy więc zastosować przepisy Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

W myśl art. 18 ust. 1 tej umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Mając na uwadze wskazane we wniosku okoliczności, uznać należy więc, że otrzymywana przez Panią renta, która nie stanowi płatności z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

W Polsce do tego świadczenia zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest m.in. emerytura i renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika - z zastrzeżeniem ust. 33.

Na podstawie art. 21 ust. 33 ustawy:

Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 556):

Przez wypłatę rozumie się dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy - na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.

Warunki te określone są w art. 42 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Wypłata następuje:

1)na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat;

2)na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55 roku życia;

3)w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków;

4)na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.

Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określenie „wypłata” świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego obejmowała m.in. zabezpieczenie źródła utrzymania osobie otrzymującej wypłatę po przejściu na emeryturę lub osobie uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.

Mając zatem na uwadze wskazane we wniosku okoliczności – w szczególności fakt, że jako osoba uprawniona otrzymuje Pani rentę wdowią, która jak Pani wyjaśniła stanowi wypłatę z pracowniczego programu utworzonego i działającego w oparciu o niemieckie przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych – stwierdzić należy, że świadczenie to korzysta w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) w związku z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji zgodzić się z Panią należy, że wskazana we wniosku renta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w Polsce i w związku z tym nie należy jej wykazywać w składanym w Polsce zeznaniu rocznym PIT-36, jak również PIT/ZG. Ponadto bank w Polsce nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochody od tej renty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanej przez Panią interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.