Skutki podatkowe otrzymanej kwoty refundacji zakupu okularów korekcyjnych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.594.2024.2.KP
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skutki podatkowe otrzymanej kwoty refundacji zakupu okularów korekcyjnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2024 r. (wpływ 1 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) S.A. jest Spółką ze 100% udziałem gminy. Od (…) 2016 r. spółki z udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych oraz państwowych osób prawnych podlegają ustawie z dnia 5 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (dalej: "u.w.s").
Zgodnie z art. 5 u.w.s. Spółka powinna zawrzeć z członkiem organu zarządzającego umowę o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji, z obowiązkiem osobistego świadczenia, bez względu na to, czy taka osoba działa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. W celu wdrożenia ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami, Spółka zawarła z Prezesem Zarządu i Członkiem Zarządu , który dotychczas sprawował swoją funkcję na podstawie umowy o pracę, Umowę o Świadczenie Usług Zarządzania (Kontrakt Menedżerski) – dalej: („Kontrakt” albo „Umowa”). Zarząd powołany został uchwałą Rady Nadzorczej nr (…) z dnia (…) 2019 r.
Kontrakt menedżerski przewiduje następujące regulacje:
-przedmiotem Umowy jest zarządzanie Spółką w zakresie i na zasadach wynikających z Umowy, przepisów prawa i aktów wewnętrznych Spółki,
-Menadżer obowiązany jest kierować i prowadzić sprawy Spółki na warunkach określonych w Umowie,
-Spółka powierza menadżerowi do realizacji cele zarządcze ogólne wynikające z uchwał Walnego Zgromadzenia (…) S.A. oraz uchwał Rady Nadzorczej,
-Menadżer obowiązki te przyjmuje i zobowiązuje się do ich wykonania ze starannością sumiennego kupca z wykorzystaniem posiadanej wiedzy i wykształcenia,
-Menadżer w zakresie wykonywanych obowiązków wykonuje czynności określone w regulaminach wewnętrznych Spółki przynależnych do Dyrektora Spółki.
Do obowiązków Menadżera należy w szczególności:
-prowadzenie spraw Spółki poprzez zarządzanie zasobami ludzkimi i jej majątkiem,
-reprezentowanie Spółki na zewnątrz wobec sądów, organów, instytucji, urzędów, osób fizycznych i prawnych,
-we współpracy z Zarządem wytyczanie strategii działania Spółki oraz zasadniczych kierunków rozwoju,
-realizowanie celów zarządczych wynikających z uchwał organów Spółki,
-realizowanie strategii działania po jej zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Akcjonariuszy (przedstawianie ich odpowiednim organom Spółki i ich wdrażanie),
-organizowanie pracy Zarządu zgodnie z celami i planami działalności Spółki oraz uczestniczenie w jego posiedzeniach,
-zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Spółki – zgodnie z jej celem, umową Spółki oraz kierunkami przyjętymi przez Akcjonariuszy,
-kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku Spółki wśród pracowników oraz na rynku,
-przestrzeganie przepisów prawa pracy oraz wykonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Spółki,
-stosowanie oraz nadzór nad ścisłym przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
-identyfikacja i usuwanie zauważonych usterek i wadliwości w procesie organizacji i porządku pracy i wszelkiej działalności Spółki,
-wprowadzenie skutecznego systemu kontroli w Spółce,
-opracowanie systemu ochrony i zabezpieczenia danych i informacji,
-składanie oświadczeń majątkowych zgodnie z odrębnymi przepisami,
-udzielanie Radzie Nadzorczej pełnych i rzetelnych informacji oraz żądanych przez nią dokumentów
Menadżer ponadto zobowiązany jest:
-poddawać się badaniom lekarskim w wyznaczonych do tego zakładach opieki medycznej i przedstawić zaświadczenie o zdolności do wykonywanych obowiązków – zgodnie z obowiązującymi przepisami w Spółce
-odbywać konieczne podróże służbowe,
-uczestniczyć w konferencjach, szkoleniach, kursach itp. związanych z działalnością Spółki,
-odbyć wstępne i okresowe szkolenie BHP według zasad obowiązujących w Spółce.
Menadżer wykonuje obowiązki wynikające z Umowy osobiście, co oznacza, że nie może powierzyć osobom trzecim wykonywania czynności przewidzianych w umowie.
Umowa z menadżerem nie jest zawierana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Z tytułu zawarcia i wykonania niniejszej umowy menadżer nie jest podatnikiem podatku VAT gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT i wykonanie umowy będzie miało miejsce w oparciu o strukturę organizacyjną i zasoby Spółki. Menadżer nie ponosi samodzielnej odpowiedzialności kontraktowej w stosunku do osób trzecich – kontrahentów Spółki.
Menadżer ponosi odpowiedzialność wobec Spółki za szkody wyrządzone Spółce własnym działaniem nieumyślnym, w granicach szkody rzeczywistej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych oraz Kodeksem Cywilnym, do wartości nie wyższej niż 3 miesięczne wynagrodzenie stałe przysługujące Menadżerowi.
Do obowiązków Spółki należy:
-terminowa zapłata wynagrodzenia menadżerowi,
-współdziałanie z menadżerem w ramach kompetencji w celu umożliwienia realizacji zaakceptowanych strategii, planów i celów zarządczych,
-zapewnienie możliwości skorzystania z zasobów ludzkich ( pracowników) w celu obsługi zarządu,
-zapewnienie prawa do skorzystania z urządzeń technicznych i zasobów stanowiących mienie Spółki
-ponoszenie kosztów niezbędnych do wykonania Umowy poza siedzibą Spółki takich jak, koszty podróży służbowych i zakwaterowania,
-ponoszenie kosztów szkoleń, konferencji, uczestnictwa w pracach organizacji branżowych itp.
-ponoszenie kosztów badań lekarskich związanych z uzyskaniem zdolności do wykonania obowiązków menadżera, kosztów szkoleń wstępnych i okresowych bhp. Itp.
Menadżerowi przysługuje stałe wynagrodzenie miesięczne zasadnicze oraz wynagrodzenie zmienne, płatne po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego Spółki.
Spółka zapewnia menadżerowi dodatkowo w trakcie trwania umowy:
-zwrot udokumentowanych kosztów podróży oraz innych kosztów poniesionych przez menadżera w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z niniejszej umowy w wysokości i na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 167)
-ryczałt na korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych ustalony przez Radę Nadzorczą zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27 poz. 271 z późn. zm.)
-możliwość korzystania na koszt Spółki z służbowego samochodu osobowego, telefonu służbowego (stacjonarnego i komórkowego), powierzchni biurowej Spółki wraz z wyposażeniem oraz komputerem, prasy branżowej i literatury, innych zasobów Spółki zgodnie z obowiązującymi regulaminami i aktami organów Spółki.
Zgodnie z treścią (…) członkowie Zarządu, bez względu na rodzaj zawartej z nimi umowy, korzystają ze wszystkich świadczeń i uprawnień przewidzianych dla pracowników objętych postanowieniami (…) dla Pracowników (…) SA.
Menedżerowie odbywają lekarskie badania profilaktyczne z częstotliwością określoną przez lekarza medycyny pracy i okresowe szkolenia bhp dla osób kierujących pracownikami. Zgodnie z zaleceniem okulisty wydanym na okresowych badaniach, Spółka refunduje im zakup okularów korekcyjnych (wg ustaleń wewnętrznych do 320 zł nie częściej niż raz na 2 lata), podobnie jak innym pracownikom pracującym przy komputerze minimum 4 godziny dziennie.
W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia opisu sprawy we wniosku poinformowaliście Państwo, że obowiązek refundowania kosztów okularów korekcyjnych wynika z art. 2376 § 1 Kodeksu Pracy i art. 8 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148, poz. 973). Zgodnie z tym rozporządzeniem pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1 wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Dodatkowo zgodnie z art. 304 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca obowiązany jest zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy nie tylko osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (pracownikom), ale także osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy np. umowa o charakterze cywilnoprawnym.
Zagadnienie to regulują także wewnętrzne akty prawa jakimi są Układ Zbiorowy i Kontrakty Menedżerskie.
Zgodnie z treścią (…) Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (…) S.A. (…) w (…) Spółka jest zobowiązana do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Spółka jest zobowiązana stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami i charakterem wykonywanej pracy.
Spółka jest zobowiązana systematycznie przeprowadzać badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia oraz kierować pracowników na okresowe badania lekarskie. Zgodnie z treścią (…) Zakład pracy jest obowiązany przydzielić bezpłatnie każdemu pracownikowi potrzebne narzędzia pracy.
Zgodnie z treścią (…) (…) członkowie Zarządu, bez względu na rodzaj zawartej z nimi umowy, korzystają ze wszystkich świadczeń i uprawnień przewidzianych dla pracowników objętych postanowieniami (…) dla Pracowników (…) SA.
Pytanie
Czy kwota zrefundowanych kosztów zakupu okularów korekcyjnych skutkuje powstaniem po stronie Menedżera przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, zgodnie z treścią (…) Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (…) S.A. (…) w (…). Spółka jest zobowiązana do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. (2.) Spółka jest zobowiązana stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami i charakterem wykonywanej pracy.(3.) Spółka jest zobowiązana systematycznie przeprowadzać badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia oraz kierować pracowników na okresowe badania lekarskie. Zgodnie z treścią (…) Zakład pracy jest obowiązany przydzielić bezpłatnie każdemu pracownikowi potrzebne narzędzia pracy.
W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148, poz. 973), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1 wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Obowiązek zapewnienia okularów przez pracodawcę powinien być realizowany w odniesieniu do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 2 pkt 4 tego rozporządzenia).
Wynik badania okulistycznego wskazujący na konieczność stosowania lub wymiany okularów obliguje pracodawcę do zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok, zgodnie z zaleceniami lekarza.
Spółka zatrudnia dwóch członków zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego – członkowie zarządu zgodnie z obowiązującym schematem organizacyjnym pełni jednocześnie funkcję Dyrektora. Stanowiska te objęte są oceną ryzyka zawodowego, z której wynikają między innymi zagrożenia oraz wskazane są metody minimalizacji tych zagrożeń . Takim zagrożeniem jest obciążenie narządu wzroku, a działaniem profilaktycznym dofinansowanie do kosztów zakupu okularów korygujących wzrok. Menedżerowie przechodzą lekarskie badania profilaktyczne z częstotliwością określoną przez lekarza medycyny pracy i okresowe szkolenia bhp dla osób kierujących pracownikami. Zgodnie z zaleceniem okulisty wydanym na okresowych badaniach, zakład refunduje im zakup okularów korekcyjnych (wg ustaleń wewnętrznych do 320 zł nie częściej niż raz na 2 lata), podobnie jak innym pracownikom pracującym przy komputerze minimum 4 godziny dziennie.
Zgodnie z art. 304 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca obowiązany jest zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy nie tylko osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (pracownikom), ale także osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy np. umowa o charakterze cywilnoprawnym.
Mając zatem na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa Spółka stoi na stanowisku , że otrzymane przez Menadżera, w wyniku realizacji ustawowego obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy - świadczenia rzeczowe w postaci pokrycia kosztów odzieży, okularów korekcyjnych podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na (…) S.A. nie będą ciążyły obowiązki płatnika z powyższego tytułu.
Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku podkreśliliście Państwo, że biorąc pod uwagę powyżej wskazane przepisy prawa pracy oraz zrównanie w nich, w zakresie świadczeń z BHP, obowiązków wynikających z zapewnienia odpowiednich warunków zarówno dla pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych uważamy , że zwolnienie wskazanie w art. art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od osób fizycznych, który mówi, że „wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw", dotyczy również zwrotu kosztów okularów dla menedżerów.
Tym samym refundacja kosztu zakupu okularów nie będzie podlegała opodatkowaniu również dla osób zarządzających firmą na podstawie kontraktów menedżerskich.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226, z późn. zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów, gdzie między innymi ustawodawca w pkt 2 wymienia działalność wykonywaną osobiście. Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został natomiast w art. 13 tej ustawy.
Stosownie do treści art. 13 pkt 7 cyt. ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Mając powyższe na uwadze, przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 ustawy).
Kontrakt menedżerski jest typem umowy nienazwanej, opartej zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r., poz. 1061, z późn. zm.) na umowie zlecenie. Stanowi on, że:
do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
Przez zawarcie kontraktu menedżerskiego przyjmujący zlecenie zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania czynności zarządzania przedsiębiorstwem zleceniodawcy w jego imieniu i na jego rzecz. Natomiast konieczność ponoszenia wydatków na rzecz zleceniobiorcy, musi wynikać z prawidłowo zawartej umowy.
Ogólne pojęcie przychodu ustawodawca zdefiniował w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja przychodu zawarta w art. 11, jak również określone w nim zasady ustalania wartości tego przychodu (w tym świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń) mają charakter ogólny, a zatem mają zastosowanie wówczas, gdy nie występują regulacje szczegółowe, inaczej normujące danego rodzaju przychód lub zasady jego ustalania.
Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z kolei na podstawie art. 11 ust. 2a cyt. Ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Zgodnie z art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Za przychód należy uznać zatem każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne − to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Przy czym, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Zgodnie z art. 207 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465):
pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;
4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;
5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;
6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
Ponadto na podstawie art. 2374 § 1 Kodeksu pracy:
pracodawca jest obowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącymi wykonywanych przez nich prac.
Stosownie do art. 304 § 1 Kodeksu pracy:
pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2, osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.
W świetle ww. przepisu pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom, z którymi łączy go inny stosunek prawny niż umowa o pracę, np. Kontrakt menedżerski. Jednocześnie przepis nie rozstrzyga, w jaki sposób zostanie ten obowiązek zrealizowany. Obowiązki pracodawcy związane z przepisami bhp wobec osób, które świadczą pracę na podstawie zawartych umów o charakterze cywilnoprawnym są zatem takie same, jak wobec osób, które pozostają z nim w stosunku pracy. Zatem obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie ogranicza się jedynie do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy, ale dotyczy również osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli praca ta jest wykonywana w zakładzie pracy lub w miejscu określonym przez pracodawcę.
W myśl § 8 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r., Nr 148, poz. 973):
pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Obowiązek zapewnienia okularów przez pracodawcę powinien być realizowany w odniesieniu do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 2 pkt 4 tego rozporządzenia).
Wynik badania okulistycznego wskazujący na konieczność stosowania lub wymiany okularów obliguje pracodawcę do zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok, zgodnie z zaleceniami lekarza.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zatrudnia prezesa zarządu oraz członka zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego. Menedżerowie odbywają lekarskie badania profilaktyczne z częstotliwością określoną przez lekarza medycyny pracy i okresowe szkolenia bhp dla osób kierujących pracownikami. Zgodnie z zaleceniem okulisty wydanym na okresowych badaniach, Spółka refunduje im zakup okularów korekcyjnych (wg ustaleń wewnętrznych do 320 zł nie częściej niż raz na 2 lata), podobnie jak innym pracownikom pracującym przy komputerze minimum 4 godziny dziennie.
Jak wskazano powyżej, stosownie do postanowienia art. 304 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca obowiązany jest zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy nie tylko osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (pracownikom) ale także osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy np. umowa o charakterze cywilnoprawnym.
Mając zatem na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że kwota zrefundowanych kosztów zakupu okularów korekcyjnych stanowi przychód menadżerów z działalności wykonywanej osobiście, jednakże podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, nie ciążą na Państwu obowiązki płatnika z powyższego tytułu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).