Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.640.2024.2.MT
Temat interpretacji
Opodatkowanie dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2024 r. (data wpływu 24 września 2024 r.) oraz pismem z 4 października 2024 r. (data wpływu 4 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan lekarzem i w związku z przepracowaniem ponad 25 lat, w tym ponad 15 lat w szczególnych warunkach (w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 Ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych planuje Pan przejść na emeryturę pomostową po skończeniu 60 lat, to jest w 2025 r.
W chwili obecnej jest Pan zatrudniony na umowę o pracę, którą planuje Pan rozwiązać w styczniu 2025 r. po nabyciu prawa do emerytury pomostowej. W związku z planowaną emeryturą zamierza Pan zawiesić świadczenie pracy na rzecz obecnego pracodawcy jeszcze w okresie wypowiedzenia, to jest w grudniu 2024 r. w mechanizmie przejścia od grudnia 2024 r. na urlop bezpłatny, a następnie zakończyć ją przez rozwiązanie stosunku pracy i przejście na emeryturę. Stąd nie planuje Pan po 31 grudnia 2024 r. wykonywania na rzecz dotychczasowego pracodawcy żadnych czynności wynikających z umowy o pracę, co wiąże się z nie uzyskaniem w 2025 r. jakiegokolwiek dochodu wynikającego ze stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą.
Jednocześnie prowadzi Pan od lat pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług lekarskich jako indywidualna praktyka lekarska.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że:
1.Oczekuje Pan wydania interpretacji indywidualnej w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
3.Działalność gospodarczą, o której mowa prowadzi Pan od 2 stycznia 1993 r.
4.Zakres czynności i obowiązków wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, to prowadzenie indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej.
5.Będzie Pan świadczył usługi na rzecz pracodawcy, o którym jest mowa od 1 lutego 2025 r.
6.Zakres czynności w ramach działalności gospodarczej będzie tożsamy z czynnościami i obowiązkami, które wykonuje Pan w ramach stosunku pracy.
7.W 2025 r. będzie Pan wykonywał pracę na rzecz byłego/obecnego pracodawcy, o którym mowa we wniosku.
8.15 stycznia 2015 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.
9.Jest Pan lekarzem, pracuje Pan na pełnym etacie jako ordynator oddziału urologii oraz prowadzi Pan prywatną praktykę lekarską i planuje Pan przejście na emeryturę pomostową po ukończeniu 60 lat, to jest od 1 lutego 2025 r. Obecnie pracuje Pan w ramach stosunku pracy, który planuje Pan rozwiązać 20 stycznia2025 r., ale wcześniej planuje Pan od 27 grudnia 2024 r. urlop bezpłatny, aż do zakończenia stosunku pracy u obecnego pracodawcy. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego i rozwiązaniu umowy o pracę bierze Pan pod uwagę ponowną współpracę z obecnym pracodawcą w 2025 r., jako lekarz urolog kierujący oddziałem urologii na kontrakcie, to jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie przewiduje Pan uzyskania jakiegokolwiek przychodu ze stosunku pracy z obecnym pracodawcą w 2025 r., to jest po 31 grudnia 2024 r.
Pytanie
Czy w roku podatkowym 2025 może Pan opodatkować Pana dochody podatkiem liniowym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy w przypadku nie uzyskania po zakończeniu roku podatkowego 2024 r. dochodu w ramach stosunku pracy od dotychczasowego pracodawcy, a podjęciu z nim współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w kolejnym roku podatkowym (2025) będzie Pan mógł zachować prawo do opodatkowania w postaci podatku liniowego?
Pana stanowisko
Pana zdaniem w roku podatkowym 2025 może Pan opodatkować się podatkiem liniowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) (uchylony)
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Pana wątpliwości budzi możliwość opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w 2025 r. 19% podatkiem liniowym, w sytuacji nie uzyskania po zakończeniu roku podatkowego 2024 r. dochodu w ramach stosunku pracy od dotychczasowego pracodawcy, a podjęciu z nim współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w kolejnym roku podatkowym (2025).
W tym miejscu wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 9a ust. 3 wynika, że możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona m.in. w stosunku do podatnika, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje na wykonywanie pracy. Nie można uznać, że w 2025 r. będzie Pan wykonywał pracę na rzecz byłego/obecnego pracodawcy, gdyż jak wynika z wniosku 20 stycznia 2025 r., zamierza Pan rozwiązać stosunek pracy, ale wcześniej planuje Pan, aż do zakończenia stosunku pracy u obecnego pracodawcy. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego i rozwiązaniu umowy o pracę bierze Pan pod uwagę ponowną współpracę z obecnym pracodawcą od 1 lutego 2025 r., jako lekarz urolog kierujący oddziałem urologii na kontrakcie. Nie przewiduje Pan uzyskania jakiegokolwiek przychodu ze stosunku pracy z obecnym pracodawcą w 2025 r., to jest po 31 grudnia 2024 r.
Skoro w 2025 r. nie będzie Pan wykonywał czynności na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy, gdyż od 27 grudnia 2024 r. do 20 stycznia 2025 r. będzie Pan przebywała na urlopie bezpłatnym, to w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyżej wymieniony przepis wskazuje wyłącznie na fakt wykonywania pracy, a nie pozostawania stosunku pracy, jako na okoliczność wykluczającą możliwość skorzystania z opodatkowania w sposób liniowy. Zatem sam fakt pozostawania w stosunku pracy nie pozbawia możliwości wyboru sposobu opodatkowania w sposób, o którym mowa w art. 30c ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym w 2025 r. będzie Pan mógł opodatkować dochody osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).