Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.703.2024.1.JK
Temat interpretacji
Zwolnienie przedmiotowe świadczeń wypłacanych z Fundacji Rodzinnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do Pani sytuacji prawnopodatkowej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Stan faktyczny:
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Fundator", „Fundatorka”).
Fundatorka wraz ze swoim małżonkiem ((…)) założyła fundację rodzinną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: „uFR”), która następnie została zarejestrowana przez Sąd Okręgowy (...) w rejestrze fundacji rodzinnych pod numerem (…) i obecnie działa pod firmą Fundacja Rodzinna (…) i (…) z siedzibą w (…) (dalej jako: „Fundacja Rodzinna”). Małżonkowie są jedynymi fundatorami Fundacji Rodzinnej.
Podstawowym celem założenia Fundacji Rodzinnej przez Fundatorkę wraz z mężem jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń określonych w statucie Fundacji Rodzinnej (dalej jako: „Statut”) na rzecz beneficjentów, którymi obecnie są wyłącznie fundatorzy. Szczegółowe cele Fundacji Rodzinnej zostały wskazane w Statucie. Fundatorka i jej mąż pozostają w ustroju rozdzielności majątkowej małżeńskiej.
Fundatorka i mąż Fundatorki wnieśli na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji Rodzinnej środki pieniężne w łącznej wysokości 100.000,00 zł, zgodnie z art. 17 uFR. Z uwagi na ustrój rozdzielności majątkowej, Fundatorka i jej mąż wnieśli środki pieniężne w wysokości po 50.000,00 zł każdy z nich, pochodzące z ich majątków osobistych.
Stosownie do art. 27 ust. 4 uFR w spisie mienia ustalono proporcję mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej i określono ją na 50% w stosunku do każdego z fundatorów Fundacji Rodzinnej.
W Statucie wskazano, że beneficjentami Fundacji Rodzinnej są jej fundatorzy. Świadczenia na rzecz beneficjentów Fundacji Rodzinnej mają polegać na udzielaniu pomocy finansowej w sytuacjach i wysokości określonych w Statucie, przy czym decyzją Zarządu Fundacji Rodzinnej może zostać przyznane dodatkowe świadczenie na rzecz beneficjenta.
W dniu składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Fundatorka nadal pozostaje w związku małżeńskim z (…), a w małżeństwie obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej.
Zdarzenie przyszłe:
Fundatorka i jej mąż zamierzają wnosić do Fundacji Rodzinnej (opisanej powyżej w „Opisie stanu faktycznego” – wszelkie założenia i definicje pozostają aktualne dla „Opisu zdarzenia przyszłego”) dalsze mienie, którego źródłem będzie ich majątek wspólny. Fundatorzy fundacji rodzinnej rozważają wniesienie mienia w postaci dalszych środków pieniężnych, udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, akcji, obligacji lub innych składników majątku. Z uwagi na fakt, że wnoszone mienie będzie pochodziło z majątków osobistych, proporcja wniesionego mienia będzie się zmieniać w stosunku do każdego z fundatorów Fundacji Rodzinnej, tj. (…) i (…) i w przyszłości może być ustalona inaczej niż na obecnym poziomie (tj. po 50% dla każdego z fundatorów), jednakże będzie się ona zawsze sumować do 100%.
Pytania
Odnoszące się do stanu faktycznego:
1. Czy wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz Fundatora będącego beneficjentem Fundacji Rodzinnej korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT?
2. Czy wypłata świadczenia na rzecz beneficjenta Fundacji Rodzinnej będącego w stosunku do Fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz osoby, będącej w stosunku do Fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT?
3. W szczególności, czy wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz męża Fundatora będącego beneficjentem Fundacji Rodzinnej korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT?
Odnoszące się do zdarzenia przyszłego:
1. Czy wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz Fundatora będącego beneficjentem Fundacji Rodzinnej będzie korzystać w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatora i/lub jej męża (w innej proporcji)?
2. Czy wypłata świadczenia na rzecz beneficjenta Fundacji Rodzinnej będącej w stosunku do Fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz osoby, będącej w stosunku do Fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn będzie korzystać w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatora i/lub jej męża (w innej proporcji)?
3. W szczególności, czy wypłata oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej świadczenia na rzecz męża Fundatora będącego beneficjentem Fundacji Rodzinnej będzie korzystać w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatora i/lub jej męża (w innej proporcji)?
Informuję, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 odnoszące się zarówno do stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego. Natomiast w odniesieniu do pytań nr 2 i nr 3 (czyli dot. obowiązków prawnopodatkowych osoby trzeciej) odnoszących się zarówno do stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego w dniu (...) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie odnośnie pytań będących przedmiotem niniejszej interpretacji
W Pani ocenie:
Ad.1. w odniesieniu do stanu faktycznego:
Wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej z Fundacji Rodzinnej na rzecz Wnioskodawcy w całości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT.
Ad. 1. w odniesieniu do zdarzenia przyszłego:
Wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej z Fundacji Rodzinnej na jego rzecz w całości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatora i/lub jej męża (w innej proporcji).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 uPIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei przychodami są, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 uPIT).
Za przychody z innych źródeł (w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 uPIT) uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 uFR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej (art. 20 ust. 1g zd. 1 uPIT), tj. świadczeń spełnianych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjentów.
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewiduje art. 21 ust.1 pkt 157 uPIT, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g uPIT:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
Art. 21 ust. 49 uPIT, stanowi, że wskazane powyżej zwolnienie stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Krąg osób uprawnionych do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wyznacza zatem przepis art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zaliczający do tego kręgu następujące osoby: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.
Biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione przepisy należy uznać, że podstawową zasadą jest, że w zakresie świadczeń otrzymywanych od Fundacji Rodzinnej Fundatorka oraz mąż Fundatorki (będący również fundatorem Fundacji Rodzinnej) będą zwolnieni od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostaje jeszcze do ustalenia zakres tego zwolnienia.
Zgodnie z przedstawionymi powyżej przepisami uFR oraz uPIT, zakres zwolnienia jest powiązany z określoną w spisie mienia proporcją mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej przez każdego z fundatorów.
Art. 28 uFR stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo – uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby – uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Z kolei art. 29 uFR stanowi, że:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Wypłata świadczeń przez Fundację Rodzinną na rzecz beneficjentów określonych w Statucie (w tym beneficjentów będących jednocześnie fundatorami Fundacji Rodzinnej) będzie zatem podlegała zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości proporcji wartości mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej przez każdego z fundatorów, ustalonej na podstawie przepisów uFR, według stanu na dzień uzyskania przychodu przez beneficjenta.
Mając na względzie, że zarówno Fundatorka, jak i mąż Fundatorki mają w spisie mienia przypisane 50% wniesionego do Fundacji Rodzinnej mienia, w ocenie Wnioskodawcy każdemu z nich przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych w 100%. Podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 uPIT, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 uFR, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
W zakresie zdarzenia przyszłego należy wskazać, że w przypadku wniesienia do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatorkę i jej męża sumowanie takie w dalszym ciągu będzie możliwe. W wyniku wnoszenia dodatkowego mienia, pochodzącego z majątków osobistych Fundatorki i jej męża, proporcja wniesionego mienia może się zmieniać w stosunku do ustalonej obecnie, natomiast w wyniku sumowania w dalszym ciągu będzie obowiązywało całkowite zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Taki wniosek jest również poparty wykładnią celowościową związaną z ideą wprowadzenia do polskiego porządku prawnego nowej osoby prawnej w postaci fundacji rodzinnej. Nadrzędnym celem fundacji rodzinnych jest bowiem możliwość bezpiecznego ulokowania wypracowanych przed fundatorów środków, jak również zarządzanie tym mieniem i chronienie go przed rozdrobnieniem i efektywne planowanie sukcesji w ramach rodzinnych majątków i przedsiębiorstw.
Prawidłowość zaprezentowanego powyżej stanowiska została już potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w:
- informacji wydanej w dniu 25 czerwca 2024 r. (sygnatura 0112-KDIL2-1.4011.113. 2024.3.JK), w której uwzględniono skargę i zmieniono interpretację indywidualną z 30 kwietnia 2024 r. (0112-KDIL2-1.4011.113.2024.2.JK), w której stwierdzono m.in.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorom tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spodków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinne) przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
- informacji wydanej w dniu 10 lipca 2024 r. (sygnatura 0112-KDWL.4011.6.2024.2. WS), w której uwzględniono skargę i zmieniono interpretację indywidualną z 14 maja 2024 r. (0112-KDWL.4011.6.2024.1.WS), w której stwierdzono m.in.:
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora. Zatem, wypłata na Pana rzecz świadczenia, o którym mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- informacji wydanej w dniu 25 lipca 2024 r. (sygnatura: 0114-KDIP3-2.4011.374.2024.2.JM), w której uwzględniono skargę i zmieniono interpretację indywidualną z 10 czerwca 2024 r. ( 0114-KDIP3-2.4011.374.2024.1.JM)
W przypadku przyjęcia prawidłowej koncepcji zakładającej, ze mienie wniesione przez małżonka (pełniącego również określone role/funkcje w fundacji, np. innego beneficjenta lub fundatora) zalicza się do „mienia wniesionego przez fundatora”, bez względu na fakt, czy ten małżonek pełni lub nie inne role/funkcje w fundacji, to proporcja dla Pana wynosi 1 (10.000.000 złotych i 10.000.000 złotych w mianowniku), a proporcje dla sumy mienia wniesionego przez fundację rodzinną wynosi 0 (0 złotych w liczniku i 10.000.000 złotych w mianowniku). Zatem suma tych dwóch proporcji wynosi 1.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – w odniesieniu do Pani sytuacji prawnopodatkowej – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawą z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W świetle art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.
Na podstawie art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Jak wynika z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a) 10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b) 15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
-z zastrzeżeniem ust. 49.
Z powyższego przepisu wynika w sposób jednoznaczny, że krąg osób objętych ww. zwolnieniem określa się na moment otrzymania świadczeń z fundacji rodzinnej.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
-odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
W świetle art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596 ze zm.):
1.Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
2) w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Zasadą jest, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
· fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
· a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1) w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora. Wobec powyższego biorąc pod uwagę przepis art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłata świadczeń, o których mowa we wniosku, z fundacji rodzinnej na Pani rzecz będzie w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Powyższy zakres zwolnienia będzie obowiązywał również po wniesieniu dodatkowego mienia do fundacji przez Panią i/lub Pani męża.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
- zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazać również należy, że powołane przez Panią interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Interpretacje te dotyczą ponadto innego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).