Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych w Polsce przez osobę zamieszkałą na stałe w Wielkiej Brytanii. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych w Polsce przez osobę zamieszkałą na stałe w Wielkiej Brytanii.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe, w zakresie odnoszącym się do sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce w 2024 r. i nieprawidłowe w części odnoszącej się do opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce w 2023 r.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce przez osobę zamieszkałą na stałe w Wielkiej Brytanii. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ do tutejszego organu 19 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ do tutejszego organu 2 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pobiera Pani rentę rodzinną po zmarłym mężu w Polsce. Prowadzi Pani w Polsce działalność gospodarczą. Z działalności gospodarczej płaci Pani ubezpieczenie zdrowotne do ZUS. W ZUS jest zgłoszony Pani adres zamieszkania w Wielkiej Brytanii. Posiada Pani rezydencję (podatkową) w Wielkiej Brytanii.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnosi Pani o interpretację przepisów prawa podatkowego odnośnie roku podatkowego 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018 i bieżącego 2024 r.
Informuje Pani, że w roku 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018 nie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym i w 2024 r. nie zamierza również Pani przebywać dłużej niż 183 dni w Polsce. W 2022 r. – we (...) – przebywała Pani w Polsce około 7 dni w związku ze ślubem swojego starszego syna. W innych, poprzednich latach przebywała Pani na terenie Polski jedynie w celach wypoczynkowych, w okresach kilkudniowych i nie w każdym roku obrachunkowym. W 2023 r. nie przebywała Pani w ogóle i nie zamieszkiwała na terenie Polski.
Wyjechała Pani do Wielkiej Brytanii w celu pobytu u rodziny, nie podjęła ani nie zamierza Pani (na dzień dzisiejszy) podejmować pracy zarobkowej w Wielkiej Brytanii.
Od kilku lat przebywa Pani w Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu. Obecnie ma Pani Pre Settled Status na 5 lat. W przyszłości będzie starała się Pani o pełny status.
W Polsce jest Pani współwłaścicielem mieszkania razem ze swoimi dwoma synami, posiada Pani akcje (...), ubezpieczenie w (...) kontynuowane z zakładu pracy, ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie mieszkania, konto bankowe indywidualne, kilka kredytów konsumpcyjnych, prowadzi Pani działalność gospodarczą, posiada Pani konto bankowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast w Wielkiej Brytanii posiada Pani konto bankowe.
W czasie swojego pobytu w Wielkiej Brytanii osiąga Pani w Polsce dochody z prowadzonej działalności gospodarczej, z renty rodzinnej, ekwiwalent pieniężny – jako wdowa po Pracowniku (...) – za (...).
Natomiast w Wielkiej Brytanii osiąga Pani dochody z AA (Attendance Allowance) - czyli dodatek dla osób niepełnosprawnych – posiada Pani w Polsce orzeczenie o (...) stopniu niepełnosprawności wydane na stałe. Otrzymała Pani również odszkodowanie od ubezpieczyciela za (...) Pani mieszkania w Polsce, którego jest Pani współwłaścicielem.
Pani rodzina – młodszy syn z żoną i 3 dzieci mieszka w Wielkiej Brytanii, Pani mieszka w Wielkiej Brytanii u niego.
Starszy syn mieszka z żoną w Polsce w (...).
Nie posiada Pani partnera życiowego – jest Pani wdową - mąż zmarł w 2013 r.
Nie prowadzi Pani ani w Polsce, ani w Wielkiej Brytanii aktywności społecznej, politycznej kulturalnej, obywatelskiej, itp.
Zazwyczaj przebywa Pani i będzie przebywać w Wielkiej Brytanii.
Posiada Pani obywatelstwo polskie.
W Polsce prowadzi Pani działalność gospodarczą od (...) 2015 r.
Przeważający zakres Pani działalności gospodarczej to sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Pani firmę rozlicza biuro rachunkowe na zasadach ogólnych – książka przychodów i rozchodów, VAT Polska, VAT UE.
Siedziba Pani firmy znajduje się w miejscu zamieszkania Pani starszego syna, w jego mieszkaniu, które Pani bezpłatnie udostępnia. Do prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystuje Pani stół, fotel i szafkę, która po godzinach działalności firmy wykorzystywana jest przez syna na cele mieszkaniowe.
W Polsce przy prowadzeniu działalności gospodarczej reprezentuje Panią starszy syn na podstawie pełnomocnictwa notarialnego. Syn nie uzyskuje za to żadnych dochodów.
Placówka Pani firmy w mieszkaniu syna ma charakter stały, po godzinach pracy Pani firmy powierzchnia ta oraz przedmioty wykorzystywane są na cele mieszkaniowe.
Prowadzi Pani działalność firmy całkowicie za pośrednictwem tej placówki.
Posiada Pani rezydenturę podatkową w Wielkiej Brytanii od 2018 r., pozwolenie na pobyt w Wielkiej Brytanii posiada Pani 5 lat, czyli Pre Settled Status od (...) 2020 r. – decyzja o przyznaniu tego statusu.
Wcześniej nie musiała Pani tego posiadać, więc można uznać, że Pani pobyt w Wielkiej Brytanii uznawany jest od 2017 r., a po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE uzyskała Pani pobyt (...) 2020 r.
Wielka Brytania traktuje Panią jako osobę mającą miejsce zamieszkania do celów podatkowych w Wielkiej Brytanii zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju.
W okresie, którego dotyczy wniosek, ma Pani stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.
W 2023 r. został o tym powiadomiony urząd skarbowy i ZUS w Polsce i od lipca 2023 r. ZUS wypłaca Pani na polskie konto bankowe rentę rodzinną w kwocie brutto.
Pytania
1.Czy w Polsce powinna Pani rozliczać w PIT wyłącznie dochody z Pani prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej, natomiast w Wielkiej Brytanii dochody uzyskiwane z renty rodzinnej z ZUS i dodatku dla niepełnosprawnych uzyskanych w Wielkiej Brytanii?
2.Czy powinna Pani teraz złożyć korektę PIT, w której nie będzie Pani uwzględniać dochodów od lipca 2023 r. osiągniętych z renty rodzinnej z ZUS?
3.Jeśli ZUS i Urząd Skarbowy powiadomiła Pani o zmianie miejsca zamieszkania w 2023 r., to czy powinna Pani złożyć korektę deklaracji PIT od 2018 r. uwzględniając rezydenturę w Wielkiej Brytanii?
4.Czy powinna Pani złożyć korektę tylko za 2023 r. uwzględniając dochody z renty rodzinnej do końca czerwca 2023 r. i dochody za cały 2023 r. z działalności gospodarczej?
5.Czy za poprzednie lata przed zgłoszeniem rezydentury do ZUS i US też może Pani złożyć korekty PIT z podatku z renty rodzinnej czy tylko od momentu zgłoszenia adresu i rezydentury do US i ZUS?
6.Czy za wszystkie wcześniejsze lata Pani pobytu jako rezydenta podatkowego w Wielkiej Brytanii przed powiadomieniem o tym fakcie w Polsce ZUS i US również może Pani złożyć korektę PIT odnośnie Pani renty rodzinnej pobieranej z ZUS po zmarłym mężu?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie nie powinna Pani od dnia zaprzestania pobierania przez ZUS podatku dochodowego od renty rodzinnej rozliczać renty rodzinnej w Polsce, a tylko i wyłącznie w Wielkiej Brytanii. Uważa Pani, że za 2023 r. – za pierwsze 6 miesięcy roku – powinna Pani złożyć PIT uwzględniając swoje dochody z renty rodzinnej i działalności gospodarczej, a za okres od (...) 2023 r. wyłącznie dochody otrzymywane z działalności gospodarczej.
Zgłosiła Pani bowiem w urzędzie skarbowym i w ZUS fakt swojego zamieszkiwania w Wielkiej Brytanii. Od (...) 2023 r. ZUS – zgodnie z Pani zgłoszeniem – zaprzestał pobierania od wypłacanej Pani na polskie konto bankowe renty rodzinnej podatku dochodowego.
Za 2024 r. składając PIT powinna Pani uwzględnić dochody wyłącznie z działalności gospodarczej, bez uwzględniania dochodów z renty rodzinnej (złożyła Pani PIT za 2023 r. uwzględniając dochody za cały 2023 r. z działalności gospodarczej i renty rodzinnej).
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie odnoszącym się do opodatkowania dochodów uzyskiwanych w 2023 i 2024 r. z działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce oraz z renty po mężu wypłacanej przez ZUS. W pozostałym zakresie wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe, w zakresie odnoszącym się do sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych w Polsce w 2024 r. i nieprawidłowe w części odnoszącej się do opodatkowania dochodów uzyskanych w Polsce w 2023 r.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Art. 3 ust. 2b ww. ustawy stanowi, że:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Katalog dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w powoływanym przepisie art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc, ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jednocześnie jednak w myśl art. 4a ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika "lub" w sformułowaniu "centrum interesów osobistych lub gospodarczych" dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Co istotne, posiadanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ściśle związane ze spełnieniem ww. przesłanek. Podatnik spełniający kryteria wymienione w art. 3 ust. 1a ustawy, jest uznawany za osobę mającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, natomiast podatnik który tych kryteriów nie spełnia podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Objęcie obowiązkiem podatkowym w Polsce nie jest więc warunkowane decyzją podatnika, lecz spełnieniem przesłanek wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto zauważyć należy, że wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z opisu zdarzenia wynika m.in., że od kilku lat przebywa Pani w Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu.
W Polsce jest Pani współwłaścicielem mieszkania razem ze swoimi dwoma synami, posiada Pani akcje (...), ubezpieczenie w (...) kontynuowane z zakładu pracy, ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie mieszkania, konto bankowe indywidualne, kilka kredytów konsumpcyjnych, prowadzi Pani działalność gospodarczą, posiada Pani konto bankowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z działalności gospodarczej płaci Pani ubezpieczenie zdrowotne do ZUS.
Natomiast w Wielkiej Brytanii posiada Pani konto bankowe.
W czasie swojego pobytu w Wielkiej Brytanii osiąga Pani w Polsce dochody z prowadzonej działalności gospodarczej, z renty rodzinnej, ekwiwalent pieniężny – jako wdowa po Pracowniku (...) – za (...).
Natomiast w Wielkiej Brytanii osiąga Pani dochody z AA (Attendance Allowance) - czyli dodatek dla osób niepełnosprawnych - posiada Pani w Polsce orzeczenie o (...) stopniu niepełnosprawności wydane na stałe. Otrzymała Pani również odszkodowanie od ubezpieczyciela za (...) Pani mieszkania w Polsce, którego jest Pani współwłaścicielem.
Pani rodzina – młodszy syn z żoną i 3 dzieci mieszka w Wielkiej Brytanii, Pani mieszka w Wielkiej Brytanii u niego. Starszy syn mieszka z żoną w Polsce w (...).
Nie posiada Pani partnera życiowego – jest Pani wdową - mąż zmarł w 2013 r.
Nie prowadzi Pani ani w Polsce, ani w Wielkiej Brytanii aktywności społecznej, politycznej kulturalnej, obywatelskiej, itp.
Zazwyczaj przebywa Pani i będzie przebywać w Wielkiej Brytanii.
Posiada Pani obywatelstwo polskie.
W Polsce prowadzi Pani działalność gospodarczą od (...) 2015 r. Przeważający zakres Pani działalności gospodarczej to sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Pani firmę rozlicza biuro rachunkowe na zasadach ogólnych – książka przychodów i rozchodów, VAT Polska, VAT UE.
Siedziba Pani firmy znajduje się w miejscu zamieszkania Pani starszego syna, w jego mieszkaniu, które Pani bezpłatnie udostępnia. Do prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystuje Pani stół, fotel i szafkę, która po godzinach działalności firmy wykorzystywana jest przez syna na cele mieszkaniowe.
W Polsce przy prowadzeniu działalności gospodarczej reprezentuje Panią starszy syn na podstawie pełnomocnictwa notarialnego. Syn nie uzyskuje za to żadnych dochodów.
Placówka Pani firmy w mieszkaniu syna ma charakter stały, po godzinach pracy Pani firmy powierzchnia ta oraz przedmioty wykorzystywane są na cele mieszkaniowe.
Prowadzi Pani działalność firmy całkowicie za pośrednictwem tej placówki.
Posiada Pani rezydenturę podatkową w Wielkiej Brytanii od 2018 r., pozwolenie na pobyt w Wielkiej Brytanii posiada Pani 5 lat, czyli Pre Settled Status od (...) 2020 r. – decyzja o przyznaniu tego statusu.
W okresie, którego dotyczy wniosek, ma Pani stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.
W 2023 r. został o tym powiadomiony urząd skarbowy i ZUS w Polsce i od lipca 2023 r. ZUS wypłaca Pani na polskie konto bankowe rentę rodzinną w kwocie brutto.
Mając zatem na uwadze, że w 2023 i 2024 r. w Polsce jest Pani współwłaścicielem mieszkania razem ze swoimi dwoma synami, posiada Pani akcje (...), ubezpieczenie w (...) kontynuowane z zakładu pracy, ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie mieszkania, konto bankowe indywidualne, kilka kredytów konsumpcyjnych, prowadzi Pani działalność gospodarczą, z działalności gospodarczej płaci Pani ubezpieczenie zdrowotne do ZUS, posiada Pani konto bankowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, uznać należy, że centrum Pani interesów gospodarczych znajduje się w Polsce. Oznacza to, że w oparciu o art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w latach 2023-2024 w Polsce posiadała/posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
Ponadto, mając na uwadze, że w Wielkiej Brytanii ma i będzie Pani miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju, ustalając Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych należy się odnieść do przepisów Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. Nr 250, poz. 1840).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie ,,osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie'' oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 Konwencji:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas jej status określa się zgodnie z następującymi zasadami:
a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, w którym zwykle przebywa;
c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, którego jest obywatelem;
d)jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Umawiających się Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Przy tym wskazać należy, iż według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, iż osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.
Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.
Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Wobec powyższego, mając na uwadze, że w uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani, że
–od kilku lat przebywa Pani w Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu,
–ma Pani stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, gdzie mieszka Pani u młodszego syna (wraz z jego żoną i dziećmi), nie posiada Pani partnera życiowego – jest Pani wdową - mąż zmarł w 2013 r.,
–w Polsce przebywa Pani sporadycznie,
uznać należy, że Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w latach 2023, 2024 ustalonym w oparciu o art. 4 ust. 2 ww. Konwencji – jest Wielka Brytania.
W konsekwencji uznać należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji w Polsce za cały 2023 r. podlegała i o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny za cały 2024 r. będzie Pani podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. opodatkowaniu podlegają jedynie dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski, z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem przychody/dochody, które uzyskała/uzyska Pani z Wielkiej Brytanii nie podlegały/nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu.
Podkreślić również należy, że uznanie Pani za osobę podlegającą w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty w Polsce podatku od dochodów uzyskiwanych ze wszystkich znajdujących się w Polsce źródeł przychodów.
Odnosząc się do przychodów z działalności gospodarczej, którą prowadzi Pani w Polsce wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 omawianej Konwencji:
Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.
Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt g) tej Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej określenia "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie i przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.
W myśl art. 5 ust. 1 Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie ,,zakład'' oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
Z art. 5 ust. 2 omawianej Konwencji wynika, że:
Określenie ,,zakład'' obejmuje w szczególności:
a)siedzibę zarządu,
b)filię,
c)biuro,
d)fabrykę,
e)warsztat,
f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Zgodnie z komentarzem do art. 7 Modelowej Konwencji OECD, artykuł ten ustanawia generalną zasadę, zgodnie z którą prawo do opodatkowania zysków przedsiębiorstwa przysługuje państwu rezydencji przedsiębiorcy. Jedynie gdy przedsiębiorca prowadzi działalność za granicą, przez położony tam zakład, wówczas prawo do opodatkowania zysków uzyskanych za pośrednictwem zakładu przysługuje również państwu, w którym położony jest zakład.
Jeśli zatem działalność gospodarcza prowadzona jest w Polsce przez Panią jako osobę mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii i czynności w ramach tej działalności wykonywane są wyłącznie w Polsce (za pośrednictwem zakładu położonego w tym państwie), to dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu również w Polsce.
Dlatego w zeznaniach podatkowych za lata 2023 i 2024 składanych w Polsce powinna Pani wykazać przychody i dochody z działalności gospodarczej.
Odnosząc się natomiast do przychodów, które uzyskiwała Pani w 2023 r. i uzyskuje Pani w 2024 r. z ZUS-u z tytułu renty rodzinnej po zmarłym mężu wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Natomiast z art. 18 ust. 2 ww. Konwencji wynika, że:
a)Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
b)Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.
Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz zacytowane powyżej przepisy Konwencji polsko-brytyjskiej stwierdzić należy, że skoro przez cały 2023 r. i w 2024 r. miała/ma Pani miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, to renta po zmarłym mężu, którą otrzymywała Pani przez cały 2023 r. i którą otrzymuje Pani w 2024 r. podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii. Tym samym renty tej nie powinna Pani wykazywać w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że w opisanym zdarzeniu, dla opodatkowania konkretnych dochodów w Polsce istotna jest faktyczna data zmiany miejsca stałego zamieszkania nie zaś okoliczność zgłoszenia tego faktu w polskim urzędzie skarbowym oraz w ZUS-ie. Dlatego też za nieprawidłowe należało uznać Pani stanowisko, zgodnie z którym za 2023 r. – za pierwsze 6 miesięcy roku – powinna Pani złożyć PIT uwzględniając swoje dochody z renty rodzinnej i działalności gospodarczej, a za okres od (...) 2023 r. wyłącznie dochody otrzymywane z działalności gospodarczej.
Reasumując, za 2023 i 2024 r. w Polsce posiadała/posiada Pani ograniczony obowiązek podatkowy, dlatego też w zeznaniach podatkowych za ww. lata powinna Pani wykazać dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem zakładu położonego w Polsce. Natomiast renta po zmarłym mężu wypłacana Pani przez ZUS nie podlega opodatkowaniu w Polsce, a w konsekwencji nie powinna być w tych zeznaniach wykazywana.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na ;platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.