Obowiązki płatnika w związku z wypłacaniem stypendiów dla studentów. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.681.2024.2.KF
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wypłacaniem stypendiów dla studentów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem stypendiów dla studentów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 października 2024 r. (wpływ 4 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Utworzeni na podstawie ustawy z dnia (…), są Państwo (...) uczelnią akademicką i stanowią integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.
Otrzymali Państwo dofinansowanie z (…) na realizację dwóch projektów w ramach Komponentu (…), Inwestycji (…), ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, tj.:
-(…),
-(…).
Głównym celem projektów jest wsparcie w postaci stypendiów studentów (…) oraz studentów (…).
Zakres ww. projektów obejmuje przyznanie stypendiów studentom, którzy od roku akademickiego 2022/2023 rozpoczęli kształcenie:
-na I roku jednolitych studiów magisterskich kierunku (…) – (…) studentów studiów stacjonarnych,
-na I roku studiów I stopnia kierunku (…) – (…) studentów studiów stacjonarnych.
Stypendium ma charakter motywacyjny i będzie wypłacane w ramach (…).
Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów oraz Umowy stypendialnej.
Świadczenia wypłacane będą przez okres łączny trzech lat. Wsparcie w postaci stypendiów udzielanych i wypłacanych w ramach projektów obejmie realizację płatności za okres 9 miesięcy (od października do czerwca włącznie), począwszy od:
-października 2022 r., w pierwszym roku objęcia wsparciem,
-października 2023 r., w drugim roku objęcia wsparciem,
-października 2024 r., w trzecim roku objęcia wsparciem.
Pomimo tego, że zgodnie z warunkami konkursu wsparcie należy się studentom począwszy od października 2022 r., to nie zostało jeszcze wypłacone w związku z opóźnieniami w realizacji konkursu. Rozpoczęcie realizacji wsparcia jest planowane od października 2024 r. z wyrównaniem za wcześniejsze okresy.
Miesięczna kwota stypendium przypadająca na 1 studenta (…) wynosi (…) PLN, natomiast miesięczna kwota stypendium przypadająca na 1 studenta (…) wynosi (…) PLN. Stypendium motywacyjne będzie wypłacane w miesięcznych ratach na rachunek bankowy studenta/ki na rachunek bankowy wskazany w Umowie stypendialnej.
Studenci, którym będą Państwo wypłacali stypendium motywacyjne, będą uczestnikami projektów finansowanych przez (…) w ramach (…) ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, natomiast wypłacone stypendium naukowe będzie stanowiło pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.).
Pytanie
Czy od wypłaconego stypendium motywacyjnego studentom, którzy są uczestnikami projektów:
-(…),
-(…)
należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 226) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Ponieważ stypendium motywacyjne wypłacane będzie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent (…), Inwestycja (…), a studenci otrzymujący wsparcie w postaci stypendium motywacyjnego będą uczestnikami projektu, w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów środki wypłacone na pokrycie kosztów stypendium motywacyjnego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zatem, Państwa zdaniem, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od stypendium motywacyjnego dla studentów i studentek nie powinny być pobierane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Zatem przychodem będą również wypłacane przez Państwo stypendystom świadczenia pieniężne.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca w pkt 9 tego przepisu wyodrębnił:
Inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zatem stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast na uczelni wypłacającej stypendia ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.
Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Jak wynika natomiast z art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).
Uwzględniając powyższe, do środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się m.in. środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy o finansach publicznych.
Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości, wskazuję, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.
Z opisanego przez Państwa zdarzenia wynika, że w rozpatrywanej sprawie, przedmiotowe stypendia będą finansowane ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a więc ze środków, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści (studenci wskazanych we wniosku kierunków), jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana będzie pomoc w ramach projektu.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że przedmiotowe stypendia motywacyjne, wypłacane w ramach programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, będą stanowiły dla stypendystów (studentów, uczestników projektów) przychód z innych źródeł, który jednakże korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Państwu – jako płatniku – nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).