Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.521.2024.4.AWO
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 19 sierpnia 2024 r. (wpływ 19 sierpnia 2024 r.) oraz z 27 sierpnia 2024 r. (wpływ 18 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielem domu jednorodzinnego, przeprowadziła Pani modernizację w przeciągu trzech lat. Dokonała Pani pełnej wymiany pieca węglowego na pompę ciepła, Nie odliczyła Pani [tego wydatku - przypis organu] w działalności gospodarczej, bo nie prowadzi Pani takiej. Nie uzyskała Pani żadnego dofinansowania na jej zakup.
Cała inwestycja rozłożyła się w czasie (od 2018 r., a w 2020 r. zakończyła uruchomieniem).
W uzupełnieniu wniosku z 19 sierpnia 2024 r. wskazała Pani, że:
Jest Pani właścicielem domu jednorodzinnego od 21 grudnia 2016 r.
Dom był ogrzewany za pomocą pieca węglowego.
Postanowiła Pani zmodernizować budynek poprzez wymianę źródła ciepła.
Dokonała Pani zakupu 24 października 2018 r.: piec, pompa. Urządzenia te zostały dostarczone w kolejnym roku i uruchomione po raz pierwszy przez uprawnioną osobę 27 maja 2020 r. i od tego momentu funkcjonuje i podgrzewa wodę powietrzem poza sezonem grzewczym.
Przypis organu: Powyższe stanowi Pani odpowiedź na część wezwania dotyczącą określenia, kiedy - w jakiej dacie - wystawione zostały faktury dotyczące każdego z opisanych przez Panią wydatków? W przypadku zakupu usług, prosimy żeby Pani dodatkowo wskazała: kiedy wykonano daną usługę? Czy faktura dotycząca konkretnej usługi zawiera datę jej wykonania? Jeśli tak – prosimy żeby Pani podała tę datę.
Potwierdzeniem na użytkowanie opisanej nieruchomości są ponoszone opłaty za media, podatki, śmieci.
W momencie ponoszenia przez Panią wydatków opisanych we wniosku, budynek był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane - pozostaje nim do chwili obecnej.
Faktura za zakup została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura wystawiona na Pani dane.
Po zdemontowaniu pieca oddała go Pani byłemu właścicielowi.
Jest Pani osobą fizyczną, nie prowadzi Pani działalności i rozlicza się Pani na zasadach ogólnych.
Na moment dokonywania odliczenia była i jest Pani właścicielem opisanego domu rodzinnego.
Zakup pompy pozwolił Pani na utrzymanie ciepłej wody bez emisji spalin.
Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej i nie zaliczyła Pani do kosztów uzyskania przychodów [poniesionych wydatków - przypis organu] oraz nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna). Poniesione wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały Pani zwrócone poprzez dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Jest Pani wdową, poniosła Pani pełny koszt tej inwestycji i uważa Pani, że miała Pani prawo dokonać tego odliczenia i Pani stanowisko jest prawidłowe.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku złożonym 18 września 2024 r. doprecyzowała Pani, że:
– przedmiotem zapytania jest piec (...) i pompa ciepła (...), zgodnie z fakturą zakupu z 24 października 2018 r.
– Piec jest częścią składową pompy ciepła i służy do ogrzewania domu oraz ogrzewania wody, spełnia wszelkie wytyczne Parlamentu Europejskiego i jest przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, ze zm.)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687),
– W ramach zakupu, usługa montażu zarówno pieca, jak i pompy została wykonana przez sprzedającego, wskutek tego zakupu kupujący [Pani - przypis organu] nie poniósł kosztów montażu.
– Nadmienia Pani, że w chwili nabycia nieruchomości dom był zdatny do użytku, dokonała Pani remontu, użytkuje go Pani od momentu nabycia, tj. od 21 grudnia 2016 r. W kolejnym miesiącu, czyli w styczniu 2017 r. z urzędu został Pani naliczony podatek od nieruchomości, który opłaca Pani do dziś.
– Zarówno piec, jak i pompa ciepła zostały zakupione 24 października 2018 r. firma dostarczyła urządzenia w roku 2019, a zainstalowane i pierwsze uruchomienie miało miejsce 27 maja 2020 r.
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na część wezwania dotyczącą określenia:
Kiedy – w jakiej dacie – wystawione zostały faktury dotyczące:
– zakupu pompy ciepła?
– zakupu wskazanego wyżej „pieca”?
– usługi montażu pompy ciepła?
– Kiedy wykonano daną usługę?
– Czy faktura dotycząca konkretnej usługi zawiera datę jej wykonania? Jeśli tak – prosimy żeby Pani podała tę datę.
– usługi montażu „pieca”?
– Kiedy wykonano daną usługę?
– Czy faktura dotycząca konkretnej usługi zawiera datę jej wykonania? Jeśli tak – prosimy żeby Pani podała tę datę.
– W wyniku wymiany pieca i pompy ciepła zostały zrealizowane przedsięwzięcia termomodernizacji. W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych, b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków, c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a, d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Pytanie sformułowane przez Panią w uzupełnieniu wniosku
Czy artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala Pani na odliczenie wydatków poniesionych na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków w roku 2020?
Pani stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że - Pani zdaniem -ma Pani prawo do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, pomimo zakupu w 2018 r., gdyż instalacja i uruchomienie nastąpiło w 2020 r. i termin ten uznaje Pani za zakończenie inwestycji.
W uzupełnieniach wniosku dodała też Pani, że - w Pani ocenie:
– miała Pani prawo dokonać tego odliczenia i Pani stanowisko jest prawidłowe,
– piec i pompa ciepła zakupione 27 października 2018 r. spełniają warunki art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
– ma Pani prawo odliczyć poniesione wydatki w zeznaniu rocznym w 2020 r. - zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 43 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Co równie istotne, definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1186).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).
Są to:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika m.in., że:
– postanowiła Pani zmodernizować budynek poprzez wymianę źródła ciepła (zlikwidowała Pani piec węglowy),
– 24 października 2018 r. dokonała Pani zakupu pieca i pompy,
– piec jest częścią składową pompy ciepła i służy do ogrzewania domu oraz ogrzewania wody, spełnia wszelkie wytyczne Parlamentu Europejskiego i jest przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy,
– zakup pompy pozwolił Pani na utrzymanie ciepłej wody bez emisji spalin,
– urządzenia te zostały dostarczone w kolejnym roku i uruchomione po raz pierwszy 27 maja 2020 r. i od tego momentu funkcjonuje i podgrzewa wodę powietrzem poza sezonem grzewczym,
– przedmiotem Pani zapytania jest piec i pompa ciepła, zgodnie z fakturą zakupu z 24 października 2018 r.,
– w ramach zakupu, usługa montażu zarówno pieca, jak i pompy została wykonana przez sprzedającego, w skutek tego zakupu kupujący [Pani - przypis organu] nie poniósł kosztów montażu,
– zarówno piec, jak i pompa ciepła zostały zakupione 24 października 2018 r. firma dostarczyła urządzenia w roku 2019, a zainstalowane i pierwsze uruchomienie miało miejsce 27 maja 2020 r.
Podkreśliła też Pani, że cała inwestycja rozłożyła się w czasie (od 2018 r., a w 2020 r. zakończyła uruchomieniem). Uważa Pani bowiem, że ma Pani prawo do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, pomimo zakupu w 2018 r., gdyż instalacja i uruchomienie nastąpiło w 2020 r. - termin ten uznaje Pani za zakończenie inwestycji.
Ustosunkowując się więc do zakresu Pani wątpliwości, wskazuję, że - w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. - za datę poniesienia wydatku uważało się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się, że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę. Potwierdzają to objaśnienia podatkowe z 9 września 2019 r. dotyczące nowych preferencji w podatku dochodowym od osób fizycznych wspierających przedsięwzięcia termomodernizacyjne.
Z treści złożonego przez Panią wniosku wynika natomiast, że jedyny wydatek poniosła Pani w 2018 r., gdyż:
– zgodnie z „fakturą zakupu” - 24 października 2018 r. nabyła Pani piec i pompę,
– nie poniosła Pani wydatków związanych z montażem wskazanych urządzeń, ponieważ - jak Pani wskazała:
W ramach zakupu, usługa montażu zarówno pieca, jak i pompy została wykonana przez sprzedającego, w skutek tego zakupu kupujący [Pani - przypis organu] nie poniósł kosztów montażu.
Skoro - jak Pani podaje:
przedmiotem Pani zapytania jest: piec i pompa ciepła, zgodnie z fakturą zakupu z 24 października 2018 r.
– to na podstawie podanych przez Panią informacji stwierdzam, że nie może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wskazanych wyżej wydatków.
W opisanym przez Panią przypadku - data poniesienia wydatku - powinna być interpretowana zgodnie z podanymi wyżej objaśnieniami Ministerstwa Finansów, co oznacza, że jest nią:
– dzień sprzedaży (data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT,
lub - w przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży -
– dzień, w którym wystawiono fakturę.
We wniosku wymienia/wskazuje Pani wyłącznie na fakturę z 24 października 2018 r. Z tej też przyczyny przyjmuję, że prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pani nie przysługuje.
W świetle powyższego, Pani stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zaznaczam że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Dlatego odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku
Ponadto wyjaśniamy, że 18 września 2024 r. wpłynęło Pani pismo stanowiące odpowiedź na wezwanie, które wysłaliśmy do Pani 22 sierpnia 2024 r. (znak wezwania 0115‑KDIT3.4011.521.2024.2.AWO). Brak Pani odpowiedzi na wyżej wskazane wezwanie (braku wpływu niniejszego pisma) stanowiło podstawę dla zakończenia postępowania w tej sprawie (postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej z wniosku złożonego przez Panią 2 lipca 2024 r., procedowanego pod znakiem 0115‑KDIT3.4011.521.2024.AWO, zostało zakończone 16 września 2024 r. wydaniem postanowienia o pozostawieniu tego wniosku bez rozpatrzenia).
Ze względu na okoliczność, że przedmiotowe uzupełnienie zostało nam przekazane 18 września 2024 r. przez Pierwszy Urząd Skarbowy w …., powołane postanowienie - z dniem wydania tej interpretacji - staje się bezprzedmiotowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).