Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, rozpoznanie kosztów oraz możliwość skorzystania z ulgi na własne cele mieszkaniowe. - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.149.2024.3.IS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.149.2024.3.IS

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, rozpoznanie kosztów oraz możliwość skorzystania z ulgi na własne cele mieszkaniowe.

Interpretacja indywidualna stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego:

  • w odniesieniu do pytania nr 1, w części dotyczącej  zaliczenia do  kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia Mieszkania 1 wydatków poniesionych w formie nakładów na tą nieruchomość, tj.:  na zakup szaf wnękowych, mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, udokumentowanych paragonami oraz oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego - jest nieprawidłowe;
  • w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismami złożonymi 19 sierpnia 2024 r., 9 września 2024 r. oraz 3 października 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:  

Opis zdarzenia przyszłego

W kwietniu 2021 r. zawarła Pani w formie aktu notarialnego umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności lokalu w wykonaniu umowy deweloperskiej. Przedmiotowy lokal mieszkalny nabyła Pani w stanie deweloperskim na wyłączną własność za cenę  222 000 zł (zwany dalej: Mieszkanie 1).

W kwietniu 2024 r. zawarła Pani, w formie aktu notarialnego kolejną umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży lokalu. Lokal ten nabyła Pani w stanie deweloperskim w udziale 5/6 części do swojego majątku osobistego (zwanego dalej: Mieszkanie 2).

Na przełomie kilku miesięcy, tj. w tym roku kalendarzowym, chciałaby Pani sprzedać Mieszkanie 1, tj. lokal zakupiony w kwietniu 2021 r. za cenę ok. 500 000 zł, a środki pieniężne uzyskane z jego sprzedaży, w kwocie 200 000 zł, przeznaczyć na wykończenie Mieszkania 2, tj. zakupionego w kwietniu 2024 r. i tym samym skorzystać ze zwolnienia podatku z dochodu uzyskanego ze sprzedaży Mieszkania 1.

Mieszkanie 1 zostało zakupione w stanie deweloperskim, a na jego wykończenie poniosła Pani nakłady pieniężne w łącznej wysokości 93 766 zł 56 gr. Przy czym kwota 45 763 zł 90 gr jest udokumentowana fakturami VAT, na których jako odbiorca widnieje Pani imię i nazwisko, lecz wskazany jest Pani poprzedni adres zamieszkania, nie ten, pod którym znajduje się Mieszkanie 1, bo tam jeszcze Pani nie mieszka. Zaś łączna kwota 48 002 zł 66 gr udokumentowana jest paragonami.

W tych okolicznościach przychód stanowi kwotę 500 000 zł, koszty uzyskania przychodu to kwota 315 766 zł 56 gr, zaś wydatki na cele mieszkaniowe Mieszkania 2 wynoszą 200 000 zł.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

W piśmie przesłanym 19 sierpnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania.

Pytanie a) Czy jest Pani jedynym właścicielem nieruchomości (Mieszkania 1)?

Odpowiedź: Jest Pani jedynym właścicielem nieruchomości – Mieszkania 1.

Pytanie b) Czy sprzedaż nieruchomości (Mieszkania 1) nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?

Odpowiedź: Sprzedaż Mieszkania 1 nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, zakupiła je Pani jako osoba fizyczna i tak je Pani sprzeda – sprzedaż prywatna.

Pytanie c) Czy przychód uzyskany ze sprzedaży Mieszkania 1 został/zostanie wydatkowany przez Panią, w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe Pani, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Przychód uzyskany ze sprzedaży Mieszkania 1 zostanie wydatkowany przez Panią w okresie nie późniejszym niż 3 lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe.

Pytanie d) Co należy rozumieć pod pojęciem „wykończenie Mieszkania 2”? Na jakiego rodzaju wydatki związane z wykończeniem ww. nieruchomości przeznaczyła i wydatkowała/przeznaczy i wydatkuje Pani środki pieniężne z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 oraz w jaki sposób poniesienie tych wydatków zostanie udokumentowane? Proszę wskazać rodzaj kosztów (wydatków) związanych z wykończeniem - rodzaj prac budowlanych i materiałów, które zostały/będą sfinansowane uzyskanym przychodem z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości.

Odpowiedź: Środki pieniężne z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 chce Pani przeznaczyć na wykończenie Mieszkania 2, tj. wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonane przez firmę budowlaną , tj. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowanie, malowanie, montaż elektryki, zakup materiałów budowlanych do wykonania ww. prac, zakup sprzętów AGD (indukcja, pralka, zmywarka, lodówka, okap kuchenny), meble w zabudowie wykonane przez stolarza – szafy wnękowe, szafki kuchenne.

Pytanie e) Czy będzie Pani posiadała wystawione na Panią rachunki i faktury lub inne udokumentowane rzetelne i wiarygodne dowody potwierdzające wydatkowanie pieniędzy na wykończenie Mieszkania 2?

Odpowiedź: Będzie Pani posiadała faktury VAT imienne, wystawione na Pani imię i nazwisko.

Pytanie f) W jakim celu nabyła Pani nieruchomość (Mieszkanie 2), czy w nabytym lokalu mieszkalnym realizuje Pani własne potrzeby mieszkaniowe, tj. zamieszkuje ww. nieruchomość?

Odpowiedź: Mieszkanie 2 nabyła Pani z zamiarem stałego zamieszkania  i będzie tam Pani mieszkała zaraz po sprzedaży Mieszkania 1. Zatem, w Mieszkaniu 2 będzie Pani realizowała własne potrzeby mieszkaniowe.

W uzupełnieniu wniosku przesłanym 9 września 2024 r. wskazała Pani, że nakładami poniesionymi przez Panią na Mieszkanie 1 są udokumentowane zgromadzonymi fakturami i paragonami wydatki na zapłatę prac wykonywanych przez ekipę budowlaną oraz zakup:

a)sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny),

b)szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, (trwale związane z mieszkaniem),

c)oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego,

d)materiałów budowlanych (tj. gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele).

W piśmie przesłanym 3 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

Pytanie a) W odniesieniu do wydatków, które zamierza Pani ponieść na własne cele mieszkaniowe (Mieszkanie 2), należy wskazać, czy przez „montaż elektryki” rozumie Pani również zakup oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego (np. natynkowe (kinkiety, plafony, lampy, żarówki), podtynkowe, oprawy oświetleniowe, etc.).

Odpowiedź: Przez montaż elektryki rozumie Pani również zakup oświetlenia sufitowego, ściennego wewnętrznego, tj. lamp sufitowych, kinkietów, taśm led, tub oświetleniowych oraz żarówek i opraw oświetleniowych.

Pytanie b) W odniesieniu do wydatków, które zamierza Pani zaliczyć do  kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia Mieszkania 1, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, jakie konkretnie wydatki w zakresie oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego (np. natynkowe (kinkiety, plafony, lampy, żarówki), podtynkowe, oprawy oświetleniowe, etc.) ma Pani na myśli?

Odpowiedź: W odniesieniu do wydatków, które zamierza Pani zaliczyć do  kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia Mieszkania 1, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani na myśli w zakresie oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego – zakup, zamontowanie lamp, żyrandoli sufitowych, taśm led, tub oświetleniowych oraz żarówek i opraw oświetleniowych.

Pytanie c) Które konkretnie wydatki w odniesieniu do nakładów na Mieszkanie 1 zostały udokumentowane fakturami VAT, a które paragonami?

Wskazała Pani, że jako nakłady na Mieszkanie 1 poniosła Pani:

udokumentowane zgromadzonymi fakturami i paragonami wydatki na zapłatę prac wykonywanych przez ekipę budowlaną oraz zakup:

a) sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny),

b) szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, (trwale związane z mieszkaniem),

c) oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego,

d) materiałów budowlanych (tj. gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele).

jednak nie wskazała Pani, które z ww. wydatków zostały udokumentowane fakturami VAT, a które paragonami.

Odpowiedź: W odniesieniu do nakładów na Mieszkanie 1 udokumentowane, fakturami VAT zostały następujące wydatki: zapłata za prace budowlane wykonane przez ekipę budowlaną oraz zakup sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny), materiałów budowlanych: gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele), oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego  wyżej wymienionego.

Z kolei paragonami został udokumentowany  zakup szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, a trwale związanych z mieszkaniem oraz jednego żyrandola.

Pytanie d) Czy wydatki dotyczące nakładów na Mieszkanie 1 w zakresie:

sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny),

szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, (trwale związane z mieszkaniem),

zwiększą wartość zbywanego Mieszkania 1 i przejdą na własność nabywcy, czy też przed zbyciem, Mieszkanie 1 zostanie opróżnione przez Panią z ww. sprzętu AGD, szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej?

Odpowiedź: Wydatki dotyczące nakładów na Mieszkanie 1 w zakresie sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny) oraz szaf wnękowych i mebli w zabudowie zwiększające wartość zbywanego Mieszkania 1 przejdą na własność nowego nabywcy.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w tej sytuacji istnieje możliwość pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania przychodu wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. cena zakupu Mieszkania 1 powiększona o udokumentowane nakłady zwiększające jego wartość, tj. faktury, paragony szczegółowo wskazane w ww. wniosku (są to faktury za ekipę remontową, koszty materiałów budowlanych, sprzętu AGD i koszty stolarza, oświetlenia sufitowego i ściennego)?

2.Czy istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji przeznaczenia przychodu na określone cele mieszkaniowe  tj. wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonane przez firmę budowlaną, tj. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowanie, malowanie, montaż elektryki, zakup materiałów budowlanych do wykonania ww. prac, zakup sprzętów AGD (indukcja, pralka, zmywarka, lodówka, okap kuchenny), meble w zabudowie wykonane przez stolarza – szafy wnękowe, szafki kuchenne?

3.Czy fakt, że Mieszkanie 2 nabyła Pani w udziale do 5/6 części ma znaczenie przy skorzystaniu z ulgi mieszkaniowej po sprzedaży Mieszkania 1?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 3 oraz pytanie nr 2 w części dotyczącej możliwości przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 na cele mieszkaniowe w zakresie wszelkiego rodzaju prac remontowych wykonanych przez firmę budowlaną, tj. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowania, malowania, zakupu materiałów budowlanych do wykonania ww. prac. Natomiast w zakresie pytania nr 2, w części dotyczącej możliwości przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 na cele mieszkaniowe w odniesieniu do wydatków na montaż elektryki, zakup sprzętów AGD, mebli w zabudowie, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku złożonym 9 września 2024 r.)

Ad. 1.

W Pani ocenie istnieje możliwość pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania przychodu wskazane w uzupełnieniu wniosku przesłanym 9 września 2024 r. (tj. udokumentowane zgromadzonymi fakturami i paragonami wydatki na zapłatę prac wykonywanych przez ekipę budowlaną oraz zakup:

-sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny),

-szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, (trwale związane z mieszkaniem),

-oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego,

-materiałów budowlanych (tj. gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele),

na podstawie art. 22 ust. 6c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Przeznaczenie przychodu na określone cele mieszkaniowe wskazane w pytaniu nr 2, daje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazała Pani, że przez „montaż elektryki” rozumie Pani zakup oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego i ich zamontowanie i podłączenie przez elektryka. Zaś przez „meble wykonane przez stolarza” – meble w postaci szaf wnękowych i meble w zabudowie kuchennej – zabudowie stałej, trwale związanej z mieszkaniem.

Ad. 3.

Uważa Pani, że w sytuacji, gdy kupiła Pani Mieszkanie 2 na współwłasność w udziale do 5/6 części, może Pani skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.): 

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Mieszkanie 1 zakupiła Pani w kwietniu 2021 r., natomiast w 2024 r. zamierza Pani dokonać jego sprzedaży.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż przez Panią w 2024 r. Mieszkania 1 nabytego na podstawie umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności w wykonaniu umowy deweloperskiej w 2021 r., będzie stanowiło źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Według art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W myśl art. 22 ust. 6e ww. ustawy:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Na mocy art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

W związku z tym, że nabyła Pani Mieszkanie 1 w drodze umowy kupna-sprzedaży (nabycie odpłatne), koszty uzyskania przychodów ustalone będą na podstawie art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazany art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter szczególny i wyczerpująco określa zasady ustalania kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika więc jednoznacznie, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości podatnik może zaliczyć kwotę, którą wydatkował na jej nabycie wynikającą z aktu notarialnego, czyli cenę zakupu i wydatki na sporządzenie aktu notarialnego oraz udokumentowane fakturami VAT wydatki na nakłady, które zwiększyły wartość ww. nieruchomości w okresie jej posiadania przez podatnika.

Przepis ten tworzy katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów innych wydatków niż wymienione.

Analiza treści art. 22 ust. 6c i 6e ww. ustawy, prowadzi zatem do wniosku, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu poniesionych na nieruchomość nakładów uwarunkowane zostało koniecznością:

1)zwiększenia jej wartości,

2)poniesienia w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości, oraz

3)udokumentowania fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych za nakłady należy zatem rozumieć wszelkie inwestycje, które zmieniają/przeobrażają daną rzecz, nadając jej nową jakość.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem nakładów w rozumieniu ww. przepisu. W doktrynie ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym przez nakłady na nieruchomość należy rozumieć sumę wydatków poniesionych na substancję danej nieruchomości. Uznaje się, że są to nie tylko nakłady ulepszające lub modernizujące nieruchomość, ale również nakłady o charakterze budowlanym, remontowym.

W odniesieniu do powyższego, wydatki poniesione na meble w zabudowie, czy sprzęt AGD  mogą być uznany za koszt uzyskania przychodu ze zbycia lokalu, w którym stworzono tę zabudowę, jeżeli ta zabudowa oraz sprzęt zwiększyły wartość zbywanego lokalu i przeszły na własność nabywcy tego lokalu. Natomiast jeżeli nabywca zawarł w umowie żądanie opróżnienia lokalu przed jego przekazaniem, to wydatki te nie mogą  stanowić kosztów uzyskania przychodu ze zbycia tego lokalu.

Rozpatrując powyższe należy mieć na względzie fakt, że aby dany wydatek zaliczyć jako nakład zwiększający wartość nieruchomości w czasie jej posiadania musi zostać udokumentowany w sposób, o którym mowa w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości, jest m.in. posiadanie faktury VAT lub dokumentu stwierdzającego poniesienie opłat administracyjnych.

Ustawodawca wprost wskazuje więc jakimi dokumentami potwierdzającymi poniesienie nakładów podatnik powinien dysponować. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na podstawie dokumentów innych niż wymienione w art. 22 ust. 6e powyższej ustawy.

Sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów nabycia, wytworzenia lub nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy. Nie wystarczy samo subiektywne przekonanie podatnika, że ponieważ wydatek w jakiś sposób z różnych względów towarzyszy, np. nabyciu to należy uznać go za wydatek mający wpływ na wysokość podstawy opodatkowania. Wydatek ten powinien być jeszcze odpowiednio udokumentowany, tj. w sposób wskazany wprost w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisie sprawy wskazała Pani, że Mieszkanie 1 zostało zakupione w stanie deweloperskim za cenę 222 000 zł, a na jego wykończenie poniosła Pani nakłady pieniężne w łącznej wysokości 93 766 zł 56 gr. Nakładami poniesionymi przez Panią na Mieszkanie 1 są udokumentowane zgromadzonymi fakturami i paragonami wydatki na zapłatę prac wykonywanych przez ekipę budowlaną oraz zakup:

sprzętu AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, okap kuchenny),

szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, (trwale związane z mieszkaniem),

oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego,

materiałów budowlanych (tj. gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele).

W zakresie oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, wskazała Pani zakup, zamontowanie lamp, żyrandoli sufitowych, taśm led, tub oświetleniowych oraz żarówek i opraw oświetleniowych.

W odniesieniu do nakładów na Mieszkanie 1, fakturami VAT zostały udokumentowane następujące wydatki: zapłata za prace budowlane wykonane przez ekipę budowlaną oraz zakup sprzętu: AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka pralka, lodówka, okap kuchenny), materiałów budowlanych: gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele), oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego  wyżej wymienione. Z kolei paragonami został udokumentowany zakup szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, a trwale związanych z mieszkaniem oraz jednego żyrandola.

Wobec powyższego uznać należy, że wydatki poniesione na zapłatę za prace budowlane wykonane przez ekipę budowlaną oraz zakup sprzętu: AGD (płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka pralka, lodówka, okap kuchenny), materiałów budowlanych (gładzie szpachlowe, kleje, zaprawa, fugi, gips, płytki, gres, panele), które zostały udokumentowane fakturami VAT stanowią nakłady zwiększające wartość lokalu mieszkalnego i tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia Mieszkania 1, nie może Pani zaliczyć wydatków na zakup szaf wnękowych oraz mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza udokumentowanych paragonami, bowiem art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT.

Z kolei, nie stanowią nakładów zwiększających wartość lokalu mieszkalnego w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki w zakresie oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego – zakup, zamontowanie lamp, żyrandoli sufitowych, taśm led, tub oświetleniowych oraz żarówek i opraw oświetleniowych, bowiem poniesione ww. wydatki są elementami wyposażenia mieszkania. W związku z tym nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej  zaliczenia do  kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia Mieszkania 1 wydatków poniesionych w formie nakładów na tą nieruchomość, tj.:  na zakup szaf wnękowych, mebli w zabudowie kuchennej wykonanych przez stolarza, udokumentowanych paragonami oraz oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części za prawidłowe.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje więc taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży przez Panią nieruchomości (Mieszkania 1) był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wymienione zostały m.in. w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, i tak:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Stosownie do art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

Na mocy art. 21 ust. 26 ww. ustawy:

przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 28 ww. ustawy:

za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

-przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 30 cytowanej ustawy:

przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych­ pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

W art. 21 ust. 25 ww. ustawy zawarty został katalog wydatków stanowiących „własne cele mieszkaniowe” podatnika, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Katalog tych wydatków ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie w sposób jednoznaczny wskazał więc cele mieszkaniowe, których realizacja pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.

Ze zwolnienia tego wypływa również daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik podkreślił, że celem nadrzędnym jest zwolnienie tylko takiego przychodu, który wydatkowany zostanie na zaspokojenie „własnych celów mieszkaniowych” rozumianych jako potrzeba zapewnienia sobie dachu nad głową.

Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Ponadto, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „remont”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Za „remont” uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji). W ramach wydatków remontowych mogą być ujęte wydatki na zakup m.in. materiałów budowlanych oraz koszt wykonania usługi remontowej.

Dodać przy tym należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku na własne cele mieszkaniowe. W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych, spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Natomiast Organ podatkowy dla celów podatkowych weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego uprawniony jest żądać od podatników udowodnienia poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości (lokalu mieszkalnego) faktycznie przeznaczone zostały przez podatnika na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł, czy też przez inne osoby. Takimi dokumentami mogą być m.in. umowy, faktury VAT bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić – o ile z dokumentów tych jednoznacznie wynika kto, w jakim terminie, jakie wydatki i w jakiej kwocie poniósł. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają wymogu dokumentowania wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe wyłącznie fakturami VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że środki pieniężne z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 chce Pani przeznaczyć na wykończenie Mieszkania 2, na które składają się m.in. wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonane przez firmę budowlaną, na które składają się m.in. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowanie, malowanie, zakup materiałów budowlanych do wykonania ww. prac.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać zatem należy, że wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia Mieszkania 1, w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi jego odpłatne zbycie, na wykończenie Mieszkania 2, tj. wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonane przez firmę budowlaną, na które składają się m.in. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowanie, malowanie, zakup materiałów budowlanych do wykonania ww. prac, będzie mieścić się w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na remont własnego lokalu mieszkalnego. Jednakże w związku z tym, że tylko część przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 zamierza Pani przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe, dochód podlegający opodatkowaniu ulegnie proporcjonalnemu zmniejszeniu o dochód zwolniony od podatku, obliczony zgodnie ze wskazanym uprzednio w niniejszej interpretacji wzorem.

Ponadto, bez wpływu dla zastosowania powyższego zwolnienia pozostaje fakt, że nabyła Pani nieruchomość (Mieszkanie 2) w udziale 5/6.

W związku z powyższym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 i nr 2  w części dotyczącej możliwości przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 na cele mieszkaniowe w zakresie wszelkiego rodzaju prac remontowych wykonanych przez firmę budowlaną, tj. koszty położenia płytek, gresu, glazury, regipsów, szpachlowania, malowania, zakupu materiałów budowlanych do wykonania ww. prac, w jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W zakresie pytania nr 2, w części dotyczącej możliwości przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia Mieszkania 1 na cele mieszkaniowe w odniesieniu do wydatków na montaż elektryki, zakup sprzętów AGD, mebli w zabudowie, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Należy nadmienić, że tutejszy Organ nie ma możliwości sprawdzenia prawidłowości kwot podanych przez wnioskodawcę, przeprowadzania wyliczeń, przeliczeń, w tym ustalenia wysokości podatku, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym Organ wydający interpretację nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych oraz nie zajmuje się weryfikacją prawidłowości przedstawionych w nim kwot i wyliczeń. Prawidłowość, bądź nieprawidłowość przedstawionych w opisie sprawy kwot i wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, ponieważ prawidłowość rozliczenia podatków podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

Tym samym w przedmiotowej interpretacji nie potwierdzono prawidłowości zaprezentowanych przez Panią kwot.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).