Możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:
·ustalenia, czy opisana we wniosku działalność w ramach realizacji projektów z zakresu specjalistycznego projektowania ... stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe;
·możliwości skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej. Uzupełnił go Pan pismami złożonymi 9 sierpnia 2024 r. i 27 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność pod nazwą … z siedzibą przy ul. … w ….
Głównym przedmiotem działalności jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z). W ramach prowadzonej działalności realizowane są m.in. działania z zakresu specjalistycznego projektowania architektoniczno-budowlanych obiektów inżynieryjnych związanych …, które są przedmiotem niniejszego wniosku.
Celem działalności jest, aby opracowane rozwiązania projektowe w jak największym stopniu sprostały indywidualnym potrzebom klienta, spełniały warunki techniczne i środowiskowe, zakładały stosowanie technologii odpowiadającej najwyższym standardom procesów …, a projektowane rozwiązania obejmowały wdrażanie ekologicznych systemów poprawy efektywności energetycznej w budownictwie. W związku z tym, ciągle podwyższa Pan jakość swoich rozwiązań i usług, stosuje Pan rozwiązania twórcze w zakresie rozwiązań inżynieryjnych.
W związku ze specyfiką zadań projektowych, które obejmują nietypowe i w przypadku każdego projektu inne rozwiązania budowlane, od lutego 2024 r. nieustannie prowadzi Pan prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Realizuje Pan i planuje Pan w dalszym ciągu realizować projekty związane z budową, modernizacją i rozbudową …, w tym budynków infrastruktury technicznej …, w ramach których:
·prowadzone są specjalistyczne pomiary i inwentaryzacje geodezyjne infrastruktury, operaty geodezyjne;
·analizowana jest literatura specjalistyczna i fachowa, badania i artykuły naukowe dotyczące zagadnień z tej samej dziedziny;
·sporządzane są analizy możliwości rozbudowy … lub zabudowy działki, obliczenia inżynieryjne związane z technologią …, koncepcje technologiczne i architektoniczne, modele 3D;
·prowadzone są badania możliwości zastosowania technologii przy założonych wymaganiach funkcjonalno-użytkowych oraz konsultacje ze specjalistami i rzeczoznawcami;
·pozyskiwane są opinie z … o zgodności rozwiązań z wymaganiami …;
·sporządzany jest projekt budowlany i techniczny inwestycji, uzyskiwane jest pozwolenie na budowę.
Działalność z zakresu projektowania specjalistycznego jest realizowana przez wyspecjalizowanych pracowników inżynieryjnych, którzy realizują prace rozwojowe w sposób systematyczny, twórczy i projektowy. Oznacza to w praktyce, że w celu opracowania konkretnego innowacyjnego rozwiązania dla zadania projektowego wyznaczany jest pracownik/pracownicy, których zadaniem jest wykonanie precyzyjnych pomiarów infrastruktury technicznej oraz inwentaryzacji budynków i budowli oraz opracowanie wyników tych pomiarów i koncepcji projektowej przy wykorzystaniu dotychczas zdobytej wiedzy. Następnie na podstawie zebranych materiałów wyjściowych sporządzana jest analiza możliwości i twórcza koncepcja projektowa, która uwzględnia różne rozwiązania technicznomateriałowe, funkcjonalne, poziom efektywności oraz koszty realizacji projektu. Po dokonaniu oceny wyników analizy, opracowaniu szczegółowemu poddaje się najwyżej oceniony wariant, dla którego sporządzony zostaje projekt architektoniczno-budowlany i techniczny. Zadania projektowe nie są powtarzalne a ich wyniki zawsze zależą od …, … i oczekiwań klienta.
Praca projektowa w zakresie działalności rozwojowej jest realizowana zgodnie z wewnętrznymi procedurami, które określają podstawowe zasady przebiegu, planowania i monitorowania każdego projektu.
Prowadzone prace rozwojowe polegają w szczególności na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy oraz tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem rynku (w zakresie nowych projektów) czy też zgodnie z zapotrzebowaniem wewnętrznym firmy (w zakresie innowacji i udoskonalania procesu projektowego). W efekcie otrzymywane są nowe, ulepszone lub zmienione kompleksowe i zaawansowane rozwiązania.
Niniejszy wniosek dotyczy wszystkich projektów dotyczących projektowania specjalistycznego, powstałych w wyniku podjętych prac rozwojowych, oferowanych przez firmę, opracowanych na indywidualne zamówienie kontrahenta.
Prace rozwojowe w ramach zadań projektowych z zakresu specjalistycznego projektowania inżynierskiego nie były, nie są i nie będą związane ze standardowymi, rutynowymi i okresowymi zmianami w tworzonym produkcie, zaś tworzone rozwiązania charakteryzują i będą się charakteryzować wysokim poziomem innowacyjności, który wynika z faktu, że każde z opracowanych rozwiązań jest indywidualne i niepowtarzalne.
Należy zauważyć, że prace rozwojowe realizowane w ramach opisanej działalności zawsze zmierzają do opracowania form architektonicznych i rozwiązań specjalistycznych opracowanych na indywidualne zamówienie i zapotrzebowanie kontrahenta.
Działalność ma charakter twórczy i prowadzi do tworzenia nowej wiedzy lub wykorzystywania elementów wiedzy istniejącej do tworzenia nowych zastosowań. Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie z opracowanym harmonogramem, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny.
W odniesieniu do prowadzonej działalności rozwojowej zamierza Pan po raz pierwszy dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 26e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych (dalej: „ulga B+R”) za 2024 r. oraz w kolejnych latach podatkowych.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy następujących projektów związanych ze specjalistycznym projektowaniem ....
Projekt 1
Projekt ....
W wyniku projektu został stworzony ....
Cel projektu:
·...;
·...;
·...;
·....
Etapy realizacji:
1)...;
2)...;
3)...;
4)...;
5)...;
6)...;
7)...;
8)...;
9)...;
10)...;
11)....
Innowacyjne i nowe rozwiązania zastosowane w projekcie:
1)...;
2)....
Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowania po raz pierwszy w Pana firmie .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się zastosowaniem najnowszych rozwiązań technologicznych służących ....
W toku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele. Projekt zrealizowano wykorzystując wiedzę .... Dodatkowo podjęto współpracę z konstruktorem budowlanym oraz projektantem elektrycznym. Do realizacji projektu użyto sprzętów i oprogramowania stanowiącego majątek firmy, a także zakupiono materiały naukowe i dydaktyczne.
Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą inżynieryjną z zakresu budownictwa i geodezji. W ramach projektu zarówno Pan, jak i Pana pracownik współuczestniczący w projekcie wzbogaciliście się o wiedzę z zakresu ....
Wiedza była pozyskiwana poprzez .... Analiza materiałów archiwalnych i naukowych odbywała się w stałym miejscu pracy. Selekcja wiedzy odbywała się podczas konsultacji ze specjalistami mającymi związek ..., a także w wyniku konfrontacji i dyskusji na temat możliwych zastosowań, uzyskaniu akceptacji koncepcji projektowej oraz własnych doświadczeń i obliczeń.
W ramach prac łączono i kształtowano wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem tego była realizacja celów projektu.
Prowadzone prace miały na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu ..., która umożliwiłaby dalszy rozwój firmy w zakresie projektowania specjalistycznego.
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności posłużyło opracowaniu nowego rozwiązania ....
Prace związane z projektem były ukierunkowane na nowe odkrycia: zaproponowanie rozwiązań odbiegających od powszechnie stosowanych w zakresie ..., a także na zdobycie wiedzy specjalistycznej w tej dziedzinie.
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z niniejszym projektem sformułowane zostały innowacyjne (w Pana firmie i w regionie) i rzadko spotykane na rynku krajowym rozwiązania dotyczące ....
Projekt 2
Projekt ....
W wyniku projektu zostało opracowane rozwiązanie ....
Cel projektu:
·...;
·...;
·....
Etapy realizacji:
1)...;
2)...;
3)...;
4)...;
5)...;
6)...;
7)...;
8)...;
9)...;
10)...;
11)....
Innowacyjne i nowe rozwiązania zastosowanie w projekcie:
1)...;
2)....
Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowania po raz pierwszy w Pana firmie .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się zastosowaniem najnowszych rozwiązań technologicznych służących .... W toku projektu członkowie zespołu udoskonalili procesy projektowe i analityczne wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i wykorzystując przy tym najaktualniejsze zalecenia i badania naukowe z zakresu ....
W toku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele. Projekt zrealizowano wykorzystując wiedzę geodezyjną oraz inżynieryjną zatrudnionych pracowników oraz dodatkowo przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia ... w ramach umowy o dzieło. Dodatkowo podjęto współpracę z konstruktorem budowlanym oraz projektantem elektrycznym. Do realizacji projektu użyto sprzętów i oprogramowania stanowiącego majątek firmy, a także zakupiono materiały naukowe i dydaktyczne.
Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą inżynieryjną z zakresu budownictwa i geodezji. W ramach projektu zarówno Pan, jak i Pana pracownik współuczestniczący w projekcie wzbogaciliście się o wiedzę z zakresu .... Ważnym wkładem do niniejszego projektu była także wiedza pozyskana przy realizacji Projektu 1.
Wiedza była pozyskiwana poprzez wizje lokalne i wywiad z pracownikami i .... Analiza materiałów archiwalnych i naukowych odbywała się w stałym miejscu pracy. Selekcja wiedzy odbywała się podczas konsultacji ze specjalistami mającymi związek z ..., a także w wyniku konfrontacji i dyskusji na temat możliwych zastosowań, uzyskaniu akceptacji koncepcji projektowej oraz własnych obliczeń.
W ramach prac łączono i kształtowano wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem tego była realizacja celów projektu.
Prowadzone prace miały na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu ....
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności posłużyło opracowaniu ....
Prace związane z projektem były ukierunkowane na nowe odkrycia: zaproponowanie rozwiązań odbiegających od powszechnie stosowanych (...). W odróżnieniu od rozwiązań dostępnych na rynku i zrealizowanych w kraju, projekt dotyczył ....
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z niniejszym projektem sformułowane zostały innowacyjne (w Pana firmie i w regionie) i rzadkie na rynku krajowym rozwiązania dotyczące sposobów i metod projektowania ....
Projekt 3
Projekt ....
W wyniku projektu zostanie opracowane rozwiązanie ....
Cel projektu:
·...;
·...;
·....
Planowane etapy realizacji:
1)...;
2)...;
3)...;
4)...;
5)...;
6)...;
7)...;
8)...;
9)...;
10)...;
11)....
Innowacyjne i nowe rozwiązania zastosowanie w projekcie:
1)...;
2)....
Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowania po raz pierwszy w Pana firmie .... W toku projektu członkowie zespołu udoskonalili procesy projektowe i analityczne wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i wykorzystując przy tym najaktualniejsze zalecenia i badania naukowe z zakresu ....
W toku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele. Projekt zrealizowano wykorzystując wiedzę geodezyjną oraz inżynieryjną zatrudnionych pracowników oraz dodatkowo przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia ... w ramach umowy o dzieło. Na dalszych etapach realizacji projektu do zespołu badawczo-rozwojowego włączony zostanie także architekt zatrudniony na umowę o pracę. Dodatkowo podjęto współpracę z konstruktorem budowlanym oraz projektantem elektrycznym (firmy zewnętrzne). Do realizacji projektu użyto sprzętów i oprogramowania stanowiącego majątek firmy, a także zakupiono materiały naukowe i dydaktyczne.
Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą inżynieryjną z zakresu budownictwa i geodezji, a także wiedzą specjalistyczną dotyczącą ...pozyskaną przy poprzednich projektach. W ramach niniejszego projektu zarówno Pan, jak i Pana pracownik współuczestniczący w projekcie wzbogaciliście się o wiedzę z zakresu ....
Wiedza była pozyskiwana poprzez wizje lokalne i wywiad z pracownikami i .... Analiza materiałów archiwalnych i naukowych odbywała się w stałym miejscu pracy. Selekcja wiedzy odbywała się podczas konsultacji ze specjalistami mającymi związek z ..., a także w wyniku konfrontacji i dyskusji na temat możliwych zastosowań, uzyskaniu akceptacji koncepcji projektowej oraz własnych obliczeń i analiz.
W ramach prac łączy Pan i kształtuje wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem jest oczekiwana realizacja celów projektu.
Prowadzone prace mają na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu ....
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności ma na celu posłużyć opracowaniu nowego rozwiązania projektowego polegającego na zaproponowaniu ....
Prace związane z projektem są ukierunkowane na nowe odkrycia: zaproponowanie rozwiązań odbiegających od powszechnie stosowanych (obiekty infrastruktury technicznej wykonywane metodą tradycyjną bez możliwości rozbudowy). W odróżnieniu od rozwiązań dostępnych na rynku i zrealizowanych w kraju, projekt dotyczy rozwiązania modułowego dostosowanego do jego dalszego rozrostu przy jednoczesnym zwiększeniu ....
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z niniejszym projektem sformułowane zostaną innowacyjne w Pana firmie rozwiązania dotyczące .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się tym, że stacja dostosowana będzie do rozbudowy w przyszłości poprzez zwiększenie ilości jej modułów w nieograniczony technologicznie sposób.
Projekt 4
Projekt ....
W wyniku projektu został stworzony prototyp projektu ....
Cel projektu:
·...;
·...;
·...;
·....
Etapy realizacji:
1)...;
2)...;
3)...;
4)...;
5)...;
6)...;
7)...;
8)...;
9)...;
10)...;
11)....
Innowacyjne i nowe rozwiązania zastosowanie w projekcie:
1)...;
2)....
Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowania po raz pierwszy w Pana firmie ... W odróżnieniu do wcześniejszych projektów skupił się Pan na zastosowaniu rozwiązań .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się znacznym zmniejszeniem kosztu jego realizacji oraz wysokimi walorami architektonicznymi.
W ramach niniejszego projektu członkowie zespołu wykorzystują umiejętności i wiedzę zdobytą przy już zrealizowanych pracach, jak również udoskonalają procesy projektowe i analityczne wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i wykorzystując przy tym najaktualniejsze zalecenia i badania naukowe z zakresu ....
W toku realizacji projektu planowane jest osiągnięcie wszystkich założonych celów. Projekt realizowany jest przy wykorzystaniu wiedzy inżynieryjnej związanej z budownictwem oraz prefabrykacją, zdobytej w wyniku doświadczenia zawodowego oraz dodatkowo przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia ... w ramach umowy o dzieło. Koordynatorem projektu jest pracownik zatrudniony w Pana firmie na podstawie umowy o pracę. Na dalszych etapach realizacji projektu do zespołu badawczo-rozwojowego włączony zostanie także architekt zatrudniony na umowie o pracę. Dodatkowo podjęto współpracę z konstruktorem budowlanym oraz projektantem elektrycznym. Do realizacji projektu użyto sprzętów i oprogramowania stanowiącego majątek firmy.
Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą inżynieryjną z zakresu budownictwa i geodezji, a także wiedzą specjalistyczną dotyczącą .... W ramach niniejszego projektu zarówno Pan, jak i Pana pracownik współuczestniczący w projekcie wzbogaciliśmy się o wiedzę z zakresu budownictwa, prefabrykacji i ....
Wiedza była pozyskiwana poprzez wizje lokalne i wywiad z pracownikami i .... Analiza materiałów archiwalnych i naukowych odbywała się w stałym miejscu pracy. Selekcja wiedzy odbywała się podczas konsultacji ze specjalistami mającymi związek z ..., a także w wyniku konfrontacji i dyskusji na temat możliwych zastosowań, uzyskaniu akceptacji koncepcji projektowej oraz własnych obliczeń i analiz.
W ramach prac łączy i kształtuje Pan wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem jest oczekiwana realizacja celów projektu.
Prowadzone prace mają na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu ..., która umożliwiłaby dalszy rozwój firmy w zakresie projektowania specjalistycznego.
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności ma na celu posłużyć opracowaniu rozwiązań realizacji .... W odróżnieniu do wcześniejszych projektów zastosowano rozwiązania prefabrykowane i zminimalizowano czasochłonne elementy realizacji inwestycji. Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się zmniejszeniem kosztu i czasu jego realizacji oraz wysokimi walorami architektonicznymi.
Prace związane z projektem są ukierunkowane na nowe odkrycia. W odróżnieniu od rozwiązań powszechnie dostępnych na rynku projekt uwzględnia .....
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z niniejszym projektem sformułowane zostaną innowacyjne rozwiązania .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się optymalizacją kosztów realizacji oraz zastosowaniu rozwiązań prefabrykowanych i minimalizacji ilości prac .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się wysokimi walorami architektonicznymi.
Projekt 5
Projekt ... - projekt w trakcie opracowania.
W wyniku projektu zostanie opracowane rozwiązanie ....
Cel projektu:
·...;
·...;
·...;
·...;
·...;
·....
Etapy realizacji:
1)...;
2)...;
3)...;
4)...;
5)...;
6)...;
7)...;
8)...;
9)...;
10)...;
11)...;
12)....
Innowacyjne i nowe rozwiązania zastosowane w projekcie:
1)...;
2)...;
3)...;
4)....
Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na zaproponowaniu unikalnych rozwiązań technologicznych i architektonicznych w skali nie tylko Pana biura projektowego, ale również kraju. ....
W ramach niniejszego projektu członkowie zespołu wykorzystują umiejętności i wiedzę zdobytą przy już zrealizowanych pracach, jak również udoskonalają procesy projektowe i analityczne wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i wykorzystując przy tym najaktualniejsze zalecenia i badania naukowe z zakresu ....
W toku realizacji projektu planuje się osiągnięcie wszystkich założonych celów. Projekt zrealizowano wykorzystując wiedzę geodezyjną oraz inżynieryjną zatrudnionych pracowników oraz dodatkowo przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia ... w ramach umowy o dzieło. Na dalszych etapach realizacji projektu do zespołu badawczo-rozwojowego włączony zostanie także architekt zatrudniony na umowie o pracę. Dodatkowo podjęto współpracę z konstruktorem budowlanym oraz projektantem elektrycznym (firmy zewnętrzne). Do realizacji projektu użyto sprzętów i oprogramowania stanowiącego majątek firmy, a także zakupiono materiały naukowe i dydaktyczne.
Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą inżynieryjną z zakresu budownictwa i geodezji, a także wiedzy ogólnej z zakresu ... pozyskaną przy poprzednich projektach. W ramach niniejszego projektu wiedza członków zespołu zostanie rozszerzona o wiedzę specjalistyczną dotyczącą ....
Wiedza jest pozyskiwana poprzez wizje lokalne i wywiad z pracownikami i .... Analiza materiałów archiwalnych i naukowych odbywała się w stałym miejscu pracy. Selekcja wiedzy odbywała się podczas konsultacji ze specjalistami mającymi związek z ..., a także w wyniku konfrontacji i dyskusji na temat możliwych zastosowań, uzyskaniu akceptacji koncepcji projektowej oraz własnych obliczeń i analiz.
W ramach prac Pan i pracownicy łączycie i kształtujecie wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem jest oczekiwana realizacja celów projektu.
Prowadzone prace mają na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu ....
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności ma na celu posłużyć opracowaniu nowego rozwiązania projektowego polegającego na zwiększeniu wydajności ....
Prace związane z projektem są ukierunkowane na nowe odkrycia: opracowanie rozwiązań nietypowych i niestandardowych, poruszają problematykę niespotykaną dotąd w literaturze. ... są rozwiązaniami unikatowymi i niespotykanymi dotychczas na rynku krajowym.
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z niniejszym projektem sformułowane zostaną innowacyjne rozwiązania technologiczne i architektoniczne dotyczące .... Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się tym, że ... . ... wykorzystują rozwiązania niespotykane i praktykowane dotychczas - będą to zatem rozwiązania twórcze unikatowe i niespotykane dotychczas.
Przedmiotem wniosku nie są czynności wdrożeniowe w zakresie opracowywanych produktów i usług, produkcja seryjna ani serwisowanie.
Formą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiąganych z prowadzonej przez Pana działalności badawczo-rozwojowej jest podatek liniowy.
Nie korzysta Pan ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w okresie, którego dotyczy wniosek.
Koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które mają podlegać odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, były/są/będą zaliczane, w myśl przepisów tej ustawy, do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana, w tym przez odpisy amortyzacyjne.
Koszty kwalifikowane ponoszone w związku z realizacją działalności mającej stanowić działalność badawczo-rozwojową nie zostały/zostaną zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie, ale zostały/zostaną przez Pana odliczone od podstawy obliczenia podatku zgodnie z art. 26 ust. 1, kwota odliczenia nie przekracza kwoty dochodu wg art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Stosownie do treści ust. art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów lub w księgach rachunkowych wyodrębnia Pan koszty działalności opisanej we wniosku w celu skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ww. ustawy.
Pytania
Czy opisana we wniosku działalność w ramach realizacji projektów z zakresu ... stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 226 ze zm.) i umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 26e tej ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że opisana we wniosku działalność, w ramach której realizowane są działania z zakresu … stanowi działalność rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 26e tej ustawy.
Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność badawczo-rozwojowa definiowana jest jako działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Art. 5a pkt 40 ww. ustawy mówi że, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Z kolei art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, definiuje prace rozwojowe jako działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Kluczowe zatem jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje w istocie dwa alternatywne rodzaje aktywności - badania naukowe lub prace rozwojowe.
Z legalnej definicji „działalności badawczo-rozwojowej” wynika zatem, że aby skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej powinien Pan przedsięwziąć czynności mieszczące się w definicji badań naukowych lub prac rozwojowych, a nadto spełnić następujące przesłanki:
·musi to być działalność twórcza;
·działalność taka podejmowana ma być w sposób systematyczny;
·działalność podejmowana ma być w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Należy więc wskazać, że prowadzona przez Pana działalność spełnia powyższe cechy.
Uważa Pan, że podejmowane przez Pana firmę czynności w toku realizacji projektów z zakresu …, objętych niniejszym wnioskiem są pracami rozwojowymi o cechach twórczości, systematyczności, podejmowanymi dla zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykreowania nowych zastosowań przy wykorzystaniu zasobów wiedzy.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pl) słowo „twórczy” oznacza „mający na celu tworzenie, odkrywczy, kreatywny”.
W Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP Box (dalej: „Objaśnienia”) we fragmencie odnoszącym się do wykładni słowa „twórczy” wskazano: „W doktrynie prawa autorskiego cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”.
W Pana ocenie, realizacja prac w ramach realizowanych projektów ma charakter twórczy - zatrudnieni pracownicy opracowują nowe projekty architektoniczno-budowlane, wykorzystując umiejętności i wiedzę zdobytą przy już zrealizowanych pracach, jak również udoskonalają procesy projektowe i analityczne wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i wykorzystując przy tym najaktualniejsze zalecenia i badania naukowe z zakresu ….
Jednocześnie, rezultat działalności podejmowanej przez firmę:
·jest odpowiednio ustalony (uzewnętrzniony),
·rezultatem prac rozwojowych jest i będzie każdorazowo nowy twór intelektu, jak również optymalizacja stosowanych metod projektowych,
·ma charakter indywidualny i nie ma możliwości ponownego wykorzystania raz opracowanego projektu w innej lokalizacji
·nie jest wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od pracowników kreatywności i wizji architektonicznej,
·ma charakter oryginalny - zastosowane rozwiązania mają niepowtarzalny charakter.
Działalność. jaką prowadzi Pan w zakresie prac rozwojowych uznaje Pan za systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany, w oparciu o uzgodniony plan oraz harmonogram.
Na nierutynowy charakter realizowanych projektów wskazuje fakt, iż prace związane z ich realizacją wykonywane są w następstwie przyjęcia założeń, których spełnienie nie jest możliwe przy zastosowaniu dotychczas wykorzystywanych już rozwiązań i produktów, lecz konieczne jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych.
Ponadto, opracowywane rozwiązania przejawiają charakter innowacyjny, tj. są nowymi lub znacząco udoskonalonymi, co najmniej na skalę Pana działalności.
Reasumując, w Pana ocenie, wszystkie projekty dotyczące projektowania specjalistycznego, powstałe w wyniku podjętych prac rozwojowych, oferowanych przez Pana firmę, opracowanych na indywidualne zamówienie kontrahenta spełniają przesłanki działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wynikające z definicji prac rozwojowych w art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ponieważ mają charakter twórczy, nie wprowadzają zmian o charakterze rutynowym bądź okresowym, są prowadzone w sposób systematyczny według określonych harmonogramów i wytycznych, przez pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i wykształcenie.
W związku z powyższym, Pana zdaniem, należy uznać, że realizowana działalność B+R opisana we wniosku spełnia definicje wskazane w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wynikające z definicji prac rozwojowych w art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a tym samym spełnia definicję działalności B+R, co uprawnia Pana do korzystania z ulgi B+R.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie podkreślenia wymaga, że zgodnie z Pana intencjami, wniosek dotyczy 2024 r. oraz lat przyszłych.
Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej również jako: Ustawa o PIT):
Podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przepis ten normuje tzw. ulgę badawczo-rozwojową (ulgę B+R). Jest ona szczególnym instrumentem, którego celem jest zachęcanie podatników prowadzących działalność gospodarczą do podejmowania działań o charakterze badawczo-rozwojowym. Ma to wpływać na innowacyjność oferowanych przez nich produktów, usług lub procesów realizowanych w ich przedsiębiorstwach. W dalszej perspektywie ulga badawczo-rozwojowa ma służyć wzrostowi nowoczesności, innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.
Mechanizm ulgi sprowadza się do możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej wartości wskazanych rodzajowo kosztów uzyskania przychodów dotyczących działalności badawczo-rozwojowej (kosztów kwalifikowanych). Mając na względzie wysokie koszty działań o charakterze badawczo-rozwojowym ustawodawca zdecydował o możliwości „dwukrotnego” uwzględnienia wartości tych kosztów w rachunku podatkowym podatnika – raz jako kosztów uzyskania przychodów i ponownie jako odliczenia od podstawy obliczenia podatku.
Jak wynika z treści art. 26e ust. 1 ustawy, z omawianej ulgi może skorzystać podatnik, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)uzyskuje przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej;
2)prowadzi działalność badawczo-rozwojową;
3)ponosi na działalność badawczo-rozwojową koszty uzyskania przychodów określone jako „koszty kwalifikowane”.
Pojęcie działalności gospodarczej
W odniesieniu do pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to:
Działalność zarobkowa:
a) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
b) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej
Definicje ustawowe
Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć jest w niej mowa o badaniach naukowych - oznacza to:
a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.), a więc:
Prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:
Prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Pracami rozwojowymi, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są natomiast – zgodnie z art. 5a pkt 40 tej ustawy – prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:
Działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Łącząc te elementy można stwierdzić, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca:
·badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne; lub
·badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń; lub
·prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń,
podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej
Działalność badawczo-rozwojowa musi być działalnością twórczą. Twórczy to „mający na celu tworzenie”. Synonimy pojęcia twórczy (pomysł, praca) to „konstruktywny, kreatywny, kreacyjny, kreatorski, koncepcyjny”. Należy przy tym zwrócić uwagę na różnicę znaczeniową pojęcia „tworzyć” - określające czynność, której istotą jest element kreacyjny i „wytwarzać”, czyli „zrobić, wyprodukować coś”. Wytwarzanie także prowadzi do powstania rzeczy lub praw, ale nie ma w sobie indywidualnego elementu kreacyjnego – jest to proces wymagający wiedzy i umiejętności, ale nie prowadzi do powstania efektów niepowtarzalnych.
Badania podstawowe
Działalność badawczo-rozwojowa może obejmować badania podstawowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc:
·prace empiryczne – czyli prace doświadczalne; lub
·prace teoretyczne – czyli oparte na teorii naukowej, a nie na doświadczeniu;
mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Co istotne, aby prowadzone przez podmiot działania miały status badań podstawowych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Nie każde przeprowadzone doświadczenie jest badaniem podstawowym. Prace empiryczne muszą być prowadzone w odpowiednich warunkach (w odpowiednim środowisku), w oparciu o określoną metodę działań. Powinny być przeprowadzone w odpowiedniej próbie, uwzględniać stopień powtarzalność wyników. Prace te powinny być odpowiednio zarejestrowane lub opisane. Szczegółowe standardy prowadzenia prac empirycznych są uzależnione od przedmiotu badania.
Podobnie, nie każde rozważania prowadzone w oparciu o teorie naukowe będą miały status prac teoretycznych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace teoretyczne w rozumieniu tej ustawy także muszą spełniać określone standardy, w tym dotyczące metodologii badan naukowych, komparatystyki, zasad wnioskowania.
Badania aplikacyjne
Działalność badawczo-rozwojowa może również obejmować badania aplikacyjne w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Aplikacja to m.in. „zastosowanie czegoś w praktyce”. Przedmiotem badań aplikacyjnych jest więc pozyskanie nowej wiedzy i umiejętności (opartych na wiedzy i doświadczeniu) dla potrzeb praktyki produkcyjnej lub usługowej w określonym zakresie. Podmiot podejmujący prace aplikacyjne – mając wiedzę o określonych produktach, procesach lub usługach (ich cechach, wadach) – podejmuje działalność badawczą, której celem jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności po to, aby:
·opracować nowe produkty, procesy lub usługi lub
·wprowadzić znaczące ulepszenia do istniejących produktów, procesów lub usług.
„Nowy” to „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”, „taki, który zajął miejsce poprzedniego”, „spotykany po raz pierwszy, dopiero co poznany lub będący od niedawna w jakimś środowisku”, „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”.
Celem prac aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności – czyli takiej wiedzy i takich umiejętności, których podmiot prowadzący prace (pomimo bycia specjalistą w danej dziedzinie) wcześniej nie posiadał.
Nowym produktem, procesem lub usługą może być:
·produkt, proces lub usługa, które nie istniały wcześniej, czyli takie, które zostały opracowane po raz pierwszy w wyniku badan aplikacyjnych;
·produkt, proces lub usługi, które istniały już jako rodzaj produktu, procesu lub usługi, ale w wyniku badań aplikacyjnych opracowano ich nową koncepcję.
Ulepszenie natomiast to „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”. Ulepszać to „zmienić coś tak, żeby stało się bardziej użyteczne lub funkcjonalne”. Celem prac aplikacyjnych dotyczących istniejących produktów, procesów lub usług nie są jakiekolwiek ulepszenia, ale ulepszenia znaczące – czyli mające duże znaczenie, dużą wagę, istotne z punktu widzenia funkcji i dotychczasowych cech ulepszanych produktów, procesów lub usług. Jednocześnie jednak skala zmian wprowadzonych do produktu, procesu lub usługi nie powoduje, że mówimy o nowym produkcie, procesie lub usłudze, ale o produkcie, procesie lub usłudze znacząco ulepszonych.
Analogicznie jak w przypadku badań podstawowych, także badania aplikacyjne muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Prace rozwojowe
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy, tj. obejmują:
·nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności; i
·wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:
·nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
·łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzą wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badan rozwojowych;
·kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
·wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość ww. czynności służy:
·planowaniu produkcji oraz
·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Systematyczność i cele działalności badawczo-rozwojowej
Działalność badawczo-rozwojowa jest podejmowana:
·w sposób systematyczny,
·w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Pojęcie „systematyczny” – w odniesieniu do procesów oznacza „zachodzący stale od dłuższego czasu”; w odniesieniu do działań oznacza „prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; planowy, metodyczny”.
Z uwagi na charakter działań, jakie obejmuje działalność badawczo-rozwojowa, pojęcia systematyczności tych działań nie należy ograniczać wyłącznie do ich zwykłego organizacyjnego uporządkowania i częstotliwości podejmowanych czynności. Znaczenie pojęcia „systematyczności” będzie także wynikową przedmiotu prowadzonych działań (badań naukowych lub prac rozwojowych) – musi uwzględniać specyfikę podejmowanych badań lub prac.
Celem działalności badawczo-rozwojowej jest: zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Punktem wyjściowym dla działalności badawczo-rozwojowej jest więc posiadanie pewnego poziomu (określonych zasobów) wiedzy w konkretnym temacie. Aby stwierdzić, czy podjęte działania prowadzą do zwiększenia poziomu wiedzy oraz służą wykorzystywaniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań koniecznym jest określenie poziomu wiedzy „wyjściowej” i „wyjściowego” stanu wykorzystywania zasobów wiedzy, „wyjściowego” stanu jej zastosowań. Bez takiego nakreślenia „punktu wyjścia” dla działalności badawczo-rozwojowej nie da się nakreślić celów podejmowanych działań.
Należy uwzględnić zatem, iż głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmują szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. (zobacz: 3.2.1.3 Objaśnienia w zakresie IP BOX - Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań”).
Istotnym jest więc między innymi to:
·jakimi zasobami wiedzy podatnik dysponował przed rozpoczęciem realizacji projektu badawczo-rozwojowego;
·jaki rodzaj wiedzy podlegał następnie selekcji, wykorzystaniu i rozwijaniu pod względem przydatności do realizacji tego projektu.
Ocena charakteru Pana działalności
Jak wynika z Pana wniosku, prowadzi Pan działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. W ramach prowadzonej działalności realizowane są m.in. działania z zakresu .... Realizuje Pan i planuje w dalszym ciągu realizować projekty związane z ….
W związku ze specyfiką zadań projektowych, które obejmują nietypowe i w przypadku każdego projektu inne rozwiązania budowlane, od lutego 2024 r. nieustannie prowadzi Pan prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Prowadzone prace rozwojowe polegają w szczególności na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy oraz tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem rynku (w zakresie nowych projektów) czy też zgodnie z zapotrzebowaniem wewnętrznym firmy (w zakresie innowacji i udoskonalania procesu projektowego). W efekcie otrzymywane są nowe, ulepszone lub zmienione kompleksowe i zaawansowane rozwiązania.
Prace rozwojowe w ramach zadań projektowych z zakresu specjalistycznego projektowania inżynierskiego nie były, nie są i nie będą związane ze standardowymi, rutynowymi i okresowymi zmianami w tworzonym produkcie, zaś tworzone rozwiązania charakteryzują i będą się charakteryzować wysokim poziomem innowacyjności, który wynika z faktu, że każde z opracowanych rozwiązań jest indywidualne i niepowtarzalne.
W ramach Pana prac łączono i kształtowano wiedzę z poszczególnych dziedzin (geodezyjnej, budowlanej, technologicznej, konstrukcyjnej, ...) czego efektem była realizacja celów projektów.
W ramach działalności badawczo-rozwojowej związanej z projektami sformułowane zostały innowacyjne (w Pana firmie i w regionie) i rzadkie na rynku krajowym rozwiązania.
Pana działalność ma charakter twórczy i prowadzi do tworzenia nowej wiedzy lub wykorzystywania elementów wiedzy istniejącej do tworzenia nowych zastosowań. Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie z opracowanym harmonogramem, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny.
Opis zawarty we wniosku oraz jego uzupełnieniu, a w szczególności powyższe twierdzenia, pozwalają uznać, że opisana działalność będąca przedmiotem Pana pytania:
·obejmuje prace rozwojowe w rozumieniu art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·ma twórczy charakter;
·podejmowana jest w sposób systematyczny;
·podejmowana jest w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej
Zgodnie z art. 26e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Ponadto, w myśl art. 26e ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Stosownie do art. 26e ust. 7 ustawy koszty kwalifikowane są limitowane:
Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie z art. 26e ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane (…).
Pamiętać trzeba też, że stosowanie do treści art. 24a ust. 1b ustawy:
Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 26e, są obowiązani w prowadzonej księdze albo w prowadzonych księgach rachunkowych, o których mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Reasumując, ulga badawczo-rozwojowa polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej kwoty kosztów podatkowych poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, czyli tzw. „kosztów kwalifikowanych”.
Oznacza to, że koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową dwukrotnie wpływają na wysokość podstawy obliczenia podatku dochodowego u przedsiębiorcy inwestującego w taką działalność (raz jako koszty uzyskania przychodu, a drugi raz jako koszty kwalifikowane) i w efekcie znacznie pomniejszają wysokość opłacanego podatku dochodowego.
W oparciu o wskazane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1. Podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową.
2. Koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PIT.
3. Koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 26e ust. 2 - 3 ustawy o PIT.
4. Ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o PIT, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów.
5. Jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu.
6. W ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 1b ustawy o PIT, podatnik wyodrębnił w sposób prawidłowy koszty działalności badawczo-rozwojowej.
7. Podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu.
8. Kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o PIT.
9. Koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z wniosku wynika, że:
·chce Pan skorzystać z możliwości zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej w zakresie kosztów poniesionych na realizację projektów, w okresie od 2024 r. i w latach kolejnych,
·odliczy Pan koszty kwalifikowane od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 26e ustawy PIT,
·prowadził Pan ewidencję pozwalającą wyodrębnić koszty działalności w zakresie opisanym we wniosku,
·przedmiotem wniosku nie są czynności wdrożeniowe w zakresie opracowywanych produktów i usług, produkcja seryjna ani serwisowanie,
·koszty kwalifikowane, które mają podlegać odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, były/są/będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana,
·w latach podatkowych, za które chce Pan skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej, nie korzystał Pan ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·koszty kwalifikowane ponoszone w związku z realizacją działalności mającej stanowić działalność badawczo-rozwojową nie zostały/zostaną zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie ale zostały/zostaną przez Pana odliczone od podstawy obliczenia podatku zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy, a także ww. przepisy, należy stwierdzić, że prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym Pana działalność w ramach realizacji projektów z zakresu …, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże stosownie do art. 26e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje Panu możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej na podstawie przepisów art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wskazał Pan we wniosku koszty, ponoszone przez Pana w związku z realizacją działalności mającej stanowić działalność badawczo-rozwojową zostały/zostaną odliczone od podstawy obliczenia podatku.
W tym zakresie Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.