Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.558.2024.2.AWO
Temat interpretacji
Skutki podatkowe zakupu udziału w prawie własności nieruchomość przeznaczonej pod budowę budynku mieszkalnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 września 2024 r. (wpływ 19 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną posiadającą w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jest Pani zamężna i posiada Pani z mężem ustawowy ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.
(...) 2023 r. dokonała Pani sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w X, przy ulicy A1, który należał do Pani majątku osobistego (dalej jako: „Lokal”). Sprzedaż Lokalu została udokumentowana aktem notarialnym - Repetytorium A numer (...).
W celu uniknięcia wątpliwości wskazuje Pani, że przedmiotem niniejszego wniosku jest kwestia potwierdzenia wydatkowania środków pochodzących ze sprzedaży Lokalu na własne cele mieszkaniowe w świetle art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku ust. 25 oraz 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym niemniej, w celu przedstawienia pełnego opisu stanu faktycznego, przedstawia Pani także sposób nabycia Lokalu: Lokal został nabyty przez Panią (...) 2022 r. ramach udziału w wysokości:
–1/2- na podstawie umowy zamiany nieruchomości sporządzonej w formie aktu notarialnego, oraz
–1/2 - na podstawie umowy darowizny dokonanej w formie aktu notarialnego od Pani matki, tj. Pani B.B
- przy czym kwestia skutków podatkowych powyższych umów nie jest przedmiotem Pani wątpliwości, ani niniejszego wniosku.
Środki uzyskane ze sprzedaży Lokalu, przeznaczyła Pani w całości na nabycie do majątku osobistego udziału w wysokości (...) w prawie własności nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Y, gmina (...) (koło Z) - dalej jako: „Nieruchomość”.
Nabycie Nieruchomości nastąpiło w wyniku zawarcia ze sprzedającymi w formie aktów notarialnych: warunkowej umowy sprzedaży (...) 2023 r. (repetytorium A numer (...)) oraz końcowej umowy przeniesienia prawa własności nieruchomości z (...) 2023 r. (repetytorium A numer (...)).
Zgodnie z aktem nabycia Nieruchomość, m.in.:
–jest niezabudowana,
–stanowi działkę gruntu o numerze 1 o powierzchni: (...) ha,
–ma bezpośredni dostęp do drogi publicznej,
–nie jest nieruchomością rolną,
–jest objęta uproszczonym planem zarządzani lasu,
–wypis z rejestru gruntów wskazuje opis użytku lasy: (...),
–jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym jest położona na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych oznaczonej symbolem: (...), dla której prowadzona jest księga wieczysta numer: (...).
Pozostały udział w Nieruchomości wynoszący (...) został nabyty przez Pani córkę, tj. Panią C.C - do Jej majątku prywatnego. Wielkość udziału nabytego przez Pani córkę odpowiadał/był równy wysokości Jej wkładu pieniężnego do całkowitej ceny Nieruchomości.
Wyjaśnia Pani, że zamieszkuje Pani aktualnie z mężem w domu jednorodzinnym w X, zlokalizowanym przy ul. B1. Wraz z Mężem posiada Pani także inne nieruchomości, których nie wykorzystuje Pani na własne cele mieszkaniowe, a które zostały nabyte w latach wcześniejszych, tj. dwie działki gruntu niezabudowanego oraz dwa lokale mieszkalne, z których jeden jest przeznaczony na działalność gospodarczą (...) oraz drugi w którym zamieszkuje na stałe Pani matka. Jednocześnie, jest już Pani w zaawansowanym wieku i w związku ze stanem zdrowia planuje Pani perspektywicznie - wraz z mężem - przeniesienie swojego miejsca zamieszkania bliżej miejsca zamieszkania Pani córki. Pani córka zamieszkuje aktualnie w Z. Odległość pomiędzy miejscem Pani aktualnego zamieszkania (Y) a obecnym miejsce zamieszkania Pani córki (Z) wynosząca przeszło (...) km znacząco utrudnia możliwość uzyskania przez Panią i Pani męża wsparcia ze strony córki w sprawach życia codziennego. Dodatkowo należy podkreślić, że drugie Pani dziecko także zamieszkuje w Z.
Tym samym, podjęła Pani wraz z mężem decyzję o zakupie objętej niniejszym wnioskiem Nieruchomości (zlokalizowanej w niedalekiej odległości od aktualnego miejsca zamieszkania obojga Pani dzieci) z zamiarem wykorzystania jej na własne cele mieszkaniowe, tj. budowy budynku mieszkalnego, w którym będzie Pani zamieszkiwała razem z mężem.
W tym zakresie chciałaby Pani podkreślić, że:
–na moment przygotowania niniejszego wniosku podjęli już Państwo (Pani wraz z mężem) pierwsze czynnością mające na celu uzyskanie stosowanych zgód i pozwoleń na rozpoczęcie prac budowlanych na Nieruchomości, oraz
–nie prowadziła ani nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami.
Końcowo wyjaśnia Pani, że (...) 2024 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowym zakresie, który wycofała Pani pismem z (...) 2024 r. W niniejszym wniosku doprecyzowała Pani elementy opisu stanu faktycznego oraz nabywanej Nieruchomości.
Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że nabywając udział w Nieruchomości realizowała Pani własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży Lokalu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 wskazanej wyżej ustawy.
W uzupełniniu wniosku wyjaśniła Pani natomiast, że:
–Celem wniosku jest potwierdzenie, że nabywając udział w Nieruchomości realizowała Pani własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży Lokalu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wskazanej ustawy. Dodatkowo wyjaśnia Pani, że zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego nabyta przez Panią Nieruchomość nie jest przeznaczona na cele rekreacyjne, lecz została nabyta z zamiarem wykorzystania jej na własne cele mieszkaniowe, tj. budowy budynku mieszkalnego, w którym będzie Pani zamieszkiwała razem z mężem.
–Sprzedaż lokalu mieszkalnego położonego w Y nie nastąpiła w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej.
–Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego części wsi Y i V w Gminie (...) (Dz.U. (...)), tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych oznaczone zostały na rysunku planu symbolem (...).
–Według planu zagospodarowania przestrzennego Nieruchomość jest przeznaczona pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych. Tym samym, miejscowy plan dopuszcza wybudowanie na Nieruchomości budynku mieszkalnego.
–Budynek mieszkalny oznacza obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, a także służy zaspokajaniu potrzeb mieszkalnych.
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie:
Co dla Pani oznacza termin: „budynek mieszkalny”?
–Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego części wsi Y i V w Gminie (...) z (...) 2004 r. (ogłoszonym w (...)), Nieruchomość jest zlokalizowana na terenie posiadającym przeznaczenie jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest dokumentem, który reguluje na danym terenie sposób wykorzystania terenu (nieruchomości).
Zgodnie z planem, podstawowe przeznaczenie terenu (...) to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna usytuowana w układzie wolno stojącym lub bliźniaczym na działkach leśnych. Jednocześnie, plan wyznacza również zasady zagospodarowania terenu oraz szczegółowe warunki zabudowy dla terenów oznaczonych w planie (...), w tym m. in.:
–na działce pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną w istniejącej parcelacji plan ustala lokowanie jednego budynku mieszkalnego wolno stojącego (jednego segmentu bliźniaka) z jednym lokalem mieszkalnym, dopuszczając inwestowanie na połączonych działkach,
–plan ustala taki sposób inwestowania, aby na każdej działce budowlanej (w istniejącej parcelacji lub połączonej) zainwestowano maksymalnie (...)% powierzchni działki, jednak nie więcej niż (...) m2,
–plan ustala maksymalną wysokość zabudowy: 3 kondygnacje nadziemne -nie więcej niż 12 m dla budynków mieszkalnych, 1 kondygnacja nadziemna -nie więcej niż 4.5 m dla garaży i budynków gospodarczych,
–plan postuluje dachy spadziste o równych połaciach,
–plan dopuszcza lokowanie wbudowanych usług towarzyszących pod warunkiem, że usługi zajmować będą nie więcej niż 30% powierzchni użytkowej budynku na działce.
Na ten moment nie został jeszcze ostatecznie opracowany projekt budynku, który będzie zlokalizowany na Nieruchomości, tym niemniej będzie on spełniał wymagania stawiane przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla budynków zlokalizowanych na działkach objętych planem.
–Na moment odebrania niniejszego wezwania został złożony:
–wniosek o określenie zakresu i rodzaju niezbędnych badań archeologicznych w związku z realizacją inwestycji,
–wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji leśnej gruntu części Nieruchomości, które są niezbędne dla uzyskania pozwolenia na budowę oraz
–zostały uzyskane warunki przyłączeniowe energii elektrycznej dla budynku mieszkalnego na Nieruchomości (Plac budowy i zasilanie docelowe).
Jednocześnie wyjaśnia Pani, że wskazane powyżej dokumenty (wnioski) zostały wydane/złożone na rzecz Pani córki, która działała także w Pani interesie na podstawie udzielonego Jej przez Panią pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego z (...) 2023 r.
–Nieruchomość nie będzie służyła celom rekreacyjnym. Potwierdzeniem tej okoliczności będzie fakt, że Nieruchomość nie będzie wykorzystywana w celach wypoczynkowych, lecz ma służyć do całorocznego mieszkania.
–Wyjaśnia Pani, że planuje Pani przeniesienie (wraz z Pani mężem) swojego miejsca zamieszkania bliżej miejsca zamieszkania córki w perspektywie kilku najbliższych lat, po zakończeniu procesu budowlanego. Aktualne miejsce zamieszkania Pani córki to: Z, ul. (...).
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytania:
Co stwierdzenie: „planuje perspektywicznie wraz z mężem przeniesienie swojego miejsca zamieszkania bliżej miejsca zamieszkania córki”?
Kiedy – prosimy żeby podała Pani datę – ma to nastąpić?
Gdzie znajduje się to miejsce?
–Wyjaśnia Pani, że na nieruchomości/mającym powstać budynku będzie Pani realizowała swoje cele mieszkaniowej rozumiane jako mieszkanie/zajmowanie go jako miejsce swojego pobytu.
–Wyjaśnia Pani, że planuje realizować własne cele mieszkaniowe na nieruchomości/mającym powstać budynku po zakończeniu procesu budowlanego.
–Na nieruchomości/mającym powstać budynku nie zamierza Pani prowadzić działalności gospodarczej.
–Aktualnie jest Pani wspólnikiem spółki (...), której siedziba znajduje się Y pod adresem: ul. (...).
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie:
Gdzie obecnie prowadzi Pani działalność gospodarczą?
–Nie wyklucza Pani, że po przeniesieniu miejsca zamieszkania będzie Pani nadal prowadzić działalność gospodarczą. Na ten moment wskazanie lokalizacji miejsca prowadzenia przez Panią tej działalności nie jest możliwe, gdyż będzie to uwarunkowane zapotrzebowaniem w danej lokalizacji na usługi (...) oraz możliwościami znalezienia w tej lokalizacji odpowiedniego pomieszczenia na (...).
–Aktualnie rozważa Pani zbycie nieruchomości, w której aktualnie zamieszkuje Pani wraz z mężem po zakończeniu procesu budowalnego na nieruchomości i przeniesieniu miejsca zamieszkania.
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie:
Czy planuje Pani zbycie lub oddanie w najem tej nieruchomości, w której obecnie zamieszkuje Pani razem z mężem? Jeśli tak, to:
W jakim okresie?
Na jakie cele?
–Nie dotyczy - z uwagi na treść odpowiedzi na pytanie [powyżej - przypis organu].
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie:
Jeśli nie planuje Pani zbycia ani wynajęcia nieruchomości, w której obecnie zamieszkuje „po przeniesieniu miejsca zamieszkania ” to w jaki sposób zamierza ją Pani wykorzystać?
–Pani córka jako współwłaściciel nieruchomości będzie mogła z niej korzystać w zakresie dozwolonym przez przepisy prawa.
–Wyjaśnia Pani, że nabycie nieruchomości nastąpiło do Pani majątku odrębnego.
–Udział Pani męża w uzyskaniu stosownych zgód i pozwoleń miał charakter faktyczny - nie jest On stroną postępowania administracyjnego, lecz wspiera Panią w całym procesie.
–Pani mąż nie prowadzi działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy wydatki na zakup udziału w prawie własności Nieruchomości przeznaczonej na budowę budynku mieszkalnego stanowią dla Pani tzw. wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatki, dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wskazanej ustawy?
Pani stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że wydatki na zakup udziału w prawie własności Nieruchomości przeznaczonej na budowę budynku mieszkalnego stanowiły dla Pani tzw. wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o dodatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wskazanej ustawy.
Podała Pani, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są: odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c)- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Tym samym, uważa Pani, że opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w niej jeżeli zbycie następuje w terminie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a-c ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, podstawą opodatkowania zgodnie z art. 30e ust. 2 wyżej wskazanej ustawy jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6a, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Od tak określonego dochodu w świetle art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera się podatek w wysokości 19%.
Wskazała Pani, że Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, mają jednak prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomość praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się o wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Mając na uwadze, że - Pani zdaniem - nabywając Nieruchomość wydatkowała Pani dochód uzyskany ze sprzedaży Lokalu w całości na własne cele mieszkaniowe, kluczowe – w Pani ocenie - jest odniesienie się do rozumienia pojęcia „własne cele mieszkaniowe”.
W świetle art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki poniesione na własne cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 rozumie się m.in.:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego.
- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Uważa więc Pani, że uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika, określone w ar 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie wskazała Pani, że zgodnie z art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 tej ustawy, nie uważa się wydatków poniesionych na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Tym sam, w świetle powyższych regulacji - w Pani ocenie - zwolnione z podatku dochodowego są dochody ze zbycia nieruchomości, w takiej proporcji w jakiej środki pochodzące ze sprzedaży w stosunku do przychodów ze sprzedaży, są przez podatnika wydatkowane, m.in. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego albo udziału w takim gruncie, przy czym budynek ani grunt nie może być przeznaczony na cele rekreacyjne.
Podkreśliła Pani, że środki uzyskane ze sprzedaży Lokalu przeznaczyła Pani w całości na zakup udziału w gruncie:
–na którym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dozwolona jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinną, oraz
–zamiarem realizacji własnych celów mieszkaniowych, tj. budowy budynku mieszkalnego.
Zaznaczyła też Pani, że prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielnie kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, ze zm., dalej jako: „k.c.”). Wskazała Pani, że współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności.
Z kolei, zgodnie z art. 196 k.c., współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej.
Ponieważ, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych - w art. 21 ust. 26 tej ustawy -nie wskazuje, o jaki rodzaj współwłasności chodzi, należy przyjąć że zarówno współwłasność łączna jak i ułamkowa jest objęta zakresem tego przepisu.
Podkreśliła Pani, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 21 ust. 1 pkt 131, art. 21 ust. 25, nie wprowadza również ograniczeń w przyporządkowywaniu ponoszonych wydatków do wydatków na własne cele mieszkaniowe w stosunku do nieruchomości znajdujących się w współwłasności podatników. Co więcej, art. 21 ust. 1 pkt 131 w lit. c [powinno być: art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c - przypis organu] wprost wskazuje na udział w gruncie pod budowę budynku mieszkalnego jako przykład realizacji własnych celów mieszkaniowych podatnika uprawniających do zastosowania ulgi. Tym samym, ustawodawca określając w art. 21 ust. 25 możliwość nabycia udziału w gruncie przewidział, że realizacja własnych celów mieszkaniowych może odbywać się także na gruncie będącym przedmiotem współwłasności.
Tym samym, uważa Pani, że środki pochodzące ze sprzedaży Lokalu przeznaczone na nabycie udziału w gruncie mogą w całości zostać zakwalifikowane do wydatków na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Analizując powyższe - w Pani ocenie - nie budzi wątpliwości, że wydatkowanie przez Panią środków pochodzących ze sprzedaży Lokalu na nabycie udziału w Nieruchomości, tj. działki budowlanej, na której planowana jest budowa domu jednorodzinnego, mieści się w zakresie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreśla Pani, że przepisy i orzecznictwo nie zastrzegają, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania przez niego tylko jednej nieruchomości mieszkalnej. Zatem osoba, która posiada miejsce zamieszkania, może nabyć kolejną nieruchomość mieszkalną w celu zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 maja 2017 r. sygn. akt II FSK 1053/15 wskazał, że:
Dokonując jednak wykładni art. 21 ust 1 pkt 131 u.p.d.o.f.. nie można poprzestać wyłącznie na wykładni językowej tego przepisu, tracąc tym samym z pola widzenia cel, jaki ustawodawca zamierzał osiągnąć regulując tę materię. Odczytanie wyłącznie verba legis art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. powodowałoby, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, niedopuszczalne zawężenie omawianego zwolnienia. Należy zaakcentować, że będące przedmiotem rozpatrywanej sprawy zwolnienie zastąpiło ulgę meldunkową. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego celem przedmiotowego zwolnienia było wspieranie różnych form budownictwa mieszkaniowego poprzez zwolnienie od opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, wydatkowanego na własne cele mieszkaniowe, wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1-3 u.p.d.o.f.. Jak podkreślono w trakcie prac legislacyjnych, „dodawane zwolnienie mieszkaniowe może pozytywnie wpłynąć na rynek mieszkaniowy oraz zachęcić do lokowania dochodu uzyskanego z omawianego tytułu w nowe inwestycje mieszkaniowi” (zob. uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw Sejm RP VI Kadencji, druk sejmowy nr 1075). Ustawodawca w odniesieniu do omawianego zwolnienia posługuje się zwrotem niedookreślonym „własnych celów mieszkaniowych”. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zwrotu tego nie można jednak zawężać. Ustawodawca w żaden sposób nie limituje bowiem lokali, które podatnik może nabyć. To zaś, czy podatnik w drodze nabytych lokali realizuje własne cele mieszkaniowe, bądź jego działania wypełniają znamiona prowadzenia działalności gospodarczej - wymaga indywidualnej oceny w konkretnym stanie faktycznym.
Tym samym, zarówno sądy, jak i organy (przykładowe interpretacje potwierdzające Pani stanowisko zostały zacytowane poniżej) wielokrotnie potwierdziły, że cele mieszkaniowe można realizować w więcej niż jednej nieruchomości. Ustawodawca nie zastrzegł bowiem, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania przez niego tylko jednej nieruchomości mieszkalnej.
Podsumowując, Pani zdaniem wydatki na zakup udziału w prawie własności Nieruchomości, tj. gruntu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, na którym Pani wraz mężem planują budowę budynku mieszkalnego, stanowiły dla Pani tzw. wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wskazanej ustawy.
Powyższe konkluzje - w Pani opinii - potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:
–Interpretacja indywidualna wydana 5 kwietnia 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - znak 0115-KDIT2.4011.10.2024.3.MM, w której organ stwierdził, że:
Należy również zauważyć, że ustawodawca regulując omawiane zwolnienie nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do podatników, którzy nie będą posiadać innych nieruchomości (budynków/lokali mieszkalnych), nie limituje celów które można zrealizować, czy też liczby budynków/lokali, które podatnik może nabyć. Ustawa nie ogranicza prawa do zwolnienia co do liczby posiadanych nieruchomości mieszkalnych, jednakże wyraźnie wskazuje, że skorzystanie ze zwolnienia odnosi się tylko i wyłącznie do tych nieruchomości, które faktycznie służą zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych. Zatem, dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie ma znaczenia liczba posiadanych, czy nabywanych nieruchomości mieszkalnych. Z punktu widzenia ustawodawcy istotne jest bowiem, aby wydatkowanie przychodu było ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Oznacza to, że w momencie poniesienia wydatku celem podatnika powinno być dążenie, aby w tym nowym lokalu/budynku podatnik mógł zamieszkać. (...) Wobec powyższego zakup udziału w wysokości 75% w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego 1 położonego w A przy ul. B (pomimo tego, że wówczas była Pani współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego) można uznać za wydatek, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym wydatkowanie przychodu uzyskanego ze zbycia w 2018 r. nieruchomości gruntowej na ten cel uprawnia do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art 21 ust 1 pkt 131 ww. ustawy.
–Interpretacja indywidualna wydana 8 marca 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - znak 0112-KDIL2-1.4011.17.2024.2.DJ, w której organ stwierdził że:
Zatem, w okolicznościach wskazanych w niniejszej sprawie wydatkowanie przez Panią przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia w 2022 roku udziałów w mieszkaniu, na nabycie w celu realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych udziałów w działce nr X - uprawnia Panią do zastosowania zwolnienia wynikającego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak sama wskazała Pani bowiem w opisie zdarzenia przyszłego sprawy: (…) Wedle miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego na wniosek, złożony przez pełnomocnika Y sp. z o.o. (czyli strona sprzedająca działkę) jest to teren zabudowy mieszkaniowej niskiej intensywności. Zgodnie z przeznaczeniem w miejscowym planie zagospodarowania, na działce nr X możliwa jest budowa budynku mieszkalnego i uzyskanie takiego przeznaczenia tej działki gruntu. (…) Działka nr X zakupiona 16 listopada 2023 r. stanowi obszar objęty planem zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że grunt ten przeznaczony jest pod zabudowę mieszkalną niskiej intensywności, czyli pod budowę budynku mieszkalnego. Działka uzyska status gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego nabytego w darowiźnie od babci (tj. w okresie 3 lat licząc od końca 2022 roku, a więc do końca 2025 r.). Ponadto, wyjaśniła Pani, że: W związku z zakupem przez Panią ww. działki nr X zamierza Pani wybudować na działce budynek mieszkalny i w tym budynku będzie Pani realizowała (zaspokajała) własne potrzeby mieszkaniowe, a więc w tymże wybudowanym budynku mieszkalnym będzie Pani mieszkała.
–Interpretacja indywidualna wydana 27 stycznia 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - znak 0113-KDIPT2-2.4011.1054.2022.1.KR - w której organ stwierdził że:
Mając na uwadze przedstawiony przez Panią opis i obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że odpłatne zbycie w 2019 r. nieruchomości gruntowej (działki) stanowi na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy. Wydatkowanie ww. przychodu na zakup w 2021 r. nieruchomości (działki) z wydanymi warunkami zabudowy w celu budowy domu jednorodzinnego, w którym będzie Pani realizować własne cele mieszkaniowe, spełnia przesłanki wydatku na cele mieszkaniowe i umożliwia skorzystanie przez Panią ze zwolnienia od podatku dochodu uzyskanego z tego odpłatnego zbycia, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ww. ustawy.
–Interpretacja indywidualna wydana dnia 31 października 2017 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - znak 0114-KDIP3-3.4011.328.2017.LJ, w której organ stwierdził, że:
Uwzględniając powyższe oraz przyjmując za Wnioskodawczynią opis przedstawionego zdarzenia przyszłego, że zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomości gruntowe znajdują się na terenach zabudowy jednorodzinnej oraz, że celem zakupu udziału w nieruchomości gruntowej byłoby umożliwienie wybudowania na niej budynku mieszkalnego w przyszłości, który zaspokajałaby jej potrzeby mieszkaniowe, należy stwierdzić, że wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego będzie uprawniało Wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, uważa Pani, że Pani stanowisko jest prawidłowe.
Wnosi więc Pani o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając zatem na uwadze zawarte we wniosku informacje, z których wynika m.in., że:
–sprzedaż lokalu mieszkalnego położonego w X nie nastąpiła w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej,
–nie prowadziła, ani nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami
- wskazuję, że w opisanym przez Panią przypadku - dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia tej nieruchomości - decydujące znaczenie ma ustalenie daty nabycia przez Panią tego lokalu.
Skoro - stosownie do Pani wskazań:
·przedmiotowy lokal został nabyty przez Panią (...) 2022 r. w ramach udziału w wysokości:
–1/2 - na podstawie umowy zamiany nieruchomości sporządzonej w formie aktu notarialnego, oraz
–1/2 - na podstawie umowy darowizny dokonanej w formie aktu notarialnego od Pani matki
·lokalu należał do Pani majątku osobistego,
·(...) 2023 r. dokonała Pani sprzedaży tego lokalu,
- to sprzedaż wskazanej nieruchomości (zarówno w udziale nabytym przez Panią na podstawie umowy darowizny, jak i w udziale nabytym tytułem umowy zamiany) stanowi dla Pani źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprzedaż nastąpiła bowiem przed upływem pięciu lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Panią nieruchomości (wskazanych udziałów w prawie jej własności).
Zaznaczam więc, że zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do treści art. 30e ust. 4 wskazanej wyżej ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1) dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2) dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Artykuł 30e ust. 7 cytowanej ustawy precyzuje natomiast, że:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest określenie, czy wydatki na zakup udziału w prawie własności Nieruchomości przeznaczonej na budowę budynku mieszkalnego stanowią dla Pani, tzw. wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatki, dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji z tego tytułu może Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wskazanej ustawy.
Z treści złożonego przez Panią wniosku wynika bowiem, że środki uzyskane ze sprzedaży Lokalu, przeznaczyła Pani w całości na nabycie - do majątku osobistego - udziału w wysokości (...) w prawie własności nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Y gmina (...) (koło Z). Nabycie Nieruchomości nastąpiło w 2023 r.
Zauważam więc, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
Zwolnienie to obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z artykułu 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a) nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b) nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c) nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e) rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Na podstawie art. 21 ust. 25a tej ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
Zgodnie z art. 21 ust. 28 cytowanej ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Artykuł 21 ust. 30 cytowanej ustawy stanowi natomiast, że:
Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Z cytowanego art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika więc, że za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione m.in. na:
·nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie,
·nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.
Podkreślam jednak, że uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest normą celu społecznego, która w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Przy czym „własne cele mieszkaniowe” w takim przypadku należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe”, należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie w znaczeniu przedmiotowym. Co jednak istotne - wskazując na cel mieszkaniowy - ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa jednak kiedy i jak długo podatnik powinien cel, o którym mowa wyżej, realizować, żeby nastąpiło jego ziszczenie (się).
Ponadto, przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących przepisach prawa.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, jaki grunt jest gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, ani co oznacza zmiana przeznaczenia gruntu na grunt pod budowę budynku mieszkalnego, uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia.
W celu doprecyzowania tych pojęć konieczne jest zatem odwołanie się do odpowiednich przepisów ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ).
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Przez pojęcie działki budowlanej należy rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
W myśl art. 4 ust. 1 wskazanej ustawy:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zauważam, że z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika m.in., że nabyta przez Panią Nieruchomość (udział w prawie jej własności):
–jest niezabudowana,
–stanowi działkę gruntu,
–ma bezpośredni dostęp do drogi publicznej,
–nie jest nieruchomością rolną,
–jest objęta uproszczonym planem zarządzani lasu,
–wypis z rejestru gruntów wskazuje opis użytku: lasy (...),
–jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym jest położona na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych oznaczonej symbolem: (...),
Ponadto, wyjaśniła też Pani, że:
- jako (...) zostały oznaczone tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych (podstawa plan zagospodarowania przestrzennego części wsi Y i V w Gminie (...) (Dz. U. (...),
–według planu zagospodarowania przestrzennego Nieruchomość jest przeznaczona pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach leśnych,
–miejscowy plan dopuszcza wybudowanie na Nieruchomości budynku mieszkalnego,
–zgodnie z planem, podstawowe przeznaczenie terenu (...) to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna usytuowana w układzie wolno stojącym lub bliźniaczym na działkach leśnych,
–plan wyznacza również zasady zagospodarowania terenu oraz szczegółowe warunki zabudowy dla terenów oznaczonych w planie (...) (m. in.: na działce pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną w istniejącej parcelacji plan ustala lokowanie jednego budynku mieszkalnego wolno stojącego (jednego segmentu bliźniaka) z jednym lokalem mieszkalnym, dopuszczając inwestowanie na połączonych działkach).
- na ten moment nie został jeszcze ostatecznie opracowany projekt budynku, który będzie zlokalizowany na Nieruchomości, tym niemniej będzie on spełniał wymagania stawiane przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla budynków zlokalizowanych na działkach objętych planem,
- na nieruchomości/mającym powstać budynku nie zamierza Pani prowadzić działalności gospodarczej.
Z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika również, że:
–nieruchomość nie będzie służyła celom rekreacyjnym,
–potwierdzeniem tej okoliczności będzie fakt, że Nieruchomość nie będzie wykorzystywana w celach wypoczynkowych, lecz ma służyć do całorocznego mieszkania,
–na nieruchomości/mającym powstać budynku będzie Pani realizowała swoje cele mieszkaniowej rozumiane jako mieszkanie/zajmowanie go jako miejsce swojego pobytu,
–planuje Pani realizować własne cele mieszkaniowe na nieruchomości/mającym powstać budynku po zakończeniu procesu budowlanego.
Na podstawie podanych przez Panią informacji stwierdzam zatem, że jeśli zakup udziału we wskazanej nieruchomości faktycznie będzie służył zaspokajaniu Pani własnych potrzeb mieszkaniowych, a grunt (o którym mowa we wniosku) będzie stanowił/stanowi - zgodnie z odrębnymi (od materii podatkowej) przepisami - grunt przeznaczony pod budowę budynku mieszkalnego, to wydatek ten będzie mógł zostać przez Panią uwzględniony przy obliczaniu dochodu zwolnionego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z wyżej wskazanych powodów, Pani stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zaznaczam że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Odnosząc się natomiast do powołanych przez Panią:
- interpretacji indywidualnych - stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie maja zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego,
- wyroków sądów - wskazuję, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe pomimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, gdyż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).