Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego za wykonywanie zleceń na rzecz sił zbrojnych USA. - Interpretacja - null

www.shutterstock.com

Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego za wykonywanie zleceń na rzecz sił zbrojnych USA. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego za wykonywanie zleceń na rzecz sił zbrojnych USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego za wykonywanie zleceń na rzecz sił zbrojnych USA. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 12 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotem niniejszego wniosku jest weryfikacja możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych w Polsce przez pracowników wykonawców kontraktowych USA wynikającego z art. 2 lit. e), f) i g) oraz art. 20 ust. 5 Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 roku, z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy.

Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca został zatrudniony przez brytyjską firmę będącą jego pracodawcą na podstawie umowy o pracę do świadczenia pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. w okresie od 13 listopada 2020 roku do czerwca 2022 roku, czyli w okresie, kiedy obowiązywała umowa (...).

Projekt, nad którym Wnioskodawca pracował w Polsce, był amerykańskim projektem wojskowym realizowanym w (…) (tarcza antyrakietowa pod nazwą (…)). Na potwierdzenie powyższego Podatnik otrzymał memorandum od Sił Zbrojnych USA potwierdzające wykonywanie zleceń na rzecz sił zbrojnych USA.

Wnioskodawca był i nadal jest nierezydentem podatkowym w Polsce, czyli nie posiadał i nie posiada miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie brytyjskiej wykonującej zlecenia rządu USA w Polsce.

Pracodawca Podatnika działał jako (pod)wykonawca, zawierając umowy o wykonanie określonych prac bądź usług bezpośrednio na rzecz Sił Zbrojnych USA na terytorium Polski. Należy podkreślić, że spółka brytyjska, w której został Podatnik zatrudniony, nie posiadała siedziby lub oddziałów na terytorium RP i nie prowadziła w Polsce działalności gospodarczej pomimo świadczenia usług w Polsce na podstawie zawartej umowy z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Wnioskodawca uzyskiwał za swoją pracę wykonywaną w Polsce wynagrodzenie od brytyjskiej spółki, od którego pobrany został podatek dochodowy od osób fizycznych (zaliczka na podatek dochodowy, obliczona i pobrana przez płatnika - pracodawcę - spółkę brytyjską, będąca podwykonawcą dla sił zbrojnych USA).

Wnioskodawca składał w Polsce wymagane przepisami prawa podatkowego deklaracje podatkowe w podatku PIT.

Wątpliwości dotyczą tego, czy od wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego od brytyjskiego podwykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA, z tytułu pracy wykonywanej na terytorium RP, należało obliczyć i pobrać podatek dochodowy w Polsce, czy być może otrzymywane w tym czasie uposażenie Wnioskodawcy mogło skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w umowie (...).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Brytyjska spółka, w której Wnioskodawca (...) był zatrudniony na podstawie umowy o pracę działała jako wykonawca kontraktowy, o którym jest mowa w art. 2 lit. f) umowy (...), który to wykonawca kontraktowy zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi USA.

Pracodawca Wnioskodawcy nie był zatem podwykonawcą dla innego podmiotu, który byłby głównym wykonawcą świadczącym usługi na rzecz Sił Zbrojnych USA i w tym zakresie fragment złożonego wniosku o wydanie interpretacji, który brzmiał „Pracodawca Podatnika działał jako (pod)wykonawca, zawierając umowy o wykonanie określonych prac bądź usług bezpośrednio na rzecz Sił Zbrojnych USA na terytorium Polski” wymaga korekty na „Pracodawca Podatnika działał jako wykonawca, zawierając umowy o wykonanie określonych prac bądź usług bezpośrednio na rzecz Sił Zbrojnych USA na terytorium Polski”.

Pytanie

Czy dochody uzyskane przez pracownika wykonawcy kontraktowego USA na podstawie umowy o pracę wykonywanej w Polsce korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 lit. e), f) i g) w związku z art. 20 ust. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 roku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie umowy (...) zasadne jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dla dochodów uzyskanych przez pracownika wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. e), f) i g) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 roku.

Jak wskazano wyżej, wątpliwości dotyczą tego, czy od wynagrodzenia Podatnika, uzyskanego od brytyjskiego podwykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA za pracę świadczoną w Polsce, należało obliczyć i pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych (zaliczkę), czy być może uzyskiwane przez Podatnika wynagrodzenie za pracę mogło skorzystać z przywołanego wyżej zwolnienia podatkowego na podstawie umowy (...).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w celu wyjaśnienia tych wątpliwości konieczna jest weryfikacja zapisów umowy zawartej między rządem Rzeczypospolitej oraz rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej z 15 sierpnia 2020 roku pod kątem ewentualnego zwolnienia dla dochodów uzyskiwanych za pracę świadczoną na terytorium RP.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie zaś z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przywołane wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Co ważne, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 11 października 2023 roku, Dz. U. z 2023 r., poz. 2383):

Przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Za takie przepisy należy zatem bezspornie uznać postanowienia umowy (...), dotyczące kwestii objętej niniejszym wnioskiem i ewentualnego zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników objętych postanowieniami tej umowy, o wyjaśnienie których zwraca się Wnioskodawca w niniejszym wniosku.

Powyższe przesądza o możliwości złożenia przedmiotowego wniosku na podstawie art. 14b ust. 1 Ordynacji podatkowej, a także wskazuje, że postanowienia (...) mogą mieć wpływ na określenie obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód jest przypisywany tylko do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta - art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Analizując ewentualną możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia pracy w Polsce należy odnieść się do zapisów umowy zawartej między rządem Rzeczypospolitej Polskiej oraz rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 roku.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 umowy (...) z 15 sierpnia 2020 roku:

Zwalnia się z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochód - włączając w to wynagrodzenie i inne należności - otrzymywany wyłącznie z tytułu umowy o pracę z wykonawcą kontraktowym USA przez następujące osoby:

a)pracowników wykonawców kontraktowych USA, oraz

b)członków rodzin, którzy nie są wyłącznie obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej ani w niej na stałe nie zamieszkują.

Według definicji zawartej w art. 2 lit. f) ww. umowy:

„Wykonawca kontraktowy USA” oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 2 lit. g) cytowanej wyżej umowy:

„Pracownik wykonawcy kontraktowego USA” oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej ani osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która pozostaje w stosunku pracy z wykonawcą kontraktowym USA i która wykonuje pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z umową lub umową o podwykonawstwo na dostawy towarów lub świadczenie usług siłom zbrojnym USA

Zgodnie z art. 2 lit. a) umowy EDCA:

„Siły zbrojne USA” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Warto również w tym miejscu dodać, że zgodnie z art. 20 ust. 6 ww. umowy:

Okresy, w których wykonawca kontraktowy USA będący osobą fizyczną lub pracownik wykonawcy kontraktowego USA przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz, nie są uważane za okresy obecności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub okresy zmieniające miejsce zamieszkania lub miejsce stałego pobytu dla celów opodatkowania zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej.

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy firmę brytyjską, w której Wnioskodawca został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, można uznać za wykonawcę kontraktowego USA. Pomocne w tym względzie mogą być interpretacje podatkowe wydane przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych.

Tytułem przykładu można wskazać na następujące stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że są Państwo podmiotem zagranicznym z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Wielkiej Brytanii. Z wniosku nie wynika, żeby posiadali Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Tym samym brak „zakładu” powoduje, że od dochodów uzyskiwanych z tytułu usług pozyskiwania personelu nie będą Państwo podlegali opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z uwagi na zakres Państwa pytania w przedmiotowej sprawie należy odnieść się do umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej) wraz z ustawą o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. z dnia 17 września 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1827).

Tak stwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.41.2023.4.AS, gdzie w podobnym do analizowanego stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej [dalej również jako: DKIS] odniósł się do umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 roku [tzw. SOFA ll] pod kątem ustalenia statusu wykonawcy kontraktowego USA.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 20 października 2021 roku o sygn. 0114-KDIP3- 2.4011.795.2021.1.JK2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, co następuje:

Jak wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia na mocy art. 34 ust. 2 ww. umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA.

Umowa definiuje „wykonawcę kontraktowego USA" jako osobę fizyczną, która nie jest obywatelem RP i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w RP lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana w RP, która jest obecna na terytorium RP w celu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Zwolnienie z podatku dochodowego dla wykonawców kontraktowych USA jest zatem stosowane do wszystkich podmiotów zagranicznych dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących w RP.

Stanowisko takie potwierdzają również interpretacje indywidualne o sygnaturach:

  • 0115-KDIT2.4011.256.2022.1.HD - z 26 kwietnia 2022 roku,
  • 0114-KDIP3-2.4011.145.2022.1.MN - z 29 marca 2022 roku,
  • 0113-KDIPT2-1.4011.1000.2021.2.MGR - z 24 stycznia 2022 roku.

Analizując zaistniały stan faktyczny stwierdzić zatem można, że spółka prawa brytyjskiego, w której Wnioskodawca został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, spełnia w ocenie Wnioskodawcy warunki uznania jej za wykonawcę kontraktowego USA.

Ponieważ Wnioskodawca był pracownikiem tej spółki podczas wykonywania zlecenia na rzecz Sił Zbrojnych USA w Polsce, to w jego ocenie przysługuje mu - jako pracownikowi wykonawcy kontraktowego USA zgodnie z art. 20 ust. 5 umowy (...) - zwolnienie od opodatkowania uzyskiwanych w tym czasie dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 20 ust. 5 lit. a) tej umowy.

Jak wynika bowiem z przywołanej regulacji, zwalnia się z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochód - włączając w to wynagrodzenie i inne należności - otrzymywany wyłącznie z tytułu umowy o pracę z wykonawcą kontraktowym USA przez (a) pracowników wykonawców kontraktowych USA.

Biorąc pod uwagę przytoczoną wyżej linię interpretacyjną oraz przywołane przepisy umowy (...) oraz przepisy ustawy o PIT, zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zastosowanie w niniejszej spawie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez pracownika wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. e), f) i g) w związku z art. 20 ust. 5 wynikającego z Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 roku.

Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie przedstawionej powyżej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek podatkowy

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie zaś z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)  posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)  przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Opodatkowanie przychodu w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że Pana stałe miejsce zamieszkania to Wielka Brytania.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zatem należy przytoczyć przepisy Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji:

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Stosownie do art. 14 ust. tej Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z powyższego wynika, że wynagrodzenie otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii za pracę w Polsce, podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 2:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

a) odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i

b) wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c) wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.

Stosownie do powyższego, jeżeli wynagrodzenie wypłaca pracodawca, który nie ma siedziby i zakładu w Polsce, a pracownik mający stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii przebywa w Polsce nie dłużej niż 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym – wówczas jego wynagrodzenie podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

Z wniosku wynika, że świadczył Pan pracę w Polsce w okresie od listopada 2020 roku do czerwca 2023 r., a zatem dłużej niż 183 dni, o których mowa  powyższym artykule. Nie spełnia Pan więc łącznych przesłanek wynikających z tego przepisu, a zatem Pana wynagrodzenie będzie opodatkowane w Polsce.

Należy więc odnieść się do zapisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reguły dotyczące opodatkowania

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta – art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.był Pan zatrudniony na umowę o pracę w brytyjskiej firmie nieposiadającej oddziału w Polsce;

2.ww. firma działała jako wykonawca, zawierając umowy o wykonanie określonych prac bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA;

3.wykonywał Pan na terenie Polski zlecenia na rzecz Sił Zbrojnych USA.

Powziął Pan wątpliwość, czy wynagrodzenie od brytyjskiej firmy z tytułu wykonywania usług na rzecz Sił Zbrojnych USA może być zwolnione z opodatkowania na mocy art. 20 ust. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Status wykonawcy kontraktowego USA

Stosownie do art. 2 lit. a) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153):

Wyrażenie „siły zbrojne” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 lit. e) cytowanej Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie: „wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

W myśl art. 2 lit. f) tej Umowy:

Wykonawca kontraktowy USA – oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Z przedstawionego przez Pana opisu wynika, że Pana pracodawcą była spółka brytyjska, która nie posiada siedziby ani oddziału na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Skoro zatem powyższa spółka nie jest spółką zarejestrowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zawarła umowę bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA – to zgodnie z art. 2 lit. f) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej – spełnia definicję wykonawcy kontraktowego USA wynikającą z tego przepisu.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA na mocy art. 20 ust. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Omawiana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej została ratyfikowana Ustawą z 17 września 2020 r. o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 r.

Zatem zapisy tej Umowy można przeanalizować w kontekście zwolnienia z opodatkowania dochodów pracowników dostarczających towary bądź świadczących usługi na rzecz sił zbrojnych USA.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 tej Umowy:

Zwalnia się z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochód – włączając w to wynagrodzenie i inne należności – otrzymywany wyłącznie z tytułu umowy o pracę z wykonawcą kontraktowym USA przez następujące osoby:

a)pracowników wykonawców kontraktowych USA, oraz

b)członków rodzin, którzy nie są wyłącznie obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej ani w niej na stałe nie zamieszkują.

Zasadne jest zatem odwołanie się do definicji „pracownika wykonawcy kontraktowego” zawartej w art. 2 lit. g) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, w myśl której:

Pracownik wykonawcy kontraktowego USA oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej ani osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej, która pozostaje w stosunku pracy z wykonawcą kontraktowym USA i która wykonuje pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z umową lub umową o podwykonawstwo na dostawy towarów lub świadczenie usług siłom zbrojnym USA.

Skoro – jak wyżej zostało wskazane – spółka, w której był Pan zatrudnionym posiada status wykonawcy kontraktowego USA – to pracownicy tej spółki będą uznani za pracowników pozostających w stosunku pracy z wykonawcą kontraktowym USA.

Co za tym idzie – pracownikom takim przysługuje możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 20 ust. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Pana obowiązki podatkowe

Skoro na moment wykonywania zleceń na rzecz Sił Zbrojnych USA pozostawał Pan pracownikiem wykonawcy kontraktowego USA, to może Pan skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania uzyskanych dochodów na mocy art. 20 ust. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Pana stanowisko należało więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji wskazuję, że dotyczą one indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).