Obowiązki płatnika związane z organizacją loterii, konkursów oraz sprzedaży premiowej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.513.2024.1.JŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.513.2024.1.JŚ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika związane z organizacją loterii, konkursów oraz sprzedaży premiowej dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawania nagród laureatom -  Uczestnikom Profesjonalnym jest:

·nieprawidłowe w części, dotyczącej Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych (pytanie nr 1);

·nieprawidłowe w części, dotyczącej Konkursów niepublicznych (pytanie nr 2);

·prawidłowew części, dotyczącej sprzedaży premiowej(pytanie nr 3).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą - jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się (...). W związku z prowadzoną działalnością świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją oraz koordynacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii, loterii audiotekstowych i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

Uczestnikami tych przedsięwzięć są zazwyczaj osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (zwani dalej: Uczestnikami Nieprofesjonalnymi), ale również przedsiębiorcy - osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą dla których udział w przedsięwzięciu ma związek z tą działalnością gospodarczą, a także wspólnicy spółek osobowych, dla których uczestnictwo w przedsięwzięciu ma związek z faktem bycia wspólnikiem w tej właśnie spółce (zwani dalej: Uczestnikami Profesjonalnymi).

W nadchodzącym czasie Spółka planuje przeprowadzić następujące przedsięwzięcia:

Loterie promocyjne i Loterie audiotekstowe

Wnioskodawca planuje przeprowadzić Loterie promocyjne i Loterie audiotekstowe na podstawie przepisów Ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227). Organizacja Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych oraz ich zasady (sporządzone w formie regulaminu) zostaną zatwierdzone przez właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej poprzez wydanie zezwolenia na organizację przez Spółkę takiego wydarzenia. Regulaminy określać będą zasady i warunki udziału w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych, sposób wyłaniania zwycięzców, zakres przyznawanych nagród oraz tryb ich wydawania.

Organizacja Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych będzie miała na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez klientów Spółki lub ogólną promocję działalności gospodarczej prowadzonej przez klientów Spółki. W rezultacie przeprowadzania przez Spółkę Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych dochodzić będzie do wydawania nagród podmiotom wylosowanym - Uczestnikom Profesjonalnym i Uczestnikom Nieprofesjonalnym.

Spółka, jako podmiot urządzający Loterie promocyjne i Loterie audiotekstowe, wydając nagrody laureatom (tj. Uczestnikom, którzy uzyskali prawo do nagrody), planuje stosować zasady określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a lit a Ustawy o PIT - „wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł”, a w wypadku, kiedy wartość nagrody lub wygranej przekraczać będzie kwotę wskazaną w tym przepisie, art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Zastosowanie takiej mechaniki opodatkowania wydawanych nagród w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych przez Spółkę nie będzie uzależnione od typu laureata, tj. czy będzie on Uczestnikiem Nieprofesjonalnym, czy też Uczestnikiem Profesjonalnym. Wynika to z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a) w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, który nie wskazuje wprost, aby nie stosowało się go do wygranych przyznawanych podmiotom, dla których nagroda ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Spółka, realizując obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT, będzie uiszczać na rachunek naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla swojej siedziby zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranych i nagród w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych, jeżeli wartość nagrody przewyższać będzie kwotę zwolnienia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym (tj. 2280 zł). Spółka dopełni także obowiązków informacyjnych płatnika, o których mowa w art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT.

Podejmowanie się przez Spółkę opisanych obowiązków płatnika podyktowane będzie uzyskanym przez Nią wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3890/16. W orzeczeniu tym sąd stwierdził wprost, że Spółka, jako organizator „akcji promocyjnych” (w tym konkursów, sprzedaży premiowej, loterii promocyjnych, loterii audiotekstowych, a także innych akcji promocyjnych z nagrodami), w których występuje w roli oficjalnego organizatora, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody, zaś zleceniodawca jest jedynie fundatorem nagród i zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wydawanych nagród.

Wyrok ten został utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1915/18), który wskazał, że art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, zakreślając krąg płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, nie posługuje się kategorią podmiotu, na którym spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia, lecz wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń.

Konkursy

Konkursy będą kierowane do wybranych podmiotów (w tym także do Uczestników Profesjonalnych i Nieprofesjonalnych), które na zasadach określonych w regulaminie Konkursu będą współzawodniczyć ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia konkursów będzie wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom.

Zasady uczestnictwa w Konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, zakres wygranych w Konkursie oraz tryb ich wydawania określać będzie każdorazowo stosowny regulamin.

Konkursy będą miały charakter niepubliczny (tzn. nie będą ogłaszane przez prasę, radio i telewizję), zaś Spółka nie będzie miała statusu środka masowego przekazu.

Niezależnie od typu laureata Konkursu (tj. Uczestnik Nieprofesjonalny lub Uczestnik Profesjonalny) Spółka zastosuje zasady określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: „z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Następnie Spółka wypełni ciążące na Niej obowiązki płatnika podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT oraz art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT.

Podejmowanie się przez Spółkę opisanych obowiązków płatnika podyktowane będzie uzyskanym przez Nią wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3890/16. W orzeczeniu tym sąd stwierdził wprost, że Spółka jako organizator „akcji promocyjnych” (w tym konkursów, sprzedaży premiowej, loterii promocyjnych, loterii audiotekstowych, a także innych akcji promocyjnych z nagrodami), w których występuje w roli oficjalnego organizatora, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody, zaś zleceniodawca jest jedynie fundatorem nagród i zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wydawanych nagród.

Wyrok ten został utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1915/18), który wskazał, że art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT zakreślając krąg płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, nie posługuje się kategorią podmiotu, na którym spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia, lecz wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń.

Sprzedaż premiowa

Spółka planuje także przeprowadzenie na zlecenie swoich klientów Sprzedaży premiowej w celu zwiększenia sprzedaży produktów klientów oraz pozyskania nowych odbiorców na produkty klientów.

Sprzedaż premiowa nie będzie polegała na rywalizacji. Uczestnik Sprzedaży premiowej będzie uprawniony do uzyskania nagrody po spełnieniu warunków przewidzianych regulaminem.

W przypadku Sprzedaży premiowej, Spółka jako organizator Sprzedaży premiowej przy wydawaniu nagród laureatom - Uczestnikom Nieprofesjonalnym stosować będzie zasady określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT: „Wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

W przypadku, gdy wartość nagrody uzyskanej przez laureata będącego Uczestnikiem Nieprofesjonalnym przekraczać będzie kwotę wskazaną w ww. przepisie Spółka zastosuje zasady określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: „z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

W przypadku laureata - Uczestnika Profesjonalnego, Spółka nie będzie podejmować się obowiązków płatnika podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT oraz art. 42 ust. 1 a Ustawy o PIT, bowiem wartość nagrody lub wygranej w Sprzedaży premiowej stanowić będzie przychód z prowadzonej przez Uczestnika Profesjonalnego działalności gospodarczej.

Podejmowanie się przez Spółkę opisanych obowiązków płatnika podyktowane będzie uzyskanym przez Nią wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3890/16. W orzeczeniu tym sąd stwierdził wprost, że Spółka jako organizator „akcji promocyjnych” (w tym konkursów, sprzedaży premiowej, loterii promocyjnych, loterii audiotekstowych, a także innych akcji promocyjnych z nagrodami), w których występuje w roli oficjalnego organizatora, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody, zaś zleceniodawca jest jedynie fundatorem nagród i zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wydawanych nagród.

Wyrok ten został utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1915/18), który wskazał, że art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT zakreślając krąg płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, nie posługuje się kategorią podmiotu, na którym spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia, lecz wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń.

Pytania

1)  Czy w opisanym Zdarzeniu Przyszłym, Spółka wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych powinna pobierać zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, jeżeli wartość tej wygranej lub nagrody przekracza kwotę 2280 PLN?

2)  Czy w opisanym Zdarzeniu Przyszłym, Spółka wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym w Konkursach niepublicznych powinna pobierać zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości całości wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT?

3)  Czy w opisanym Zdarzeniu Przyszłym, Spółka, wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym, nie powinna w ogóle podejmować się obowiązków płatnika, bowiem wartość wygranych lub nagród w Sprzedaży premiowej stanowić będzie dla Uczestników Profesjonalnych dochód z prowadzonej działalności gospodarczej?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy:

1)Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco - tak, w opisanym Zdarzeniu Przyszłym, Spółka wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych powinna pobierać zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, jeżeli wartość tej wygranej lub nagrody przekracza kwotę 2280,00 PLN.

2)Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco - tak, w opisanym Zdarzeniu Przyszłym, Spółka wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym w Konkursach niepublicznych powinna pobierać zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości całości wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

3)Odpowiedź na pytanie nr 3 powinna brzmieć następująco - tak, w opisanym Zdarzeniu Przyszłym Spółka, wydając nagrody laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym w Sprzedaży premiowej, nie powinna w ogóle podejmować się obowiązków płatnika, bowiem wartość wygranych lub nagród w Sprzedaży premiowej stanowić będzie dla Uczestników Profesjonalnych dochód z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podlegają podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Katalog zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych został umieszczony przez ustawodawcę w art. 21 Ustawy o PIT, który przewiduje przypadki, w których dochody z tytułu wygranych w loteriach, grach losowych, konkursach, sprzedaży premiowej etc. nie podlegają opodatkowaniu:

·wygrane w grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego;

·wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł;

·wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak wynika z opisu Zdarzenia przyszłego w części dotyczącej Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych, Spółka niezależnie od typu laureata (tj. czy jest on Uczestnikiem Profesjonalnym, czy też Uczestnikiem Nieprofesjonalnym), planuje stosować zasady określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a lit a Ustawy o PIT - „wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł”, a w wypadku, kiedy wartość nagrody lub wygranej przekraczać będzie kwotę wskazaną w tym przepisie, art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Spółka stoi na stanowisku, że ze względu na opodatkowanie dochodów z tytułu otrzymanych nagród w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika określone wart. 41 ust. 4 i nast. Ustawy o PIT.

Podejmowanie się przez Spółkę opisanych obowiązków płatnika podyktowane będzie uzyskanym przez Nią wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3890/16. W orzeczeniu tym sąd stwierdził wprost, że Spółka jako organizator „akcji promocyjnych” (w tym konkursów, sprzedaży premiowej, loterii promocyjnych, loterii audioteksowych a także innych akcji promocyjnych z nagrodami), w których występuje w roli oficjalnego organizatora, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody, zaś zleceniodawca jest jedynie fundatorem nagród i zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wydawanych nagród.

Wyrok ten został utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z dnia 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1915/18), który wskazał, że art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT zakreślając krąg płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, nie posługuje się kategorią podmiotu, na którym spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia, lecz wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń.

Zgodnie żart. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b- 13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10,12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 września 2017 r., sygn. akt. III SA/Wa 3043/16 - „przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera także żadnych ograniczeń podmiotowych, które uniemożliwiałyby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach (por. prawomocne wyroki WSA w Warszawie z 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2988/11, z 3 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1114/14 oraz z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15)”.

Sąd podzielił w tym zakresie argumentację przedstawioną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2006 r. sygn. akt II FSK 304/05. Jak wskazano w tym wyroku, art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT ma zastosowanie do wszystkich nagród zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą, co potwierdza wykładnia systemowa wewnętrzna przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazująca, iż art. 30 ust. 1 pkt 2 stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Gdyby z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT ustawodawca chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu, ale również loterii promocyjnej i loterii tekstowej z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).

Zdaniem przytaczanego stanowiska NSA, powyższa argumentacja jest adekwatna również do nagród i wygranych otrzymanych w konkursach, ujętych w tym samym art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2015 r. sygn. akt II FSK 2075/13).

W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej, to otrzymane przez Uczestników Profesjonalnych wygrane stanowią ich przychód z loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.

Nagrody wydawane w ramach organizowanej przez Spółkę akcji o charakterze Loterii promocyjnej lub Loterii audiotekstowej adresowanej m.in. do Uczestników Profesjonalnych, podlegają zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile wartość nagrody przekracza kwotę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a Ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie także w innych w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych oraz w kolejnych wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II FSK 232/13), NSA uznał, że „ustawodawca dostrzega fakt, że sprzedaż premiowa może dotyczyć zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i stosownie do tego konstruuje opodatkowanie związanych z nią nagród, wprost uwzględniając przy tym związek nagród z działalnością gospodarczą podatnika - zdobywcy nagrody. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego taki sam wniosek dotyczy także nagród i wygranych otrzymanych w konkursach ujętych w tym samym art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniający wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej”.

Analogiczne stanowisko wyraził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 23 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Łd 85/16) stwierdzając, że „w odniesieniu do nagród w konkursach ustawodawca nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw, w tym zwłaszcza odstępstw dotyczących uczestników prowadzących działalność gospodarczą. W rozpoznawanej sprawie konkurs zorganizowany przez skarżącą posiada regulamin, w którym wskazane są kryteria wyłaniania zwycięzcy, a co za tym idzie, spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania, przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdf. W konsekwencji przychód z tytułu nagród, uzyskanych przez zwycięzców konkursu, tj. przez kontrahentów Spółki, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1”.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB1/4511-258/16-2/EC) „Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy: że przyznana Wnioskodawcy nagroda za udział w konkursie dziennikarskim (spełniającym warunki konkursu wskazane powyżej) powinna zostać opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego stanowisko zaprezentowane przez Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe”.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje prawne oraz stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych, stwierdzić należy prawidłowość poglądu wyrażonego przez Spółkę, że w odniesieniu do nagród wygranych w Loterii promocyjnej lub Loterii audiotekstowej przez Uczestników Profesjonalnych o wartości wyższej niż 2 280 PLN, zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Spółka zobowiązana będzie jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od nagród wydawanych Uczestnikom Profesjonalnym w Loterii promocyjnej lub Loterii audiotekstowej, a w związku z tym sporządzić deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Ad 2

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko co do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 ponownie podkreśla, że niezależnie od typu laureata Konkursu (tj. Uczestnik Nieprofesjonalny lub Uczestnik Profesjonalny) Spółka zastosuje zasady określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: „z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Konkursy będą miały bowiem charakter niepubliczny (tzn. nie będą ogłaszane przez prasę, radio i telewizję), zaś Spółka nie będzie miała statusu środka masowego przekazu. To zaś oznacza, że w odniesieniu do Konkursów nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT: „Wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

Stanowisko Spółki, w szczególności w zakresie stosowania dyspozycji art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT do nagród wydawanych laureatom Konkursów - Uczestnikom Profesjonalnym, potwierdza przytoczony wyżej wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2006 r. sygn. akt II FSK 304/05, traktujący ogólnie o opodatkowaniu wygranych w różnego rodzaju akcjach. Zasadnym jest w tym miejscu odnotować, że w wyrokach z 20 stycznia 2015 r. sygn. akt II FSK 202/13 oraz II FSK 232/13, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że taki sam wniosek dotyczy także nagród i wygranych otrzymanych w konkursach, ujętych w tym samym art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

W konsekwencji za uprawnione należy uznać stanowisko Spółki, że jeżeli zorganizuje Ona przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane konkursowi, to otrzymane przez Uczestników Profesjonalnych wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej (tak również wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2015 r. sygn. akt II FSK 2075/13).

Konsekwencją przyjęcia, że do opodatkowania nagród w Konkursach organizowanych przez Spółkę ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, jest ciążący na Spółce, z mocy art. 41 ust. 4 tej ustawy, obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych oraz późniejsze wypełnienie obowiązków informacyjnych płatnika opisanych w dalszych przepisach Ustawy o PIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ad 3

W odniesieniu do Sprzedaży premiowej Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy wydawaniu nagród laureatom - Uczestnikom Profesjonalnym, nie będzie On uprawniony do podejmowania się obowiązków płatnika podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT oraz art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT. Wartość nagrody lub wygranej otrzymywanej przez Uczestnika Profesjonalnego w Sprzedaży premiowej stanowić będzie bowiem dla niego przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z kolei na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5,10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od nagród związanych ze sprzedażą premiową, co do zasady, płatnik pobiera 10% zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Tym samym, wartość nagród otrzymanych w ramach sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą uczestnika nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle zaś art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT stanowi natomiast, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z kolei zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, nagrody lub wygrane uzyskane z tytułu udziału Uczestników Profesjonalnych w Sprzedaży premiowej stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i tym samym, podlegają opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z tego źródła. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, otrzymania nagrody lub wygranej w Sprzedaży premiowej, w sytuacji gdy czynności związane z nabyciem tejże nagrody lub wygranej wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie ciąży na Nim obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, z tytułu przekazania nagrody lub wygranej w ramach w organizowanej Sprzedaży premiowej na rzecz Uczestników Profesjonalnych.

Podobnie wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt II FSK 976/18, gdzie uznał, iż przychód przedsiębiorcy z tytułu wygranej w konkursie będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu stawką podatku zgodnie z przyjętą przez podatnika formą rozliczania podatku dochodowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zaś art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zdaniem NSA, nie ma w takim przypadku zastosowania.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Jak wynika z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z opisu wniosku wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą Jesteście Państwo podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością świadczycie Państwo na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją oraz koordynacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii, loterii audiotekstowych i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek. Uczestnikami tych przedsięwzięć są zazwyczaj osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (Uczestnikami Nieprofesjonalnymi), ale również przedsiębiorcy- osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą dla których udział w przedsięwzięciu ma związek z tą działalnością gospodarczą, a także wspólnicy spółek osobowych, dla których uczestnictwo w przedsięwzięciu ma związek z faktem bycia wspólnikiem w tej właśnie spółce (Uczestnikami Profesjonalnymi).

W nadchodzącym czasie planujecie Państwo przeprowadzić organizację Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych. Zasady ich organizacji (sporządzone w formie regulaminu) zostaną zatwierdzone przez właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej poprzez wydanie zezwolenia na organizację przez Spółkę takiego wydarzenia. Regulaminy określać będą zasady i warunki udziału w Loteriach promocyjnych i Loteriach audiotekstowych, sposób wyłaniania zwycięzców, zakres przyznawanych nagród oraz tryb ich wydawania. Organizacja Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych będzie miała na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez Państwa klientów lub ogólną promocję działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwa klientów. W rezultacie przeprowadzania przez Państwa Loterii promocyjnych i Loterii audiotekstowych dochodzić będzie do wydawania nagród podmiotom wylosowanym - Uczestnikom Profesjonalnym i Uczestnikom Nieprofesjonalnym.

Planujecie Państwo również organizować konkursy. Konkursy te będą kierowane do wybranych podmiotów (w tym także do Uczestników Profesjonalnych i Nieprofesjonalnych), które na zasadach określonych w regulaminie Konkursu będą współzawodniczyć ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia konkursów będzie wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom. Zasady uczestnictwa w Konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, zakres wygranych w Konkursie oraz tryb ich wydawania określać będzie każdorazowo stosowny regulamin. Konkursy będą miały charakter niepubliczny (tzn. nie będą ogłaszane przez prasę, radio i telewizję), zaś Spółka nie będzie miała statusu środka masowego przekazu.

Planujecie Państwo także przeprowadzenie na zlecenie swoich klientów Sprzedaży premiowej w celu zwiększenia sprzedaży produktów klientów oraz pozyskania nowych odbiorców na produkty klientów. Sprzedaż premiowa nie będzie polegała na rywalizacji. Uczestnik Sprzedaży premiowej będzie uprawniony do uzyskania nagrody po spełnieniu warunków przewidzianych regulaminem.

W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość, czy z tytułu wydawania nagród laureatom w związku z uczestnictwem organizowanych przez Państwo loteriach promocyjnych oraz loteriach audiotekstowych, konkursach oraz sprzedaży premiowej - Uczestnikom Profesjonalnym (przedsiębiorcom - osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, dla których udział w przedsięwzięciu ma związek z tą działalnością gospodarczą, a także wspólnikom spółek osobowych, dla których uczestnictwo w przedsięwzięciu ma związek z faktem bycia wspólnikiem w tej właśnie spółce), należny jest 10% zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powinni Państwo pobrać jako płatnik.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy zauważyć, że w konstrukcji podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zatem, przychodem z działalności gospodarczej jest również nagroda pieniężna.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, że wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust 1.

Z powyższych zapisów wynika zatem, że przychód (dochód) osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki niebędącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stanowi co do zasady dla jej wspólników (osób fizycznych) przychód (dochód) z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak powyższe nie ma zastosowania do przychodów/dochodów, które można zaliczyć do innego źródła przychodów.

Mając na uwadze powyższe, zasadnym jest uznanie, że nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, dla których udział w przedsięwzięciu ma związek z tą działalnością gospodarczą, a także nagrody uzyskane przez wspólników spółek osobowych, dla których uczestnictwo w przedsięwzięciu ma związek z faktem bycia wspólnikiem w tej właśnie spółce, z tytułu zorganizowanych przez Państwa konkursów niepublicznych, loterii promocyjnych i loterii audiotekstowych oraz sprzedaży premiowej –  stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza wartości nagrody będącej wygraną w konkursie, loterii promocyjnej i loterii audiotekstowej oraz sprzedaży premiowej, w sytuacji gdy przedsięwzięcia te są związane z prowadzoną działalnością. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w sprzedaży premiowej, konkursach, loteriach promocyjnych i loteriach audiotekstowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Jak wynika z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiłoby naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie konkretnego przedsięwzięcia za konkurs, loterię promocyjną, loterię audiotekstową bądź sprzedaż premiową nie powoduje zatem automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, podatnik prowadzący działalność gospodarczą (Uczestnik Profesjonalny), który wygra nagrodę w konkursie, loterii promocyjnej i loterii audiotekstowej oraz sprzedaży premiowej, stanowiącą przychód z tej działalności powinien sam dokonać opodatkowania nagrody zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Zatem w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2 Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe, zaś odnośnie pytania nr 3 za prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).