Preferencyjne opodatkowanie dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box). - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.475.2024.1.PR
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Preferencyjne opodatkowanie dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 11 września 2024 r. (wpływ 16 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce stałego zamieszkania (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a uPDOF. Zgodnie z wpisem do CEiDG w dniu 1 grudnia 2009 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą pod firmą (…). Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej firmy Wnioskodawcy jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (kod PKD 71.12.Z). Pozostała wykonywana działalność gospodarcza to:
-(PKD 71.12.Z) Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
-(PKD 74.90.Z) Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
-(PKD 70.22.Z) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
-(PKD 56.29.Z) Pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
-(PKD 56.21.Z) Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
-(PKD 47.91.Z) Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
-(PKD 47.78.Z) Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
-(PKD 47.29.Z) Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
-(PKD 47.21.Z) Sprzedaż detaliczna owoców i warzyw prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
-(PKD 47.11.Z) Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
-(PKD 46.74.Z) Sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego,
-(PKD 46.73.Z) Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego,
-(PKD 43.22.Z) Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,
-(PKD 33.20.Z) Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
-(PKD 33.12.Z) Naprawa i konserwacja maszyn,
-(PKD 33.11.Z) Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 uZPDOF w związku z art. 4 ust. 1 pkt 12 uZPDOF i art. 5a pkt 6, art. 5b ust. 1 uPDOF, przy czym nie jest to działalność gastronomiczna ani działalność usługowa w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 uZPDOF.
Na podstawie umowy o współpracy zawartej 1 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca jako Kierownik Projektu (Projekt Manager) świadczy usługi zarządzania projektami na rzecz firmy (...) (dalej: „Zamawiający”), która zajmuje się (…). Przedmiotowe usługi zarządzania projektami dotyczącymi (…) obejmują w szczególności:
(…).
Do końca roku 2021 (włącznie) i latach poprzednich przychody (dochody) uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były opodatkowane przez Wnioskodawcę 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 30c ust. 1 uPDOF (tzw. podatkiem liniowym).
18 lutego 2022 r. Wnioskodawca złożył Naczelnikowi (…) oświadczenie o zmianie formy opodatkowania przychodów z działalności i wyborze od 1 stycznia 2022 r. opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca rozliczył ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych pierwszy przychód uzyskany za styczeń 2022 r. wg. stawki 14%. Od 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca zmienił stawkę ryczałtu na 8,5%.
Do celów wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził ewidencję przychodów.
Złożony wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczy opodatkowania opisanych we wniosku przychodów z tytułu usług zarządzania projektami (project management) wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, które zamierza opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg. stawki 8,5% w 2024 r. oraz w kolejnych latach (o ile stan faktyczny i prawny nie ulegnie zmianie).
Przedmiotowe usługi są świadczone za stałym, miesięcznym wynagrodzeniem ryczałtowym, udokumentowanym wystawianymi fakturami. Wnioskodawca otrzymuje również wynagrodzenie dodatkowe (premia), którego wysokość uzależniona jest od wartości zrealizowanych projektów oraz od ostatecznie uzyskanej marży. Otrzymuje również zwrot poniesionych kosztów w uzgodnionym zakresie (zgodnie z umową).
Usługi są realizowane przez Wnioskodawcę na własne ryzyko oraz na własną odpowiedzialność, we własnym zakresie, w dowolnym czasie z uwzględnieniem terminów uzgodnionych z usługobiorcą, tj. Zamawiającym - nie są natomiast wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.
Zamawiający nie jest obecnym lub byłym pracodawcą Wnioskodawcy ani podmiotem z nim powiązanym, w szczególności Wnioskodawca nie jest wspólnikiem lub członkiem zarządu Zamawiającego, oraz nie pełni w nim żadnych funkcji zarządczych w jego strukturach związanych z podejmowaniem strategicznych decyzji i zarządzanie operacjami przedsiębiorstwa.
Usługi zarządzania projektami (projekt management) będące przedmiotem wniosku są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – pod symbolem 70.22.20 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (wg wyjaśnień do PKWiU 2015 - wersja z 25 marca 2019 r. wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny w Warszawie). Usługi nie stanowią usług doradczych związanych z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), w tym usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0) oraz ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.3). Wnioskodawca w żadnym stopniu nie uczestniczy bowiem w określaniu strategii i polityki działania swojego usługobiorcy - Zamawiającego, ani też jego struktury organizacyjnej, finansowej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą oraz nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu usługobiorcy. Usługi nie są i nie będą wykonywane ramach tzw. wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 uZPDOF.
Jednocześnie w roku podatkowym 2024 Wnioskodawca zachował warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 uZPDOF, a mianowicie jego przychody z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie uzyskane w roku 2023 nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca oświadcza, że w przyszłości przychody te również nie będą przekraczać kwoty 2 000 000 euro.
Do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie mają i będą miały w przyszłości zastosowania wyłączenia (negatywne przesłanki) zawarte w art. 8 uZPDOF. Wnioskodawca nie świadczył w roku 2023 oraz nie zamierza świadczyć w roku 2024 i latach kolejnych usług na rzecz podmiotów będących jego byłym lub obecnym pracodawcą.
Usługi zarządzania projektami, które są przedmiotem złożonego wniosku nie są związane z wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uZPDOF świadczeniem usług:
·firm centralnych (head office);
·usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70),
·usług doradztwa związanych zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6-8 uZPDOF, w tym świadczenia usług:
· związanych z wydawaniem:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
· związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.01), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Oprócz przychodów z opisanej we wniosku działalności gospodarczej rozliczanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca nie uzyskuje innych przychodów (dochodów) podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w tym przychodów ze stosunku pracy i innej działalności wykonywanej osobiście. Wnioskodawca posiada papiery wartościowe (akcje) i kryptowaluty, które mogą w przyszłości generować przychody z kapitałów pieniężnych opodatkowane 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-38.
Pytania
1.Czy w zaistaniałym stanie faktycznym do opodatkowania przychodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w roku 2024 z tytułu wykonywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług zarządzania projektami sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych ma zastosowania 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uZPDOF?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania przychodów uzyskanych w kolejnych latach po roku 2024 (o ile stan faktyczny i prawny nie ulegnie zmianie) z tytułu wykonywania usług zarządzania projektami w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uZPDOF?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przestawionym we wniosku stanie faktycznym i opisie zdarzenia przyszłego, do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2024 i kolejnych latach ze świadczenia usług zarządzania projektami sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, ma zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uZPDOF.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 uZPDOF, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz art. 6 ust. 1 ww. ustawy: Osoby fizyczne (...) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu uPDOF (art. 4 ust. 1 pkt 12 uZPDOF).
Zgodnie z art. 5a pkt 6 uPDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 uPDOF, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 uZPDOF, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, o których mowa odpowiednio w pkt 2 i 3.
Z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, w ramach której świadczy usługi zarządzania projektami dotyczącymi (…) spełnia zatem ustawową definicję działalności usługowej, tj. stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uZPDOF w związku z art. 4 ust. 1 pkt 12 uZPDOF i art. 5a pkt 6, art. 5b ust. 1 uPDOF.
Wynagrodzenie otrzymane za te usługi należy zaliczyć do przychodów osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, które na podstawie art. 6 pkt 1 uZPDOF mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe pozytywne i negatywne przesłanki wymienione w tej ustawie.
W opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym od 2024 r. zostały zachowane warunki określone w art 6 ust. 4 uZPDOF oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 uZPDOF, wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Mianowicie, w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 uZPDOF, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 uZPDOF).
Przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej w roku 2023 oraz latach kolejnych nie przekroczyły i nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 uZPDOF, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie w myśl art. 8 ust. 3 uZPDOF, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 tego przepisu, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Powyższe wyłączenia nie mają i będą miały w przyszłości zastosowanie do działalności gospodarczej wykonywanej przez Wnioskodawcę.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 uZPDOF, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca nie świadczył w roku 2023 oraz nie zamierza świadczyć w roku 2024 i latach kolejnych usług na rzecz podmiotów, które są lub były jego pracodawcami. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od 1 stycznia 2022 r. we właściwym terminie, zgodnie z art. 9 ust. 1 uZPDOF. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie osiąga przychodów z innych źródeł, ale w przyszłości może uzyskać przychody z kapitałów pieniężnych rozliczane w formularzu PIT-38.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych regulują postanowienia art. 12 ust. 1 uZPDOF.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, od przychodów z działalności usługowej stawka tego ryczałtu wynosi 8,5%, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie usługi zarządzania projektami, zalicza się do działalności usługowej, o której mowa w powyższym przepisie. Wnioskodawca nie świadczy (i nie zamierza świadczyć w przyszłości) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6-8 uZPDOF.
W przepisach art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uZPDOF wymienione zostały przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usługi doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, do których zastosowanie ma 15% stawka ryczałtu.
Oznaczenie „ex” oznacza, że w ramach grupowania działu 70 PKWiU opodatkowaniu 15% ryczałtem podlegają wyłącznie określone usługi z tego grupowania wymienione w przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Natomiast pozostałe usługi klasyfikowane według PKWiU w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uZPDOF tj. niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” oraz „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem: będą opodatkowane stawką 8,5%”. (Tak Dyrektor KIS w indywidualnej interpretacji z 19 września 2023 r. 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS).
Zatem opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu podlegają:
-usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji klasa (PKWiU 70.21),
-pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych kategoria (PKWiU 70.22.2),
-pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.3).
Zastosowanie określonej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od rodzaju usług faktycznie świadczonych w ramach tej działalności zgodnie z klasyfikację PKWiU. Przy czym klasyfikacji tych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wnioskodawca jako Kierownik Projektu (Projekt Manager) zajmuje się w ramach realizowanych Inwestycji (projektów) (…). Wykonywane usługi nie są doradztwem związanym z zarządzaniem strategicznym, zarządzeniem finansami, rynkiem, zasobami ludzkimi, łańcuchami dostaw ani innych usług doradztwa. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy, nie świadczy i nie będzie on świadczył usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70), lecz usługi zarządzania projektami dotyczącymi (…), które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Z uwagi na powyższe przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w zakresie tych usług zarządzania projektami podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% w roku 2024 i kolejnych latach, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uZPDOF, o ile nie ulegnie zmianie zdarzenie opisane we wniosku i stan prawny.
Powyższe stanowisko dotyczące opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu usług zarządzania projektami sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, potwierdzają następujące indywidualne interpretacje przepisów podatkowych wydane przez Dyrektora KIS z:
-11 czerwca 2024 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.365.2024.2.BM),
-17 maja 2024 r. (nr 0115-KDST2-1.4011.142.2024.2.KB),
-15 marca 2024 r. (0115-KDST2-1.4011.24.2024.2.AP),
-7 grudnia 2023 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK),
-21 listopada 2023 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP),
-3 listopada 2023 r. (nr 0112-KDSL1-1.4011.333.2023.2.MW).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. 18 lutego 2022 r. złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zmianie formy opodatkowania przychodów z działalności i wyborze od 1 stycznia 2022 r. opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2024 r. zachował Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a mianowicie Pana przychody z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie uzyskane w 2023 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro i w przyszłości przychody te również nie będą przekraczać kwoty 2 000 000 euro. Do usług wykonywanych przez Pana w ramach działalności gospodarczej nie mają i będą miały w przyszłości zastosowania wyłączenia (negatywne przesłanki) zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Na podstawie umowy o współpracy zawartej 1 kwietnia 2023 r. jako Kierownik Projektu (Projekt Manager) świadczy Pan usługi zarządzania projektami na rzecz firmy (...) („Zamawiający”), która zajmuje się (…). Przedmiotowe usługi zarządzania projektami dotyczącymi (…), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, obejmują w szczególności:
(…).
Usługi zarządzania projektami, które są przedmiotem złożonego wniosku, nie są związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług doradztwa związanych zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2024 r. oraz w kolejnych latach ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).