Skutki podatkowe sprzedaży działek w całości lub po ewentualnych ich podziale. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.404.2024.3.PSZ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży działek w całości lub po ewentualnych ich podziale.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2024 r. (wpływ 9 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) 2008 r. Pani (…) otrzymała na podstawie aktu notarialnego (…) zawartego przed notariuszem (…) w Kancelarii Notarialnej w (…) w ramach darowizny od swoich rodziców prawo własności nieruchomości położonej w (…), mapa (…) stanowiącej grunty orne działki oznaczone numerami 1 i 2 o łącznym obszarze (…) ha (…).
Pani (…) zawarła (…) 2009 r. związek małżeński, ale umową majątkową małżeńską z (…) 2009 r. wyłączono wspólność ustawową małżonków. Przedmiotowa nieruchomość stanowi majątek odrębny Pani (…) (otrzymany przed zawarciem małżeństwa).
Począwszy od (…) 2008 r. przedmiotowa nieruchomość (…) o łącznej powierzchni (…) ha stanowiąca niezabudowane grunty orne była wykorzystywana przez Panią (…) do prowadzenia przez nią działalności rolniczej (którą nieprzerwanie prowadziła już od (…) 2000 r.). Grunt ten nie był wynajmowany/wydzierżawiany. Na przedmiotowej działce Pani (…) na przestrzeni lat prowadziła działalność rolniczą i uprawiała m.in.: pszenicę, rzepak, kukurydzę.
Od (…) 2021 r. Pani (…) w związku z prowadzoną działalnością rolniczą zarejestrowała się jako czynny podatnika VAT pod nr NIP (…) i pozostaje nadal podatnikiem VAT w zw. z tą działalnością rolniczą. Nie jest wpisana do rejestru CEIDG, opłaca podatek rolny, podlega ubezpieczeniu społecznemu w ramach KRUS.
Na podstawie uchwały z (…) 2022 r. nr (…) Rady Miejskiej w (…) (…)uchwalono Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) m.in. dla przedmiotowej nieruchomości objętej KW nr (…) z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz drogi dojazdowe, a w małym kawałku na zabudowę usługową.
Pani (…) nie była wnioskodawcą i czynną stroną postępowania w zakresie ustalenia MPZP, o tym że taki plan powstał dowiedziała się zupełnie przypadkowo wiele miesięcy po jego uchwaleniu. Zaznaczyć też należy, że Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego objął większy teren, w tym sąsiednie działki.
Na przestrzeni lat działka rolna otoczona została już z trzech stron gęstą zabudową (po północnej stronie ul. (…) oraz od strony zachodniej gęstą zabudową mieszkalną, a od strony wschodniej zabudową przemysłową) i dalsze wykorzystywanie jej do działalności rolnej jest utrudnione i coraz mniej akceptowane przez lokalną społeczność. Zmiana przeznaczenia gruntów i przeznaczenie ich do sprzedaży jest zatem koniecznością wynikłą z zaistniałych zmian w otoczeniu gruntu będącego przedmiotem wniosku należącego do Pani (…) oraz wcześniej jej rodziców.
Przez cały czas działka była wykorzystywana i nadal jest wykorzystywana wyłącznie do działalności rolniczej i do tej pory nie dokonano żadnych czynności zmierzających do sprzedaży, w tym m.in. nie dokonano jeszcze podziału działek, nie udzielono pełnomocnictw do sprzedaży czy wykonania jakichkolwiek czynności formalno-prawnych, nie zawarto umów przedwstępnych, nie wykonano żadnych przyłączy, nie wystąpiono o zgody, czy projekty budowlane itp.
Pani (…) w związku z zaistniałymi zmianami, w tym wspomnianą postępującą utratą walorów rolniczych przedmiotowego gruntu zamierza najpierw zaprzestać uprawy i wyłączyć przedmiotowy grunt ze swojego gospodarstwa rolnego, a po wyłączeniu gruntów ze swojej działalności rolniczej rozważa ich sprzedaż.
W zakresie działki 2 o powierzchni (…) m² rozważa jej zbycie jednemu nabywcy, który zgłosił się do niej sam i wyraził zainteresowania jej nabyciem.
W zakresie działki 1 o powierzchni (…) m² rozważane są 3 różne warianty:
a)pozostawienie w majątku prywatnym,
b)sprzedaż jednemu nabywcy bez dokonywania podziału,
c)dokonanie podziału na działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania i ich sprzedaż pojedynczo.
W każdym wariancie sprzedaż następowała będzie co najwyżej przy wykorzystaniu standardowych i powszechnych wśród ludzi nie znających się na sprzedaży nieruchomości metod sprzedaży (ogłoszenie na portalu typu (…) i być może skorzystanie z lokalnego biura pośrednictwa sprzedaży) by znaleźć kupców na działki, choć podejrzewa też, że ze względu na niewielki rynek nieruchomości na terenie (…) nawet takie działania nie będą potrzebne i wiadomość o sprzedaży działek po prostu sama się rozniesie.
W związku z warunkami zabudowy prawdopodobnie kupcami będą osoby fizyczne (działki na budownictwo mieszkaniowe) jak i przedsiębiorcy (działki usługowe).
Pani (…) poza wyłączeniem z działalności rolniczej i ewentualnie dokonaniem podziału geodezyjnego działek przed ich sprzedażą nie zamierza wykonać innych czynności zmierzających do uatrakcyjnienia gruntu (uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, opłotowanie, uzyskanie zgód budowlanych, zakup projektów budowlanych, rozpoczęcie prac budowlanych itp.).
Na przestrzeni swojego życia Pani (…) nie zbywała do tej pory żadnych nieruchomości i poza planowaną sprzedażą (ewentualnie po dodatkowym podziale dla zwiększenia uzyskanej ceny, ale też ze względu na większą łatwość w znalezieniu kilku mniejszych kupujących niż jednego bardzo dużego) i nie zamierza sprzedawać innych nieruchomości, gdyż koncentruje się na prowadzeniu i rozwoju swojego gospodarstwa rolnego. Nie prowadziła też nigdy działalności deweloperskiej lub o podobnym charakterze.
Środki uzyskane ze sprzedaży Pani (…) planuje przeznaczyć na rozwój gospodarstwa rolnego prowadzonego na pozostałym, wciąż atrakcyjnym i niezurbanizowanym jak przedmiotowa działka gruncie rolnym, który posiada w swoim gospodarstwie w innej, spokojniejszej lokalizacji.
W piśmie z 5 września 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
Skonkretyzowała Pani, jaki jest przedmiot wniosku, co będzie przedmiotem sprzedaży oraz jednoznacznie wskazała liczbę i ewentualnie numery ewidencyjne działek będących przedmiotem sprzedaży:
W zakresie doprecyzowania opisu sprawy na gruncie podatku dochodowego odpowiedziała Pani, że zgodnie z opisanym we wniosku stanem przyszłym i postawionymi pytaniami – przedmiotem zapytania jest ustalenie:
i. czy ewentualna sprzedaż działki 2 bez jej podziału będzie przychodem ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8, wolnego od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z faktem, że odpłatne zbycie następuje po upływie 5 lat od jej nabycia, czy też będzie wymagała zapłaty podatku dochodowego na innej podstawie?
ii. czy ewentualna sprzedaż działki 1 bez jej podziału będzie przychodem ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 wolnego od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z faktem, że odpłatne zbycie następuje po upływie 5 lat od jej nabycia, czy też będzie wymagała zapłaty podatku dochodowego na innej podstawie?
iii. czy ewentualne dokonanie podziału działki 1 na 13 mniejszych działek zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania i ich sprzedaż będzie przychodem ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8, wolnego od podatku od osób fizycznych w związku z faktem, że odpłatne zbycie tak wydzielonych działek następuje po upływie 5 lat od ich nabycia, czy też będzie wymagała zapłaty podatku dochodowego na innej podstawie?
Jednocześnie wyjaśniła Pani, że:
-w podpunkcie i można wskazać, że przedmiotem sprzedaży będzie jedna działka o numerze 2, i ten podpunkt pozostaje niezmienny (brak dla niego alternatyw),
-w podpunkcie ii można wskazać, że przedmiotem sprzedaży będzie jedna działka o numerze 1 (ale jest to jedna z dwóch alternatyw dla planowanej sprzedaży działki 1).
Jednocześnie jednak jak wyraźnie wskazała Pani we wniosku – bierze Pani pod uwagę, że podpunkt ii będzie zastąpiony przez pkt iii to jest zamiast sprzedawać ją w całości – podzieli Pani działkę 1 na – jak sprecyzowała Pani – 13 mniejszych działek (12 działek + droga) i dokona Pani ich odrębnej sprzedaży – i tym samym ponieważ jest to zdarzenie przyszłe – to nie ma Pani możliwości wskazania numerów działek po hipotetycznym podziale, gdyż numery te zostaną dopiero nadane jeśli zrealizuje Pani ten podział. W trakcie zgłoszenia pracy geodezyjnej do Starosty, po złożeniu odpowiedniego wniosku przez geodetę uprawnionego zostają zarezerwowane nowe numery działek. Zgodnie bowiem z przepisami: „6. W przypadku podziału nieruchomości nowe działki ewidencyjne oznacza się numerami w postaci ułamka q/p, w którym q jest liczbą naturalną oznaczającą numer działki ewidencyjnej pierwotnej podlegającej podziałowi, zaś p jest najmniejszą liczbą naturalną umożliwiającą wyróżnienie każdej nowej działki ewidencyjnej” (Rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków). Nie wydaje się jednak Pani by brak możliwości wskazania numeru geodezyjnego działki powstałej z podziału działki o nr 1 (a więc nie jakiejś hipotetycznej, innej działki) był przeszkodą w udzieleniu odpowiedzi na precyzyjnie zadane pytanie i miał wpływ na prawno-podatkową ocenę skutków dokonania takiej sprzedaży biorąc pod uwagę szczegółowo opisany we wniosku stan faktyczny. Jeśli jednak organ uważa za stosowne celowość takiego uszczegółowienia i wskaże jednocześnie konkretne przepisy prawa dla zastosowania których wskazanie numerów działek po podziale jest istotne do oceny skutków prawno-podatkowych – to prosi Pani o ich wskazanie i ze swojej strony postara się Pani pomóc składając zapytanie w stosownych organach i niezwłocznie udzieli Pani dalszej odpowiedzi by przedstawiony stan faktyczny był odpowiednio wyczerpujący.
Pytanie
Czy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych należy opodatkować sprzedaż działek po ich ewentualnym podziale (lub bez) wchodzących w skład opisanej nieruchomości, czy też zaliczenie sprzedaży do źródła „przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe, a w konsekwencji przychód z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania tym podatkiem (PIT)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, odpowiedź na zadane pytanie jest twierdząca, a przychód ze sprzedaży działek wykorzystywanych do tej pory do działalności rolniczej nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych i będzie korzystał ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 10 ust. 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Zatem, co należy na wstępie zaznaczyć, prowadzona działalność rolnicza nie może stanowić jednocześnie działalności gospodarczej na gruncie PIT, o której mowa w art. 5a ust. 6 tej ustawy.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza oznacza zarobkową działalność:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Na pojęcie „zorganizowany” składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej (w rozumieniu PIT) tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Brak zatem podstaw, aby podejmowane przez Wnioskodawczynię czynności kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie ustawy PIT. Wnioskodawczyni uzyska przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości wykorzystywanej do tej pory do działalności rolniczej (będącej jak wskazano poza zakresem ustawy o PIT, której dotychczasowe wykorzystanie nie może być uznane za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy), oraz jednocześnie nie wykorzystywała tej nieruchomości do innej działalności gospodarczej, np. polegającej na najmie, oraz jest jej właścicielem od 15 lat, osiągnie natomiast przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem nawet planowane odpłatne zbycie niezabudowanych działek, które ewentualnie zostaną dopiero wyodrębnione w wyniku podziału wskazanej we wniosku nieruchomości nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać należy też, że sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego (czyli niezwiązanego z działalnością gospodarzą) osoby fizycznej, które nie zostały nabyte w celu ich odsprzedaży, przy braku angażowania podobnych do przedsiębiorców sił i środków nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dowodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
‒pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
‒odpłatne zbycie (pkt 8), z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W celu zakwalifikowania podjętych przez Panią działań do właściwego źródła przychodu, czyli ustalenia, czy planowana sprzedaż stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej należy mieć na uwadze zamiar, okoliczności i cel działań związanych z tym odpłatnym zbyciem.
Odrębnym źródłem przychodów jest wyszczególniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolnicza działalność gospodarcza.
Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do:
Przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.
Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.
W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.
Przy czym każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy zdarzenia przyszłego.
Ze względu na różnorodność form aktywności podatników, jakie występują w obrocie gospodarczym, proste zestawienie unormowań przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z regulacją zawartą w art. 5a pkt 6 tej ustawy, nie pozwala na stworzenie uniwersalnego wzorca zachowań umożliwiającego jednoznaczne oddzielenie tych z nich, które rozpoznawać należy jako sprzedaż związaną z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy), od odpłatnego zbycia osobistego mienia (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy). W każdym przypadku o właściwej kwalifikacji przychodu zadecydować musi całokształt okoliczności faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (nieruchomości). Na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości.
Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać w tym miejscu należy, że zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, o zaliczeniu uzyskanych przez podatnika przychodów ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować taka okoliczność jak podział działki na mniejsze.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków działań podjętych przez Panią do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (…) 2008 r. na podstawie aktu notarialnego (…) w ramach darowizny od swoich rodziców otrzymała Pani prawo własności nieruchomości położonej w (…), stanowiącej grunty orne działki oznaczone numerami 1 i 2 o łącznym obszarze (…) ha. (…) 2009 r. zawarła Pani związek małżeński, ale umową majątkową małżeńską z (…) 2009 r. wyłączono wspólność ustawową małżonków. Przedmiotowa nieruchomość stanowi Pani majątek odrębny (otrzymany przed zawarciem małżeństwa). Począwszy od (…) 2008 r. przedmiotowa nieruchomość KW nr (…) o łącznej powierzchni (…) ha stanowiąca niezabudowane grunty orne była wykorzystywana przez Panią do prowadzenia działalności rolniczej (którą nieprzerwanie prowadziła Pani już od (…) 2000 r.. Grunt ten nie był wynajmowany/wydzierżawiany. Na przedmiotowej działce na przestrzeni lat prowadziła Pani działalność rolniczą i uprawiała m.in.: pszenicę, rzepak, kukurydzę. Od (…) 2021 r. w związku z prowadzoną działalnością rolniczą zarejestrowała się Pani jako czynny podatnika VAT pod nr NIP (…) i pozostaje nadal podatnikiem VAT w zw. z tą działalnością rolniczą. Nie jest Pani wpisana do rejestru CEIDG, opłaca Pani podatek rolny, podlega ubezpieczeniu społecznemu w ramach KRUS. Na podstawie uchwały z (…) 2022 r. uchwalono Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) m.in. dla przedmiotowej nieruchomości objętej KW nr (…) z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz drogi dojazdowe, a w małym kawałku na zabudowę usługową. Nie była Pani wnioskodawcą i czynną stroną postępowania w zakresie ustalenia MPZP, o tym że taki plan powstał dowiedziała się Pani zupełnie przypadkowo wiele miesięcy po jego uchwaleniu. Zaznaczyć też należy, że Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego objął większy teren, w tym sąsiednie działki. Na przestrzeni lat działka rolna otoczona została już z trzech stron gęstą zabudową (po północnej stronie ul. (…) oraz od strony zachodniej gęstą zabudową mieszkalną, a od strony wschodniej zabudową przemysłową) i dalsze wykorzystywanie jej do działalności rolnej jest utrudnione i coraz mniej akceptowane przez lokalną społeczność. Zmiana przeznaczenia gruntów i przeznaczenie ich do sprzedaży jest zatem koniecznością wynikłą z zaistniałych zmian w otoczeniu gruntu będącego przedmiotem wniosku należącego do Pani oraz wcześniej Pani rodziców. Przez cały czas działka była wykorzystywana i nadal jest wykorzystywana wyłącznie do działalności rolniczej i do tej pory nie dokonano żadnych czynności zmierzających do sprzedaży, w tym m.in. nie dokonano jeszcze podziału działek, nie udzielono pełnomocnictw do sprzedaży czy wykonania jakichkolwiek czynności formalno-prawnych, nie zawarto umów przedwstępnych, nie wykonano żadnych przyłączy, nie wystąpiono o zgody, czy projekty budowlane itp. W związku z zaistniałymi zmianami, w tym wspomnianą postępującą utratą walorów rolniczych przedmiotowego gruntu zamierza Pani najpierw zaprzestać uprawy i wyłączyć przedmiotowy grunt ze swojego gospodarstwa rolnego, a po wyłączeniu gruntów ze swojej działalności rolniczej rozważa Pani ich sprzedaż. W zakresie działki nr 2 o powierzchni (…) m² rozważa Pani jej zbycie jednemu nabywcy, który zgłosił się do Pani sam i wyraził zainteresowania jej nabyciem. W zakresie działki nr 1 o powierzchni (…) m² rozważane są 3 różne warianty: pozostawienie w majątku prywatnym, sprzedaż jednemu nabywcy bez dokonywania podziału, dokonanie podziału na działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania i ich sprzedaż pojedynczo. W każdym wariancie sprzedaż następowała będzie co najwyżej przy wykorzystaniu standardowych i powszechnych wśród ludzi nie znających się na sprzedaży nieruchomości metod sprzedaży (ogłoszenie na portalu typu (…) i być może skorzystanie z lokalnego biura pośrednictwa sprzedaży) by znaleźć kupców na działki, choć podejrzewa Pani też, że ze względu na niewielki rynek nieruchomości na ternie (…) nawet takie działania nie będą potrzebne i wiadomość o sprzedaży działek po prostu sama się rozniesie. W związku z warunkami zabudowy prawdopodobnie kupcami będą osoby fizyczne (działki na budownictwo mieszkaniowe), jak i przedsiębiorcy (działki usługowe). Poza wyłączeniem z działalności rolniczej i ewentualnie dokonaniem podziału geodezyjnego działek przed ich sprzedażą nie zamierza Pani wykonywać innych czynności zmierzających do uatrakcyjnienia gruntu (uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, opłotowanie, uzyskanie zgód budowlanych, zakup projektów budowlanych, rozpoczęcie prac budowlanych itp.). Na przestrzeni swojego życia nie zbywała Pani do tej pory żadnych nieruchomości i poza planowaną sprzedażą (ewentualnie po dodatkowym podziale dla zwiększenia uzyskanej ceny, ale też ze względu na większą łatwość w znalezieniu kilku mniejszych kupujących niż jednego bardzo dużego) i nie zamierza Pani sprzedawać innych nieruchomości, gdyż koncentruje się na prowadzeniu i rozwoju gospodarstwa rolnego. Nie prowadziła też Pani nigdy działalności deweloperskiej lub o podobnym charakterze. Środki uzyskane ze sprzedaży planuje Pani przeznaczyć na rozwój gospodarstwa rolnego prowadzonego na pozostałym, wciąż atrakcyjnym i niezurbanizowanym jak przedmiotowa działka gruncie rolnym, który posiada w swoim gospodarstwie w innej, spokojniejszej lokalizacji.
Powzięła Pani wątpliwość, czy sprzedaż działki nr 2 oraz działki nr 1 lub działek powstałych po jej ewentualnym podziale podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, w celu ustalenia prawidłowego źródła przychodów z tytułu przychodów uzyskanych z planowanej sprzedaży należy rozważyć, czy czynności sprzedaży powyższych nieruchomości, mają znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
W konsekwencji, o zaliczeniu uzyskanych przez Panią przychodów ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować okoliczności podziału działek na mniejsze skoro – jak wynika z treści wniosku – w ramach darowizny od Pani rodziców otrzymała Pani prawo własności nieruchomości, stanowiące grunty orne, działki oznaczone numerami 1 oraz 2. Działka rolna otoczona została już z trzech stron gęstą zabudową (po północnej stronie ul. (...) oraz od strony zachodniej gęstą zabudową mieszkalną, a od strony wschodniej zabudową przemysłową) i dalsze wykorzystywanie jej do działalności rolnej jest utrudnione i coraz mniej akceptowane przez lokalną społeczność. Zmiana przeznaczenia gruntów i przeznaczenie ich do sprzedaży jest zatem koniecznością wynikłą z zaistniałych zmian w otoczeniu gruntu. Nie zamierza Pani sprzedawać innych nieruchomości, gdyż koncentruje się na prowadzeniu i rozwoju gospodarstwa rolnego.
Podnieść trzeba, że zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż przez Panią nieruchomości (działek) wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Sam fakt, że działka nr 1 może zostać podzielona na 13 mniejszych działek również nie może przesądzać, że sprzedaż działek po podziale będzie prowadzona w ramach działalności gospodarczej.
Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych całokształt podjętych przez Panią czynności, a zwłaszcza fakt, że planowana sprzedaż działek nastąpi po upływie długiego okresu czasu od ich nabycia (2008 r.), działki otrzymała Pani w formie darowizny od Pani rodziców), na przestrzeni lat działka rolna otoczona została już z trzech stron gęstą zabudową i dalsze wykorzystywanie jej do działalności rolnej jest utrudnione i coraz mniej akceptowane przez lokalną społeczność (zmiana przeznaczenia gruntów i przeznaczenie ich do sprzedaży jest zatem koniecznością wynikłą z zaistniałych zmian w otoczeniu gruntu będącego przedmiotem wniosku), a także fakt, że nieruchomości (działki) te nie były wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej, jak i nigdy nie prowadziła Pani działalności polegającej na obrocie nieruchomościami – wskazują, że są to działania należące do zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Na podstawie przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych, czynności podejmowane przez Panią nie mają charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z racjonalnym zarządem własnym majątkiem. Nie nabyła Pani przedmiotowych nieruchomości w celu sprzedaży, były one wykorzystywane w działalności rolniczej. Nie prowadziła i nie prowadzi Pani w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania nieruchomości do sprzedaży. Sprzedaż nastąpi po upływie długiego czasu od ich nabycia. W konsekwencji, istotą Pani działań nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz zwykły zarząd własnymi sprawami majątkowymi.
Zatem okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości, jej ewentualnego podziału na mniejsze działki, jak i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione będą przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Przez cały czas działka była wykorzystywana i nadal jest wykorzystywana wyłącznie do działalności rolniczej i do tej pory nie dokonano żadnych czynności zmierzających do sprzedaży, w tym m.in. nie dokonano jeszcze podziału działek, nie udzielono pełnomocnictw do sprzedaży czy wykonania jakichkolwiek czynności formalno-prawnych, nie zawarto umów przedwstępnych, nie wykonano żadnych przyłączy, nie wystąpiono o zgody, czy projekty budowlane itp. W związku z zaistniałymi zmianami, w tym wspomnianą postępującą utratą walorów rolniczych przedmiotowego gruntu zamierza Pani najpierw zaprzestać uprawy i wyłączyć przedmiotowy grunt ze swojego gospodarstwa rolnego, a po wyłączeniu gruntów ze swojej działalności rolniczej rozważa Pani ich sprzedaż. Sprzedaż następowała będzie co najwyżej przy wykorzystaniu standardowych i powszechnych wśród ludzi nie znających się na sprzedaży nieruchomości metod sprzedaży (ogłoszenie na portalu typu (…) i być może skorzystanie z lokalnego biura pośrednictwa sprzedaży). Poza wyłączeniem z działalności rolniczej i ewentualnie dokonaniem podziału geodezyjnego działek przed ich sprzedażą nie zamierza Pani wykonywać innych czynności zmierzających do uatrakcyjnienia gruntu (uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, opłotowanie, uzyskanie zgód budowlanych, zakup projektów budowlanych, rozpoczęcie prac budowlanych itp.).
Zatem Pani działania należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że planowana sprzedaż przez Panią wskazanych we wniosku nieruchomości nie będzie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości – działki nr 2 oraz działki nr 1 lub powstałych z jej podziału 13 mniejszych działek, które zamierza Pani sprzedać nie będą uzyskane ze źródła pozarolniczej działalności gospodarczej, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Panią, skutki podatkowe odpłatnego zbycia przedmiotowych działek, należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – dokonane poza działalnością gospodarczą – przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie powstaje przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
-odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
-zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie.
Podkreślić należy, że w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Aby stwierdzić, czy sprzedaż przez Panią działek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.
Użyty w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy termin „nabycie” oznacza każde uzyskanie tytułu własności (nabycie własności) lub każde uzyskanie określonego prawa (nabycie prawa) bez względu na fakt czy jest to nabycie w części ułamkowej, czy w całości. Poprzez „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika. Nabyć nieruchomość lub prawo majątkowe można np. zakupując je, bądź uzyskując pod tytułem darmym (w formie darowizny, w drodze spadku, działu spadku, poprzez zasiedzenie).
W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego, czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności powinna mieć formę aktu notarialnego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (…) 2008 r., w formie aktu notarialnego, otrzymała Pani prawo własności nieruchomości, grunty orne, działki oznaczone numerami 1 oraz 2 od Pani rodziców.
W związku z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości nr 1 lub 13 działek powstałych z jej podziału oraz działki nr 2, przewidziany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres pięciu lat, należy liczyć od końca roku, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości na podstawie darowizny.
Zatem pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Pani przypadku niewątpliwie minął, bowiem – jak wynika z treści wniosku – od końca roku, w którym nabyła Pani nieruchomość, tj. działkę 1 oraz działkę nr 2 na podstawie darowizny od rodziców (tj. 2008 r.), upłynęło ponad 5 lat.
W konsekwencji należy stwierdzić, że planowana przez Panią sprzedaż działki nr 2 oraz działki nr 1 lub powstałych z jej podziału 13 mniejszych działek, nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w tym przepisie. Zatem nie będzie ciążył na Pani obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym przychód ze sprzedaży działek będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, oceniono jako nieprawidłowe ze względu na niewłaściwą argumentację prawną. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miało zastosowania zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ opisana sprzedaż nie będzie podlega opodatkowaniu tym podatkiem z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nie można zwolnić od podatku czegoś, co nie stanowi przedmiotu opodatkowania (nie podlega opodatkowaniu).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Pani stanowiska wyłącznie w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).