Opodatkowanie emerytury z Niemiec. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie emerytury z Niemiec.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury z Niemiec. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2024 r. (wpływ 20 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zeznaniu podatkowym za 2023 r. Wnioskodawca wykazał dochody otrzymywane z emerytury (Deutsche Rentenversicherung) stanowiące płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno-emerytalnych, którą otrzymuje od wielu lat. Zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy z dnia 14 maja 2003 r., podpisanej pomiędzy Polską a Republiką Federalną Niemiec (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90) w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, emerytury, renty i inne podobne płatności podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
Niemiecki organ podatkowy … wysłał Wnioskodawcy decyzję podatkową za 2023 r. w kwocie do zapłaty … euro. Dochód (art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) po przeliczeniu na złote w kwocie … zł … gr (… euro) z tejże emerytury metodą wyłączenia z progresją wpisano na PIT/ZG w pozycji 21, a następnie przeniesiono do PIT-36 poz. 283, zwiększając tym podstawę obliczenia podatku dochodowego do ustalenia stopy procentowej.
W podobnej jak Jego sytuacji, była już wcześniej wydana interpretacja indywidualna przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 5 sierpnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.466.2022.2.DJ, w której to organ wskazał, iż podatniczka nie była zobowiązana do wykazywania tego dochodu w zeznaniu podatkowym.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania jest rok podatkowy 2023. Wnioskodawca posiada polskie i niemieckie obywatelstwo. Jego miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w roku podatkowym 2023 była wyłącznie Polska. Emerytura wiekowa wypłacana jest od 1 kwietnia 2023 r. z niemieckiego sytemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung …) w związku z wykonywaną pracą najemną w przeszłości, kopia decyzji załączona do wniosku.
Na pytanie Organu o treści cyt. „Czy emeryturę z Niemiec otrzymuje Pan w związku z wcześniejszym zatrudnieniem Pana w sektorze prywatnym?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak, emeryturę otrzymuje w związku z wcześniejszym zatrudnieniem w sektorze prywatnym jako pracownik najemny na umowę o pracę.
Wnioskodawca otrzymuje emeryturę w rozumieniu ustawy z I filaru niemieckiego obowiązkowego zabezpieczenia społecznego Deutsche Rentenversicherung, o którym mowa w art. 18 ust. 2 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federacji Niemiec. Ministerstwo finansów Niemiec (Finantzamt) działając w ramach tego artykułu zobowiązało Wnioskodawcę na podstawie decyzji podatkowej … za rok 2023 do zapłaty należnego podatku dochodowego z tytułu otrzymanej niemieckiej emerytury w kwocie … euro. Kopię decyzji przesłano wcześniej wraz z wnioskiem.
Emerytura z Niemiec jest wpłacana na polskie konto … z siedzibą w … . W roku 2023 (przedmiot sprawy) Wnioskodawca otrzymywał również dochody (emeryturę) z polskiego systemu zabezpieczenia społecznego ZUS. Dochody te wykazano w zeznaniu podatkowy za rok 2023.
Pytanie
Czy przychody uzyskane z emerytury wiekowej niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung) powinny być opodatkowane w Polsce i wykazywane w zeznaniu rocznym składnym za rok 2023?
Pana stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy, z uwzględnieniem art. 18 ust. 2 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania podpisanej w dniu 14 maja 2003 r. pomiędzy Polską a Republiką Federalną Niemiec (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90), przychody emerytalne uzyskane z niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung) podlegają wyłącznie opodatkowaniu w Niemczech.
Dlatego Wnioskodawca jest przekonany, że Jego przychody z niemieckiej emerytury nie powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a tym samym wykazywane w zeznaniu podatkowym za 2023.
W podobnej sprawie była wydawana interpretacja indywidualna w dniu 5 sierpnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.466.2022.2.DL, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż przychody podatniczki z niemieckiego systemu emerytalnego nie podlegały opodatkowaniu w Polsce, jak również nie była zobowiązana do wykazywania tego dochodu w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada polskie i niemieckie obywatelstwo. Jego miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w roku podatkowym 2023 (który jest przedmiotem wniosku), była wyłącznie Polska. Wnioskodawca otrzymuje dochód z tytułu emerytury (Deutsche Rentenversicherung) stanowiącą płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno-emerytalnych. Wnioskodawca emeryturę otrzymuje w związku z wcześniejszym zatrudnieniem w sektorze prywatnym jako pracownik najemny na umowę o pracę. Emerytura z Niemiec jest wpłacana na polskie konto w banku. W roku 2023 Wnioskodawca otrzymywał również dochody (emeryturę) z polskiego systemu zabezpieczenia społecznego ZUS, wykazane w zeznaniu podatkowym za rok 2023.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).
W myśl postanowień art. 18 ust. 1 ww. Umowy:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Jednocześnie stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Pana emerytura z Niemiec wypłacana jest z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno- emerytalnych (Deutsche Rentenversicherung) w związku z wykonywaną w przeszłości pracą najemną.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymywana przez Pana w 2023 r. emerytura z Niemiec jako świadczenie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec (Deutsche Rentenversicherung) podlega zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy, opodatkowaniu tylko w Niemczech. Przychód uzyskany przez Pana z tytułu ww. emerytury nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce i nie powinien być wykazywany w rocznym zeznaniu podatkowym za 2023 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).