Zwolnienie przedmiotowe - odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.586.2024.1.HJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.586.2024.1.HJ

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe - odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Jest Pan czynnym podatnikiem VAT od (…) 1998 r. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (…). Jest Pan opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych o zbliżonym charakterze.

1.

Decyzją Starosty (…) ustalone zostało odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa, przez Gminę (…), prawa własności nieruchomości, składającej się z działek nr (…) o pow. (…), nr (…) o pow. (…), położonej w mieście (…) (obr. (…)), która zgodnie z ostateczną decyzją Starosty (…) z 24 sierpnia 2023 r. znak: (…), o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującą budowę publicznej drogi gminnej łączącej ul. (…) z ul. (…) w (…). Ustalone odszkodowanie wynosi (…) zł.

Wywłaszczona nieruchomość należała do Państwa (…). Ponadto, nieruchomość znajduje się w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych działalności gospodarczej prowadzonej przez (…).

Wywłaszczona nieruchomość stanowi grunt oraz drogę.

Na kwotę odszkodowania składają się:

·wartość gruntu: (…) zł,

·wartość składników budowanych: (…) zł (droga).

W momencie wywłaszczenia nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Decyzja ws. odszkodowania stała się ostateczna 20 maja 2024 r. Odszkodowanie zostało wypłacone 4 czerwca 2024 r.

Nabycie działek:

Działki nr (…) i nr (…) zostały nabyte w drodze aktu notarialnego 19 grudnia 1994 r. (repertorium „A” Nr (…)). Nabycie działek nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Działka nr (…) - działka nabyta w ramach zakupu prywatnego, w celu dojazdu do posesji. Działka nr (…) - działka nabyta w ramach zakupu prywatnego, w celu dojazdu do posesji.

Sposób wykorzystywania działek:

Działka nr (…) - od chwili wejścia w posiadanie do momentu wywłaszczenia: działka początkowo była nieużytkiem, a od października 1998 r. wykorzystywana była jako parking do pawilonu handlowego (…). Działka była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Działka nr (…) - od chwili wejścia w posiadanie do momentu wywłaszczenia: działka była wykorzystywana jako dojazd do budynku mieszkalnego (…) oraz do budynku usługowego (…). Później, po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania obiektu pawilonu handlowego (…) od października 1998 r., była wykorzystywana jako droga dojazdowa do pawilonu handlowego (…). Działka była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Udostępnianie działek:

Działka nr (…) - działka była udostępniona osobom trzecim na podstawie umowy najmu nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…) zawartej 26 czerwca 1997 r. Umowa najmu była odpłatna od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. październik 1998 r. Działka nr (…) - działka była udostępniona osobom trzecim na podstawie umowy najmu nieruchomości mieszczącej się w (…) przy ul. (…) zawartej 26 czerwca 1997 r. Umowa najmu była odpłatna od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. październik 1998 r.

Teren wywłaszczonych działek:

Działka nr (…) - w momencie wywłaszczenia działka stanowiła teren niezabudowany, teren jest utwardzony i położona jest kostka brukowa.

Działka nr (…) - w momencie wywłaszczenia działka stanowiła teren niezabudowany, teren jest utwardzony i jest nawierzchnia asfaltowa.

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:

Działka nr (…) - przed wydaniem decyzji wywłaszczeniowej obowiązywał miejscowy plan ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta (…) zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej w (…) Nr (…) z 3 lipca 1992 r. i na tej podstawie została wydana decyzja z 26 stycznia 1998 r. o pozwoleniu na budowę budynku pawilonu handlowego branży spożywczej wraz z przyłączami i instalacjami wewnętrznymi.

Działka nr (…) - nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

2.

Decyzją Starosty (…) ustalone zostało odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa, przez Gminę (…), prawa własności nieruchomości, składającej się z działek nr (…) o pow. (…) ha, nr (…) o pow. (…) ha, położonych w mieście (…) (obr. (…)), która zgodnie z ostateczną decyzją Starosty (…) z 24 sierpnia 2023 r. znak: (…), o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującą budowę publicznej drogi gminnej łączącej ul. (…) z ul. (…) w (…). Ustalone odszkodowanie wynosi (…) zł.

Wywłaszczona nieruchomość należała do małżeństwa - Państwa (…). Ponadto, nieruchomość znajduje się w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana (…).

Wywłaszczona nieruchomość stanowi grunt oraz drogę.

Na kwotę odszkodowania składają się:

·wartość gruntu: (…) zł,

·wartość składników budowanych: (…) zł (droga).

W momencie wywłaszczenia nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Decyzja ws. odszkodowania stała się ostateczna 20 maja 2024 r. Odszkodowanie zostało wypłacone 4 czerwca 2024 r.

Nabycie działek:

Działki nr (…) i nr (…) zostały nabyte w drodze aktu notarialnego 21 maja 1993 r. (repertorium „A” Nr (…)). Nabycie działek nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Działka nr (…) - działka nabyta w ramach zakupu prywatnego, w celach mieszkaniowych. Działka nr (…) - działka nabyta w ramach zakupu prywatnego, w celach mieszkaniowych.

Sposób wykorzystywania działek:

Działka nr (…) - od chwili wejścia w posiadanie do momentu wywłaszczenia: działka była wykorzystywana zarówno jako chodnik prowadzący do Pana budynku mieszkalnego (…), a także jako chodnik ogólnodostępny dla całego osiedla, które ma garaże w pobliskiej okolicy. Działka była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Działka nr (…) - od chwili wejścia w posiadanie do momentu wywłaszczenia: działka była wykorzystywana zarówno jako chodnik prowadzący do Pana budynku mieszkalnego (…), a także jako chodnik ogólnodostępny całego osiedla, które ma garaże w pobliskiej okolicy. Działka była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Udostępnianie działek:

Działka nr (…) - działka nie była udostępniona osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Działka nr (…) - działka nie była udostępniona osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Teren wywłaszczonych działek:

Działka nr (…) - w momencie wywłaszczenia działka stanowiła teren niezabudowany, teren jest utwardzony i położona jest kostka brukowa.

Działka nr (…) - w momencie wywłaszczenia działka stanowiła teren niezabudowany, teren jest utwardzony i położona jest kostka brukowa.

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:

Działka nr (…) - przed wydaniem decyzji wywłaszczeniowej obwiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta (…) zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej w (…) Nr (…) z 3 lipca 1992 r. i na tej podstawie została wydana decyzja z 22 listopada 1994 r. o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego i biurowego z zapleczem magazynowym o profilu budowlano-projektowym.

Działka nr (…) - przed wydaniem decyzji wywłaszczeniowej obwiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta (…) zatwierdzony uchwała Rady Miejskiej w (…) Nr (…) z 3 lipca 1992 r. i na tej podstawie została wydana decyzja z 22 listopada 1994 r. o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego i biurowego z zapleczem magazynowym o profilu budowlano-projektowym.

3.

Decyzją Starosty (…) ustalone zostało odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa, przez Gminę (…), prawa własności nieruchomości, składającej się z działki nr (…) o pow. (…) ha położonej w mieście (…) (obr. (…)), która zgodnie z ostateczną decyzją Starosty (…) z 24 sierpnia 2023 r. znak: (…), o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującą budowę publicznej drogi gminnej łączącej ul. (…) z ul. (…) w (…). Ustalone odszkodowanie wynosi (…) zł.

Wywłaszczona nieruchomość należała do Pana (…) i znajduje się w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (…).

Wywłaszczona nieruchomość stanowi grunt, parking, drogę oraz składniki roślinne.

Na kwotę odszkodowania składają się:

·wartość gruntu: (…) zł,

·wartość składników budowanych: (…) zł (parking i droga),

·wartość składników roślinnych: (…) zł.

W momencie wywłaszczenia nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Decyzja ws. odszkodowania stała się ostateczna 20 maja 2024 r. Odszkodowanie zostało wypłacone 4 czerwca 2024 r.

Nabycie działki:

Działki nr (…) została nabyta w drodze aktu notarialnego 26 lipca 2018 r. (repertorium „A” Nr (…)). Nabycie działki nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Działka nr (…) - działka nabyta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Sposób wykorzystywania działki:

Działka nr (…) - od chwili wejścia w posiadanie do momentu wywłaszczenia: początkowo działka była nieużytkiem, a od grudnia 2020 r. część działki o powierzchni ok. (…) m2 jest użytkowana jako parking dla pawilonu handlowego (…), natomiast pozostała część działki stanowi nieużytek. Działka była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Udostępnianie działki:

Działka nr (…) - część działki była udostępniona osobom trzecim na podstawie umowy najmu nieruchomości zawartej 24 września 2020 r. Umowa najmu była odpłatna od momentu przekazania, tj. grudzień 2020 r.

Teren wywłaszczonej działki:

w momencie wywłaszczenia działka stanowiła teren niezabudowany, na części działki (ok. (…) m2) położona jest kostka brukowa.

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: przed wydaniem decyzji wywłaszczeniowej została wydana decyzja o warunkach zabudowy z 23 kwietnia 2019 r. dla inwestycji polegającej na budowie parkingu dla samochodów osobowych (do 50 miejsc postojowych). Na tej podstawie została wydana decyzja z 3 marca 2020 r. o pozwoleniu na budowę parkingu dla samochodów osobowych (do 50 miejsc postojowych).

Pytanie

Czy odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego przy zryczałtowanym opodatkowaniu dochodu?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego przy zryczałtowanym opodatkowaniu dochodu na podstawie art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Z kolei w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Co do zasady do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej należą wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, określone w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Tym samym każde przysporzenie majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności, o ile ustawa nie wyłącza go z tej kategorii. Wobec tego, odszkodowania, jeżeli mają związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, stanowią podlegający opodatkowaniu przychód z tej działalności, chyba że wymienione są w katalogu zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ust. 1 ustawy. Wówczas odszkodowania te korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 311):

Ustawa określa zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2023 r. 645, 760, 1193, 1688), zwanych dalej „drogami”, a także organy właściwe w tych sprawach.

Stosownie natomiast do treści art. 11a ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:

Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Zgodnie z treścią art. 11f ust. 1 pkt 5 i 6 cytowanej ustawy:

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności zatwierdzenie podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. 

Stosownie do zapisów art. 12 ust. 4 cytowanej ustawy:

Nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa:

1)    własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,

2)    własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych

- z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna. 

Art. 12 ust. 5 powołanej ustawy stanowi, że:

Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 18.

Zgodnie natomiast z art. 18 ust. 1 ww. ustawy:

Wysokość odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 4a, ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Stosownie do art. 23 ww. ustawy:

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ww. ustawy:

Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

Natomiast w myśl art. 98 ust. 3 tejże ustawy:

Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.

Na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

Na podstawie art. 128 ust. 1 ww. ustawy:

Wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Stosownie do art. 130 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Wysokość odszkodowania ustala się według stanu, przeznaczenia i wartości, wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu. W przypadku gdy starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu, wysokość odszkodowania ustala się według stanu i przeznaczenia nieruchomości w dniu pozbawienia lub ograniczenia praw, a w przypadkach, o których mowa w art. 98 ust. 3 i art. 106 ust. 1, według stanu i przeznaczenia nieruchomości odpowiednio w dniu wydania decyzji o podziale lub podjęcia uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału oraz jej wartości w dniu wydania decyzji o odszkodowaniu. Przepis art. 134 stosuje się odpowiednio.

Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości (art. 130 ust. 2 ww. ustawy).  

W świetle zacytowanych uprzednio przepisów należy uznać, że opisane we wniosku odszkodowanie zostało wypłacone stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie nie przysługuje jednak, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

·nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem oraz

·cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie jeden z warunków albo niespełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Z opisu zdarzenia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pan opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych o zbliżonym charakterze. Decyzją Starosty (…) z 24 sierpnia 2023 r., ustalone zostało odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa, przez Gminę (…), prawa własności nieruchomości, składającej się z działek nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…). Działki te nabył Pan w latach 1993, 1994 oraz 2018. Nabycie opisanych przez Pana nieruchomości nastąpiło wcześniej, niż w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego. Wobec tego w rozpatrywanej sprawie nie zostały spełnione warunki wykluczające możliwość zastosowania omawianego zwolnienia.

Z uwagi na to, że jak wynika z opisu sprawy, jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w Pana sytuacji zastosowanie znajdzie również art. 10 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), zgodnie z którym

Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym odszkodowanie wypłacone w wyniku wywłaszczenia dokonanego w związku z realizacją inwestycji drogowej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, odszkodowanie otrzymane przez Pana za wywłaszczenie nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego także w sytuacji, kiedy korzysta Pan z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanach faktycznych przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja ta, z uwagi na indywidualny charakter dotyczy tylko Pana, nie ma zastosowania dla Pana żony (jako współwłaściciela nieruchomości).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).