Zmiana formy opodatkowania na podatek liniowy. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.509.2024.1.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.509.2024.1.MZ

Temat interpretacji

Zmiana formy opodatkowania na podatek liniowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

21 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie zmiany formy opodatkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pani sprawa dotyczy możliwości przywrócenia nieskutecznie wprowadzonej przez Panią do rejestracji podatkowej formy opodatkowania na podatek liniowy za 2023 r. Do 7 maja 2024 r. i telefonu z Urzędu Skarbowego w sprawie czynności sprawdzających Pani zeznania podatkowego za 2023 r., była Pani przekonana, że w 2023 r. rozlicza się zgodnie z zasadami podatku liniowego.

Zmiany na tę formę opodatkowania (na podatek liniowy) dokonała Pani za pomocą platformy w CEiDG 20 lutego 2023 r., o godz. 9:57 (informacja odnotowana na stronie profilu zaufanego). W momencie podpisania wniosku uważała Pani, że dokonała Pani jednocześnie jego wysyłki do urzędu. Czynność tę wykonywała Pani po raz pierwszy sama, ponieważ wcześniejsze zmiany dokonywane były przez księgową z biura rachunkowego. Od pewnego czasu zmiany w CEiDG trzeba dokonywać poprzez indywidualne logowanie do konta przedsiębiorcy i dlatego musiała wykonać Pani tę czynność samodzielnie. Na dowód całkowitego braku Pani świadomości, że ta zmiana nie została zarejestrowana w Urzędzie jest fakt, że w całym 2023 r. wpłacała Pani do Urzędu zaliczki z tytułu podatku liniowego (PIT-5L), na koniec roku złożyła Pani zeznanie podatkowe dla formy opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L), wszystkie deklaracje do ZUS również wypełniane i obliczane były zgodnie z zaznaczeniem podatku liniowego. Dodatkowo w styczniu 2024 r. zmieniła Pani ponownie formę opodatkowania na 2024 r. na zasady ogólne, będąc przekonana, że nie jest Pani na tej formie tylko na podatku liniowym. Popełniony przez Panią błąd był zupełnie nieświadomy, ale jego konsekwencje pozostania na zasadach ogólnych mają dla Pani bardzo poważne skutki, których nie mogła Pani przewidzieć z powodu braku świadomości o popełnieniu tego błędu. W tym przypadku błąd polegał na tym, że po dokonaniu zmian na formularzu w CEiDG o zmianie formy opodatkowania, podpisaniu profilem zaufanym, nie wcisnęła Pani guzika „wyślij”. Przyczyną tego błędu był fakt, że choruje Pani na cukrzycę typu 1 insulinozależną (ma Pani orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), ze zdarzającymi się spadkami cukru (hipoglikemiami), które wiążą się z chwilowymi (w momencie wystąpienia hipoglikemii) trudnościami koncentracji, spadkami świadomości, pogorszenia widzenia (rozmazywanie się obrazu na ekranie komputera), w najgorszych przypadkach czasem zdarzają się nawet sytuacje z utratą przytomności i wezwaniem karetki pogotowia. Skutki tego jednego błędu (niewciśnięcia guzika „wyślij”) są dla Pani ogromne. Inna forma opodatkowania wiąże się dla Pani teraz z konieczną dopłatą podatku dochodowego, ale również ze zmianami w rozliczeniach oraz dopłatą do składki zdrowotnej w ZUS.

Pytanie

Czy w Pani sytuacji potwierdzenia wygenerowania zmiany w CEiDG na stronie profilu zaufanego oraz świadomości wprowadzenia zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy w CEiDG (gdy w całym 2023 r. wpłacała Pani do Urzędu zaliczki z tytułu podatku liniowego (PIT-5L), na koniec roku złożyła Pani zeznanie podatkowe dla formy opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L), wszystkie deklaracje do ZUS również wypełniane i obliczane są zgodnie z zaznaczeniem podatku liniowego, a w styczniu 2024 r. dokonała Pani ponownej zmiany w CEiDG na zasady ogólne), jest możliwe przywrócenie nieskutecznie wprowadzonej przez Panią do rejestracji podatkowej formy opodatkowania na podatek liniowy za 2023 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, fakt zmiany opodatkowania na podatek liniowy za 2023 r. w zaistniałej sytuacji (gdy fakt ten został odnotowany 20 lutego 2023 o godz. 9:57 na profilu zaufanym, przy dowodach świadczących o świadomości zaistnienia faktu rozliczania się według zasad podatku liniowego - przez cały okres 2023 r. wpłacała Pani do Urzędu zaliczki z tytułu podatku liniowego (PIT-5L), na koniec roku złożyła Pani zeznanie podatkowe dla formy opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L), wszystkie deklaracje do ZUS również wypełniane i obliczane są zgodnie z zaznaczeniem podatku liniowego), powinien być przywrócony. Zwłaszcza, że błąd polegał na braku przyciśnięcia jednego guzika „wyślij”, a związany był ze stanem chorobowym, tj. cukrzycą typu 1 i związaną z nim hipoglikemią/niedocukrzeniem, polegającą na chwilowym braku koncentracji oraz rozmazywaniu tekstu na ekranie (ma Pani orzeczenie o niepełnosprawności).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W myśl art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:

  • do 7 maja 2024 r. była Pani przekonana, że w 2023 r. rozlicza się zgodnie z zasadami podatku liniowego;
  • zmiany na te formę opodatkowania (na podatek liniowy) dokonała Pani za pomocą platformy w CEiDG 20 lutego 2023 r. o godz. 9:57 (informacja odnotowana na stronie profilu zaufanego). W momencie podpisania wniosku uważała Pani, że dokonała Pani jednocześnie jego wysyłki do urzędu;
  • przez cały 2023 r. wpłacała Pani do Urzędu zaliczki z tytułu podatku liniowego (PIT-5L), na koniec roku złożyła Pani zeznanie podatkowe dla formy opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L), wszystkie deklaracje do ZUS również wypełniane i obliczane były zgodnie z zaznaczeniem podatku liniowego;
  • dodatkowo w styczniu 2024 r. zmieniła Pani ponownie formę opodatkowania na 2024 r. na zasady ogólne, będąc przekonana, że nie jest Pani na tej formie tylko na podatku liniowym;
  • popełniła Pani nieświadomy błąd - po dokonaniu zmian na formularzu w CEiDG o zmianie formy opodatkowania, podpisaniu profilem zaufanym, nie wcisnęła Pani guzika „wyślij”. Przyczyną tego błędu był fakt, że choruje Pani na cukrzycę typu 1 insulinozależną (ma Pani orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), ze zdarzającymi się spadkami cukru (hipoglikemiami), które wiążą się z chwilowymi (w momencie wystąpienia hipoglikemii) trudnościami koncentracji, spadkami świadomości, pogorszenia widzenia (rozmazywanie się obrazu na ekranie komputera), w najgorszych przypadkach czasem zdarzają się nawet sytuacje z utratą przytomności i wezwaniem karetki pogotowia.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Jak wynika z uzasadnienia do tej ustawy (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:

Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.

(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Przepisy podatkowe nie przewidywały i nie przewidują zatem możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. w każdy inny sposób niż zostały określone przez ustawodawcę.

Jak wskazała Pani we wniosku, wpisów w CEiDG trzeba dokonywać poprzez indywidualne logowanie do konta przedsiębiorcy i dlatego musiała wykonać Pani tę czynność samodzielnie. Dokonując samodzielnie wpisu popełniła Pani nieświadomy błąd -po wprowadzeniu zmian na formularzu w CEiDG o zmianie formy opodatkowania, podpisaniu profilem zaufanym, nie wcisnęła Pani guzika „wyślij”. Zatem nie doszło do skutecznego złożenia oświadczenia o zmianie formy opodatkowania, gdyż formularz nie został przesłany do właściwego organu podatkowego.

Fakt, że przez cały 2023 r. wpłacała Pani do Urzędu zaliczki z tytułu podatku liniowego (PIT-5L), a na koniec roku złożyła Pani zeznanie podatkowe dla formy opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L), nie przesądza o tym, że dokonała Pani skutecznie zmiany formy opodatkowania.

Dokonane przez Panią płatności (wpłaty) do urzędu skarbowego nie stanowią - wymaganych zakresem cytowanych wyżej przepisów - „pism” skierowanych/złożonych bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego (stanowią one bowiem wyłącznie polecenie dokonania stosownej transakcji przez bank - Pani dyspozycję skierowaną do/wobec określonego banku). Innymi słowy, okoliczność, że środki przelane przez Panią znalazły się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym rachunku bankowym oraz fakt, że dana wpłata zawierała oznaczenie w postaci bezpośredniego wskazania tytułu - wskazującego na powód jej dokonania, nie może być utożsamiana z (wymaganym przepisami) złożeniem pisemnego oświadczenia woli o zmianę formy opodatkowania. Również złożenie zeznania podatkowego po zakończeniu roku podatkowego 2023 pozostaje bez wpływu na skuteczność dokonania zmiany formy opodatkowania na tenże rok podatkowy.

W odniesieniu natomiast do poruszanej przez Panią kwestii, że Pani błąd związany był ze stanem chorobowym stwierdzam, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uwzględniają wyjątków związanych np. ze stanem zdrowia podatnika. Wskazują jednak pewien okres czasu do kiedy oświadczenie o zmianie formy opodatkowania należy złożyć, co daje podatnikowi możliwość jego złożenia np. w okresie lepszego samopoczucia, niekoniecznie w ostatnim dniu terminu.

Tym samym, w Pani sytuacji nie jest możliwe przywrócenie nieskutecznie wprowadzonej przez Panią za pośrednictwem CEiDG zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy za 2023 r. Mając powyższe na względzie, Pani stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).