Obowiązki płatnika w związku z przekazywaniem nagród w konkursach. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.593.2024.4.DJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.593.2024.4.DJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z przekazywaniem nagród w konkursach.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-nieprawidłowe – w odniesieniu do obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą,

-prawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu oraz podatku od gier hazardowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami, który wpłynęły 20 sierpnia 2024 r. i 3 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (wynikający z wniosku, jak i jego uzupełnień)

Wnioskodawcą jest Sp. z o.o. wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy. Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest:

(…).

W ramach prowadzenia kampanii marketingowej Wnioskodawca zajmuje się (…).

Klient, na podstawie zawartej umowy współpracy z Wnioskodawcą, zleci Wnioskodawcy przygotowanie Konkursu. Umowa ta będzie zawierać postanowienia dotyczące istotnych warunków współpracy, w tym wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy za przeprowadzenie Konkursu. W ramach umowy Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie niezbędnych materiałów do przeprowadzenia Konkursu, w tym za zaaranżowanie strony internetowej Konkursu, napisanie regulaminu, kreację materiałów reklamowych, a także za zakup i wydanie nagród, ich prawidłowe rozliczenie oraz przekazanie protokołów odbioru nagród.

W ramach Konkursu Klient przewidział zarówno nagrody pieniężne, jak i rzeczowe. Środki przeznaczone na nagrody pieniężne zostaną rozliczone między Wnioskodawcą a Klientem na podstawie noty księgowej, co 30 dni. Oznacza to, że Klient będzie okresowo przekazywał środki na wypłatę nagród pieniężnych. Przystąpienie do Konkursu będzie dobrowolne i bezpłatne.

Konkurs będzie skierowany do osób fizycznych związanych z Klientem umową o pracę, umową zlecenia, umową współpracy lub innym tytułem prawnym, w ramach którego wykonują oni pracę lub czynności na rzecz Klienta. Dotyczyć to będzie zarówno osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i nieprowadzących takiej działalności (dalej: Uczestnicy). Celem Konkursu będzie zintegrowanie tej grupy docelowej poprzez mechanizm zabawy, który będzie polegał na rywalizacji między Uczestnikami.

W regulaminie Konkursu zostaną szczegółowo określone wszystkie zasady konkursu, w tym:

·nazwa konkursu,

·wskazanie organizatora,

·wskazanie uczestników konkursu,

·zasady wyboru zwycięzców,

·nagrody oraz zasady ich otrzymania,

·wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg konkursu,

·zasady składania reklamacji,

·sposób opodatkowania oraz szczegółowe zasady wydania nagród w tym podpisanie protokołu odbioru nagród.

Konkurs zostanie przeprowadzony w określonym czasie, podczas (…). Czas trwania Konkursu będzie dokładnie określony w regulaminie i będzie pokrywał się z czasem trwania tych wydarzeń sportowych – nie jest możliwe określenie dokładnej daty na chwilę obecną, ponieważ wydarzenia są powtarzalne w każdym roku, dokładne daty podawane są przed wydarzeniami niemniej jednak są to wydarzenia odbywające się regularnie. Konkurs będzie podzielony na etapy, które będą odpowiadać poszczególnym fazom wydarzeń sportowych:

(…).

Katalog imprez sportowych objętych Konkursem zostanie rozszerzony o inne, popularne wydarzenia sportowe, takie jak: (…).

Konkurs będzie polegał na wykonaniu poszczególnych zadań w ramach każdego etapu wydarzenia. Każde z zadań będzie punktowane. Zadania obejmują:

·Typowanie wyników wydarzenia sportowego, w tym wytypowanie zwycięzcy oraz dokładnego wyniku każdego ze spotkań,

·Udzielenie odpowiedzi na pytanie konkursowe,

·Rozwiązanie krótkiego quizu związanego z danym wydarzeniem sportowym.

Brak udzielenia odpowiedzi na pytanie konkursowe lub niepoprawnie wykonany quiz spowodują brak naliczenia punktów za prawidłowe wytypowanie wyników wydarzeń sportowych. Oznacza to, że aby uzyskać punkty należy wykonać zadanie konkursowe w całości.

Za prawidłowo wykonane zadania Uczestnikom naliczane będą punkty zgodnie z poniższą skalą:

·Prawidłowo wytypowany wynik (...) – x pkt,

·Prawidłowo wytypowana różnica (…) (tylko przy poprawnie wytypowanym zwycięzcy) – x pkt (np. typ (…)),

·Prawidłowe wytypowanie (…) – x pkt (np. (…)),

·Prawidłowa odpowiedź na zadane pytanie konkursowe związane z wydarzeniem – x pkt,

·Prawidłowe wykonanie quizu – x pkt.

Przystąpienie do Konkursu nie będzie wiązało się z opłatami. Konkurs nie będzie grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, ani żadną inną formą gry hazardowej przewidzianą w ustawie o grach hazardowych.

Pięciu uczestników, którzy osiągną największą liczbę punktów według rankingu z wszystkich etapów wydarzenia, otrzyma nagrody. W przypadku remisu punktowego nagrody będą wydawane kolejno, zgodnie z regulaminem Konkursu, a Wnioskodawca przewiduje możliwość zwiększenia puli nagród w takiej sytuacji. Aby zobrazować wydanie nagród:

-1 miejsce 50 pkt;

-2 miejsce 48 pkt;

-3 miejsce 48 pkt;

-4 miejsce 46 pkt;

-5 miejsce 44 pkt;

-6 miejsce 35 pkt.

Jak widać miejsca 2 i 3 mają remis, więc pula nagród została zwiększona o jedną, nagrody zostały przyznano kolejno wg wyników punktowych ogólnego rankingu Uczestników.

Organizator będzie odpowiedzialny za odpowiednie rozliczenie nagród i pokrycie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranych Uczestników.

Konkurs jest skierowany do osób fizycznych współpracujących z Klientem, zarówno tych prowadzących działalność gospodarczą, jak i tych nieprowadzących takiej działalności. Nie wystąpią powiązania między Wnioskodawcą (tym samym Organizatorem konkursu) a Uczestnikami. Jedyne zachodzące relacje istnieją między Klientem, który zlecił organizację Konkursu a Uczestnikami.

Wnioskodawca będzie dysponował środkami finansowymi uczestników Konkursu oraz będzie właścicielem nagród do momentu ich przekazania zwycięzcom tzn., że Wnioskodawca jako organizator będzie zobowiązany do wydania nagród, odprowadzania/zapłacenia podatku. Będzie właścicielem nagrody do czasu jej wydania.

Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do przeprowadzenia Konkursu, wyłonienia zwycięzców i przekazania nagród, działając we własnym imieniu i na swoją rzecz.

Nagrody rzeczowe nabyte przez Wnioskodawcę zostaną rozliczone na zasadach analogicznych do nagród pieniężnych. Będą własnością Wnioskodawcy jako organizatora, zostaną wydane uczestnikom na podstawie protokołu odbioru nagrody. Potwierdzenia odbioru nagród przez zwycięzców będą dokumentowane poprzez protokoły odbioru, które zostaną podpisane przez zwycięzców Konkursu.

W regulaminie Konkursu zostaną określone wszystkie zasady dotyczące uczestnictwa, przebiegu rywalizacji, wyłonienia zwycięzców oraz przyznania nagród.

Konkurs będzie zawierał elementy rywalizacji i współzawodnictwa, polegające na wykonywaniu zadań punktowanych, tj. wytypowanie wyników (…), udzielenie prawidłowej odpowiedzi na zadanie konkursowe, wykonanie quizu. Na podstawie zgromadzonych łącznie punktów wyłoniony zostanie jeden lub kilku zwycięzców. Nie każdy uczestnik Konkursu otrzyma nagrodę, a jedynie ci, którzy zdobędą najwyższe wyniki w czasie trwania Konkursu.

Konkurs nie będzie emitowany przez środki masowego przekazu, nie będzie konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu. Nie będzie też związany ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Jednorazowa wartość wręczanych nagród będzie wyższa niż 2000 zł.

Brak odpowiedzi na pytanie konkursowe, błędna odpowiedź lub niepoprawnie wykonany quiz spowodują brak naliczenia punktów za prawidłowe wytypowanie wyników wydarzeń sportowych.

W przypadku remisu punktowego nagrody będą wydawane kolejno, zgodnie z regulaminem Konkursu, tzn. że Wnioskodawca jako organizator przewidzi zwiększenie puli nagród i przyznaje nagrody zgodnie z wynikami punktowymi w tabeli i jeżeli dwie osoby będą miały taki sam wynik będą remisowane i dostaną obydwie nagrody.

·Osoba 1 – 1 miejsce – 50 pkt;

·Osoba 2 – 2 miejsce – 48 pkt;

·Osoba 3 – 2 miejsce – 48 pkt;

·Osoba 4 – 3 miejsce – 46 pkt;

·Osoba 5 – 4 miejsce – 44 pkt;

·Osoba 6 – 5 miejsce – 35 pkt.

Katalog imprez sportowych objętych Konkursem może zostać rozszerzony o dodatkowe wydarzenia sportowe takie jak (…). Decyzja o włączeniu tych wydarzeń będzie zależała od bieżących potrzeb i zainteresowań uczestników oraz aprobaty Klienta.

Celem Konkursu będzie realizacja integracji pomiędzy uczestnikami w formie zabawy. Konkurs ma na celu zintegrowanie wymienionej grupy docelowej poprzez mechanizm zabawy, który jest jego podstawą. Z jednej strony uczestnicy będą musieli rywalizować o nagrody, z drugiej – będą współpracować i wspierać się nawzajem, ponieważ będą pracownikami klienta (dającego zlecenia). Podsumowując celem konkursu jest integracja grupy docelowej i nagrodzenie Uczestników.

Pytania

Czy opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, tj. Konkurs należy rozpatrywać w kategorii Konkursu, a co za tym idzie opłacić należny podatek w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, czy jako zakład wzajemny w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych?

Informuję, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na Państwa wątpliwości w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w odniesieniu do podatku od gier hazardowych w dniu 9 sierpnia 2024 r. wydano pismo znak 0111-KDIB3-3.4019.10.2024.4.AW.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany mechanizm należy rozpatrywać w kategorii Konkursu. Ustawodawca wielokrotnie w interpretacjach rozprawiał na temat formalnej kwalifikacji poszczególnych aktywności, np. w interpretacji z dnia 2 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDWP.4011.19.2023.1.IG. Odnosząc się do definicji pojęcia konkursu, wskazać należy, że ustawodawca w ustawie o PIT nie zdefiniował tego pojęcia. Zasadnym jest, wobec tego odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) konkurs to: impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo: najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w Konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową, lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś" . Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Należy uznać tym samym, że Konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) spośród grupy najlepszych Uczestników spełniających określone kryteria.

Istotne znaczenie ma również strona formalna organizowanego Konkursu - niezbędnym jest opracowanie regulaminu, w którym określone są najważniejsze postanowienia, w tym m.in. nazwa, organizator, osoby uprawnione, jako uczestnicy oraz proces wyłonienia zwycięzców i wypłaty nagród, a także określenie kręgu uczestników, cel organizacji konkursu.

Opisany mechanizm Konkursu nie nosi znamion zakładu wzajemnego, ponieważ nie wymaga ponoszenia opłaty wstępnej tzw. zakupienia kuponu oraz naliczane punkty nie są uzależnione tylko i wyłącznie od wytypowania wyników wydarzeń sportowych. Ponadto naliczenie punktów możliwe jest po spełnieniu opisanych warunków, jakimi są odpowiedzi na pytanie lub wykonanie quizu.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że Konkurs, który będzie organizowany przez Wnioskodawcę polegający na rywalizacji Uczestników poprzez wykonywanie poszczególnych, punktowanych zadań w tym zadań na czas, w etapach zmierzających do wyłonienia zwycięzcy jest Konkursem w powszechnym tego słowa znaczeniu oraz, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do pokrycia podatku w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są:

-pozarolnicza działalność gospodarcza;

-inne źródła.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

W przypadku konkursów (o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) na podmiocie wydającym nagrody ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 tej ustawy. Przepis ten stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do powołanego art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Wątpliwość Państwa budzi kwestia, czy opisany w podaniu mechanizm należy rozpatrywać w kategorii konkursu, a co za tym idzie nagrody wydawane lub wypłacane Uczestnikom przez Państwa podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach organizowanych przez Państwa wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadzić do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania otrzymanych nagród we wskazanych we wniosku Konkursach należy wziąć pod uwagę okoliczność do kogo adresowany jest dany Konkurs. Z treści podania wynika, że Konkurs będzie skierowany do osób fizycznych związanych z Klientem umową o pracę, umową zlecenie, umową współpracy lub innym tytułem prawnym, w ramach którego wykonują oni pracę lub czynności na rzecz Klienta (dotyczyć to będzie osób prowadzących działalność gospodarczą, a także osób nieprowadzących działalności gospodarczej).

Skoro Konkursy, o których mowa we wniosku, będą skierowane zarówno dla osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i nieprowadzących takiej działalności i – jak wynika z opisu sprawy - nie wystąpią powiązania między Państwem a ww. Uczestnikami Konkursu, to nagrody przyznane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowić będą dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa we wskazanym wyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców Konkursów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści przywołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu. Zatem, Państwo – jako płatnik – zobowiązani będą pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tego tytułu.

Odnosząc się natomiast do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu do osób fizycznych uczestniczących w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy zauważyć, że w konstrukcji podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy: pozarolnicza działalność gospodarcza.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że jeżeli osoby te uczestniczą w konkursach w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą otrzymane nagrody będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Jak wynika z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach.

Należy zauważyć, że redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny, a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku. Cechy incydentalności nie można natomiast przypisać dochodom (przychodom) z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, mającą charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).

Ponadto, jak wynika z art. 44 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,

są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Zatem, w odniesieniu do osób fizycznych otrzymujących nagrody w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, nagroda ta stanowić będzie dla nich przychód z działalności gospodarczej stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika programu.

W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność

gospodarcza", ustawodawca nie wprowadza obowiązków płatnika/obowiązków informacyjnych po stronie podmiotu dokonującego świadczenia. Podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania wygranych w konkursach nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania). W konsekwencji, nie będzie ciążył na Państwu obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnej, stwierdzam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).