Obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem Dopłat wyrównawczych związanych z wypłatą świadczenia z Umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym ... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.670.2024.1.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.670.2024.1.KF

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem Dopłat wyrównawczych związanych z wypłatą świadczenia z Umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z opodatkowaniem Dopłat wyrównawczych związanych z wypłatą świadczenia z Umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 września 2024 r. (wpływ 20 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.Umowy ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym

Prowadzą Państwo działalność ubezpieczeniową, w ramach której oferują Państwo klientom m.in. ubezpieczenia na życie określone w Dziale I (Grupy 1-5) załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 656; dalej: „ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej”).

Posiadają Państwo portfel umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dalej: „Umowa ubezpieczenia z UFK”; „Ubezpieczenie”).

Umowa ubezpieczenia z UFK ma charakter szczególny, zawiera bowiem zarówno element ochronny, jak i element inwestycyjny. Istotą ubezpieczeń związanych z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym (dalej: „UFK”) jest to, że składka wpłacana przez ubezpieczającego, w całości lub po potrąceniu o określone opłaty, jest przeznaczana na nabycie jednostek uczestnictwa UFK. W trakcie obowiązywania Ubezpieczenia, mają Państwo prawo do pobierania opłat z jednostek uczestnictwa poprze ich umorzenie.

Ubezpieczenia na życie związane z UFK łączą w sobie dwie funkcje:

-    inwestycyjną – polegającą na inwestowaniu zgromadzonych środków w jednostki uczestnictwa UFK. Te środki mogą później zostać wypłacone w formie wykupu częściowego lub całkowitego. Wykup ten polega na umorzeniu wcześniej nabytych jednostek uczestnictwa UFK w ramach danej umowy;

-    ochronną – polegającą na uzyskaniu ochrony ubezpieczeniowej, zgodnie z warunkami określonymi w umowie. Jeśli w trakcie obowiązywania umowy wystąpią przewidziane w niej zdarzenia, określona osoba otrzymuje świadczenie ubezpieczeniowe.

Podmiotami występującymi w ramach Umowy ubezpieczenia z UFK są:

-Ubezpieczyciel – Państwo, tj. zakład ubezpieczeń,

-Ubezpieczający – zawierający z Państwem umowę ubezpieczenia i opłacający składki,

-Ubezpieczony – osoba, która jest objęta ubezpieczeniem, tj. której życie i zdrowie jest przedmiotem ubezpieczenia.

Realizując funkcję inwestycyjną Ubezpieczenia, Ubezpieczający lub Ubezpieczony (w zależności od warunków umowy) mają również prawo do uzyskania wypłaty środków z części inwestycyjnej (podmioty uprawnione do otrzymania środków z tytułu wykupu dalej łącznie jako: „Uprawniony”).

Wypłata z części inwestycyjnej może mieć formę:

1)wykupu częściowego polegającego na wypłacie środków pochodzących z umorzenia części jednostek uczestnictwa w UFK zapisanych na rachunku inwestycyjnym,

2)wykupu całkowitego polegającego na wypłacie środków pochodzących z umorzenia wszystkich jednostek uczestnictwa w UFK zapisanych na rachunku inwestycyjnym.

W okresie obowiązywania Umowy ubezpieczenia z UFK, Uprawniony może dokonywać wykupów częściowych, jak i wykupu całkowitego.

2.Sposób realizacji wykupu oraz możliwe nieprawidłowości przy wycenie jednostek uczestnictwa

Realizując wykup z części inwestycyjnej Umowy ubezpieczenia z UFK, Ubezpieczyciel dokonuje umorzenia jednostek uczestnictwa po określonej cenie jednostkowej, ustalonej na podstawie wyceny. Wartość świadczenia należnego Uprawnionemu z tytułu wykupu całkowitego/wykupu częściowego, stanowi kwotę równą iloczynowi ilości umarzanych jednostek oraz ceny jednostki, ustalonej zgodnie z wyceną, pomniejszonej o ewentualne opłaty należne Państwu zgodnie z warunkami umowy dotyczącymi danego produktu.

Zdarzają się sytuacje, w których dokonując wyceny jednostek uczestnictwa w związku z realizacją wykupu częściowego/całkowitego przyjmują Państwo nieprawidłową wartość jednostki uczestnictwa. Spowodowane jest to kwestiami technicznymi, np. uwzględnieniem ceny jednostki uczestnictwa z określonego dnia, w sytuacji, w której warunki umowy wskazują na inny dzień.

Na skutek nieprawidłowości, na potrzeby wyceny przyjmowana jest zbyt niska wartość jednostki uczestnictwa, czego skutkiem jest zbyt niska wartość świadczenia wypłaconego Uprawnionemu.

W sytuacji, w której zidentyfikują Państwo nieprawidłowość w wycenie, która miała miejsce przy wypłacie z tytułu wykupu całkowitego lub częściowego, gdy jednocześnie dana Umowa ubezpieczenia z UFK nie jest już aktywna (rachunek jednostek uczestnictwa został następnie zamknięty w wyniku wykupu całkowitego), w celu usunięcia błędu związanego z nieprawidłową wyceną, przekazują Państwo na rzecz Uprawnionego środki pieniężne, równe wartości różnicy pomiędzy:

1)wartością świadczenia, która zostałaby wypłacona Uprawnionemu w przypadku zastosowania prawidłowej wartości jednostki uczestnictwa,

2)wartością świadczenia, która została rzeczywiście przekazana Uprawnionemu,

– dalej: „Dopłaty wyrównawcze”.

Powzięli Państwo wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji podatkowej dokonywanych na rzecz Uprawnionych Dopłat wyrównawczych.

Pytanie

Czy wypłacane przez Państwa Dopłaty wyrównawcze stanowią dla Uprawnionych przychód z art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT i w związku z wypłatą Dopłat wyrównawczych są Państwo zobowiązani do sporządzenia informacji PIT-8C za rok kalendarzowy, w którym dokonana została wypłata, w której to informacji PIT-8C wartość dokonanej wypłaty uwzględniona zostanie jako przychód?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, wypłacane przez Państwa Dopłaty wyrównawcze stanowią dla Uprawnionych przychód z art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT i w związku z wypłatą Dopłat wyrównawczych są Państwo zobowiązani do sporządzenia informacji PIT-8C za rok kalendarzowy, w którym dokonana została wypłata, w której to informacji PIT-8C wartość dokonanej wypłaty uwzględniona zostanie jako przychód.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

1.Kwalifikacja podatkowa Dopłat wyrównawczych

1.1.Zasady opodatkowania dochodu z Umowy ubezpieczenia z UFK

Ubezpieczeniowy Fundusz Kapitałowy stanowi fundusz kapitałowy w rozumieniu art. 5 pkt 14 ustawy o PIT.

Od 1 stycznia 2024 r. dochód z Umowy ubezpieczenia z UFK podlega opodatkowaniu PIT na podstawie art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT. Z niniejszego przepisu wynika, że od dochodów uzyskanych z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Z art. 30b ust. 2 pkt 7 ustawy o PIT wynika, że dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Ustawa o PIT w art. 24 ust. 15 przewiduje szczególny sposób ustalania dochodu w przypadku wypłat z umów ubezpieczenia z UFK. Zgodnie z niniejszym przepisem, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy. Dyrektor KIS w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdza, że niniejszy przepis ma charakter szczególny i ma zastosowanie również w odniesieniu do zasad opodatkowania dochodów z Umów ubezpieczenia z UFK obowiązujących od 1 stycznia 2024 r. (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 29 września 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.558.2023.1.TR).

Podatnik, który otrzymał wypłatę z Umowy ubezpieczenia z UFK, samodzielnie dokonuje rozliczenia podatku należnego od osiągniętego dochodu.

1.2.Dopłaty wyrównawcze jako dochód z art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Dopłaty wyrównawcze są dokonywane przez Państwa na rzecz Uprawnionego w celu doprowadzenia do sytuacji, w której otrzyma on prawidłową wartość świadczenia, zgodną z rzeczywistą wartością umarzanych jednostek.

Otrzymywane przez Uprawnionego środki z tytułu Dopłat wyrównawczych w praktyce są środkami z odkupienia jednostek uczestnictwa w UFK oraz są elementem świadczenia, które Uprawniony otrzymałby, jeżeli pierwotnie przyjęta zostałaby prawidłowa wycena jednostki uczestnictwa.

Warto w tym zakresie zauważyć, że przyjęcie na potrzeby ustalenia wysokości świadczenia błędnej (zaniżonej) wyceny jednostki uczestnictwa nie zmieniło rzeczywistej wartości odkupowanych jednostek, którą można określić z uwzględnieniem prawidłowej wyceny.

W związku z powyższym, w Państwa ocenie, przychód z tytułu Dopłat wyrównawczych należy zakwalifikować jako przychód z umowy ubezpieczenia z UFK, tj. z odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym z art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT.

Zwracają Państwo jednocześnie uwagę, że błąd popełniony przy wycenie jednostek uczestnictwa nie może wpływać na klasyfikację podatkową wypłacanego świadczenia. Jeżeli przy dokonywaniu pierwotnej wypłaty wartość świadczenia zostałaby określona prawidłowo, klient osiągnąłby wyższy przychód z umowy ubezpieczenia z UFK.

Z perspektywy spójności systemu podatkowego nieuzasadnione byłoby przyjęcie stanowiska, że późniejsze otrzymanie części świadczenia zmienia jego kwalifikację podatkową. Obydwie części świadczenia, którego charakter jest tożsamy, powinny być na potrzeby opodatkowania traktowane analogicznie.

Bez znaczenia pozostaje to, że na moment dokonania Dopłaty wyrównawczej umowa ubezpieczenia z UFK jest już rozwiązana. Kluczowa jest bowiem okoliczność, że w rzeczywistości wypłacane świadczenie pochodzi z umorzenia jednostek uczestnictwa, które jednak na moment dokonania wypłaty pierwotnej zostały nieprawidłowo wycenione.

Mając na uwadze przedstawione powyżej uwagi, w Państwa ocenie, Dopłaty wyrównawcze skutkują powstaniem po stronie Uprawnionego przychodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym, opodatkowanego na podstawie art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT.

1.3.Brak możliwości zakwalifikowania dopłat wyrównawczych jako dochodu wskazanego w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT

Warto zwrócić uwagę, że do 31 grudnia 2023 r. obowiązywały odmienne zasady rozliczenia podatku od dochodu z tytułu umowy ubezpieczenia z UFK.

Do tego czasu dochód z umowy ubezpieczenia z UFK podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, który do 31 grudnia 2023 r. obowiązywał w brzmieniu: Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52o: od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2023 r. to zakład ubezpieczeń jako płatnik obliczał, pobierał i potrącał podatek z tytułu wypłaty z umowy ubezpieczenia z UFK.

W związku ze zmianą zasad opodatkowania dochodów z funduszy kapitałowych, zmianie uległa również treść art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT. Zgodnie z aktualną treścią przepisu: Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, ze świadczeń otrzymanych z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu.

Na podstawie ww. przepisu opodatkowaniu podlega nadal określona kategoria świadczeń z funduszu kapitałowego, która spełnia łącznie poniższe warunki:

1)świadczenie pochodzi z dochodu funduszu kapitałowego,

2)statut przewiduje wypłatę dochodów na rzecz uczestników,

3)wypłata dochodu jest realizowana bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa.

W praktyce, przepis ten może mieć zastosowanie wyłącznie do standardowych funduszy inwestycyjnych posiadających statut, a nie do ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, który stanowi szczególną formę funduszu kapitałowego.

Podkreślają Państwo, że przedmiotowy przepis nie będzie miał zastosowania do świadczeń z tytułu Dopłat wyrównawczych, ponieważ:

1)Dopłata wyrównawcza nie pochodzi z dochodu funduszu kapitałowego – środki pochodzą z umorzenia jednostek uczestnictwa, które zostały pierwotnie błędnie wycenione,

2)UFK nie posiada statutu, który mógłby przewidywać wypłatę dochodów na rzecz uczestników,

3)Dopłata wyrównawcza stanowi zaległą część świadczenia z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa.

W efekcie, dochód Uprawnionego z tytułu Dopłaty wyrównawczej nie będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, a na Państwu w związku z wypłatą Dopłat wyrównawczych nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

1.4.Brak możliwości zakwalifikowania Dopłat wyrównawczych jako przychodu z innych źródeł na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT

Jako jedno ze źródeł przychodu ustawa o PIT wymienia w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT przychody z innych źródeł. W art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wskazane są przykładowe rodzaje przychodów, które mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z innych źródeł.

Jak wskazują komentatorzy: „Przychodami z innych źródeł będą wszelkie przychody, które nie pochodzą ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f., a jednocześnie stanowią przychód w rozumieniu u.p.d.o.f. Do źródła tego należą wszelkie pozostałe przychody niemieszczące się w innych źródłach przychodów” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, Warszawa 2015, art. 10, art. 20).

W praktyce, żeby zakwalifikować dane przysporzenie podatnika jako przychód z innych źródeł, niezbędne jest wykluczenie możliwości zakwalifikowania go do innego ze źródeł przychodów przewidzianych w ustawie o PIT.

Środki otrzymane z tytułu Dopłat wyrównawczych jako przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT), podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT.

W związku z powyższym, ponieważ przychody z tytułu Dopłat wyrównawczych kwalifikują się do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, nie ma możliwości zakwalifikowania tego rodzaju przysporzenia jako przychodu z innych źródeł.

2.Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu Dopłat wyrównawczych

Przepisy ustawy o PIT nie przewidują szczególnych zasad powstawania przychodu z odkupienia jednostek w funduszu kapitałowym. W związku z tym, w analizowanym przypadku zastosowanie znajdą zasady ogólne, zgodnie z którymi obowiązek podatkowy powstaje w dacie osiągnięcia przysporzenia.

W związku z tym, obowiązek podatkowy po stronie Uprawnionego, który otrzyma Dopłaty wyrównawcze, powstaje w roku kalendarzowym, w którym taką opłatę otrzyma. W efekcie, również informacja PIT-8C powinna zostać sporządzona za rok podatkowy, w którym dokonana została wypłata Dopłaty wyrównawczej.

3.Obowiązki informacyjne Wnioskodawcy w związku z wypłatą

3.1.Obowiązek wystawiania informacji PIT-8C

Obowiązek wystawiania informacji PIT-8C reguluje art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, zgodnie z którym: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z przywołanego przepisu wynika, że w sytuacji, w której dany podmiot dokonuje w danym roku podatkowym na rzecz podatnika PIT wypłaty środków podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 30b ustawy o PIT (w tym m.in. wypłaty z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w UFK), jest zobowiązany do wystawienia na rzecz podatnika informacji podatkowej na formularzu PIT-8C za dany rok kalendarzowy.

Na podstawie danych wykazanych w informacji podatkowej, podatnik samodzielnie dokonuje rozliczenia podatku od uzyskanego dochodu.

3.2.Obowiązek informacyjny

Świadczenie z tytułu Dopłaty wyrównawczej podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ustawy o PIT, w związku z tym wypłacając na rzecz Uprawnionego Dopłaty wyrównawcze, będą Państwo zobowiązani wystawić na jego rzecz informację PIT-8C, w której powinni Państwo wykazać przychód równy wartości wypłaconej Dopłaty wyrównawczej. Wartość świadczenia powinna zostać uwzględniona w informacji wystawianej za rok kalendarzowy, w którym wypłacone zostało świadczenie z tytułu Dopłaty wyrównawczej.

W Państwa ocenie, bez znaczenia pozostaje to, czy pierwotna wypłata została zrealizowana w tym samym roku kalendarzowym co Dopłata wyrównawcza, czy w latach poprzednich. Wypłata na rzecz Uprawnionego Dopłaty wyrównawczej jest zdarzeniem, które samodzielnie generuje przychód po stronie Uprawnionego i w efekcie jej wartość powinna zostać uwzględniona w informacji za rok, w którym jest wypłacana.

4.Podsumowanie

Mając na uwadze przedstawione powyżej uwagi wskazują Państwo, że:

1)  Dopłata wyrównawcza otrzymana przez Uprawnionego, stanowi dla niego przychód z odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym, który podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT,

2)  Wartość Dopłaty wyrównawczej powinna zostać wykazana przez Państwo jako przychód w informacji PIT-8C sporządzonej na rzecz Uprawnionego, wystawionej za rok kalendarzowy, w którym doszło do wypłaty Dopłaty wyrównawczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.