Opodatkowanie sprzedaży ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 18 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lipca 2024 r. (wpływ 24 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony we wniosku oraz uzupełnieniu)
Podlega Pan w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Prowadzi Pan gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W ramach gospodarstwa rolnego zajmuje się Pan produkcją rośliną, przede wszystkim produkcją zbóż. Pozostałościami produkcji rolnej w obrębie prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego są plewy i kawałki słomy. Zamierza je Pan wykorzystywać do produkcji - w obrębie gospodarstwa rolnego - ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych, która miałaby służyć do sprzedaży.
Proces produkcji ściółki przedstawiałby się w następujący sposób:
1)surowce do produkcji ściółki w postaci plew i kawałków słomy byłyby pozyskiwane z pozostałości zbóż wyprodukowanych i zebranych w Pana gospodarstwie rolnym;
2)pozyskiwanie surowców odbywałoby się poprzez koszenie zboża i następcze odseparowanie zebranych przez kombajn plew i kawałków słomy od ziarna zbóż; odseparowanie, o którym mowa, następowałoby również w gospodarstwie rolnym przy użyciu maszyny do rozdzielania ziarna od resztek pożniwnych;
3)jeżeli odseparowane plewy i kawałki słomy nie posiadałyby odpowiednio niskiej wilgotności, to wymagałyby suszenia; suszenie następowałoby w wyniku działania czynników naturalnych;
4)następnie plewy i kawałki słomy o odpowiedniej wilgotności byłyby mielone w gospodarstwie rolnym przy użyciu młynu bijakowego w celu osiągnięcia odpowiedniej wielkości (frakcji);
5)na dalszym etapie surowce były poddane procesowi pelletowania/granulowania na paleciarce; następowałoby to również w obrębie gospodarstwa rolnego; wytworzenie pelletu/granulatu następowałoby bez użycia dodatkowych składników i materiałów;
6)końcowo, grunulat/pellet byłby pakowany do opakowań zbiorczych typu big bag; następowałoby to również w gospodarstwie rolnym.
Tak wytworzona ściółka byłaby następnie sprzedawana.
W piśmie z 24 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku skazał Pan, że zajmuje się produkcją rośliną, w tym produkcją zbóż, od 5 grudnia 2007 r.
Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi z kolei: za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Mając na uwadze powyższe wskazuje Pan, że jest właścicielem lub posiadaczem gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Z tego też względu stoi Pan na stanowisku, że jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Prowadzi Pan uprawę zbóż na powierzchni ok. 150 ha. Okres między zasiewem a zbiorem zbóż jest zależny od rodzaju zasiewów dokonanych przez Pana. W przypadku zasiewów ozimych następują one we wrześniu lub październiku. Z kolei w przypadku zasiewów jarych - zasiewy następują w marcu. Okres zbiorów zawsze jest ten sam - zbiory zbóż następują w lipcu lub sierpniu. W konsekwencji, w przypadku zasiewów ozimych, okres między zasiewem a zbiorem wynosi od 9 do 11 miesięcy, zaś w przypadku zasiewów jarych - od 4 do 5 miesięcy.
Ściółka będzie pochodzić wyłącznie z własnej uprawy, nie będzie kupowana w celu dalszej odsprzedaży.
Posiada Pan status podatnika czynnego podatku od towarów i usług. Nie korzysta Pan ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dla rolników ryczałtowych). W związku z powyższym, sprzedaż ściółki będzie dokumentowana zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności fakturami lub paragonami fiskalnymi.
Wszystkie etapy związane z produkcją ściółki będą wykonywane przez Pana lub członków rodziny pracujących w Pana gospodarstwie rodzinnym. Nie wyklucza Pan jednak zatrudnienia w przyszłości pracowników do gospodarstwa, w tym pracowników sezonowych, którzy mogliby wykonywać całość, bądź część etapów związanych z produkcją ściółki. Nabywcą ściółki może być każdy podmiot, zarówno konsument, jak i przedsiębiorca. Ściółka może być nabywana zarówno na własne potrzeby, jak i do dalszej odsprzedaży.
Zgodnie z art. 14b § 3 o.p., składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest: 1) do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, oraz 2) do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Przywołany przepis rozróżnia zatem sferę faktów od sfery prawa. W części wniosku odnoszącej się do opisu zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego ma Pan obowiązek przedstawić jedynie fakty. Z kolei pytanie o to, czy sprzedaż ściółki będzie następowała po jej uprzednim przerobieniu w sposób przemysłowy wymaga dokonania określonej kwalifikacji, oceny, nie zaś wskazania faktów. Proces produkcji ściółki - a zatem sfera faktów - został szczegółowo przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Proces ten będzie przedstawiał się następująco:
1)surowce do produkcji ściółki w postaci plew i kawałków słomy byłyby pozyskiwane z pozostałości zbóż wyprodukowanych i zebranych w Pana gospodarstwie rolnym;
2)pozyskiwanie surowców odbywałoby się poprzez koszenie zboża i następcze odseparowanie zebranych przez kombajn plew i kawałków słomy od ziarna zbóż; odseparowanie, o którym mowa, następowałoby również w gospodarstwie rolnym przy użyciu maszyny do rozdzielania ziarna od resztek pożniwnych;
3)jeżeli odseparowane plewy i kawałki słomy nie posiadałyby odpowiednio niskiej wilgotności, to wymagałyby suszenia; suszenie następowałoby w wyniku działania czynników naturalnych;
4)następnie plewy i kawałki słomy o odpowiedniej wilgotności byłyby mielone w gospodarstwie rolnym przy użyciu młynu bijakowego w celu osiągnięcia odpowiedniej wielkości (frakcji);
5)na dalszym etapie surowce były poddane procesowi pelletowania/granulowania na paleciarce; następowałoby to również w obrębie gospodarstwa rolnego; wytworzenie pelletu/granulatu następowałoby bez użycia dodatkowych składników i materiałów;
6)końcowo grunulat/pellet byłby pakowany do opakowań zbiorczych typu big bag; następowałoby to również w gospodarstwie rolnym.
Tak wytworzona ściółka byłaby następnie sprzedawana. Niezależnie od tego wskazuje Pan, że przepisy podatkowe nie wskazują co należy rozumieć przez „przerobienie w sposób przemysłowy”.
Zgodnie ze Wielkim słownikiem języka polskiego (dostępnym online pod adresem https://wsjp.pl/): 1) przerób oznacza „przetwarzanie surowców na produkty lub półprodukty” 2) przemysłowy oznacza „związany z przemysłem” 3) przemysł oznacza „działalność polegającą na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych”.
Mając na uwadze powyższe rozumie Pan, że „przerobić w sposób przemysłowy” wiąże się działalnością polegającą na przetwarzaniu surowców na produkty lub półprodukty na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych. Tymczasem jak wskazał Pan w stanowisku przedstawionym we wniosku, pozyskiwane przez Pana plewy i kawałki słomy są produktami roślinnymi w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), pochodzącymi z własnych upraw. Działania polegające na poddaniu tych produktów roślinnych suszeniu (w wyniku działania czynników naturalnych), mieleniu (przy wykorzystaniu młynu bijakowego), peletowaniu/granulowaniu (przy wykorzystaniu paleciarki), bez wykorzystania dodatkowych składników, czy materiałów, w Pana ocenie, nie spowodują przetworzenia tych produktów. Będą to cały czas produkty roślinne w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw.
W konsekwencji, Pana zdaniem, należy uznać, że ściółka dla zwierząt gospodarskich i domowych, wyprodukowana w sposób określony w opisie zdarzenia przyszłego, będzie produktem roślinnym w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw.
Na potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska przywołał Pan interpretacje indywidualne, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odnosił się do takich produktów jak trawa w całości, trawa cięta na mniejsze kawałki/siano, trawa cięta na większe kawałki pod wymiar, trawa przemielona, a nawet słoma przetworzona w pellet, potwierdzając, że takie produkty to produkty roślinne w stanie nieprzetworzonym.
W konsekwencji, mając na względzie wskazany powyżej sposób rozumienia sformułowania „przerobienia w sposób przemysłowy”, w Pana ocenie, sprzedawana ściółka nie będzie efektem przerobienia w sposób przemysłowy.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane ze sprzedaży ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych, wyprodukowane w sposób określony w opisie zdarzenia przyszłego, podlegałyby zaliczeniu do przychodów z działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie podlegałyby tej ustawie?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody uzyskiwane ze sprzedaży ściółki dla zwierząt gospodarskich i domowych, wyprodukowane w sposób określony w opisie zdarzenia przyszłego, podlegałyby zaliczeniu do przychodów z działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie podlegałyby tej ustawie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; dalej jako: „PIT”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy PIT, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W świetle art. 2 ust. 3a ustawy PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W doktrynie wskazuje się, że: „Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Działania polegające na poddaniu produktów suszeniu, jeżeli produkty te pozostaną nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stwierdzić należy także, że z punktu widzenia przepisów tej ustawy fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń, czy też poddanie czynnikom naturalnym powodującym ususzenie produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej (pismo M F z 4 kwietnia 2003 r., odpowiedź na interpelację poselską, bez sygnatury, http://www.sejm.gov.pl).” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, LEX 2015).
W świetle powyższego, działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw.
Niewątpliwie pozyskiwane przez Pana plewy i kawałki słomy są produktami roślinnymi w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), pochodzącymi z własnych upraw. Działania polegające na poddaniu tych produktów roślinnych suszeniu (w wyniku działania czynników naturalnych), mieleniu (przy wykorzystaniu młynu bijakowego), peletowaniu/granulowaniu (przy wykorzystaniu paleciarki), bez wykorzystania dodatkowych składników, czy materiałów, nie spowodują przetworzenia tych produktów. Będą to cały czas produkty roślinne w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw.
W konsekwencji należy uznać, że ściółka dla zwierząt gospodarskich i domowych, wyprodukowana w sposób określony w opisie zdarzenia przyszłego, będzie produktem roślinnym w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. Przychody uzyskane ze sprzedaży tej ściółki będą podlegały zaliczeniu do przychodów z działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie będą podlegały tej ustawie.
Na potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska przywołuje Pan interpretacje indywidualne, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odnosił się do takich produktów jak trawa w całości, trawa cięta na mniejsze kawałki/siano, trawa cięta na większe kawałki pod wymiar, trawa przemielona, a nawet słoma przetworzona w pellet, potwierdzając, że przychody ze zbycia takich produktów mieszczą się w zakresie działalności rolniczej:
1.interpretacja indywidualna z 15 marca 2023 r. Nr 0115-KDIT3.4011.132.2023.1.AD: „Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan sprzedawać wytworzoną we własnym gospodarstwie słomę w postaci pelletu. Produkcja pelletu polegać będzie na wysuszeniu słomy w wyniku działania czynników naturalnych, a następnie - przy wykorzystaniu maszyny prasującej - rozdrobnieniu i sprasowaniu w celu zmniejszenia objętości. Wytworzenie pelletu nastąpi bez użycia dodatkowych składników, czy materiałów. Wobec powyżej przedstawionych regulacji prawnych - na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego - uznać należy, że sprzedaż pochodzącej z własnego gospodarstwa słomy w postaci pelletu stanowi działalność rolniczą. Jak wskazano bowiem powyżej z przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Działania polegające na poddaniu produktów suszeniu i prasowaniu za pomocą urządzeń bez użycia żadnych dodatków typu klej, sznurek, folia, itp. - jeżeli produkty te pozostaną nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) - nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stwierdzić należy także, że z punktu widzenia przepisów tej ustawy fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń, czy też poddanie czynnikom naturalnym powodującym suszenie, czy prasowanie produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej”;
2.interpretacja indywidualna z 6 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDIT3.4011.302.2023.1.PS: „Skoro wiec opisana we wniosku trawa żubrowa przygotowana przez Pana w sposób opisany we wniosku (przygotowanie do sprzedaży) pochodzi z produktów roślinnych pochodzących z własnych upraw i pozostanie ona w istocie w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) - ulega ona bowiem wyłącznie skoszeniu, segregacji, cięciu, czy też rozdrobnieniu i mieleniu, bez wykorzystania dodatkowych składników, czy materiałów. Uznać należy wiec, że opisana przez Pana uprawa trawy żubrowej oraz jej sprzedaż w formach opisanych we wniosku zalicza się do źródła przychodów na postawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do działalności rolniczej”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.