W związku z planowanym powrotem Wnioskodawcy do Polski w 2024 roku, Wnioskodawca zmieni w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w ko... - Interpretacja - null

Shutterstock

W związku z planowanym powrotem Wnioskodawcy do Polski w 2024 roku, Wnioskodawca zmieni w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w ko... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

W związku z planowanym powrotem Wnioskodawcy do Polski w 2024 roku, Wnioskodawca zmieni w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w konsekwencji również rezydencję podatkową z Hong Kongu na Polskę. Pani dochody uzyskane na terenie Hong Kongu od 1 stycznia 2024 roku do dnia przeprowadzki do Polski nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku podatkowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną posiadającą polskie obywatelstwo, która na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego posiada miejsce swojego zamieszkania na terytorium Hong Kongu. Przeprowadziła się Pani z Polski do Hong Kongu w sierpniu 2023 roku w celach podjęcia pracy zawodowej jako (…) z zamiarem stałego pobytu. Od czasu wyprowadzki do Hong Kongu do dnia złożenia niniejszego wniosku pracuje Pani w szkole międzynarodowej, nauczając dwóch przedmiotów: (…). Zgodnie z lokalnym prawem, Pani dochody uzyskane na terenie Hong Kongu podlegają opodatkowaniu w Hong Kongu, a Pani jest zobowiązana corocznie wypełniać odpowiednie zeznanie podatkowe.

Wraz z objęciem posady (…) w 2023 roku, a co za tym idzie przeprowadzką do Hong Kongu, przeniosła Pani cały swój ośrodek interesów życiowych i gospodarczych do Hong Kongu, uzyskawszy wizę pracowniczą, podpisując umowę o pracę, wynajmując mieszkanie, a także otwierając tam konto bankowe. Co więcej, w celu administracyjnego potwierdzenia zmiany miejsca zamieszkania w polskich urzędach w 2023 roku złożyła Pani zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem (zgłoszenie ZAP-3), w którym wskazała Pani jako aktualny adres zamieszkania adres mieszkania wynajmowanego w Hong Kongu. Obecnie żyje i mieszka Pani na co dzień w Hong Kongu, gdzie aktywnie uczestniczy Pani w życiu kulturalnym i towarzyskim.

W Polsce pozostaje Pani stanu wolnego, nie posiada Pani zależnej rodziny oraz partnera, żadnych nieruchomości oraz elementów majątku ruchomego, nie posiada Pani zobowiązań finansowych zarówno krótkoterminowych, jak i długoterminowych, a także nie prowadzi Pani żadnej zorganizowanej działalności gospodarczej oraz nie otrzymuje Pani dochodu z innych źródeł podlegających opodatkowaniu w Polsce. W Polsce mieszkają członkowie Pani dalszej rodziny (wstępni), z którymi sporadycznie Pani koresponduje oraz okazjonalnie ich odwiedza.

Podsumowując, pragnie Pani podkreślić, że na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej posiada Pani swoje miejsce zamieszkania, życie zawodowe i towarzyskie w całości w Hong Kongu, w konsekwencji czego pozostaje Pani w przekonaniu, że nie posiada Pani już więzów z Polską i podlega Pani obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, realizując tzw. ograniczony obowiązek podatkowy.

Z uwagi jednak na wysokie koszty życia w Hong Kongu oraz chęć nawiązania bliższych relacji z członkami dalszej rodziny mieszkającymi w Polsce rozważa Pani powrót do Polski na stałe w przyszłości w ostatnim kwartale 2024 roku. Po powrocie do Polski zamierza Pani podjąć zatrudnienie w Polsce, w wyniku czego może Pani osiągnąć pierwszy dochód od pracodawcy posiadającego siedzibę w Polsce jeszcze w 2024 roku. Pozostaje Pani tym samym w przekonaniu, że w wyniku planowanej przeprowadzki będzie Pani przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2024 roku krócej niż 183 dni.

Mając na uwadze przedstawione elementy stanu faktycznego, powzięła Pani wątpliwość w zakresie określenia obowiązku podatkowego, któremu będzie podlegała w 2024 roku po powrocie do Polski z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania w trakcie trwania roku podatkowego.

Pytania

1)Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, należy uznać, że w związku z planowanym Pani powrotem do Polski w 2024 roku zmieni Pani w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w konsekwencji również rezydencję podatkową z Hong Kongu na Polskę?

2)Czy Pani dochody uzyskane na terenie Hong Kongu od 1 stycznia 2024 roku do dnia przeprowadzki do Polski będą podlegać opodatkowaniu w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

Odpowiedź na pytanie nr 1:

Pani zdaniem, w związku z Pani planowanym powrotem do Polski w 2024 roku zmieni Pani w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w konsekwencji również rezydencję podatkową z Hong Kongu na Polskę.

Odpowiedź na pytanie nr 2:

Pani dochody uzyskane na terenie Hong Kongu od 1 stycznia 2024 roku do dnia przeprowadzki do Polski, z uwagi na utratę centrów interesów osobistych lub gospodarczych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w momencie emigracji w 2023 roku, nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Uzasadnienie Pani stanowiska (w zakresie pytania nr 1 i nr 2)

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych [dalej jako: ustawy o PIT] osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jednocześnie zgodnie z ust. 1a tego przepisu prawnego za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Definicja miejsca zamieszkania, zawarta przez Ustawodawcę w ustawie PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. Spójnik „lub” oznacza tym samym, że spełnienie przynajmniej jednego z tych kryteriów pozwala uznać podatnika za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Jednocześnie każde z tych kryteriów należy rozpatrywać samodzielnie i niezależnie.

W tym miejscu pragnie również Pani podkreślić, że zgodnie z treścią Objaśnień Ministra Finansów z 29 kwietnia 2021 roku w sprawie rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce [dalej jako: Objaśnienia] istnienie w Polsce ośrodka interesów życiowych oznacza posiadanie ścisłych powiazań osobistych lub gospodarczych z Polską. Każda z tych przesłanek podlega samodzielnej ocenie, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że podatnik posiada ośrodek interesów życiowych w Polsce.

W rezultacie zgodnie z treścią Objaśnień przez powiązania osobiste należy rozumieć:

występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. W praktyce, czynnikiem branym najczęściej pod uwagę jest obecność w Polsce współmałżonka, partnera lub małoletnich dzieci.

W związku z tym, wyjazd do innego państwa wraz z całą rodziną w większości przypadków powodować będzie przeniesienie centrum interesów osobistych do tego państwa. Natomiast wyjazd do pracy za granicę, podczas gdy małżonek oraz dzieci pozostają w Polsce, powodować będzie najczęściej utrzymanie centrum interesów osobistych na terytorium Polski.

W przypadku osób żyjących samodzielnie należy w szczególności uwzględnić, w którym państwie prowadzone jest samodzielne gospodarstwo domowe i w którym państwie podatnik uczestniczy w życiu towarzyskim, kulturalnym lub politycznym.”

Natomiast istnienie centrum interesów gospodarczych powinno być rozpatrywane przez przede wszystkim:

„związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.”.

Z kolei zgodnie z treścią art. 3 ust. 2a ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2b ustawy o PIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a tego przepisu, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Co ważne, uznanie osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, nie przesądza o uznaniu tej osoby, za osobę podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie bowiem z treścią art. 4a ustawy o PIT przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedmiotowej sprawie należy jednak zaznaczyć, że Hong Kong jest regionem administracyjnym, z którym Polska do dnia złożenia niniejszego wniosku nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Co więcej, do przychodów uzyskiwanych z tego źródła nie będą miały zastosowania przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Chińską Republiką Ludową, co zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów z dnia 14 lutego 2008 roku o sygn. DD7/0682/68/ZDA/08/1464/07, w której postanowiono:

„W celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśniam, że postanowienia umowy z dnia 7 czerwca 1988 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1989 r. Nr 13 poz. 65; dalej: umowa polsko - chińska) nie mają zastosowania do Specjalnego Regionu Administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowej - Hong Kongu.

(...)

Pismem z dnia 16 października 2007 r. znak: 2007-10-IN-T04, przekazanym zgodnie z procedurą wymiany informacji, regulowaną w art. 26 ust. 1 umowy polsko - chińskiej, władze chińskie potwierdziły, że postanowienia umowy polsko - chińskiej nie mają zastosowania do Hong Kongu. Zgodnie z prawem chińskim Hong Kong ma własną niezależną jurysdykcję prawno-podatkową i system egzekucji prawa w sprawach podatkowych.”

W konsekwencji dla źródeł przychodów położonych na terytorium Hong Kongu będą miały zastosowanie jednostronne środki, przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie pragnie Pani nadmienić, że gdyby posiadała Pani w Polsce w 2024 roku nieograniczony obowiązek podatkowy względem całości uzyskanych dochodów, to w odniesieniu do przychodów uzyskanych w Hong Kongu miałby zastosowanie art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, który stanowi, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Odnosząc się do określenia Pani obowiązku podatkowego należy również podkreślić, że zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania do Polski podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione elementy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy uznać, że w Pani przypadku od momentu wyjazdu do Hongkongu w sierpniu 2023 roku nie będzie spełniony pierwszy warunek wynikający z treści art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, to znaczy w tym okresie nie będzie Pani posiadała na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych.

Z kolei analizując stopień powiązań osobistych i gospodarczych w świetle art. 3 ust. 1, 1a i 2 ustawy o PIT, należy stwierdzić, że do dnia wyjazdu do Hong Kongu w 2023 roku posiadała Pani miejsce zamieszkania w Polsce i podlegała Pani w tym okresie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlegała Pani opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodu. Natomiast od dnia wyjazdu do Hong Kongu i przeniesienia tam ośrodka interesów osobistych i gospodarczych nie posiada Pani już miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Od dnia wyjazdu do Hong Kongu podlega i będzie Pani podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega i będzie Pani podlegać obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem dochody z pracy osiągnięte przez Panią na terytorium Hong Kongu, w okresie gdy posiada tam miejsce zamieszkania dla celów podatkowych nie podlegają i nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast wraz z momentem planowanego powrotu do Polski z zamiarem stałego pobytu przeniesie Pani do Polski również centrum swoich interesów gospodarczych i osobistych i od tego dnia będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT. Oznaczać to będzie, że od dnia planowanej przeprowadzki do Polski będzie Pani podlegała w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, realizując tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy. Tym samym, Pani nieograniczony obowiązek podatkowy będzie dotyczył dochodów osiąganych od dnia przeprowadzki do Polski i nie będzie dotyczył dochodów ze stosunku pracy w Hong Kongu osiągniętych przez Panią przed przeprowadzką do Polski, gdy nie posiadała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że w sierpniu 2023 r. wyprowadziła się Pani do Hong Kongu w celach podjęcia pracy zawodowej z zamiarem stałego pobytu. Pod koniec 2024 r. zamierza Pani powrócić do Polski na stałe.

Hong Kong jest Specjalnym Regionem Administracyjnym Chińskiej Republiki Ludowej.

Na mocy art. 1 umowy z dnia 7 czerwca 1988 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1989 r. Nr 13 poz. 65; dalej: umowa polsko - chińska):

Niniejsza umowa dotyczy osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach.

W świetle art. 3 ust. 1 lit. c) umowy polsko - chińskiej:

W rozumieniu niniejszej umowy, jeżeli z jej treści nie wynika inaczej określenia „Umawiające się Państwo” i „drugie Umawiające się Państwo” oznaczają odpowiednio Polskę lub Chiny.

Stosownie do art. 3 ust. 1 lit. b) umowy polsko-chińskiej:

Określenie „Chiny” oznacza Chińską Republikę Ludową; użyte w znaczeniu geograficznym oznacza terytorium Chińskiej Republiki Ludowej, włączając jej obszar morski, na którym stosowane jest chińskie prawo podatkowe, oraz obszar znajdujący się poza morzem terytorialnym, w którym Chińska Republika Ludowa wykonuje zgodnie z prawem międzynarodowym suwerenne prawa odnoszące się do badania i eksploatacji dna morskiego i podglebia oraz ich zasobów naturalnych.

Pismem z dnia 16 października 2007 r. znak: (...), przekazanym zgodnie z procedurą wymiany informacji, regulowaną w art. 26 ust. 1 umowy polsko - chińskiej, władze chińskie potwierdziły, że postanowienia umowy polsko - chińskiej nie mają zastosowania do Hong Kongu. Zgodnie z prawem chińskim Hong Kong ma własną niezależną jurysdykcję prawno-podatkową i system egzekucji prawa w sprawach podatkowych.

Polska nie zawarła z Hong Kongiem umowy o unikania podwójnego opodatkowania.

Skoro postanowienia polsko - chińskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie mają zastosowania do Specjalnego Regionu Administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowej - Hong Kongu oraz Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Hong Kongiem to w Pani sprawie zastosowanie znajdą przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.

W zakresie powiązań gospodarczych, wyjaśniam, że jest to miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są: miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.

Zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia pozostawania polskim rezydentem podatkowym podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionych przez Panią informacji wynika, że posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Hong Kongu. Przeprowadziła się Pani z Polski do Hong Kongu w sierpniu 2023 r. w celach podjęcia pracy zawodowej z zamiarem stałego pobytu. Wraz z objęciem posady nauczyciela przeniosła Pani cały swój ośrodek interesów życiowych i gospodarczych do Hong Kongu. W Polsce pozostaje Pani stanu wolnego, nie posiada Pani zależnej rodziny oraz partnera, żadnych nieruchomości oraz elementów majątku ruchomego, nie posiada Pani zobowiązań finansowych zarówno krótkoterminowych jak i długoterminowych, a także nie prowadzi Pani żadnej zorganizowanej działalności gospodarczej oraz nie otrzymuje Pani dochodu z innych źródeł podlegających opodatkowaniu w Polsce. W Polsce mieszkają członkowie Pani dalszej rodziny (wstępni), z którymi sporadycznie Pani koresponduje oraz okazjonalnie ich odwiedza. 

Z uwagi na wysokie koszty życia w Hong Kongu oraz chęć nawiązania bliższych relacji z członkami dalszej rodziny mieszkającymi w Polsce rozważa Pani powrót do Polski na stałe w przyszłości w ostatnim kwartale 2024 r. Po powrocie do Polski zamierza Pani podjąć zatrudnienie w Polsce, w wyniku czego osiągnie Pani dochód od pracodawcy posiadającego siedzibę w Polsce jeszcze w 2024 r. W wyniku planowanej przeprowadzki będzie Pani przebywała w Polsce w 2024 r. krócej niż 183 dni.

Po analizie przedstawionych przez Panią informacji, stwierdzam, że od momentu wyjazdu w sierpniu 2023 r. do momentu powrotu do Polski w ostatnim kwartale 2024 r. posiadała i będzie posiadała Pani ściślejsze powiązania osobiste z Hong Kongiem. Ośrodek interesów gospodarczych w tym okresie również posiada Pani w Hong Kongu. Mieszka tam Pani i uzyskuje tam Pani dochody z pracy jako nauczyciel.

Tym samym, od momentu wyjazdu w sierpniu 2023 r. do momentu powrotu do Polski w ostatnim kwartale 2024 r. Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest i będzie Hong Kong. Oznacza to, że w tym okresie podlegała i podlega Pani ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlegała i podlega Pani opodatkowaniu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Polski.

Pani dochody uzyskane w tym okresie w Hong Kongu nie podlegają i nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Nie ma i nie będzie Pani miała obowiązku rozliczania tych dochodów w Polsce.

Sytuacja zmieni się w momencie Pani powrotu do Polski na stałe w ostatnim kwartale 2024 r. Od momentu przyjazdu w 2024 r. będzie Pani posiadała ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze z Polską. Będzie Pani podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. opodatkowaniu będą podlegały wszystkie uzyskane przez Panią dochody bez względu na miejsce ich osiągania. Jeśli w tym okresie uzyska Pani tylko dochody z umowy o pracę w Polsce to tylko te dochody będą podlegały opodatkowaniu i rozliczeniu w Polsce.

Tym samym, w związku z planowanym Pani powrotem do Polski w 2024 roku zmieni Pani w trakcie roku podatkowego centrum interesów życiowych, a w konsekwencji również rezydencję podatkową z Hong Kongu na Polskę. Pani dochody uzyskane na terenie Hong Kongu od 1 stycznia 2024 roku do dnia przeprowadzki do Polski nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).