Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości nabytej nieodpłatnie od Skarbu Państwa. - Interpretacja - null

ShutterStock

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości nabytej nieodpłatnie od Skarbu Państwa. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.418.2024.3.JN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości nabytej nieodpłatnie od Skarbu Państwa.

Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 1 września 2024 r. (wpływ 1 września 2024 r.) oraz 5 września 2024 r. (wpływ 5 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku ze sprzedażą nieruchomości, którą odziedziczyła Pani po ojcu i zawiłym stanem prawnym, części ziemi (działka numer 1) prosi Pani o wydanie decyzji o braku podstaw do naliczenia podatku od sprzedaży ziemi, którą odzyskała Pani od Skarbu Państwa po nabyciu spadku.

Nieruchomość zlokalizowaną w (…) po ojcu odziedziczyła Pani (…) 2021 r. Zgodnie z orzeczeniem (...) datę nabycia nieruchomości liczy się od momentu nabycia jej przez spadkodawcę, co w przypadku Pani ojca miało miejsce w latach 90 XX wieku. Dziedziczenie dotyczyło działki 2 oraz budynków zlokalizowanych na działce 1.

Działka numer 1 została przejęta przez Skarb Państwa, w zamianą za rentę, od J. i Z. D. (Pani dziadków), z wyłączeniem budynków znajdujących się na nieruchomości, które stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności, Decyzja (…).

Decyzją (…) z (…) nr (…) ziemia o powierzchni (…) ha została nieodpłatnie przyznana na własność osobom, które tę nieruchomość odziedziczyły.

Pani zostało przyznane, zgodnie z podziałem przy dziedziczeniu, 5/12 wyżej wskazanej nieruchomości, numer księgi wieczystej (…).

Cała nieruchomość, tj. działka numer 2 oraz działka 1 wraz z zabudowaniami została sprzedana (…) 2024 r.

W piśmie z 1 września 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane pytania:

1.Czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak.

2.Czy prowadzi Pani albo kiedykolwiek wcześniej prowadziła Pani działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie obrotu nieruchomościami?

Odpowiedź: Nie.

3.Czy zbycie przez Panią części nieruchomości nr 1 nabytej w drodze spadku nastąpiło w ramach wykonywania działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Nie.

4.W jaki sposób wykorzystywana była nieruchomość nr 1 od momentu jej nabycia od Skarbu Państwa do chwili sprzedaży?

Odpowiedź: Cele mieszkaniowe. Od momentu śmierci Pani ojca nieruchomość nie była zamieszkana.

W szczególności proszę wskazać:

-Czy korzystała Pani z nieruchomości nr 1 dla celów prowadzenia działalności gospodarczej? Jeśli tak, w jakim okresie i w jaki sposób Pani z niej korzystała?

Odpowiedź: Nie.

-Czy korzystała Pani z nieruchomości nr 1 dla swoich celów osobistych (w jaki sposób?)?

Odpowiedź: Nie.

5.Jaki tytuł prawny przysługiwał Pani dziadkom do nieruchomości 1 przejętej przez Skarb Państwa (np. własność, użytkowanie wieczyste)?

Odpowiedź: Własność.

6.W którym roku zmarł Pani spadkodawca, tj. Pani ojciec?

Odpowiedź: 2020 r.

7.Na podstawie jakich przepisów prawa i w jakiej dacie wydano stosowny akt administracyjny dotyczący przejęcia przez Skarb Państwa działki nr 1 w zamian za rentę J. i Z. D. (dziadków)?

Odpowiedź: Brak danych o podstawie prawnej.

(…) decyzją nr (…) z (…) 1975 r. przejął od małżonków J. i Z. D. gospodarstwo rolne na rzecz Skarbu Państwa w zmian za świadczenia emerytalne. Do dożywotniego użytkowania pozostawił im działkę emerytalną 2.

(…), na podstawie art. 118 ust. 1-5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczaniu społecznym rolników – jednolity tekst ustawy Dz. U. nr 71 poz. 342 z 17 marca 1993 r. i art. 104 kodeksu postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku Pana Ja. D. (Pani ojciec) o uwłaszczaniu działki emerytalnej położonej w (…), orzeka przekazać nieodpłatnie na własność Ja. D. (Pani ojciec) działkę nr 2 o obszarze (…) ha położonej w (…).

8.Jaki numer posiada nieruchomość zlokalizowana w (…), którą odziedziczyła Pani po ojcu (…) 2021 r.?

Odpowiedź: Numer domu (…).

9.Kiedy (proszę podać datę) i w jakiej formie ojciec Pani nabył ww. nieruchomość, którą Pani odziedziczyła?

Odpowiedź: Ojciec nabył nieruchomość dziedzicząc ją po śmierci rodziców:

Po śmierci matki – (…) 2007 r.

Po śmierci ojca – (…) 2006 r.

Ziemia pod budynkami do śmierci ojca była własnością Skarbu Państwa.

10.Czy ziemia o powierzchni (…) ha stanowi działkę gruntu pozostawioną do dyspozycji rolnika w związku z przejęciem gospodarstwa rolnego w zamian za rentę? Jeżeli nie, to co to za grunt?

Odpowiedź: Tak.

11.Na podstawie jakich przepisów prawa nabyła Pani działkę nr 1 od Skarbu Państwa?

Odpowiedź: ––

12.Jakie zapisy dotyczące nieodpłatnego przyznania na własność ziemi o powierzchni (…) ha zawierała Decyzja (…) z (…) 2022 r.?

Odpowiedź: Przyznać nieodpłatnie na własność (...), działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 1 o powierzchni (…) ha, położoną w obrębie miejscowości (…) stanowiącą własność Skarbu Państwa (…) zapisaną w KW prowadzonej przez Sąd (…) w (…).

Zgodnie z przytoczonym przepisem art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. 1989 r. nr 10 poz. 53 ze zm.) właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego przekazanego państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r. przysługuje nieodpłatnie na własność działka gruntu, na której budynki zostały wzniesione.

Natomiast w pismach z 5 września 2024 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane pytania:

1.Wobec powyższego należy jednoznacznie wskazać w jakiej dacie wydano stosowny akt administracyjny dotyczący przejęcia przez Skarb Państwa działki nr 1 w zamian za rentę J. i Z. D. (dziadków)?

Odpowiedź: Działka została przejęta na rzecz Skarbu Państwa (…) 1975 r. na podstawie decyzji (…).

2.Wyjaśnić jaki numer posiada nieruchomość zlokalizowana w (…), którą odziedziczyła Pani po ojcu (…) 2021 r., tj. czy budynki zlokalizowane pod adresem (…) znajdują się na działce nr 1?

Odpowiedź: Nieruchomość jaką odziedziczyła Pani po ojcu (…) 2021 r. ma nr (…). Są to budynki bez ziemi. Ziemię pod budynkami zlokalizowanym na działce (…) odzyskała Pani od Skarbu Państwa (…) 2022 r.

Działka ma numer 1.

3.Wskazać na podstawie jakich przepisów prawa nabyła Pani działkę nr 1 od Skarbu Państwa?

Odpowiedź: Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 735 ze zm.), art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczaniu społecznym rolników indywidulanych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. 1989 r. Nr 10 poz. 53 ze zm.).

4.W związku z powstałą rozbieżnością należy jednoznacznie wskazać, czy działka o powierzchni (…) stanowi działkę o nr 1 i tym samym w udzielonej odpowiedzi na pytanie V.12. wkradła się omyłka pisarska, tj. omyłkowo wskazała Pani „działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 1 o powierzchni (…) ha”.

Jeżeli nie, należy wskazać:

-jaki nr ewidencyjny posiada działka o powierzchni (…) przyznana Pani nieodpłatnie na podstawie Decyzji (…) z (…) 2022 r.?

-czy przedmiotem sprzedaży będzie działka nr 1 o powierzchni (…) ha nabyta nieodpłatnie od Skarbu Państwa?

-na podstawie jakiego aktu administracyjnego nabyła Pani nieodpłatnie od Skarbu Państwa działkę nr 1 o powierzchni (…) ha?

Odpowiedź: Wartość (…) ha złożona w pierwszym dokumencie wynikała z posiadanych danych. W pierwszym wniosku była pomyłka.

Jednak w momencie zwrotu działki pod budynkami (…) zlecił geodecie wykonanie wznowienia granic działki nr 1. Miało to miejsce (…) 2022 r. Po wytyczeniu nowych granic poprawny wymiar działki to (…) ha. Działka o powierzchni (…) ha i powierzchni (…) ha to ta sama działa o nr 1. Rozbieżność w wymiarach wynika z nowego wytyczenia granic działki.

Pytanie

Czy podatek od sprzedaży nieruchomości, tj. działki 1 bez budynków nabytej nieodpłatnie od Skarbu Pastwa (…) 2022 r. jest wymagany?

Pani stanowisko w sprawie

Według posiadanej wiedzy działka stanowiła spadek po ojcu, który nabyła Pani (…) 2021 r. Status działki 1 nie został uregulowany przez ojca przed jego śmiercią, a stanowił cześć jego spadku. Ponieważ minęło 5 lat od nabycia spadku przez ojca, zgodnie z orzeczeniem (...) podatek od sprzedaży nie jest wymagany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie  lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie stanowi ono źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (…) 2021 r. odziedziczyła Pani po zmarłym w 2020 r. ojcu nieruchomość zlokalizowaną w (…) (działkę 2 oraz budynki zlokalizowane na działce 1). Od momentu śmierci Pani ojca nieruchomość nie była zamieszkana. Ojciec nabył nieruchomość dziedzicząc ją po śmierci rodziców: po śmierci matki – (…) 2007 r. oraz po śmierci ojca – (…)2006 r. (…) decyzją nr (…) z (…) 1975 r. przejął od małżonków J. i Z. D. (Pani dziadków) gospodarstwo rolne (działkę nr 1 z wyłączeniem budynków znajdujących się na nieruchomości, które stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności) na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za świadczenia emerytalne. Na podstawie art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 6 ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczaniu społecznym rolników indywidulanych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym, decyzją (…) z (…) 2022 r. (nr …) ziemia o powierzchni (…) ha, stanowiąca własność Skarbu Państwa (…), została nieodpłatnie przyznana na własność: (...). Pani zostało przyznane, zgodnie z podziałem przy dziedziczeniu, 5/12 wyżej wskazanej nieruchomości. Cała nieruchomość, tj. działka numer 2 oraz działka 1 wraz z zabudowaniami została sprzedana (…) 2024 r. Zbycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach wykonywania działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowił art. 1 ustawy z dnia 29 marca 1974 r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Państwa za rentę i spłaty pieniężne (t. j. Dz. U. z 1974 r. Nr 21 poz. 118 z późn. zm.):

Właściciel gospodarstwa rolnego, zwany dalej „rolnikiem”, może przekazać na własność Państwa nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa w zamian za rentę lub spłaty pieniężne.

Według art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Państwo na wniosek rolnika przejmie na własność gospodarstwo rolne za rentę, jeżeli przekaże on wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa, obejmujące co najmniej 2 ha gruntów rolnych i leśnych, a ponadto:

1) osiągnął wiek 65 lat mężczyzna, a 60 lat kobieta albo

2) zaliczony został do jednej z grup inwalidów, w myśl przepisów o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin.

Art. 11 ust. 1 cyt. ustawy stanowił, że:

Rolnik, który przekazał gospodarstwo rolne za rentę, może zatrzymać budynki wchodzące w skład nieruchomości przekazywanych Państwu. Budynki takie stają się odrębnym od gruntu przedmiotem własności z chwilą przejęcia nieruchomości.

Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej ustawy:

Na wniosek rolnika, który przekazał gospodarstwo rolne za rentę, przydziela się do bezpłatnego użytkowania działkę gruntu rolnego o powierzchni do 0,5 ha, a w razie przekazania budynków również lokal mieszkalny i pomieszczenia gospodarskie w rozmiarze niezbędnym do zaspokojenia potrzeb rolnika i jego rodziny.

Według treści art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Stosownie do art. 924 Kodeksu cywilnego:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Na podstawie art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W niniejszej sprawie (…) decyzją nr (…) z (…) 1975 r. przejął od Pani dziadków działkę nr 1 na rzecz Skarbu Państwa w zamian za świadczenie emerytalne, z wyłączeniem budynków znajdujących się na tej działce, które stanowiły odrębny od gruntu przedmiot własności. Do dożywotniego korzystania pozostawił im działkę emerytalną 2. Pani ojciec nabył nieruchomość (działkę nr 2 oraz budynki znajdujące się na działce nr 1) po śmierci swoich rodziców: ojca – (…) 2006 r. oraz matki – (…) 2007 r.

Powyższe oznacza, że do masy spadkowej po Pani dziadkach mogło wejść wyłącznie prawo własności budynków znajdujących się na działce nr 1, gdyż prawo własności gruntu działki nr 1 należało do Skarbu Państwa.

Na mocy art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 90 z późn. zm.):

Osobie, której przysługuje prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznaje się nieodpłatnie własność tej działki.

Według art. 118 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:

Osobie, której przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznaje się nieodpłatnie własność działki obejmującej budynki, w których znajdują się ten lokal i te pomieszczenia, o powierzchni niezbędnej do korzystania z tych budynków.

W myśl art. 118 ust. 2a ww. ustawy:

Z wnioskiem o przyznanie prawa własności działki określonej w ust. 1 lub 2 może wystąpić również zstępny osoby uprawnionej, o której mowa w tych przepisach, który po śmierci tej osoby faktycznie włada, w zakresie odpowiadającym jej uprawnieniom, daną nieruchomością; jeżeli jednak uprawnionymi są oboje małżonkowie, wniosek taki może być zgłoszony dopiero po śmierci obojga małżonków.

Stosownie do art. 118 ust. 4 cyt. ustawy:

Decyzje w sprawach określonych w ust. 1-2a wydaje starosta.

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. D. U. z 2024 r. poz.572):

§ 1. Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.

§ 2. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji.

Natomiast w świetle art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 1989 r. Nr 10 poz. 53):

Właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r., przysługuje nieodpłatnie na własność działka gruntu, na której te budynki zostały wzniesione. Z własnością wyłączonej nieruchomości jest związana służebność gruntowa w zakresie niezbędnym do korzystania z niej. O przeniesieniu własności działki, jej wielkości oraz o ustanowieniu służebności orzeka terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia podstawowego.

Zacytowane przepisy nie przewidują zatem możliwości nabycia własności nieruchomości z mocy samego prawa.

Jak Pani wskazała, ziemia pod budynkami do śmierci Pani ojca w 2020 r. była własnością Skarbu Państwa. Ziemia ta (działka nr 1) została nieodpłatnie przyznana na własność (...). Decyzją (…) z (…)2022 r.

W tym miejscu wskazuję, że zgodnie art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości. Zatem pojęcie to należy rozumieć szeroko, tzn. że nabycie nieruchomości następuje z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci nabycia własności rzeczy.

Biorą powyższe pod uwagę stwierdzam, że nabycie przez Panią, zgodnie z podziałem przy dziedziczeniu, prawa własności gruntu działki nr 1 o pow. (…) ha nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez (…) w dniu (…) 2022 r. (nr …), o nieodpłatnym przeniesieniu prawa własności ww. działki przez dotychczasowego właściciela, czyli Skarb Państwa. Oznacza to, że na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpłatne zbycie tej nieruchomości (działki nr 1), w okresie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie (tj. od 2022 r.), stanowi źródło opodatkowania podlegające podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

W konsekwencji, odpłatne zbycie (…) 2024 r. gruntu działki nr 1 stanowi dla Pani źródło przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skutkujące obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do treści art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Z kolei, jak stanowi art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę itp.

Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Na podstawie art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Według art. 22 ust. 6d ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W świetle art. 30e ust.5 ustawy

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 3 ww. ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzam, że sprzedaż działki nr 1 o powierzchni (…) ha, nabytej nieodpłatnie od Skarbu Państwa na podstawie decyzji (…) z (…) 2022 r., stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany z tego tytułu dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem według zasad określonych w art. 30e ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).