Opodatkowanie świadczenia rentowego. - Interpretacja - null

Shutterstock

Opodatkowanie świadczenia rentowego. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczenia rentowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od spadków i darowizn:

-w części dotyczącej wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty otrzymanego świadczenia – jest nieprawidłowe,

-w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn kwoty otrzymanego świadczenia – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania otrzymanego świadczenia pieniężnego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 6 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z nowelizacją ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (tzw. ustawa dezubekizacyjna), na mocy decyzji organu rentowego z dnia … sierpnia 2017 r., nr …, … (matka Wnioskodawcy) została bezprawnie pozbawiona znacznej części przysługującego jej świadczenia rentowego (… renty rodzinnej).

W ustawowym terminie zaskarżono ww. decyzję. W trakcie procesu, w dniu 16 marca 2021 r. matka Wnioskodawcy zmarła.

W związku ze śmiercią matki Wnioskodawcy w dniu 16 marca 2021 r., Wnioskodawca wstąpił w sytuację prawną matki poprzez tzw. sukcesję uniwersalną.

Na mocy wyroku Sądu Okręgowego w … z dnia … września 2022 r., sygn. akt … sąd I instancji orzekł, iż:

1)zmienia zaskarżoną decyzję z dnia … sierpnia 2017 r. nr … i ustalił odwołującemu … (Wnioskodawcy) prawo do wypłaty … renty rodzinnej należnej … (matce Wnioskodawcy) w wysokości ustalonej przed dniem 1 października 2017 r.;

2)zasądza od Dyrektora … na rzecz odwołującego … kwotę … zł tytułem zwrotu kosztów procesu.

Organ rentowy wniósł apelację od ww. wyroku.

Na mocy orzeczenia Sądu Apelacyjnego w …z dnia … stycznia 2024 r., sygn. akt … w sprawie … przeciwko Dyrektorowi … o wysokości … renty rodzinnej na skutek apelacji Dyrektora … od wyroku Sądu Okręgowego w … z dnia … września 2022 r., sygn. akt …, Sąd:

1)zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że przyznaje … następcy prawnemu … prawo do wypłaty renty rodzinnej należnej … w wysokości ustalonej przed dniem 1 października 2017 r. do dnia 16 marca 2021 r.;

2)oddalił apelację w pozostałej części;

3)zasądził od Dyrektora … na rzecz … kwotę … zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w instancji odwoławczej wraz z odsetkami w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego, za czas od dnia uprawomocnienia się orzeczenia w pkt III do dnia zapłaty.

W związku z orzeczeniem Sądu Apelacyjnego w dniu 22 marca 2024 r. Wnioskodawca otrzymał na rachunek bankowy zasądzoną kwotę, pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. W wyniku bezprawnego obniżenia świadczenia, Wnioskodawca zmuszony był wspierać finansowo swoją matkę, w związku z czym poniósł na przestrzeni lat wydatki przekraczające … tysięcy zł.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że stwierdzenie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, iż Wnioskodawca wstąpił w prawa zmarłej matki, jako jej jedyny spadkobierca, oznacza, że Wnioskodawca skorzystał z przysługującego Mu prawa do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym w sprawie obniżenia renty rodzinnej matce Wnioskodawcy, …, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego:

Art. 180. [Podjęcie zawieszonego postępowania z urzędu]

§ 1. Sąd postanowi podjąć postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności:

1)w razie śmierci strony - z chwilą zgłoszenia się lub wskazania następców prawnych zmarłego albo z chwilą ustanowienia we właściwej drodze kuratora spadku.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Jakie przepisy przyznające Panu prawo do wypłaty niezrealizowanych świadczeń po Panu zmarłej matce wskazane zostały w wydanej w wyniku uwzględnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w … z dnia … stycznia 2024 r., sygn. akt … decyzji Dyrektora … o ustaleniu prawa do wypłaty renty rodzinnej należnej …?”, Wnioskodawca wskazał, że otrzymał decyzję Dyrektora … o ustaleniu prawa do wypłaty renty rodzinnej należnej … .

Dyrektor … w decyzji z dnia … marca 2024 r. wskazał, iż cyt.: „Na podstawie art. 32 ust. 1 w związku z art. 47 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, z późn. zm.) postanawia się przyznać prawo do wypłaty niezrealizowanych świadczeń po zmarłym …”.

Wnioskodawca podnosi, iż Dyrektor … wskazał błędną podstawę prawną. Organ rentowy bezpodstawnie potraktował Wnioskodawcę jako osobę, która odbiera świadczenie po zmarłym, a nie jak spadkobiercę, który wywalczył bezprawnie niewypłacone środki pieniężne. Wskazuje, że świadczenie należne za okres życia matki Wnioskodawcy powinno zostać zaliczone w skład spadku po niej. Dziedziczeniu podlegają bowiem również prawa niewymagalne. Skoro spadkobierca wchodzi w sytuację prawną spadkodawcy, to stan oczekiwania na wyroki sądowe przechodzi na spadkobiercę drogą dziedziczenia. Wypłacona kwota należy się za okres, w którym spadkodawca żył, zatem wchodzi w skład masy spadkowej i podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków.

Kierując się doświadczeniem zawodowym oraz analizą interpretacji przepisów prawa podatkowego w podobnych sprawach, Pełnomocnik Wnioskodawcy pragnie wskazać, iż w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że:

„Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami".

Wnioskodawca zauważa w tym miejscu, że postępowanie sądowe opisane we wniosku dotyczyło bezprawnego obniżenia renty rodzinnej … na skutek decyzji Dyrektora … wydanej wskutek uchwalenia tzw. „ustawy dezubekizacyjnej”. Tylko na skutek przepisów Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego (tzw. sukcesji uniwersalnej) Wnioskodawca mógł po śmierci matki wejść w jej prawa i obowiązki i uczestniczyć w zainicjowanym przez … postępowaniu sądowym.

Tym samym nie może mieć w sprawie zastosowania przywołany przepis art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego.

Bez znaczenia jest w tym kontekście również przepis art. 47 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, ponieważ gdyby Wnioskodawca nie działał w sprawie jako spadkobierca, to nie miałby podstaw prawnych do wstąpienia do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym w sprawie bezpodstawnego obniżenia renty rodzinnej matce Wnioskodawcy … i wywalczenia w drodze prawomocnego orzeczenia Sądu środków, których Jego matka … została bezprawnie pozbawiona.

Wnioskodawca oświadcza, że na dzień złożenia wniosku, ani na dzień składania uzupełnienia wniosku, nie otrzymał deklaracji PIT-11 z … .

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy w dokumentach: decyzji Dyrektora … oraz PIT-11 z … wskazano, że przedmiotowe świadczenie wypłacone zostało Panu jako spadkobiercy, czy użyte zostało takie określenie?”, Wnioskodawca informuje, iż w decyzji Dyrektora … z dnia 18 marca 2024 r. nie został użyty termin „spadkobierca”.

Pytanie

Czy wypłacone Wnioskodawcy świadczenie jako jedynemu spadkobiercy, powinno być zwolnione z podatku dochodowego i w związku z tym zostać zaliczone do masy spadkowej po matce Wnioskodawcy?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczka na podatek od zwróconej różnicy od bezprawnie pomniejszonej … renty rodzinnej po zmarłej matce Wnioskodawcy, pobrana przez …, powinna zostać zwrócona jako nienależnie pobrana, a wypłata winna być zaliczona do masy spadkowej po matce Wnioskodawcy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż z przepisu art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny wynika, że:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Oznacza to, iż Kodeks cywilny nie definiuje wprost co wchodzi w skład spadku, lecz wskazuje kategorie praw i obowiązków zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób.

Wnioskodawca wskazuje także, iż dziedziczeniu podlegają również prawa niewymagalne. Skoro spadkobierca wchodzi w sytuację prawną spadkodawcy, to stan oczekiwania na wyroki sądowe przechodzi na spadkobiercę drogą dziedziczenia. Wypłacona kwota należy się za okres, w którym spadkodawczyni żyła, zatem, wchodzi w skład masy spadkowej i podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 z późn. zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który został przez nich uzyskany na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego.

Reasumując powyższe, zaliczka na podatek dochodowy od zwróconej różnicy od bezprawnie pomniejszonej … renty rodzinnej po zmarłej matce Wnioskodawcy, pobrana przez …, powinna zostać zwrócona jako nienależnie pobrana, a wypłata winna być zaliczona do masy spadkowej po matce Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku od spadków i darowizn:

-w części dotyczącej wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty otrzymanego świadczenia – jest nieprawidłowe,

-w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn kwoty otrzymanego świadczenia – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy wypłacone świadczenie powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż powinno być częścią masy spadkowej po Pana matce.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1)dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2)darowizny, polecenia darczyńcy;

3)zasiedzenia;

4)nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5)zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6)nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Na mocy art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Katalog tytułów nabycia podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn określony w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest katalogiem zamkniętym. Wobec tego jedynie wymienione w nim tytuły nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych stanowią przypadki podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który został przez nich uzyskany na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego.

Zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Oznacza to, iż Kodeks cywilny nie definiuje wprost co wchodzi w skład spadku lecz wskazuje kategorie praw i obowiązków zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób.

Zaś art. 922 § 2 ww. Kodeksu stanowi, że:

Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie prawa i obowiązki zmarłego należą do spadku, przy czym bez znaczenia jest czy prawa te nabyły osoby, które są spadkobiercami czy też nie są. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. W obrębie zakresu pojęcia praw ściśle związanych z osobą spadkodawcy, znajdują się prawa mające służyć zaspokojeniu określonych interesów konkretnej osoby ze względu na jego indywidualną sytuację, np. roszczenia alimentacyjne czy uprawnienie do renty. Natomiast w zakresie praw i obowiązków przechodzących na określone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami chodzi o sytuacje, w których istnieje wyraźny przepis przewidujący taki skutek śmierci osoby uprawnionej lub zobowiązanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w związku z nowelizacją ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (tzw. ustawa dezubekizacyjna), na mocy decyzji organu rentowego z dnia … sierpnia 2017 r. matka Wnioskodawcy została bezprawnie pozbawiona znacznej części przysługującego jej świadczenia rentowego (… renty rodzinnej). W ustawowym terminie zaskarżono ww. decyzję. W trakcie procesu, w dniu 16 marca 2021 r. matka Wnioskodawcy zmarła. W związku ze śmiercią matki, Wnioskodawca wstąpił w sytuację prawną … poprzez tzw. sukcesję uniwersalną.

Na mocy wyroku Sądu Okręgowego z … września 2022 r., Sąd I instancji orzekł, iż:

1)zmienia zaskarżoną decyzję z dnia 18 sierpnia 2017 r. i ustalił odwołującemu Wnioskodawcy prawo do wypłaty … renty rodzinnej należnej matce Wnioskodawcy w wysokości ustalonej przed dniem 1 października 2017 r.;

2)zasądza od Dyrektora … na rzecz odwołującego (Wnioskodawcy) kwotę … zł tytułem zwrotu kosztów procesu. Organ rentowy wniósł apelację od ww. wyroku.

Na mocy orzeczenia Sądu Apelacyjnego z dnia 23 stycznia 2024 r., Sąd:

1)zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że przyznaje Wnioskodawcy następcy prawnemu matki prawo do wypłaty renty rodzinnej należnej … w wysokości ustalonej przed dniem 1 października 2017 r. do dnia 16 marca 2021 r.;

2)oddalił apelację w pozostałej części;

3)zasądził od Dyrektora … na rzecz Wnioskodawcy kwotę … zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w instancji odwoławczej wraz z odsetkami w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego, za czas od dnia uprawomocnienia się orzeczenia w pkt III do dnia zapłaty.

W związku z orzeczeniem Sądu Apelacyjnego w dniu … 2024 r. Wnioskodawca otrzymał na rachunek bankowy zasądzoną kwotę, pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. W wyniku bezprawnego obniżenia świadczenia, Wnioskodawca zmuszony był wspierać finansowo swoją matkę, w związku z czym poniósł na przestrzeni lat wydatki przekraczające … tysięcy zł.

Wnioskodawca wstąpił w prawa zmarłej matki, jako jej jedyny spadkobierca. Wnioskodawca skorzystał z przysługującego Mu prawa do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym w sprawie obniżenia renty rodzinnej matce Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego. Wnioskodawca oświadcza, że nie otrzymał deklaracji PIT-11.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1626, ze zm.):

Prawo do zaopatrzenia emerytalnego i wysokość świadczeń pieniężnych z tytułu tego zaopatrzenia ustala w formie decyzji:

1)w stosunku do funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej, Służby Celno-Skarbowej oraz członków ich rodzin - organ emerytalny określony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;

1a) w stosunku do funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego oraz członków ich rodzin - wojskowy organ emerytalny określony na podstawie art. 37 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115);

2)w stosunku do funkcjonariuszy Służby Więziennej i członków ich rodzin - organ emerytalny określony przez Ministra Sprawiedliwości.

Jak stanowi treść art. 47 ust. 1 ww. ustawy:

W razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia pieniężne, świadczenia należne jej do dnia śmierci przysługują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, małżonkowi i dzieciom, a w razie ich braku - kolejno: wnukom, rodzicom, dziadkom i rodzeństwu. Osoby te mają prawo do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym dalej w sprawie tych świadczeń.

Zgodnie natomiast z art. 47 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy:

2. Świadczenia, o których mowa w ust. 1, wypłaca się:

1)małżonkowi lub dzieciom osoby, która zgłosiła wniosek, zamieszkałym z nią w dniu jej śmierci;

2)małżonkowi lub dzieciom niespełniającym warunku określonego w pkt 1 albo innym członkom rodziny, o których mowa w ust. 1, jeżeli pozostawali na utrzymaniu osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia, lub osoba ta pozostawała na ich utrzymaniu.

3. Prawo do świadczeń określonych w ust. 1 ustaje w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia te przysługiwały, chyba że osoba, o której mowa w ust. 1, wystąpi z wnioskiem o dalsze prowadzenie postępowania.

Z powyższego wynika, że prawo do otrzymania świadczeń pieniężnych z tytułu zaopatrzenia emerytalnego po zmarłym przysługuje określonym członkom rodziny, niezależnie od tego, czy są spadkobiercami. Świadczenie pieniężne należne do dnia śmierci, ma swe źródło w zgłoszonym przez zmarłego świadczeniobiorcę wniosku o świadczenia pieniężne. Chodzi zatem o niezrealizowane świadczenie, do którego prawo zostało już ustalone lub co najmniej osoba uprawniona wystąpiła o nie jeszcze za życia, ale nie zostało ono jej wypłacone, niezależnie od przyczyn opóźnienia w wypłacie świadczenia.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pana we wniosku, otrzymał Pan świadczenie rentowe po zmarłej matce, do którego miał Pan prawo w myśl powołanego wyżej art. 47 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Świadczenie to było należne Pana matce z tytułu niezrealizowanego w należytej wysokości świadczenia rentowego, naliczonego od dnia 1 października 2017 r. do dnia śmierci Pana matki - 16 marca 2021 r.

Zatem, biorąc pod uwagę treść art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego oraz powołane powyżej przepisy ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy policji (…) będące podstawą wydanej decyzji o ustaleniu prawa do świadczenie pieniężnego po zmarłym emerycie, należy stwierdzić, że wypłacono Panu przedmiotowe świadczenie nie dlatego, że jest Pan spadkobiercą osoby uprawnionej do świadczenia, ale dlatego, że jest Pan osobą, o której mowa w art. 47 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym (…). Oznacza to, że fakt otrzymania ww. świadczenia, nie ma związku z otrzymaniem spadku po matce, ponieważ prawo do niego przeszło na Pana z chwilą śmierci matki, niezależnie od tego, czy byłby Pan spadkobiercą, czy też nie. Zatem, wypłacone środki nie są częścią masy spadkowej po Pana matce i ich nabycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Natomiast to, że świadczenie rentowe zostało ustalone za okres, w którym Pana matka żyła, nie stanowi argumentu potwierdzającego, że wypłacone środki należą do masy spadkowej. Świadczenie rentowe ustaje bowiem z chwilą śmierci uprawnionego do jego pobierania. Zawsze zatem świadczenie rentowe przysługuje za okres, w którym osoba uprawniona do jego pobierania żyła.

W związku z tym, środki pieniężne, który zostały Panu wypłacone na podstawie decyzji Dyrektora ..., są przychodem w myśl powołanego przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowią dla Pana przychód z praw majątkowych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie podatkiem od spadków i darowizn.

Reasumując, Pana stanowisko zostało uznane za nieprawidłowe, ponieważ środki pieniężne, które Pan otrzymał na podstawie decyzji wydanej przez Dyrektora ... na podstawie art. 32 ust. 1 oraz art. 47 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin nie należą do masy spadkowej po zmarłej matce lecz stanowią źródło przychodu jakim są prawa majątkowe, określone w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, otrzymane przez Pana świadczenie pieniężne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie podatkiem od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).