Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 sierpnia 2024 r. (wpływ 23 sierpnia 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) 2024 r. zakupiła Pani wraz z mężem nieruchomość pobudowaną w 1913 r. (oddaną do użytku w 1936 r.). W (...) tego roku zapłacili Państwo już zadatek.
Kupili Państwo tak starą nieruchomość z myślą o skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej na wymianę i ocieplenie dachu. Dach wymaga kompleksowej wymiany pokrycia z eternitu na blachodachówkę.
W ślad za tym potrzebne są: nowe rynny, wentylacja, izolacja, założenie okna dachowego (3 sztuki), oblachowanie kominów, odeskowanie wraz z ociepleniem, czyli z „gołego szkieletu dachu” wszystko od nowa położone wraz z robocizną według aktualnych przepisów.
Cały koszt to kwota pomiędzy (...) złotych a (...) złotych.
Dom ma być Państwa domem na starość.
Teraz niestety wyczytała Pani w internecie, że wymiana dachu wraz z jej składnikami nie podlega już uldze. Ulga mieszkaniowa też nie wchodzi w grę, ponieważ najpierw trzeba sprzedać swój poprzedni dom, a to niestety potrwa z uwagi na remont, jak i inne czynniki.
W uzupełnieniu wniosku dodała Pani natomiast, że:
–w (...) 2024 r. zakupiła Pani wraz z mężem wolno stojącą nieruchomość mieszkalną jednorodzinną pobudowaną w 1913 r.,
–posiadają Państwo rozdzielność majątkową od 2011 r.,
–jest to pierwsza zakupiona wspólnie nieruchomość (wspólność [z uwagi na wskazany wyżej ustrój majątkowy - najpewniej współwłasność - przypis organu] małżeńska),
–realizacja przedsięwzięcia ma zostać zrealizowana w tym roku ((...) 2024 r.),
–do zamówienia została wpłacona zaliczka na materiały - na adres: A.A - dom położony w X1,
–na daną chwilę nie posiada Pani faktur, ponieważ otrzyma je Pani, jak rozpocznie się budowa,
–wykonawca jest płatnikiem VAT,
–nie korzystali Państwo dotychczas z ulgi termomodernizacyjnej,
–zdjęcie eternitu z dachu i innych elementów wraz z utylizacją nie będzie wliczone w przedsięwzięcie termomodernizacyjne,
–jest Pani wraz z mężem właścicielem opisanego budynku od (...) 2024 r.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy może Pani przy tak wiekowym domu, gdzie na aktualną chwilę dach jest zbudowany z papy, eternitu i orynnowania bardzo starego, a strych ma zostać wyremontowany i ma złożyć [służyć - przypis organu] później jako pokój użytkowy do celów mieszkaniowych, zaliczyć przy przedsięwzięciu cały koszt materiałów wraz z robocizną na przedsięwzięcie termomodernizacyjne?
Pani stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku
Pani zdaniem, koszt przy tak starym domu powinni Państwo całkowicie odliczyć od przedsięwzięcia termomodernizacyjnego [ulgi termomodernizacyjnej - przypis organu].
W Pani ocenie, jeżeli samo ocieplenie dachu powoduje zatrzymanie ciepła, to do pozostałych rzeczy również (procentowo) dochodzi do zatrzymania ciepła w przypadku odeskowania dachu i położenia folii wraz z nowoczesna papą.
Wskazała też Pani, że:
–odbicie dachu (również) zatrzymuje ciepło, ponieważ przy dużych wiatrach i innych czynnikach zimowych nie podwiewa pod dach,
–kominy (również) mają zostać odbudowane i oblachowane,
–dach ma otrzymać wentylację, aby była cyrkulacja powietrza,
–ponieważ poddasze ma być częścią domu - jako powierzchnia użytkowa - w skład dachu wchodzą również trzy okna dachowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Zaznaczam, że niniejsza interpretacja dotyczy oceny przedstawionego przez Panią stanowiska tylko w zakresie Pani sytuacji prawnopodatkowej (nie dotyczy Pani małżonka).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Przedmiotem Pani wniosku jest określenie, czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pani uwzględnić „cały koszt materiałów wraz z robocizną”?
Z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika bowiem (m.in.), że:
–(...) 2024 r. zakupiła Pani wraz z mężem nieruchomość pobudowaną w 1913 r. (oddaną do użytku w 1936 r.) z myślą o skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej na wymianę i ocieplenie dachu,
–dach wymaga kompleksowej wymiany pokrycia z eternitu na blachodachówkę,
–z „gołego szkieletu dachu” wszystko od nowa zostanie położone (wraz z robocizną) według aktualnych przepisów,
–potrzebne są: nowe rynny, wentylacja, izolacja, założenie okna dachowego (3 sztuki), oblachowanie kominów, odeskowanie wraz z ociepleniem,
–uiściła Pani zaliczkę tytułem: „A.A - dom położony w X1”.
Z powyższych względów podkreślam, że artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne w następujący sposób:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Należą do nich m.in. wydatki poniesione na:
–materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 tego wykazu),
–usługi dotyczące docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 tego wykazu).
Mając na uwadze zakres Pani zapytania wskazuję, że dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało jednak zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zauważam też, że wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak - w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu - wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej (zakresem ulgi objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana)).
Jak już wyżej wskazano, z treści złożonego przez Panią wniosku wynika, że:
–dach wymaga kompleksowej wymiany pokrycia z eternitu na blachodachówkę,
–z „gołego szkieletu dachu” wszystko od nowa zostanie położone (wraz z robocizną) według aktualnych przepisów,
–potrzebne są: nowe rynny, wentylacja, izolacja, założenie okna dachowego (3 sztuki), oblachowanie kominów, odeskowanie wraz z ociepleniem,
W świetle powyższych ustaleń stwierdzam, że wydatki, które poniesie Pani z tytułu realizacji wyżej wskazanego przedsięwzięcia, nie mogą zostać przez Panią uwzględnione w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opisane przez Panią przedsięwzięcie nie zostało objęte zakresem rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Koszty „materiałów wraz z robocizną”, o których mowa w Pani pytaniu, poniesie Pani bowiem na:
–kompleksową wymianę pokrycia dachowego,
–położenie „wszystkiego od nowa” (z „gołego szkieletu dachu”)
- a więc będą to wydatki dotyczące wprost wymiany pokrycia dachowego (i tej wymianie służące).
Z wyżej wskazanych powodów, przedstawione przez Panią stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zaznaczam że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy zatem tylko Pani sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani małżonka, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).