Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.550.2024.2.AWO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wraz z żoną (Panią A. A) jest Pan właścicielem (na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej) domu jednorodzinnego, wolnostojącego z lat dziewięćdziesiątych, który jest budynkiem jednorodzinnym mieszkalnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

W 2022 r. przystąpił Pan wraz z żoną do termomodernizacji dachu, polegającej na wymianie poszycia dachowego na nowe wraz z jego dociepleniem, a także na dociepleniu i nałożeniu tynku strukturalnego na wystające z dachu elementy architektoniczne tzw. lukarny (sztuk: 2), w których umieszczone są okna (po dwa okna w każdej lukarnie) oraz na dociepleniu wystających poza linię elewacji domu części dachu od spodu (tzw. podbitek). Ponieważ wskazane wyżej elementy dachu nie były wcześniej ocieplone, powodowało to znaczne wyziębienie stropu i straty ciepła.

Inwestycja termomodernizacji dachu polegała na wymianie poszycia dachowego i zastosowaniu docieplenia w postaci styropianu i wełny mineralnej, a ponadto wykonaniu docieplenia styropianem i wełną mineralną powierzchni frontowych wskazanych lukarn, a także podbitek. Jednocześnie został doszczelniony i ocieplony przewód kominowy.

Część prac związanych z termomodernizacją została wykonania w 2022 r. Użyto w tym celu materiały w postaci: styropianu i wełny mineralnej - nabyte przez Pana, wskazane zostały na fakturze VAT z 30 kwietnia 2022 r. numer (...), wystawionej przez Pana B. A, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: X.

Wydatki na te materiały zostały odliczone przez Pana od podstawy obliczenia podatku przy rozliczeniu rocznym za 2022 r., co zostało zaakceptowane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Z.

Usługę montażu pokrycia dachowego realizował na rzecz Pana i Pana małżonki Pan A. B prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Y, NIP: (...).

(...) maja 2022 r. wykonawca wystawił Panu fakturę zaliczkową (...) na kwotę: 24.500 zł brutto, którą Pan opłacił. Do zakończenia robót doszło w 2023 r., w związku z czym wykonawca wystawił Panu fakturę końcową z (...) kwietnia 2023 r. numer: FS (...) na kwotę 25.500 zł brutto, w związku z czym zobowiązany został Pan do dopłacenia brakującego wynagrodzenia w kwocie: 1.000 zł brutto. W załączeniu przedkłada Pan wskazane wyżej faktury VAT za zakup materiałów oraz na robociznę.

Nowe pokrycie dachu nie spowodowało zmian konstrukcyjnych budynku i samego dachu. Termomodernizacja dachu pozwoliła na znaczne zmniejszenie strat ciepła.

Są Państwo zatrudnieni na umowę o pracę i oboje są Państwo podatnikami opłacającymi podatek według skali podatkowej obowiązującej w 2023 r. (PIT-37). Poniesione wydatki termomodernizacyjne pokryli Państwo w całości samodzielnie. Wydatki nie zostały sfinansowane, ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Nadmienia Pan, że jest Pan współwłaścicielem budynku, w którym została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna. Nabycie działki - niezabudowanej wówczas budynkiem mieszkalnym - nastąpiło na podstawie umowy darowizny od Pana rodziców i nastąpiło do majątku wspólnego Pana i Pana żony. Budowa budynku mieszkalnego, rozpoczęła się w 1992 r. na podstawie pozwolenia na budowę z 1992 r. Budowa została zakończona. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone.

Poniósł Pan wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w 2022 r. i 2023 r., jednakże wydatków związanych z robocizną za 2022 r., nie mógł Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku za ten rok, gdyż inwestycja została zakończona w kwietniu 2023 r.

Odczuwa Pan istotne ocieplenie budynku. W 2022 r. skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych za materiały wykorzystane do realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Rozlicza się Pan z Urzędem Skarbowym według skali podatkowej, na podstawie PIT-37 z uwagi na zatrudnienia w postaci umów o pracę.

Wydatki, które Pan poniósł i chce Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury są wystawione na Pana.

Między Panem, a Pana małżonką istnieje wspólność majątkowa, a inwestycję sfinansowano ze środków pieniężnych wchodzących w skład majątku wspólnego. Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Stwierdza Pan, że poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Łączna kwota odliczenia poniesionych nakładów wynosi 25.500 zł i taką kwotę zamierza Pan odliczyć.

Wraz z małżonką na moment składania wniosku o interpretację pozostaje Pan właścicielem domu jednorodzinnego i nie ma Pan zamiaru go zbywać. Opisany stan faktyczny odnosi się wyłącznie do pytania, czy usługa montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, przeprowadzonego w 2022 r., a zakończonego w 2023 r., podlega odliczeniu od podstawy podatku. Materiały bowiem zostały już odliczone od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu rocznym za 2022 r. w kwocie: 927,60 zł (pozycje 18, 19 i 21 w fakturze VAT numer (...) wystawionej przez Pana B. A, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: X).

Wraz z małżonką dokonali Państwo - za poprzednie lata - odliczeń od podstawy podatku wydatków związanych z: założeniem fotowoltaiki, pompy ciepła, wymiany drzwi zewnętrznych i okien. W rozliczeniu rocznym za 2021 r. odliczył Pan wydatki w kwocie: 39.375,40 zł, zaś Pana małżonka w kwocie: 35.999,99zł. W zeznaniu rocznym za 2022 r. odliczył Pan wydatki w kwocie: 7.328,00 zł.

Z przysługującego Panu limitu odliczenia na termomodernizację (tj. 53.000 zł na osobę), odliczył Pan zatem dotąd kwotę: 46.703,40 zł, zaś Pana małżonka kwotę: 35.999,99 zł. W Pana ocenie może Pan w zeznaniu rocznym za 2023 r., w związku z wykonaną usługą montażu pokrycia dachowego, odliczyć kwotę w wysokości: 6.296,60 zł, zaś Pana małżonka kwotę: 17.000,01 zł. Łącznie Pana i Pana małżonka mogą w zeznaniu rocznym za 2023 r. odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki w kwocie: 23.296,61 zł.

Pytanie

Czy Pan i Pana małżonka (jako właściciele domu mieszkalnego jednorodzinnego) mogą odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatek poniesiony na usługę montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, przeprowadzonego w 2022 r., a zakończonego w 2023 r., w Państwa zeznaniu rocznym PIT-37 za 2023 r., każde do swojego limitu 53.000,00 zł (tj. Pan do kwoty 6.296,60zł, a Pana małżonka do kwoty 17.000,01 zł)?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że jako współwłaściciel domu mieszkalnego jednorodzinnego, może Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatek w wysokości 25.500 zł, poniesiony na usługę montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, przeprowadzonego w 2022 r., a zakończonego w 2023 r. - w Pana zeznaniu rocznym PIT-37 za 2023 r.

Wskazał Pan, że inwestycja poprawiła termoizolację domu i w Pana ocenie, wykonaną usługę należy zakwalifikować do usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a więc poniesione wydatki na wymianę pokrycia dachowego na budynku, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku i podgrzewania wody użytkowej, udokumentowane fakturą VAT stanowią wydatki poniesione na usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termoizolacyjnego [termomodernizacyjnego - przypis organu] w tym budynku określone w rozporządzeniu, a tym samym uprawniają (w myśl art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) do skorzystania przez Pana z ulgi termomodernizacyjnej.

Podkreślił Pan, że zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w wyżej wskazanym art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zaznaczył Pan, że zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei, art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.).

Podał Pan również, że w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Podkreślił Pan, że katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.)

Zauważył Pan, że zgodnie z ust. 2 pkt 5 załącznika do wskazanego rozporządzenia, odliczeniem objęte są wydatki na następujące usługi: docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów.

Uważa więc Pan, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Ponadto podał Pan, że katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

W Pana opinii, Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Dodał też Pan, że wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień, w którym wystawiono fakturę. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.

Podkreślił Pan również, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53.000 zł.

Podobne stanowiska zostały wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

·28 marca 2024 r., znak 0113-KDIPT2-2.4011.53.2024.3.EC,

·11 marca 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.33.2024.2.AK,

·22 czerwca 2023 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.288.2023.2.JK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Zaznaczam, że niniejsza interpretacja dotyczy oceny przedstawionego przez Pana stanowiska, zatem odnosi się tylko do Pana sytuacji prawnopodatkowej (nie dotyczy Pana małżonki).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.  Należą do nich m.in. wydatki poniesione na usługi dotyczące docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 tego wykazu).

Stosownie do Pana wskazania:

Opisany stan faktyczny odnosi się wyłącznie do pytania, czy usługa montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, przeprowadzonego w 2022 r., a zakończonego w 2023 r., podlega odliczeniu od podstawy podatku.

W treści wniosku zaznaczył Pan również (m.in.), że:

·w 2022 r. przystąpił Pan wraz z żoną do termomodernizacji dachu, polegającej na:

wymianie poszycia dachowego na nowe wraz z jego dociepleniem,

dociepleniu i nałożeniu tynku strukturalnego na wystające z dachu elementy architektoniczne tzw. lukarny,

dociepleniu wystających poza linię elewacji domu części dachu od spodu (tzw. podbitek),

·poniósł Pan wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w 2022 r. i 2023 r., jednakże wydatków związanych z robocizną za 2022 r., nie mógł Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku za wskazany rok, gdyż inwestycja została zakończona w kwietniu 2023 r.

4 maja 2022 r. wykonawca wystawił Panu fakturę zaliczkową,

do zakończenia robót doszło w 2023 r., w związku z czym wykonawca wystawił Panu fakturę końcową z 18 kwietnia 2023 r.

Mając na uwadze wyznaczony przez Pana przedmiot wniosku wskazuję, że dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało jednak zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zauważam też, że wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Jak już wyżej zaznaczono, Pana wniosek dotyczy określenia, czy usługa montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku, może zostać odliczona w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzam, że wydatki, które poniósł Pan z tytułu realizacji wyżej wskazanej usługi, nie mogą zostać przez Pana uwzględnione w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opisany przez Pana wydatek nie został bowiem objęty zakresem rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Z wyżej wskazanych powodów, przedstawione przez Pana stanowisko, z którego wynika m.in., że:

Uważa Pan, że jako współwłaściciel domu mieszkalnego jednorodzinnego, może Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatek w wysokości 25.500 zł, poniesiony na usługę montażu pokrycia dachowego związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, przeprowadzonego w 2022 r., a zakończonego w 2023 r. - w Pana zeznaniu rocznym PIT-37 za 2023 r.

 - uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam że:

·przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

·w toku prowadzonego postępowania w spawie wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie możemy określać, ustalać oraz potwierdzać prawidłowości dokonanych przez Podatników wyliczeń, w tym odnosić się do wartości, które mają zostać przez nich (ewentualnie) odliczone w zeznaniu/zeznaniach rocznych. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku (załączone przez Pana dokumenty nie mogły stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie),

·interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy zatem tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana małżonki, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.

·zadane pytanie - w części dotyczącej określenia limitu, o którym mowa w art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługującego Pana małżonce - nie dotyczy Pana indywidualnej sprawy (jako Wnioskodawcy). Odpowiedź na tę cześć pytania odnosi się do skutków podatkowych powstałych po stronie Pana żony i tylko Jej dotyczących. Z tego względu kwestia ta nie mogła stanowić przedmiotu rozstrzygnięcia wydanego w oparciu o złożony przez Pana wniosek ORD-IN [podstawa: art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa].

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).