Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.354.2024.3.KKA
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych:
- w zakresie braku obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bądź innych podmiotów gospodarczych – jest prawidłowe;
- w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 sierpnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca X.S.A., jest polską prostą spółką akcyjną podlegającą opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na źródło ich osiągania.
X.S.A. jest właścicielem i dostawcą serwisu dostępnego pod adresem ...., w ramach którego to świadczy usługi .... dla klientów (dalej: „Klient”) polegające na dostarczeniu narzędzi do symulowanego handlu walutami na rynku..... lub symulowanego handlu innymi instrumentami na innych rynkach finansowych, dostarczaniu narzędzi analitycznych, dostarczeniu materiałów szkoleniowych i edukacyjnych, utworzeniu i dostępie do sekcji Klienta i innych usług pomocniczych, w szczególności za pośrednictwem sekcji Klienta lub poprzez zapewnienie dostępu do aplikacji dostarczanych przez dostawcę.
Klient dokonuje rejestracji w serwisie poprzez utworzenie (…).
Zaznaczyć przy tym należy, iż Wnioskodawca nie czerpie bezpośrednich zysków z czynności dokonywanych przez Klientów. Z usług Wnioskodawcy mogą korzystać osoby pełnoletnie, zamieszkujące na obszarze działalności Wnioskodawcy, tj. na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „teren RP”), ale także osoby spoza terenu RP, działające w imieniu własnym lub w imieniu podmiotu (osoby prawnej) na podstawie upoważnienia, tj. zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty gospodarcze działające wówczas jako tzw. (…).
Co się tyczy ww. osób i podmiotów to wskazać należy, iż wykonują one czynności tzw. (…).
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) wymienione czynności polegają na oszacowywaniu oraz opracowywaniu strategii dążących do jak największej maksymalizacji zysku firmy, na rzecz której są świadczone usługi, zawieraniu transakcji finansowych (kupna-sprzedaży) poprzez platformę transakcyjną zasiloną odpowiednim kapitałem (w tym: obrót akcji, działalność na ...., obrót kontraktów terminowych lub obrót związany z walutami wirtualnymi), obejmujące:
- analizę biznesową oraz analizę procesów biznesowych zachodzących na rynku ... oraz rynku kryptowalutowym (z przewagą działalności na rynku ....),
- badanie rentowności zachodzących procesów na rynku..... oraz rynku kryptowalutowym,
- podejmowanie działań, w postaci przeprowadzania analiz, opracowywania strategii, celem uzyskania maksymalizacji zysków na rzecz firmy (…) , w tym poprzez obrót na giełdach wskazanych przez firmę (…),
mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 66.12.1 „Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych oraz towarów giełdowych”.
Wskazać wyraźnie jednakże należy, iż handel symulowany polega na wykorzystywaniu informacji o rynku finansowym, a więc transakcje przeprowadzane przez Klientów (tzw....) nie są rzeczywiste. Klient korzystając z usług Wnioskodawcy nie zawiera transakcji na rzeczywistych instrumentach finansowych, w związku z czym nie uzyskuje jakichkolwiek roszczeń majątkowych w stosunku do Wnioskodawcy lub innych uczestników rynku finansowego z tytułu transakcji zawieranych na platformie transakcyjnej, w szczególności takich jak dywidenda bądź inne świadczenia związane z zawieraniem transakcji na rzeczywistych instrumentach finansowych. Także sam Wnioskodawca nie uzyskuje bezpośredniej korzyści majątkowej z aktywności użytkowników platformy transakcyjnej albowiem użytkownicy nie wykorzystują rzeczywistego kapitału Wnioskodawcy.
Jednakże w ramach planowanej sprzedaży premiowej Wnioskodawca zamierza zaoferować Klientom, tj. użytkownikom platformy transakcyjnej, osiągającym najlepsze wyniki, dostęp do konta…. Owa oferta sprzedaży premiowej jest także elementem strategii biznesowej Wnioskodawcy wspierającej sprzedaż produktów oferowanych przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca dokonywać będzie weryfikacji wyników symulowanego handlu w oparciu o parametry szczegółowo określone w Ogólnych Warunkach Świadczenia Usług. Jeśli w danym okresie referencyjnym Klient osiągnie wysokie wyniki (tj. osiągnie zysk w ramach handlu symulowanego) uzyska wówczas prawo do nagrody na zasadach przewidzianych w Załączniku nr 2 do Ogólnych Warunków Świadczenia Usług. Do ustalenia prawa Klienta do nagrody będą brane pod uwagę tylko wyniki Klienta osiągnięte w ramach handlu demonstracyjnego na koncie …..
Nagrody wypłacane będą w formie pieniężnej przez podmiot powiązany z Wnioskodawcą tj. … Sp. z o.o. z siedzibą w…..
Wypłata nagrody następuje automatycznie po zakończeniu okresu referencyjnego, jeżeli zostały spełnione warunki konieczne do jej uzyskania (w tym jeśli Klient złożył wniosek o wypłatę).
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Pojęcia „Klient” oraz „zwycięzcy” używane są we wniosku zamiennie.
Przez określenie „inne podmioty gospodarcze” Wnioskodawca rozumie inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą niebędące osobą fizyczną, np. spółka z o.o.
W przypadku konta (…) Klient ma możliwość uzyskania nagrody - przy spełnieniu określonych warunków wynikających z danego typu (…) oraz Regulaminu. Konto (…) nie daje możliwości uzyskania nagrody, ale przy pomyślnym jego przejściu Klient może otrzymać konto (…). W przypadku obu kont, Klient realizuje transakcje demonstracyjne.
Dostęp do konta (…) wiąże się z pomyślnym przejściem określonej ilości faz konta (…) - oznacza to więc, iż tylko Klienci którzy przejdą wszystkie wymagane fazy (…) mogą otrzymać konto (…). Dodatkowymi wymogami jest między innymi zrealizowanie procedury (…), która wiążę się między innymi z weryfikacją tożsamości Klienta oraz jego miejsca zamieszkania.
Spółka nie oferuje bezpośrednio kont - (…) spółka oferuje dostęp do (…), który składa się z określonej liczby faz (…) i przy założeniu ich przejścia przez Klienta, może on otrzymać konto (…).
Z uwagi na to, iż Klient może uzyskać nagrodę na koncie (…) - przed jego udostępnieniem Klient musi pomyślnie przejść procedurę weryfikacji ((…)).
Klient wykupuje w postaci jednorazowej opłaty dostęp do danego (…) - w ramach wybranego typu …. Klient ma do „zaliczenia” określoną liczbę faz (…) - jeśli pomyślnie przejdzie wszystkie fazy może otrzymać konto (…).
Możliwość otrzymania dostępu do konta (…) - a więc do konta, na którym Klient może uzyskać nagrodę, jest głównym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność produktu takiego jak (…).
Sprzedaż premiowa polega na tym, iż Klient w ramach zakupu danego (…) będzie mógł uzyskać dostęp do konta (…), które przy spełnieniu określonych warunków da mu możliwość uzyskania prawa do nagrody.
Wnioskodawca jest organizatorem sprzedaży. Spółka powiązana (…) Sp. z o.o. uczestniczy w procesie poprzez dokonywanie analizy transakcji Klienta, sprawdzanie ich wyników, weryfikację zgodności transakcji z regulaminem etc.
W opisanej sytuacji Wnioskodawca będzie stroną umowy sprzedaży, tj. sprzedającym.
Spółka sprzedaje (…) w różnej konfiguracji - przykładowy (…) może składać się z dwóch faz - i jeśli Klient je zaliczy to może otrzymać konto (…) - tylko dostęp do konta (…) może wiązać się z uzyskaniem nagrody przez Klienta. Konto (…) nie daje bezpośrednio możliwości jej uzyskania, ale prowadzi do otrzymania konta (…).
Klienci z dostępem do konta (…) rozpoczynają handel demonstracyjny z określoną liczbą wirtualnych środków, np. 10 000 dolarów. W ramach dostępu do konta wykonują transakcje demonstracyjne, które powodują zwiększenie lub zmniejszenie dostępnego salda.
Każde konto (…) oraz (…) ma określone warunki odpowiednio przejścia do kolejnej fazy (…) lub uzyskania nagrody - takie jak, np. maksymalna możliwa dzienna strata (przy jej przekroczeniu Klient traci prawo do przejścia do kolejnej fazy lub otrzymania nagrody i dalszego uczestnictwa w (…), maksymalna całkowita strata (przy jej przekroczeniu Klient traci prawo do przejścia do kolejnej fazy lub otrzymania nagrody i dalszego uczestnictwa w (…).
Ponadto, w Regulaminie opisane są zabronione praktyki handlowe, których złamanie powoduje określone konsekwencje, np. brak przejścia do kolejnej fazy lub brak uzyskania nagrody.
Dodatkowo w ofercie skierowanej do Klientów jest wskazane, jaki % uzyskanego zysku na koncie (…) będzie stanowił wartość nagrody.
W związku z powyższym, jeśli Klient na koncie (…) (przy założeniu przestrzegania przez niego regulaminu oraz upływu określonego czasu (…) na koncie (…)) uzyska zysk to otrzyma prawo do wypłaty nagrody.
Potencjalna sytuacja: Klient handlował przez określony w regulaminie czas na koncie, nie (…) złamał regulaminu i powiększył swój kapitał z 10 000 USD do kwoty 11 000 - to w zależności od produktu uzyska dostęp do nagrody stanowiącej, np. 85% wypracowanego zysku - w tej sytuacji do kwoty 850 USD.
Oczywiście zysk jest „wirtualny” albowiem transakcje jak wskazano nie są prowadzone przez klienta przy użyciu faktycznych środków pieniężnych, czy innych praw majątkowych.
Otrzymanie dostępu do konta (…) wiąże się z gwarancją przyznania nagrody, o ile użytkownik konta, tj. Klient spełni warunki jej uzyskania - tylko Klienci, którzy podczas handlu na koncie (…) wypracują zysk otrzymają nagrodę - należy przy tym zaznaczyć, iż jednocześnie Klienci nie mogą złamać Regulaminu - np. nie mogą zastosować podczas handlu zabronionych praktyk handlowych oraz muszą handlować przez określony okres referencyjny.
Prawo do nagrody może otrzymać każdy Klient, który podczas handlu na koncie (…) wypracował zysk - przy spełnieniu pozostałych warunków opisanych w regulaminie.
Uczestnicy opisanej sprzedaży nie będą rywalizować między sobą.
Zasady i warunki sprzedaży będą wynikać z regulaminu. W załączeniu Wnioskodawca przedkłada regulamin.
Spółka powiązana (…) Sp. z o.o. będzie wypłacała nagrody. Środki na wypłatę nagród pochodzić będą z płatności przekazywanych przez Wnioskodawcę na rzecz (…) Sp. z o.o. w związku z usługami świadczonymi przez (…) Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy.
W związku z faktem, iż środki na wypłatę nagród będą pochodzić z zapłat Klientów za usługę dostępu do konta (…) (jak wyżej) faktyczny ciężar ekonomiczny wypłaty nagród ponosi Wnioskodawca.
Im więcej osób uzyska nagrody tym więcej potencjalnych nowych klientów będzie zachęconych do nabycia usługi dostępu do konta (…).
Możliwość uzyskania dostępu do konta (…), a więc do konta, na którym Klient może wygenerować zysk, z którego otrzyma nagrodę, jest głównym czynnikiem zachęcającym Klientów do zakupu usług Wnioskodawcy.
Nagrody nie zostaną przyznane za zwiększenie sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę towarów/usług. Nagrody są wypłacane Klientom tylko jeśli osiągną zysk na koncie (…) - przy spełnieniu pozostałych warunków opisanych w regulaminie.
Aby uzyskać dostęp do konta (…) Klient musi wykupić dostęp do (…), składającego się z określonej liczby faz (..) - następnie pomyślnie przejść wszystkie fazy (…) oraz procedurę (…).
Klienci będą występowali w charakterze konsumentów. Sporadycznie może to być osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
Nagrody nie będą wydawane Klientom w związku ze sprzedażą przez nich towarów lub usług.
Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem (…) Sp. z o.o. - posiada 100% udziałów.
(…) Sp. z o.o. będzie zobowiązana do wypłaty nagród na podstawie punktu 3.4 załączonego Regulaminu.
(…) Sp. z o.o. zajmuje się analizą handlu Klientów.
Okres referencyjny oznacza okres, w którym Klient handluje na koncie - w Regulaminie wskazano po jakim czasie od rozpoczęcia handlu Klient może złożyć wniosek o pierwszą wypłatę (np. 21 dni) oraz ile trwa każdy kolejny okres referencyjny.
Aby uzyskać nagrodę Klient musi spełnić warunki opisane w Regulaminie - m.in. musi minąć określona ilość dni handlu, Klient musi wypracować zysk, Klient nie może złamać postanowień regulaminu.
Klient składa wniosek o wypłatę na platformie handlowej prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. poprzez stronę internetową - wskazując m.in. wysokość wypłaty - wniosek trafia do panelu administracyjnego Wnioskodawcy a następnie (…) Sp. z o.o. weryfikuje zasadność wypłaty nagrody (np. czy Klient nie złamał regulaminu).
W sytuacji niezłożenia przez „Klienta” wniosku o wypłatę, środki możliwe do wypłaty pozostaną na koncie handlowym Klienta i będzie on mógł nimi dysponować w ramach handlu demonstracyjnego.
Wypłata nagrody będzie „transakcją rzeczywistą”.
Klient wybiera sposób wypłaty nagrody z aktualnie dostępnych opcji w systemie - na ten moment jest to przelew bankowy.
Klienci realizują handel demonstracyjny, przy użyciu wirtualnych środków - na żadnym etapie dostępu do produktów Spółki Klienci nie realizują rzeczywistych transakcji, w związku z tym Spółka nie czerpie z tego bezpośrednich zysków.
Przychody Spółki są generowane poprzez zakup dostępu do (…) przez Klientów.
Osoby fizyczne będące nierezydentami powinny przedłożyć Wnioskodawcy certyfikat rezydencji podatkowej (punkt 3.5. Regulaminu).
Pytania
1.Czy na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT”) w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód z tytułu nagród uzyskanych przez Klientów z tytułu uzyskiwanych wyników podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a Wnioskodawca, jako organizator sprzedaży premiowej, jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych Klientom 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT?
2.Czy Wnioskodawca w opisanej we wniosku sytuacji występuje jako płatnik zryczałtowanego podatku od wygranej w związku ze sprzedażą premiową i czy w związku z tym będzie obowiązany od wartości nagród stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego?
3.Czy kwoty wypłacane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT jako nagroda związana ze sprzedażą premiową w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2 000 zł, wobec czego Wnioskodawca nie jest zmuszony pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy, nawet jeśli łączna suma nagród wypłaconych w danym roku podatkowym określonej osobie przekroczy kwotę 2 000 zł?
4.Czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, w przypadku wypłaty nagród na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalnością gospodarczą bądź innych podmiotów gospodarczych? (po uzupełnieniu)
5.Czy Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, w przypadku wypłaty nagród na rzecz osób posiadających certyfikat rezydencji podatkowej w kraju innym niż Polska? Jeśli nie, to czy w takim razie Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji IFT-1R, a następnie przesłania ww. informacji w terminie do końca lutego zarówno nierezydentowi, jak i naczelnikowi US właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród zawiązanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Należy wskazać, że wykazanie związku nagrody ze sprzedażą premiową z dalszymi tego konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego wymaga ustalenia pojęcia „sprzedaży premiowej”. W Ustawie o PIT brak jest legalnej definicji ww. pojęcia, którym ustawodawca posługuje się w treści aktu prawnego. Tym samym, dla prawidłowego zdefiniowania „sprzedaży premiowej” należy sięgnąć do wykładni językowej, jak i do dotychczasowych stanowisk zawartych w interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych.
Pojęcie „sprzedaży” zgodnie z powszechnie dostępną definicją zamieszczoną w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/sprzeda%C5%BC.html dostęp z 17 lipca 2023 r.) jest rozumiane jako „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”.
W ramach tej samej bazy danych pojęcie „premii” zostało zdefiniowane w słowniku jako „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl/szukaj/premia.html dostęp z 17 lipca 2023 r.).
Posiłkowo można również wskazać na cywilnoprawne rozumienie sprzedaży, jako umowy wzajemnej, w świetle której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (zob. art. 535 Kodeksu cywilnego; dalej jako: „k.c.”).
Rozbieżności terminologiczne występujące pomiędzy k.c., a choćby Ustawą o PIT wskazują, że pojęcie sprzedaży na gruncie przepisów prawa podatkowego obejmujące zarówno towary, jak i usługi ma charakter autonomiczny od cywilnoprawnego rozumienia umowy sprzedaży na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe rozróżnienie dostrzegł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 4 lipca 2013 r. sygn. III SA/Wa 381/13 wskazał, iż pojęcie sprzedaży premiowej jest pojęciem szerszym aniżeli sprzedaż w rozumieniu k.c.
Istotnym z perspektywy regulacji prawa podatkowego jest również wykazanie istnienia związku pomiędzy przyznaniem nagrody, a zaistnieniem umowy sprzedaży premiowej towarów lub usług. Powszechnie wskazuje się, że celem wprowadzenia sprzedaży premiowej jest przede wszystkim wyrobienie określonych i korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie zainteresowania produktami/usługami sprzedawcy, czy też motywowanie odbiorców na rynku do skorzystania z usług sprzedawcy (zob. interpretacja indywidualna z 14 maja 2021 r. sygn. 0112 KDWL.4011.20.2021.2.DK). Celem opisanej sprzedaży premiowej jest zachęcenie klientów do polecenia usług oferowanych przez Wnioskodawcę innym użytkownikom na rynku, co też ma skutkować finalnie zwiększeniem obrotów Wnioskodawcy.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, w przedsięwzięciach, które będzie organizować Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za sprzedaż premiową. Klienci będą podejmować starania aby uzyskać jak najlepsze wyniki w ramach prowadzonego handlu symulowanego, a Wnioskodawca będzie dokonywał oceny ww. transakcji w celu wyłonienia grupy Klientów, którzy to na podstawie określonych wcześniej kryteriów w Ogólnych Warunkach Świadczenia Usług będą uprawnieni do otrzymania nagrody. Ogólne Warunki Świadczenia Usług wraz z integralnymi doń załącznikami będą w sposób szczegółowy określały warunki korzystania z usług, dostawcę, krąg uczestników/klientów, nagrody, sposób wyłonienia grupy klientów uprawnionych do nagrody, ustalenia nagród i ich wypłaty. Treść ww. dokumentu, określającego zasady korzystania z usług Wnioskodawcy oraz warunki przyznawania wygranej będzie dostępny na stronie internetowej serwisu. Przyznanie nagród uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji uczestników, ich poziomu znajomości procesów biznesowych zachodzących na rynku (...) z rynku kryptowalutowym, a także umiejętności w zakresie podejmowania działań, przeprowadzania analiz, opracowywania strategii mających na celu uzyskanie maksymalizacji zysków, w tym poprzez obrót na giełdach. Podkreślenia wymaga fakt, że potencjalnymi „zwycięzcami”, a więc osobami, którym będzie mogła być przyznana nagroda, będą Klienci, którzy w danym okresie referencyjnym osiągną wystarczająco wysokie wyniki, tj. zanim upłynie czas trwania sprzedaży premiowej w danym miesiącu. Ponadto, uczestnicy zobowiązani są do rzetelnego działania w ramach prowadzonego przed Wnioskodawcę serwisu, w tym do powstrzymania się od wykonywania zakazanych praktyk handlowych. W przypadku stwierdzenia dokonania przez Klienta jakiejkolwiek zakazanej praktyki handlowej, wówczas Klient traci prawo do nagrody, a Wnioskodawca ma prawo usunąć z historii handlu Klienta te transakcje demo, które naruszają zakaz, jak i nie uwzględnić ich wyników w zyskach i/lub stratach osiągniętych w handlu demo, a także natychmiast zamknąć konto (…) danego Klienta. Wzięcie udziału w handlu demo nie będzie więc automatycznie gwarantowało prawa do nagrody, gdyż uczestnicy muszą w pierwszej kolejności osiągnąć w wymaganym terminie odpowiednio wysokie wyniki poprzez rzetelne i prawidłowe wykonywanie transakcji handlowych, a następnie ww. wyniki będą szczegółowo przeanalizowane przez Wnioskodawcę celem ich weryfikacji pod kątem ewentualnego stosowania zakazanych praktyk handlowych.
W związku z powyższym, otrzymanie nagród przez uczestników na podstawie Ogólnych Warunkach Świadczenia Usług, należy traktować jako otrzymanie wygranej w związku ze sprzedażą premiową prowadzoną przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.
W konsekwencji, po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uczestniczących w sprzedaży premiowej, w związku z otrzymaniem nagród w formie pieniężnej, powstanie przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, od którego Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Ad 2
Mając na względzie argumentację przytoczoną w Ad. 1, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie od wartości ww. nagród, stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane Klientom, tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej kwoty jako nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2 000 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, zwalania się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Z uwagi na powyższe, zastosowanie przepisu z art. 21. ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT ma miejsce w przypadku spełnienia trzech warunków:
- występuje sprzedaż premiowa,
- wartość nagród nie przekracza 2 000 zł,
- otrzymane nagrody nie są związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług. Cele powyższe realizuje również bez wątpienia opisana sprzedaż premiowa usług handlu symulowanego oferowana przez Wnioskodawcę.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży.
Zatem zwolniona od podatku jest „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywca” lub „nagroda dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi.
Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą (zob. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 14 maja 2021 r. 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK).
Stanowisko potwierdzające prawo do zastosowania powołanego zwolnienia dla osób innych niż nabywcy towaru/usługi zawarte jest przykładowo w interpretacji DKIS z 27 grudnia 2022 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ. wskazano w niej: „Dla przyjęcia zryczałtowanej stawki podatku dochodowego na gruncie Ustawy PIT, czy też spełnienia przesłanek do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania konieczne jest przesądzenie, że przychód w postaci otrzymanej nagrody jest związany ze sprzedażą premiową. W Państwa ocenie związek pomiędzy nagrodą dla Uczestników Programu, a zaistnieniem sprzedaży premiowej Państwa towarów/usług istnieje i stanowi kluczowy warunek, aby móc przyznać Uczestnikowi nagrodę”.
Warto zwrócić uwagę, że w Ustawie o PIT ustawodawca nie zawęża podmiotowo możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT), czy też odprowadzenia zryczałtowanego podatku (art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT), jedynie do nabywcy produktu/usługi.
Jak wskazuje DKIS: „Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą” (zob. interpretacja indywidualna z 14 maja 2021 r. sygn. 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK).
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy taki związek zaistnieje w opisanym zdarzeniu przyszłym, a zatem Klient otrzyma nagrodę w sytuacji kiedy osiągnie wysokie wyniki w ramach handlu demonstracyjnego, a analiza ww. wyników pozwoli Wnioskodawcy na oszacowanie oraz opracowanie strategii dążących do jak największej maksymalizacji zysku.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, nagroda wypłacana Klientom stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową usług Wnioskodawcy.
Nagroda przyznawana Klientom stanowi w takim przypadku dla Klienta będącego osobą fizyczną nieprowadząca działalności gospodarczej przychód z innych źródeł.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, uważa się w szczególności: nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 Ustawy o PIT.
Zatem wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach sprzedaży premiowej klientom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT jako nagroda związana ze sprzedażą premiową towarów w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2 000 zł, także wówczas gdy łączna wartość nagród wypłaconych danej osobie w roku podatkowym przekroczy 200,00 zł.
Ad 4 (po uzupełnieniu)
Zadaniem Wnioskodawcy, nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży premiowej, w przypadku, gdy osoby te uczestniczą w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią dla tych osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody za najlepsze wyniki osiągnięte w ramach prowadzonego handlu symulowanego, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT.
Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i ust. 2 Ustawy o PIT, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzony na piśmie wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Tak więc, dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, stanowi naruszenie art. 9a ust. 1 ww. ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za sprzedaż premiową nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.
W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych im nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).
W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, ani też obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 42 ust. 1 i 2 ww. ustawy.
Ad 5
Zgodnie z art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Co istotne, przyjmuje się, że spełnienie jednego z powyższych warunków - czyli, że dana osoba ma centrum interesów osobistych lub też, że dana osoba ma centrum interesów gospodarczych, przesądza o tym, że dana osoba ma ośrodek interesów życiowych w Polsce i z tego powodu jest rezydentem podatkowym Polski. Pod pojęciem centrum interesów gospodarczych należy rozumieć terytorium tego państwa, z którym daną osobę łączą silniejsze więzy o charakterze ekonomicznym. Skoro więc Klient oświadczy, że na terytorium Polski znajduje się jego centrum interesów gospodarczych z uwagi na położenie w Polsce jego głównych (a często nawet jedynych) źródeł utrzymania, to w ocenie Wnioskodawcy takie oświadczenie będzie wystarczające do uznania, że jest on rezydentem podatkowym Polski.
Jak stanowi art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 4a Ustawy o PIT, art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita.
W związku z tym, że Wnioskodawca ma zamiar udostępniać dostęp do serwisu i tym samym umożliwiać udział w sprzedaży premiowej rezydentom podatkowym innych krajów, do wynagrodzeń wypłacanych z tego tytułu będą miały zastosowanie stosowne umowy międzynarodowe zawierane pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządami innych państw, a dotyczące unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że przychód osiągany przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium RP w przypadku przedłożenia Wnioskodawcy jako płatnikowi certyfikatu rezydencji będzie podlegał - stosownie do uregulowań poszczególnych aktów międzynarodowych - opodatkowaniu tylko i wyłącznie w państwie rezydencji.
Jedyny obowiązek Wnioskodawcy sprowadzać się będzie zatem do przesłania we właściwym terminie odpowiedniemu urzędowi skarbowemu oraz Klientowi, będącemu obywatelem innego państwa aniżeli RP stosownej informacji, o której mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Z wniosku wynika, że w ramach organizowanej przez Państwo sprzedaży osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak również inne podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą niebędące osobami fizycznymi otrzymują nagrody pieniężne.
W pierwszej kolejności odnosząc się do wypłaty nagród na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak również innych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą niebędących osobami fizycznymi, wskazuję, że stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zatem, nagrody uzyskane przez osoby fizyczne bądź inne podmioty gospodarcze prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanej przez Państwa sprzedaży – jeżeli osoby te uczestniczą w sprzedaży w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu otrzymanej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:
- tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
- obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.
Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
- określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
- określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania otrzymanych przez nich nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania). Przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Z uwagi na powyższe, prawidłowe jest Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązków płatnika w związku z otrzymywaniem nagród przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą bądź inne podmioty gospodarcze, które uczestniczą w organizowanej przez Państwo sprzedaży w ramach prowadzonych działalności.
Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących skutków wypłaty nagród na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy w pierwszej kolejności wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.
W opisanej sprawie wypłata nagród następuje m.in. na rzecz do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wypłacone świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla ww. osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisanej sprawie mają Państwo wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania do wypłacanej nagrody pieniężnej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
- nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei, za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.
Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:
Skoro zatem pojęcie „sprzedaż premiowa” zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza – jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji – sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.
Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:
Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).
Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:
Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.
Cechą odróżniającą sprzedaż premiową od np. konkursu czy loterii z uczestnictwem klientów jest fakt, iż do odbioru nagrody uprawnieni są wszyscy klienci, którzy dokonują określonego zakupu, np. konkretnej rzeczy lub powyżej określonej wartości (w loteriach czy konkursach szansę na nagrodę mają tylko niektórzy klienci). Nie jest zatem sprzedażą premiową ani sprzedaż, w której nagrody są losowane, ani sprzedaż, w której nagrody są wydawane np. co dziesiątemu klientowi.
Z kolei jak wynika z treści wniosku:
- Klient wykupuje w postaci jednorazowej opłaty dostęp do danego (…), który składa się z określonej liczby faz (…).
- W przypadku przejścia wszystkich faz wykupionego (…), Klient może otrzymać kont (…).
- W sytuacji w której Klient na koncie (…) uzyska zysk, to otrzyma prawo do wypłaty nagrody
Przedstawiony model nie spełnia definicji sprzedaży premiowej. Prawa do nagrody w opisanym zdarzeniu nie daje sam fakt zakupu przez klienta danego (…) w ramach (…). Nagroda uzależniona będzie od uzyskania określonych wyników w serwisie, w ramach którego świadczą Państwo usługi polegające m.in. na dostarczaniu narzędzi do symulowanego handlu walutami lub symulowaniu handlu innymi instrumentami na rynkach finansowych.
Ponadto jak już wskazano wyżej, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu). Natomiast z opisu sprawy wynika, że Klienci nabywają usługi u Państwa ( X spółka akcyjna), natomiast nagrody wypłacane będą przez podmiot powiązany z Państwem (…).
Wobec powyższego, wypłacone nagrody nie będą korzystać z omawianego zwolnienia i nie będą podlegały opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Nagrody wypłacane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a na podmiocie wypłacającym nagrody, nie będzie ciążył obowiązek pobrania od wartości tych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych przez Klienta nagród (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2 000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. W konsekwencji powyższego, na podmiocie wypłacającym ww. nagrody ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Jednocześnie, w przypadku wypłaty na rzecz nierezydentów, przychody te podlegają opodatkowaniu z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W przypadku, gdy z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie wynikało, że dane świadczenie nie podlega opodatkowaniu w Polsce wypłacający świadczenie nie będzie miał obowiązku wystawiania informacji PIT-11. W sytuacji gdy – zgodnie z mającą zastosowanie umową o unikaniu podwójnego opodatkowania – świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce, wówczas należy stosować zasady wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie skutków podatkowych, jakie wystąpią w przedmiotowej sprawie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z zakresem złożonego wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).