Opodatkowanie emerytury z Niemiec. - Interpretacja - null

ShutterStock

Opodatkowanie emerytury z Niemiec. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.579.2024.4.JK3

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie emerytury z Niemiec.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury z Niemiec. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 30 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i jego uzupełnienie

W zeznaniu podatkowym za rok 2023 wykazał Pan dochody otrzymywane z emerytury (Deutsche Rentenversicherung) stanowiące płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno-emerytalnych, którą otrzymuje Pan od wielu lat. Zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy z dnia 14 maja 2003 r. podpisanej pomiędzy Polską a Republiką Federalną Niemiec (Dz. U. 2005 Nr. 12 poz. 90) w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, emerytury, renty i inne podobne płatności podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Dochód (art. 27 ust. 8) po przeliczeniu na złoty w kwocie 17.781,30 z tejże emerytury metodą wyłączenia z progresją wpisano na PIT/ZG w pozycji 21, a następnie przeniesiono do PIT-36 poz. 283 zwiększając tym podstawę obliczenia podatku dochodowego do ustalenia stopy procentowej.

W podobnej sytuacji jak Pana była już wydana Interpretacja indywidualna z 5 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL21.4011.466.2022.2.DJ. w której organ wskazał, że podatniczka nie była zobowiązana do wykazywania tego dochodu w zeznaniu.

Przedmiotem zapytania jest rok podatkowy 2023. Pana miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w roku podatkowym 2023 była Polska. Posiada Pan polskie obywatelstwo. Pana emerytura wiekowa wypłacana jest z niemieckiego sytemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung (…), z siedzibą w (…)) w związku z wykonywaną pracą najemną w przeszłości.

Pytanie

Czy przychody uzyskane z emerytury wiekowej niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung) powinny być opodatkowane w Polsce i wykazywane w zeznaniu rocznym składnym za rok 2023?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii z uwzględnieniem art. 18 ust. 2 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania podpisanej w dniu 14 maja 2003 r. pomiędzy Polską a Republiką Federalną Niemiec (Dz. U. 2005 Nr. 12 poz. 90), przychody emerytalne uzyskane z niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego (Deutsche Rentenversicherung) podlegają wyłącznie opodatkowaniu w Niemczech.

Dlatego jest Pan przekonany, że Pana przychody z niemieckiej emerytury nie powinny być opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a tym samym wykazywanie w zeznaniu podatkowy za 2023 r. W podobnej sprawie była wydawana interpretacja indywidualna w dniu 5 sierpnia 2022 roku sygn. 0112-KDIL2-1.4011.466.2022.2.DJ., gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że podatniczki przychody z niemieckiego systemu emerytalnego nie podlegały opodatkowaniu w Polsce, jak również nie była zobowiązana do wykazywania tego dochodu w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedmiotowym sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jak również gdy emerytura wypłacana jest przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej – niemającej obywatelstwa polskiego – z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

Z wniosku wynika, że jest Pan osobą posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Otrzymuje Pan emeryturę z niemieckiego obowiązkowego system ubezpieczeń społecznych. Emerytura otrzymywana z Niemiec stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalno-emerytalnych i jest wypłacana przez Deutsche Rentenversicherung.

Zatem emerytura wypłacana Panu z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych tj. z Deutsche Rentenversicherung, podlega opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech.

Przychody uzyskane przez Pana z tytułu ww. emerytury nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce i nie powinny być wykazywane w zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2023 r.

Wobec powyższego stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy wyjaśnić, że dotyczy ona konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).