Obowiązki płatnika w związku z przekazaniem pożytków członkom wspólnoty gruntowej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.519.2024.2.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.519.2024.2.KF

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z przekazaniem pożytków członkom wspólnoty gruntowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pożytków członkom wspólnoty gruntowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 3 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z uzupełnienia wniosku)

W 2023 r. (…) jako spółka będąca spółką dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej – (…) w miejscowości (…) wypłaciła swoim udziałowcom podział z zysku z lat poprzednich jako inne świadczenie o charakterze finansowym z podziału pożytku.

Od wyżej wypłaconego świadczenia płatnik zapłacił podatek dochodowy w wysokości 19% i złożył deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR. Po zakończymy roku podatkowym płatnik czyli (…) przekazała osobom, którym wypłaciła świadczenie finansowe, jak również do właściwego Urzędu Skarbowego, informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, wykazując te dochody w części E. Informacja o wysokości przychodów niewykazanych w części D, pozycja 37. Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Spółka została utworzona na podstawie uchwały osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, podjętej na ogólnym zebraniu (…) 1965 r. większością głosów przy obecności więcej niż połowy uprawnionych.

Właścicielami udziałów we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne zamieszkujące lub mające siedzibę na terenie miejscowości (…), a posiadające gospodarstwo rolne, korzystające faktycznie ze wspólnoty, chyba że w okresie 5 lat przed wejściem w życie wymienionej ustawy faktycznie ze wspólnoty nie korzystały. Wykaz uprawnionych do udziału we wspólnocie oraz wielkość przysługujących im udziałów ustala w drodze decyzji (…) na podstawie projektu wykazu sporządzonego przez (…). Terenem działalności Spółki są grunty wspólne o powierzchni (…) położonych na obszarze (…).

Zgodnie z punktem 5 par. 1 Statutu Spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej – (…) w miejscowości (…) – podziału pożytku z użytków leśnych pomiędzy poszczególnych członków dokonuje się w stosunku proporcjonalnym dla wielkości udziałów w gruntach Spółki. Zgodnie z tym, Spółka wypłaciła swoim udziałowcom świadczenie pieniężne z podziału pożytku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Spółka wypłaciła świadczenie na rzecz swoich udziałowców ze sprzedaży drewna.

Spółka działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowe od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” Spółka (…) postąpiła zgodnie z przepisami i złożyła do Urzędu Skarbowego informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C wykazując te dochody w części E. Informacja o wysokości przychodów niewykazanych w części D, pozycja 37 Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych; jak również złożyła PIT-8AR oraz Spółka wydała również informację PIT-8C wszystkim udziałowcom, którym zostało wypłacone świadczenie z podziału pożytku?

Państwa stanowisko w sprawie (wynikające z uzupełnienia wniosku)

W 2023 r. (…) jako spółka będąca spółką dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej – (…) w miejscowości (…) wypłaciła swoim udziałowcom podział z zysku z lat poprzednich jako inne świadczenie o charakterze finansowym z podziału pożytku. Od wyżej wypłaconego świadczenie płatnik zapłacił podatek dochodowy w wysokości 19% i złożył deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR. Po zakończonym roku podatkowym płatnik, czyli (…) przekazała osobom, którym wypłaciła świadczenie z podziału pożytku, jak również przekazała do właściwego Urzędu Skarbowego informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, wykazując te dochody w części E. Informacja o wysokości przychodów niewykazanych w części D, pozycja 37. Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Zgodnie z punktem 5 par. 1 Statutu Spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej –(…) w miejscowości (…) – podziału pożytku z użytków leśnych pomiędzy poszczególnych członków dokonuje się w stosunku proporcjonalnym dla wielkości udziałów w gruntach Spółki. Zgodnie z tym, Spółka wypłaciła swoim udziałowcom świadczenie pieniężne z podziału pożytku i kwotę należną pomniejszoną o 19% podatek odprowadzony do Urzędu Skarbowego wykazała w pozycji części E poz. 37 informacji PIT-8C jako przychody niepodlegające opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 140). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.

Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach w sposób wymieniony w art. 9 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:

Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty.

Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że wspólnota gruntowa stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału. Zauważyć jednak należy, że spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że majątek wspólnoty stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które to prawo przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne.

Stąd też uzyskiwane przez wspólnotę przychody stanowią przychody osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Przychód z tego tytułu należy zatem przypisać poszczególnym członkom wspólnoty.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:

-tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

-obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę, poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e tej ustawy.

Ustawodawca nie nałożył jednak obowiązków płatnika na spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej, dokonujące podziału pożytków na poszczególnych członków wspólnoty gruntowej.

Zatem w związku z wypłatą na rzecz osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej dochodu, nie byli Państwo zobowiązani do poboru od wypłaconych kwot podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzyskane przez członków wspólnoty dochody nie są dochodami z kapitałów pieniężnych. W szczególności nie są dochodami z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, od których płatnik powinien pobrać 19% podatek dochodowy.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 4 cytowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Wskazane przepisy nie znajdą w sprawie zastosowania, ponieważ jak wyjaśniono już wyżej to nie spółka uzyskuje dochody opodatkowane podatkiem dochodowym, ale poszczególni członkowie wspólnoty gruntowej. Wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez wspólnotę stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Również wskazany we wniosku przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania w opisanej sytuacji. Zgodnie z tym przepisem:

Od dochodów uzyskanych:

1)z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

2)z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

3)z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,

4)z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

5)z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

– podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Przepis ten dotyczy zatem ściśle określonych dochodów zaliczanych do dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w omawianej sprawie zyski, które zostały podzielone i wypłacone udziałowcom pochodziły – jak sami Państwo wskazali – ze sprzedaży drewna.

W związku z powyższym, nie byli Państwo zobowiązani do poboru, od wypłaconych kwot (zysku) na rzecz osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychody te powinny zostać rozliczone samodzielnie przez poszczególnych członków wspólnoty gruntowej. Nie byli Państwo również zobowiązani do przesłania członkom wspólnoty i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego żadnych informacji podatkowych, w szczególności PIT-8C i PIT-8AR.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).