Opodatkowanie dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wykonywanej zdalnie z terytorium Szwajcarii. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.487.2024.2.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.487.2024.2.IM

Temat interpretacji

Opodatkowanie dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wykonywanej zdalnie z terytorium Szwajcarii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

nieprawidłowe – w części określenia uzyskanych przez Panią przychodów jako przychodów w ramach wolnego zawodu,

prawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 30 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2024 r. (wpływ 18 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 13 września 2021 r. pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego X. Działalność jest zarejestrowana w Polsce w Y.

Przedmiotem działalności jest 69.10.Z Działalność prawnicza. Wykonuje Pani działalność gospodarczą jako samodzielny radca prawny. Obecnie ma Pani jednego klienta, na rzecz którego świadczy Pani usługi doradztwa prawnego.

W kwietniu 2024 r. przeniosła Pani swoje centrum życiowe do Szwajcarii, bowiem Pani mąż pracuje w Szwajcarii.

Przebywa Pani w Szwajcarii od 12 kwietnia 2024 r. Obecnie przebywa Pani w Szwajcarii krócej niż 183 dni, jednak pobyt ten nie ma określonej daty końcowej.

Pani mąż jest zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony. Wynajmują Państwo mieszkanie w Szwajcarii – umowa również na czas nieokreślony. Posiada Pani pozwolenie na pobyt typu B, ważne do xx.xx.2028 r.

W tym momencie wykonuje Pani działalność gospodarczą, świadcząc w sposób zdalny usługi doradztwa prawnego na rzecz klienta, z którymi kontaktuje się Pani drogą elektroniczną i telefonicznie, w ten również sposób przekazuje Pani klientowi efekty Pani pracy, otrzymuje Pani kolejne zlecenia od klienta. Fizycznie pracę wykonuje Pani w swoim miejscu zamieszkania (mieszkanie, które wynajmuje Pani razem z mężem). Nie posiada Pani odrębnego biura, pracuje Pani przy biurku, w miejscu wyznaczonym w mieszkaniu (biurko do pracy w pokoju gościnnym).

W Polsce również nie ma Pani odrębnego biura. Usługi świadczy Pani wyłącznie zdalnie z terytorium Szwajcarii. Nie otrzymuje Pani dochodów z innych źródeł. W tym momencie cały czas opłaca Pani zaliczki na podatek dochodowy w Polsce.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Czy posiada Pani w Polsce biuro w rozumieniu art. 5 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22 poz. 92 ze zm.), za pośrednictwem którego prowadzi Pani działalność w Polsce?

Wynajmuje Pani w Polsce biuro (adres rejestrowy), jednak w chwili obecnej nie prowadzi Pani za jego pośrednictwem działalności – wszystkie czynności wykonuje Pani zdalnie z mieszkania w Szwajcarii.

Czy w Polsce ma Pani zgłoszony adres rejestrowy/adres siedziby Pani działalności gospodarczej, czy mieści się on w nieruchomości/lokalu będącej/będącego Pani własnością, czy nieruchomość/lokal jest przez Panią wynajmowany, czy nieruchomość/lokal jest przystosowana/przystosowany do rodzaju prowadzonej przez Panią działalności, czy na adres tej nieruchomości/tego lokalu dostarczana jest jakakolwiek korespondencja?

Adres rejestrowy mieści się w nieruchomości, która nie jest Pani własnością, lokal jest wynajmowany, jest to powierzchnia biurowa, korespondencja na ten adres dostarczana jest bardzo sporadycznie (od momentu Pani przyjazdu do Szwajcarii nie została doręczona na adres rejestrowy żadna korespondencja).

Jednocześnie chciałaby Pani nadmienić, że we wrześniu planuje Pani nie przedłużać umowy najmu i zmienić adres rejestrowy/adres siedziby na adres posiadanego przez Panią mieszkania w Y.

Wskazała Pani, że:

W kwietniu 2024 r. przeniosłam swoje centrum życiowe do Szwajcarii, bowiem mój mąż pracuje w Szwajcarii.

prosimy o wskazanie, czy w okresie będącym przedmiotem zapytania Szwajcaria traktowała/będzie traktować Panią jak rezydenta podatkowego, tzn. czy według prawa obowiązującego w Szwajcarii podlega Pani tam opodatkowaniu z uwagi na swoje miejsce zamieszkania?

Według Pani informacji Szwajcaria będzie, co do zasady, traktowała Panią jak rezydenta podatkowego (co do zasady, bowiem pomija Pani tutaj kwestię podwójnego opodatkowania i podlegania podatkowi w Polsce, co jest przedmiotem niniejszej interpretacji).

Jakie – w okresie, którego dotyczy wniosek – są/będą Pani powiązania osobiste z Polską, a jakie ze Szwajcarią?

W Polsce ma Pani zarejestrowaną działalność gospodarczą, którą wykonuje wyłącznie na rzecz polskich podmiotów, a także posiada Pani mieszkanie w Polsce, którego nie zamierza Pani sprzedawać/wynajmować. W Polsce mieszkają Pani rodzice i pozostała rodzina, a więc więzi rodzinne, poza małżeńską, realizowane są w Polsce.

Natomiast pozostałe powiązania realizuje Pani w Szwajcarii – wynajmuje tutaj mieszkanie, w którym Pani mieszka wraz z mężem, tutaj na co dzień Państwo funkcjonują, przenieśli Państwo tutaj centrum codziennego życia, przeprowadzili się Państwo z intencją pozostania na czas nieokreślony. Wszelkie aspekty Państwa życia w zakresie społecznym, kulturalnym, sportowym – realizują Państwo w Szwajcarii.

Jakie – w okresie, którego dotyczy wniosek – są/będą Pani powiązania majątkowe z Polską, a jakie ze Szwajcarią; gdzie (w jakim państwie) posiada/będzie posiadać Pani nieruchomości, konta bankowe, inwestycje, ubezpieczenia, kredyty, majątek ruchomy – np. samochód itp.?

Posiada Pani nieruchomość (majątek osobisty) i konta bankowe w Polsce, na tę chwilę nie planuje Pani zakładania odrębnego konta bankowego w Szwajcarii (posiada Pani upoważnienie do konta męża i jest to wystarczające, dopiero gdyby Pani podjęła pracę u szwajcarskiego pracodawcy wymagane byłoby posiadanie konta w banku szwajcarskim). Jedyny posiadany przez Panią kredyt to kredyt hipoteczny na nieruchomość w Y – kredyt w polskim banku. Wszelkie ubezpieczenia ma Pani w Polsce, natomiast w Szwajcarii posiada Pani wyłącznie wymagane ubezpieczenie zdrowotne (każda osoba posiadająca zezwolenie na pobyt w Szwajcarii musi mieć takie ubezpieczenie). Co do majątku ruchomego – nie posiada Pani samochodu, jedyny majątek ruchomy to wyposażenie mieszkania – zarówno mieszkania w Polsce, jak i mieszkania wynajmowanego w Szwajcarii. Na tę chwilę nie planuje Pani zmian w tym zakresie, jednak wszelkie większe inwestycje w przyszłości (np. zakup samochodu) będą dokonywane w Szwajcarii, wraz z mężem, do majątku wspólnego.

W którym państwie (w Szwajcarii/Polsce) – w okresie obejmującym Pani wniosek – jest/będzie umiejscowiona Pani aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska – prosimy podać jaka i gdzie?

Aktywność kulturalna – w zakresie uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, społecznych – w Szwajcarii.

Aktywność obywatelska – w zakresie uczestnictwa w wyborach (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich), czy referendach – w Polsce/za pośrednictwem konsulatu RP w Szwajcarii.

Działalności społecznej i politycznej Pani nie prowadzi.

Pytanie

Czy Pani dochody, jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce i wykonującej usługi zdalnie z terytorium Szwajcarii na rzecz polskiego klienta, powinny być opodatkowane w Szwajcarii, czy też w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie – powinna Pani rozliczać podatek dochodowy w Polsce.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Szwajcarią (dalej: „Umowa”) w art. 14 ust. 1 przewiduje, że dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, jeśli posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Wykonywana przez Panią działalność mieści się w definicji wolnego zawodu. Co prawda przeniosła Pani swoje centrum interesów życiowych poza Polskę i przebywała Pani w Polsce w tym roku przez 101 dni (1.01.2024 – 12.04.2024), czyli przez mniej niż 183 dni w roku (i stan ten się utrzyma), jednak Pani działalność jest zarejestrowana w Polsce, więc centrum interesów gospodarczych znajduje się w Polsce. Nie posiada Pani odrębnego biura, pracuje Pani w mieszkaniu, w którym mieszka Pani z mężem, nie ma Pani więc odrębnej placówki w Szwajcarii.

Z uwagi na fakt zarejestrowania działalności w Polsce i świadczenia usług wyłącznie na rzecz klienta polskiego, uważa Pani, że stała placówka znajduje się w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:

nieprawidłowe – w części określenia uzyskanych przez Panią przychodów jako przychodów w ramach wolnego zawodu,

prawidłowe – w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Na gruncie art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie – oznacza to:

a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

– chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W Pani sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22 poz. 92 ze zm.; dalej: konwencja polsko-szwajcarska).

W myśl art. 7 ust. 1 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Stosownie art. 7 ust. 3 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 7 ust. 1 konwencji polsko-szwajcarskiej wynika, że dochód (przychód) osoby mającej miejsce zamieszkania w Szwajcarii z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski może być opodatkowany w Polsce, jeżeli działalność prowadzona jest przez położony na terytorium tego państwa zakład. W takim przypadku dochód (przychód), który może być przypisany temu zakładowi, może być opodatkowany w Polsce. Natomiast jeżeli działalność na terytorium Polski nie jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód (przychód) podatnika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym znajduje się jego miejsce zamieszkania.

W myśl art. 5 ust. 1-3 konwencji polsko-szwajcarskiej:

1.W rozumieniu niniejszej konwencji określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

2.Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)zakład fabryczny,

e)warsztat oraz

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

3.Budowa, montaż lub instalacja stanowi zakład tylko wtedy, gdy okres ich prowadzenia trwa dłużej niż dwanaście miesięcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, nie stanowią zakładu:

a)użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b)utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;

c)utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d)stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e)stałe placówki utrzymywane wyłącznie dla celów reklamy, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych albo wykonywania podobnej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;

f)prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub urządzeń dla drugiego Umawiającego się Państwa;

g)utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), jednak pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma przygotowawczy lub pomocniczy charakter.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od kwietnia 2024 r. Szwajcaria traktuje Panią jak rezydenta podatkowego. W kwietniu 2024 r. przeniosła Pani swoje centrum życiowe do Szwajcarii. Przebywa Pani w Szwajcarii krócej niż 183 dni, jednak pobyt ten nie ma określonej daty końcowej. Wspólnie z mężem wynajmuje Pani mieszkanie w Szwajcarii (umowa na czas nieokreślony). W Polsce posiada Pani mieszkanie, którego nie zamierza Pani sprzedawać/wynajmować. W Polsce mieszkają Pani rodzice i pozostała rodzina. Pozostałe powiązania realizuje Pani w Szwajcarii – wynajmuje tam mieszkanie, w którym mieszka wraz z mężem, tam na co dzień Państwo funkcjonują, przenieśli Państwo tam centrum codziennego życia, przeprowadzili się Państwo z intencją pozostania na czas nieokreślony. Od września 2021 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach usług doradztwa prawnego. W Polsce wynajmuje Pani w biuro (adres rejestrowy). Adres rejestrowy mieści się w nieruchomości, która jest wynajmowana, korespondencja na ten adres dostarczana jest bardzo sporadycznie. W Polsce ma Pani zarejestrowaną działalność gospodarczą, którą wykonuje wyłącznie na rzecz polskich podmiotów. Działalność gospodarczą świadczy Pani w sposób zdalny z mieszkania w Szwajcarii. Z klientem kontaktuje się Pani drogą elektroniczną i telefonicznie. Fizycznie pracę wykonuje Pani w miejscu zamieszkania w Szwajcarii. Nie posiada Pani odrębnego biura, pracuje Pani przy biurku, w miejscu wyznaczonym w mieszkaniu (biurko do pracy w pokoju gościnnym).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

W myśl art. 14 ust. 2 konwencji polsko-szwajcarskiej:

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

Stąd – na podstawie powyższych uregulowań – stwierdzam, że prowadzenie przez Panią wskazanej we wniosku działalności w Polsce powoduje powstanie Pani zakładu na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 ust. 1 konwencji polsko-szwajcarskiej w zw. z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego przepisy art. 14 konwencji polsko-szwajcarskiej nie mają zastosowania w Pani sprawie.

Zatem przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu działalności w Polsce stanowią zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu, które zgodnie z postanowieniami art. 7 umowy polsko-szwajcarskiej podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

Podsumowanie: Pani dochody, jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce i wykonującej usługi zdalnie z terytorium Szwajcarii na rzecz polskiego klienta, powinny być opodatkowane w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam jednak, że ta interpretacja została wydana przy założeniu, że Pani rezydencja podatkowa to Szwajcaria (kwestia ta nie była przedmiotem pytania i stanowiła element stanu faktycznego). Jednocześnie zważywszy na to, że jest Pani rezydentem podatkowym Szwajcarii, opodatkowanie Pani przychodów, w tym z działalności gospodarczej w Polsce, regulują szwajcarskie przepisy podatkowe, które nie podlegają interpretacji w ramach tego postępowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).