Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.293.2024.1.AWO
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest - prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielką domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, rok budowy 1986.
W domu - do (...) 2023 r. - było doprowadzone ogrzewanie miejskie (X), które zostało odłączone zgodnie z Pani wypowiedzeniem. W (...) 2023 r. doprowadziła Pani do domu instalację gazową, zgodnie ze wszystkimi wymogami gazowni i Urzędu Miasta Y oraz wykonała Pani montaż wkładu kominowego i instalacji gazowej oraz zakupiła Pani nowy kocioł gazowy wraz z regulatorem ogrzewania i ciepłej wody.
Wszystkie koszty są udokumentowane fakturami VAT.
Ponadto:
·dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej stanowi budynek mieszkalny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,
·koszt inwestycji obejmuje koszty materiałów instalacji gazowej, takich jak: rury, kształtki, a także wkład kominowy, licznik gazowy, kocioł gazowy wraz z całym oprzyrządowaniem,
·koszt inwestycji obejmuje usługi, takie jak: montaż kotła gazowego, projekt i wykonanie instalacji gazowej, oraz montaż wkładu kominowego,
·całość wykonanych prac została wyszczególniona w fakturze (...) z (...) marca 2023 r. - faktura jest jedna i jest wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,
·faktura ta została wystawiona na Pani dane,
·w Pani małżeństwie jest rozdzielczość majątkowa,
·wykonane prace nie wymagały utylizacji usuniętych w toku prac elementów. Poprzedni system ogrzewania został usunięty i wywieziony przez X - właściciela poprzedniego ogrzewania miejskiego,
·w zeznaniu za rok 2023 zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej,
·w roku 2023 jest Pani podatnikiem VAT, przychód opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
·na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania) jest Pani nadal właścicielem domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej. Nadmienia Pani, że przeprowadzona inwestycja nie doprowadziła do przebudowy, rozbudowy, ani do nadbudowy jej domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej,
·kupiony przez Panią kocioł gazowy jest kotłem kondensacyjnym. Częścią składową kotła jest regulator ogrzewania i ciepłej wody,
·wkład kominowy nie jest częścią składową, ani też składnikiem kotła gazowego,
·każdy z wydatków, który Pani poniosła w celu wykonania inwestycji został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
·dzięki tej inwestycji znacznie zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania ciepłej wody. Rachunki za ogrzewanie i za ciepłą wodę zmniejszyły się trzykrotnie,
·wydatki na tę inwestycję nie zostały przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
·wydatki poniesione na tę inwestycję nie zostały przez Panią odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·wydatki na tę inwestycję nie zostały i nie zostaną przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna).
·wydatki na tę inwestycję nie zostały i nie zostaną zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie,
·wydatki poniesione na tę inwestycję nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani też z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
·wydatki na tę inwestycję zostały całkowicie poniesione z Pani majątku.
Pytanie
Czy rozliczając PIT-28 za 2023 r. może Pani w PIT/O w punkcie B wiersz szósty - ulga termomodernizacyjna - odliczyć od dochodu [przychodu - wzgląd na wybraną przez Panią formę opodatkowania - przypis organu] poniesione koszty tej inwestycji, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w spawie wskazała Pani, że Pani zdaniem, przysługuje Pani prawo do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy, gdyż stara instalacja nie była instalacją oszczędną i powodowała olbrzymie koszty oraz bardzo duże zużycie energii cieplej potrzebnej do ogrzania domu i dostarczenia ciepłej wody.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowią bowiem, że:
·art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, 1a i 1d, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art. 26 ust. 1 pkt 2, 2a, 2b, 2c, 5-6a i 9, art. 26h ust. 1 oraz art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.
·art. 11 ust. 2 tej ustawy:
W przypadku dokonywania odliczeń od przychodów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 9 ust. 3-3b, art. 26 ust. 5-7h, 13b, 13c i 15, art. 26h ust. 2-9 oraz art. 26hb ust. 2-12 ustawy o podatku dochodowym, a także przepisy wydane na podstawie art. 26h ust. 10 tej ustawy.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to (m.in.):
·kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin (ust. 1 pkt 3 wykazu wydatków),
·materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej (ust. 1 pkt 8 wykazu wydatków),
·materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 1 pkt 9 wykazu wydatków),
·wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi (ust. 2 pkt 3 wykazu wydatków),
·wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 2 pkt 7 wykazu wydatków),
·montaż kotła gazowego kondensacyjnego (ust. 2 pkt 8 wykazu wydatków).
Pani wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na „inwestycję”, która - zgodnie z Pani wskazaniem - obejmuje:
·koszty materiałów instalacji gazowej, takich jak: rury, kształtki, a także wkład kominowy, licznik gazowy, kocioł gazowy wraz z całym oprzyrządowaniem,
·usługi, takie jak: montaż kotła gazowego, projekt i wykonanie instalacji gazowej, oraz montaż wkładu kominowego.
Z podanych przez Panią informacji wynika, że:
·zrezygnowała Pani z ogrzewania miejskiego,
·w kwietniu 2023 r. doprowadziła Pani do domu instalację gazową, zgodnie ze wszystkimi wymogami gazowni i Urzędu Miasta Y,
- wykonała Pani montaż wkładu kominowego i instalacji gazowej oraz zakupiła Pani nowy kocioł gazowy wraz z regulatorem ogrzewania i ciepłej wody,
- kupiony przez Panią kocioł gazowy jest kotłem kondensacyjnym - częścią składową kotła jest regulator ogrzewania i ciepłej wody,
·każdy z wydatków, który Pani poniosła w celu wykonania inwestycji został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
·dzięki tej inwestycji znacznie zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania ciepłej wody - rachunki za ogrzewanie i za ciepłą wodę zmniejszyły się trzykrotnie.
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, stwierdzam, że może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych powyżej wydatków (składających się na opisaną przez Panią „inwestycję”).
Mając na względzie treść zadanego przez Panią pytania oraz informacje, że:
·zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu za rok 2023,
·w roku 2023 jest Pani podatnikiem VAT, przychód opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
·wskazane we wniosku wydatki dokumentuje faktura z (…) 2023 r.
- zaznaczam również, że odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej można dokonać w następujących zeznaniach podatkowych: PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-28 - do których należy dołączyć załącznik PIT/O (informację o odliczeniach). Opisane we wniosku wydatki może więc Pani wykazać w zeznaniu podatkowym składanym przez Panią za rok 2023.
Z wyżej wskazanych powodów, przedstawione przez Panią stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).