Skutki podatkowe wypłaty zysków zatrzymanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.241.2024.2.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.241.2024.2.MR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wypłaty zysków zatrzymanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłaty zysków zatrzymanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 12 maja 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Dnia (...) 2020 r. w Kancelarii Notarialnej w (...) doszło podpisania umowy sprzedaży ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej X (dalej: „Spółka”).

Pani A.A sprzedała Panu B.A, jako komadytariuszowi w Spółce, ogół przysługujących jej praw i obowiązków komandytariusza w Spółce, a B.A oświadczył, że ogół przysługujących A.A praw i obowiązków komandytariusza w Spółce za ustaloną cenę nabywa.

Do wspomnianej wcześniej Spółki przystąpił również C.C jako komandytariusz, który wniósł gotówką wkład do wysokości sumy komandytowej. Zgodnie z zapisami aktu notarialnego udział w zyskach Spółki jest następujący:

komplementariusz X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (...)% osiągniętego zysku,

komandytariusz A.A (...)% osiągniętego zysku i

komandytariusz C.C (...)% osiągniętego zysku.

Wcześniejszy podział zysku wyglądał następująco:

komplementariusz X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (...)% osiągniętego zysku,

komandytariusz B.A (...)% osiągniętego zysku i

komandytariusz A.A (...)% osiągniętego zysku.

Spółka posiada zgromadzony kapitał zapasowy, który powstał z wypracowanych wcześniej zysków. Wspólnicy podjęli decyzję by ten zysk wypłacić.

Pan C.C (Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest komandytariuszem Spółki. Wspólnikami tej Spółki są osoby fizyczne i spółka z o.o. Skład wspólników, jak również ich procentowy udział w zysku Spółki, na przestrzeni lat ulegał zmianom (zgodnie z przytoczonym na początku aktem notarialnym).

Spółka z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatnika CIT”). Przed uzyskaniem statusu podatnika CIT Spółka w wyniku swojej działalności osiągała zyski bilansowe. Zyski te częściowo były wypłacane wspólnikom, a częściowo zatrzymywane w Spółce i przelewane na kapitał zapasowy Spółki (dalej: „Zyski zatrzymane”). Zyski zatrzymane wypracowane przed 1 stycznia 2021 r. są odpowiednio wydzielone w księgach rachunkowych Spółki. Przychody i koszty uzyskania przychodów osiągane przez Spółkę w okresie jej transparentności podatkowej, tj. za okres do 31 grudnia 2020 r., były przypisywane jej ówczesnym wspólnikom, zgodnie z posiadanym przez nich w tamtym czasie udziałem w zysku Spółki (dalej: „Historyczny udział w zysku”) i każdorazowo opodatkowywane podatkiem dochodowym na poziomie tych wspólników, którzy na moment opodatkowania tych zysków byli faktycznymi wspólnikami, zgodnie z art. 8 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”) i art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).

W związku z podjęciem szeregu uchwał wypłacie Zysków zatrzymanych, wypracowanych przez Spółkę w okresie jej transparentności podatkowej, tj. do 31 grudnia 2020 r. (dalej: „Uchwała” lub „Uchwała o wypłacie Zatrzymanych zysków”). Podział Zysków zatrzymanych dokonywany jest zawsze zgodnie z aktualnym składem osobowym wspólników oraz proporcjonalnie do ich aktualnego udziału w zysku Spółki (dalej: „Udział aktualny”). W efekcie powyższego Zysk zatrzymany przypadający Wnioskodawcy zgodnie z Uchwałą jest nieproporcjonalny do zapłaconego w latach ubiegłych podatku dochodowego. Spółka oraz komandytariusze w ciągu ubiegłych lat podatkowych (przed 1 maja 2021 r.) płacili bowiem zaliczki na PIT lub CIT od dochodu Spółki proporcjonalnie do ich Historycznego udziału w zysku Spółki, który różni się od Udziału aktualnego.

Spółka posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie korzysta z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Wnioskodawca nie posiada bezpośrednio lub pośrednio udziałów w spółce będącej komplementariuszem Spółki, nie jest członkiem zarządu spółki będącej komplementariuszem i nie jest powiązany kapitałowo lub osobowo ze spółką będącą komplementariuszem. Wnioskodawca jest prokurentem samoistnym w spółce będącej komplementariuszem Spółki. Wnioskodawca jest prokurentem samoistnym w Spółce. Wnioskodawca nie jest podmiotem powiązanym Komplementariusza, ani wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów Komplementariusza. W odniesieniu do wypłacanych zysków uzyskanych przez Spółkę w okresie objęcia jej przepisami ustawy o CIT, Wnioskodawca ma zamiar skorzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT.

Powyższy opis dotyczy już zrealizowanych w części wypłat, jak i planowanych w przyszłości.

Pytania

1.Czy w związku z wypłatą Zatrzymanych zysków u komandytariusza Pana C.C powstanie obowiązek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.CzyWnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej jako: „Ustawa o PIT”) w odniesieniu do wypłat zysków uzyskanych przez Spółkę w okresie, gdy Spółka była podatnikiem CIT?

Pana stanowisko w sprawie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 52 w zw. z 103 k.s.h. wspólnik spółki komandytowej może żądać podziału i wypłaty całości zysku z końcem każdego roku obrotowego. W spółkach osobowych, w odróżnieniu od spółek kapitałowych, do wypłaty udziału w zysku nie jest niezbędne nawet podjęcie przez wspólników formalnie uchwały o przeznaczeniu zysku do wypłaty (SN z dnia 5 marca 2009 r., sygn. akt III CSK 290/08).

Dla oceny skutków podatkowych wypłaty zysków wspólnikom Spółki należy zatem wziąć pod uwagę kiedy Spółka osiągnęła zyski, które chce wypłacić (czy są to zyski za „zamknięte już lata” i czy były one objęte podatkiem od osób fizycznych czy prawnych).

W sytuacji kiedy wspólnicy Spółki zgłoszą żądanie za zamknięte lata podatkowe dotyczące okresu przed objęciem Spółki statusem podatnika CIT nie będzie miało to wpływu na ich charakter na gruncie prawa podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie Zysków zatrzymanych wypracowanych za okres kiedy Spółka była podmiotem transparentnym podatkowo (czyli przed 31 grudnia 2020 r.) nie powstanie u niego obowiązek w zakresie podatku od osób fizycznych, a Spółka nie będzie pełnić funkcji płatnika podatku dochodowego należnego od wypłaty Zysków zatrzymanych, ponieważ zdarzenie to będzie neutralne podatkowo (tj. wypłata Zysku zatrzymanego nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym).

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020.2123, dalej: „Ustawa Nowelizująca 2021”): Do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przepis ten wprost wskazuje, że dochody z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, wypracowanego w okresie przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (niezależnie od tego, kiedy będzie mieć miejsce ich wypłata), traktowane są podatkowo według stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2021 r. - a więc z okresu w którym spółka komandytowa była transparentna podatkowo.

W stanie prawnym przed 1 stycznia 2021 r. spółka komandytowa nie była podatnikiem podatku dochodowego, podatnikami byli jedynie wspólnicy tej spółki. Tym samym osiągane przez spółkę komandytową przychody i koszty były odpowiednio przypisywane jej wspólnikom i to oni opodatkowywali uzyskiwane dochody na bieżąco.

W odniesieniu do stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2021 r., do jakiego odnosi Ustawa Nowelizująca 2021:

W myśl art. 8 ustawy o PIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika (wspólnika) określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, co do zasady, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat, ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Na gruncie art. 5b ust. 2 ustawy o PIT jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. W związku z powyższym, na gruncie art. 14 ustawy o PIT, przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną rozpoznawany jest na bieżąco zgodnie z zasadą memoriału, jak również wspólnicy ww. spółek są zobowiązani do wpłacania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT). Zaliczki podlegają rozliczeniu w zeznaniu rocznym składanym przez każdego ze wspólników.

Przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną powinien być rozliczany przez wspólników zgodnie z ich udziałem w zysku w danym momencie w czasie, czyli w ujęciu miesięcznym, jak również na ostatni dzień roku podatkowego podlegającego rozliczeniu w zeznaniu rocznym.

Zmiana % udziału poszczególnych wspólników spółki niebędącej osobą prawną po zamknięciu i rozliczeniu roku podatkowego nie wpływa na zamknięte lata podatkowe, nawet jeśli w spółce takiej zysk został zatrzymany i zostanie wypłacony wspólnikom według nowych proporcji. Zmiana udziałów wspólników nie powoduje też powstania zaległości podatkowej i nie wymaga korekt podatku lub zaliczek zapłaconych zgodnie z historyczną proporcją udziału w zysku. Zmiany te mają bowiem wpływ tylko na rozliczenia na przyszłość. Powyższe potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora KIS z 3 lipca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.448.2020.1.AC, z której wynika m.in., że:

wspólnik spółki komandytowej był zobowiązany do rozliczania przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce komandytowej proporcjonalnie do posiadanego udziału w zyskach spółki obowiązującego na moment uzyskania przychodów i poniesienia kosztów,

w przypadku zmiany wielkości prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki komandytowej wspólnik nie ma obowiązku korygowania swoich wcześniejszych rozliczeń w podatku dochodowym,

u wspólników spółki komandytowej opodatkowaniu podlega dochód odpowiadający udziałowi w zysku tej spółki określonemu według stanu na koniec roku podatkowego; zmiana tej proporcji po zakończeniu roku, przed podjęciem uchwały o podziale zysku za ten rok, jest podatkowo neutralna,

wypłata zysku spółki komandytowej na rzecz wspólnika, w proporcji wyższej w stosunku do tej, jaka obowiązywała w roku, w którym zysk ten był wypracowany, nie skutkuje powstaniem u wspólnika przychodu z tytułu uzyskanych nieodpłatnych świadczeń,

przychody spółki komandytowej, co do zasady, stanowią już w momencie ich powstania przychody jej wspólników i u nich też są opodatkowane dochody uzyskane z tego tytułu na przestrzeni roku podatkowego z zachowaniem proporcji określonej przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, jeżeli Zyski zatrzymane zostały wypłacone technicznie przez Spółkę (po uchwale podjętej przez wspólników Spółki), nie powstanie obowiązek podatkowy u Wnioskodawcy, gdyż zyski te zostały już opodatkowane w przeszłości, a Spółka nie będzie pełnić funkcji płatnika podatku dochodowego. Wypłaty na podstawie powołanych przepisów nie będą opodatkowane, ich opodatkowanie doprowadziłoby bowiem do bezprawnego podwójnego opodatkowania dochodu.

Fakt, że Zyski zatrzymane są wypłacone z technicznego punktu widzenia przez Spółkę obecnie będącą podatnikiem CIT jest bez znaczenia z punktu widzenia prawa podatkowego. W tym bowiem przypadku Spółka będzie jedynie wykonawczynią zobowiązania na podstawie podjętej przez jej wspólników uchwały o wypłacie zysku, której podjęcie mieściło się w uprawnieniach wspólników spółki komandytowej.

Podsumowując, w zakresie wypłaty Zysków zatrzymanych za okres kiedy spółka komandytowa nie była podatnikiem podatku CIT (do 31 grudnia 2020 r.) nie powstanie u Wnioskodawcy żadne zobowiązanie podatkowe, a to z uwagi na to, że takie wypłaty na podstawie Ustawy Nowelizującej 2021 nie będą opodatkowane - były już opodatkowane na bieżąco przez aktualnych na moment osiągania przez Spółkę zysków wspólników. Bez znaczenia pozostaje fakt dołączenia do grona wspólników przez Wnioskodawcę.

Pana stanowisko w sprawie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z dywidend i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostały określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT - są one przychodami z kapitałów pieniężnych, powstają w momencie ich faktycznego uzyskania przez podatnika.

Uszczegółowieniem powołanego przepisu jest art. 24 ust. 5 Ustawy o PIT, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a Ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60.000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

W świetle natomiast art. 21 ust. 40 Ustawy o PIT, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 51a, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

1.posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub

2.jest członkiem zarządu:

a.spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

b.spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

3.jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Jak stanowi natomiast art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych oznacza to:

a.podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot,

lub

b.podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

ten sam inny podmiot lub

małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.podatnika i jego zagraniczny zakład.

Z kolei z art. 23m ust. 2 pkt 3 Ustawy o PIT wynika, że przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jedyne, co łączy komplementariusza (spółkę z o.o.) z Wnioskodawcą, to fakt, że Wnioskodawca pełni rolę prokurenta w spółce komplementariusza.

By ocenić, czy istnieje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania o 50% przychodów uzyskanych przez Wnioskodawcę, nie więcej niż 60.000 zł w roku podatkowym, w związku ze zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 51a Ustawy o PIT, należy przyjrzeć się czy warunki wskazane w art. 21 ust. 40 Ustawy o PIT nie mają w opisanej sytuacji zastosowania.

Wnioskodawca nie posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce będącej Komplementariuszem w Spółce - nie posiada żadnych udziałów, więc warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 40 pkt 1 Ustawy o PIT nie jest spełniony.

Wnioskodawca nie jest członkiem zarządu ani spółki będącej Komplementariuszem w tej Spółce ani spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce będącej Komplementariuszem w tej Spółce, więc warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 40 pkt 2 Ustawy o PIT nie jest spełniony.

Wnioskodawca nie jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce będącej Komplementariuszem w tej Spółce, ponieważ nie wywiera on znaczącego wpływu na żaden z tych podmiotów - jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie jest on spokrewniony ani nie jest spowinowacony z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce będącej Komplementariuszem w tej Spółce, dlatego też warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 40 pkt 3 Ustawy o PIT nie jest spełniony.

Fakt pełnienia funkcji prokurenta przez Wnioskodawcę nie wpływa na prawo do zastosowania zwolnienia.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji występuje prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51a Ustawy o PIT, a co za tym idzie istnieje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania o 50% przychodów uzyskanych przez Komandytariusza (RR), nie więcej niż 60 000 zł w roku podatkowym, w związku ze zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 51a Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”), spółki komandytowe uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2021 r. lub 1 maja 2021 r. (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszy ustawy zmieniającej). Zatem spółka komandytowa przestała być spółką transparentną podatkowo.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy zmieniającej:

Do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującymi przed dniem, w którym spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z ustawy zmieniającej wynika, że dla wypracowanego dochodu z udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej, przed zmianą jej statusu podatkowego, stosuje się zasady opodatkowania obowiązujące przed 1 stycznia 2021 roku (lub 1 maja 2021 roku).

Do 31 grudnia 2020 roku (lub 30 kwietnia 2021 roku) wspólnicy spółki komandytowej zobowiązani byli na bieżąco w ciągu roku rozliczać wynikające z działalności spółki przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów (dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych) i płacić w trakcie roku zaliczki na podatek. W zeznaniu rocznym rozliczali uzyskany dochód (ewentualnie wykazywali stratę). Obowiązki te występowały po ich stronie niezależnie od dokonywanych na ich rzecz przez spółkę wypłat zysku, tj. obowiązek obliczenia należnego podatku i jego zapłaty występował po stronie wspólników spółki komandytowej także wtedy, gdy wspólnicy nie otrzymali wypłaty tego zysku.

Z ustawy zmieniającej wynika, że również wypłata wypracowanego przez spółkę komandytową zysku do 31 grudnia 2020 roku (lub 30 kwietnia 2021 roku) po tym terminie będzie dla wspólników spółki komandytowej obojętna podatkowo. Bez znaczenia jest także data podjęcia uchwały w tym zakresie.

Z tych względów wypłacane przez spółkę komandytową zyski z okresu, w którym była podmiotem transparentnym podatkowo w dalszym ciągu należy traktować jak wypłatę zysku wypracowanego przez spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, opodatkowanego już uprzednio przez wspólników takiej spółki.

W konsekwencji wypłata na Pana rzecz Zatrzymanych zysków nie będzie stanowiła przychodów podatkowych stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy zmieniającej.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przy czym w myśl art. 5a pkt 31 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych przez komandytariusza z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Wyżej wymienione zwolnienie nie będzie miało jednak zastosowania w sytuacji, gdy istniejące pomiędzy wspólnikami spółki komandytowej powiązania lub sposób kierowania spółką wskazywać będą na „optymalizacyjny” charakter założenia i prowadzenia takiej spółki przez wspólników.

Jednocześnie ustawodawca uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia komandytariuszom powiązanym (w powyższy sposób) z komplementariuszem – zgodnie z art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 51a, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

1) posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub

2) jest członkiem zarządu:

a) spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

b) spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

3) jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Jak stanowi art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

ten sam inny podmiot lub

małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawna i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. e, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład.

Z kolei z art. 23m ust. 2 pkt 3 cytowanej ustawy wynika, że:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

W sytuacji przedstawionej we wniosku wyłączenie, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie w sprawie zastosowania. Nie posiada Pan bezpośrednio lub pośrednio udziałów w spółce będącej komplementariuszem Spółki, nie jest członkiem zarządu spółki będącej komplementariuszem i nie jest powiązany kapitałowo lub osobowo ze spółką będącą komplementariuszem. Nie jest Pan podmiotem powiązanym komplementariusza, ani wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów Komplementariusza.

W konsekwencji przy ustalaniu wysokości podatku należnego od wypłaconych Panu przychodów z tytułu udziału w zyskach Spółki za okres gdy była podatnikiem CIT występuje prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Dokonana przez Organ ocena stanowiska przedstawionego przez Pana dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w przedmiotowej sprawie wystąpią po Pana stronie. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii obowiązków innych podmiotów – Spółki.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).