Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.281.2024.2.AWO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.281.2024.2.AWO

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na rozbudowę instalacji fotowoltaicznej oraz zakup i montaż magazynu energii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 maja 2024 r. (wpływ 12 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedsięwzięcie związane jest z modernizacją i rozbudową instalacji fotowoltaicznej poprzez zakup magazynu energii w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (budynek wolnostojący) w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Budynek jest już wybudowany i użytkowany, a Pan jest jego właścicielem. Panele fotowoltaiczne są zainstalowane na dachu budynku, a magazyn energii jest zainstalowany w budynku, którego dotyczy wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Służyły wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego przeznaczonego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakupione w roku 2022 i spełni ramy czasowe, tzn. okres trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie przekroczy 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan właścicielem.

Zakupienie magazynu energii jest działaniem zmierzającym do ograniczenia zużycia energii i jest związane ze sposobem zasilania budynku w energię elektryczną. Zmniejszy się zatem zapotrzebowanie na energię elektryczną, a tym samym poprawiła się efektywność energetyczna budynku mieszkalnego oraz równocześnie zredukowana została emisja gazów cieplarnianych.

Zakupiony magazynem energii jest osprzętem i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, bez której nie mógłby działać i gromadzić nadwyżki powstałej energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną. Magazyn energii [przynależy - przypis organu] do zapisu o ogniwach fotowoltaicznych wraz z osprzętem, który ujęty jest w katalogu i tym samym podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Zgodnie interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114‑KDIP3‑2.4011.474.2023.2.AC - magazyn energii jest trwałą częścią instalacji fotowoltaicznej, co oznacza, że bez paneli fotowoltaicznych nie może pełnić swojej funkcji - magazynowania wyprodukowanej przez nie energii.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan natomiast, że:

Wydatek został poniesiony przez Pana na zakup magazynu energii (...) wraz z usługą montażu, bo firma, u której dokonywano zakupu magazynu, montowała go również.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, jak należy rozumieć stwierdzenie: „Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakupione w roku 2022”? Co dokładnie Pan zakupił w 2022 r.?

Magazyn energii został zakupiony w marcu 2022 r. Zakupił Pan magazyn energii (...). Faktura za zakup i montaż magazynu została wystawiona jedna - na dwie rzeczy jednocześnie 22 marca 2022 r.

Faktura została wystawiona przez firmę (...), która z tego co Panu wiadomo nie korzysta ze zwolnienia od podatku [od towarów i usług - przypis organu].

Faktura został wystawiona tylko na Pana dane. W Pana małżeństwie nie panuje ustrój wspólności majątkowej. Opisany budynek nie stanowi majątku wspólnego - jest on tylko Pana majątkiem (majątkiem osobistym).

Prace nie obejmowały żadnych utylizacji.

Pana forma opodatkowania (była i jest) - jednolita stawka podatku (19%).

W momencie dokonywania odliczeń budynek był i jest Pana własnością.

Tak, wydatki zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 [ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków - przypis organu].

Wydatki zostały poniesione tylko z Pana majątku osobistego.

Pytanie

Mając na uwadze podane przez Pana - w uzupełnieniu wniosku - informacje, przyjmuję, że przedmiotem Pana pytania jest kwestia:

Czy rozbudowę instalacji fotowoltaicznej o zakup i montaż magazynu energii można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, rozporządzenie Ministra [załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273) - przypis organu] zawiera wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w którym jednym z kosztów wymienione jest ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (punkt 13).

W konsekwencji, uważa Pan, że interpretacja punktu 13 (lub jego odpowiednika) oraz rozbudowa o magazyn energii (lub jej odpowiednik), pozwala na zakwalifikowanie do punktu 13 [magazynu energii - przypis organu] jako osprzętu i uznanie jako koszt do ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W Pana ocenie, koszty zakupu magazynu energii, czyli ogniwa, a co za tym idzie rozbudowę o magazyn energii istniejącej instalacji fotowoltaicznej - można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podkreślił Pan, że przesłanką do powyższej konkluzji jest fakt, że magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt, samodzielnie bez paneli fotowoltaicznych nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Jednocześnie, przyczynia się do obniżenia konsumpcji energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z sieci energetycznej oraz znacznie redukuje ilość energii elektrycznej oddanej do sieci elektrycznej, która była wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne, a nie została zużyta podczas bieżącej - własnej - konsumpcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to (m.in.):

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),

montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

Pana wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na rozbudowę instalacji fotowoltaicznej - wydatek na zakup i montaż magazynu energii.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in. to, że zakupiony magazyn energii jest osprzętem i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, bez której nie mógłby działać/gromadzić nadwyżki powstałej energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną.

Ponadto, wskazał Pan również, że:

przedsięwzięcie związane jest z modernizacją i rozbudową instalacji fotowoltaicznej poprzez zakup magazynu energii w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (budynek wolnostojący) w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,

wydatki zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,

panele fotowoltaiczne służyły wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego przeznaczonego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych,

zakupienie magazynu energii jest działaniem zmierzającym do ograniczenia zużycia energii i jest związane ze sposobem zasilania budynku w energię elektryczną,

zmniejszy się zapotrzebowanie na energię elektryczną, a tym samym poprawiła się efektywność energetyczna budynku mieszkalnego oraz równocześnie zredukowana została emisja gazów cieplarnianych.

Z wyżej wskazanych względów, skoro - stosownie do Pana wskazania - magazyn energii: „jest osprzętem i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej”, to - jeśli opisany wydatek nie został przez Pana:

zaliczony do kosztów uzyskania przychodów,

odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

zwrócony Panu w jakiejkolwiek formie, lub

sfinansowany (dofinansowany) ze środków:

Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

- wówczas może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków.

Ustawodawca wyraźnie bowiem zaznaczył, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej dotyczą warunków wskazanych w treści art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (powyższe wyliczenie).

Mając powyższe na uwadze, przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).