Wykazanie przez płatnika w informacji PIT-11 składek na rzecz samorządu zawodowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.169.2024.3.IR

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.169.2024.3.IR

Temat interpretacji

Wykazanie przez płatnika w informacji PIT-11 składek na rzecz samorządu zawodowego.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego  od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Pismem złożonym 26 kwietnia 2024 r. i 29 kwietnia 2024 r. uzupełniono wniosek. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W strukturze zatrudnienia … ZOZ w A. występują stanowiska: fizjoterapeuty, pielęgniarki oraz położnej rodzinnej, należące do grupy zawodów medycznych. Warunkiem umożliwiającym zatrudnienie w ramach stosunku pracy jest posiadanie przez pracownika prawa wykonywania zawodu wynikające z przynależności do samorządu zawodowego na mocy odrębnych regulacji prawnych. Zatrudnieni w … ZOZ w A. fizjoterapeuci legitymują się przynależnością do …, z kolei pielęgniarki i położne należą do … w B. Przynależność do samorządu zawodowego wiąże się z opłacaniem składki członkowskiej. W przypadku złożenia przez pracownika dyspozycji o potrącaniu składki z listy płac, pracodawca pośredniczy w jej przekazywaniu na rzecz wskazanej przez pracownika organizacji.

… jest samorządem zawodowym, zrzeszającym wszystkich polskich fizjoterapeutów z prawem wykonywania zawodu, której celem jest reprezentowanie osób wykonujących zawód fizjoterapeuty i sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem tego zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. … w B. jest jednostką organizacyjną samorządu pielęgniarek i położnych posiadającą osobowość prawną, która reprezentuje osoby wykonujące zawód pielęgniarki lub położnej, dba o interesy zawodowe, społeczne i gospodarcze tej grupy, a także o system kształcenia i jakość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.

Żadna ze wskazanych organizacji nie jest określona mianem związku zawodowego, nie figuruje także w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W ubiegłym roku … ZOZ w A. wykazał fizjoterapeutom, pielęgniarkom i położnym w PIT-11 za rok 2022 opłacone (do limitu 500 zł) składki w poz. 110, tj. „składki członkowskie na rzecz związków zawodowych pobrane przez płatnika, podlegające odliczeniu od dochodu, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2c ustawy”, w oparciu o dostępne publikacje prawno-podatkowe wykazujące związek między obligatoryjną przynależnością do samorządu zawodowego a możliwością wykonywania zawodów medycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, co docelowo umożliwia zaliczenie składek członkowskich do kosztów uzyskania przychodu (np. publikacje w odniesieniu do pielęgniarek …: interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT-1.4011.321.2020.3.AP. Analogiczne stanowisko zostało zajęte również w interpretacji z dnia 20 czerwca 2016 r. sygn. IPPB/4511-356/16-2/AM oraz z dnia 19 kwietnia 2006 r. DZ/415-7/06).

W roku bieżącym pracodawca odstąpił od wykazania opłaconych składek członkowskich w PIT-11, kierując się m. in. informacjami uzyskanymi pod numerem telefonu Krajowej Informacji Skarbowej a także informacjami publikowanymi na stronach … (np. …), interpretacjami doradców podatkowych opublikowanych w roku 2023 (np. …), które jednoznacznie warunkują możliwość wykazania składek w PIT-11 w przypadku osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy od ich uiszczania na rzecz związków zawodowych, nie zaś samorządów zawodowych.

Pytanie

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wskazanie prawidłowego postępowania pracodawcy w zakresie wykazania w PIT-11 składek na rzecz samorządu zawodowego dla osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę, w celu ich odliczenia od dochodu. Z uwagi na roszczenie pracowników o skorygowanie przez pracodawcę PIT-11 za rok 2023 o składki członkowskie opłacone za pośrednictwem … ZOZ w A. na rzecz … oraz … w B.

Państwa stanowisko w sprawie po uzupełnieniu

Po przeanalizowaniu poszczególnych przepisów i interpretacji uznajemy prawidłowość rozliczeń dokonanych za rok 2023.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

·obliczenie,

·pobranie,

·wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Zasady poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy i obowiązki tych płatników reguluje przepis art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 powołanej ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Z kolei na mocy art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Państwa wątpliwość przedstawiona we wniosku dotyczy wykazania w PIT-11 składek na rzecz samorządu zawodowego dla osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę, w celu ich odliczenia od dochodu z uwagi na roszczenie pracowników o skorygowanie przez pracodawcę PIT-11 za rok 2023 o składki członkowskie opłacone za Państwa pośrednictwem na rzecz … oraz … w B.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że żadna ze wskazanych organizacji nie jest określona mianem związku zawodowego, nie figuruje także w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wskazany przez Państwa przepis art. 26 ust. 1 pkt 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek członkowskich zapłaconych na rzecz związków zawodowych, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 840 zł.

Powyższy przepis art. 26 ust. 1 pkt 2c ww. ustawy stanowi o odliczeniu od  dochodu składek członkowskich zapłaconych na rzecz związków zawodowych, a nie kwot składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika jest obowiązkowa.

Zgodnie z wzorem formularza PIT-11(29) za 2023 rok – Informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w części G poz. 123   wykazuje się  – podlegające odliczeniu od dochodu składki członkowskie na rzecz związków zawodowych pobrane przez płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem możliwości odliczenia od dochodu  kwot składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika jest obowiązkowa.

Ponadto należy wskazać, że zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, że:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Natomiast § 2 ww. artykułu stanowi, że:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Z treści art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Informacje i deklaracje podatkowe, w tym PIT-11 służą do odwzorowania zaistniałego w trakcie roku podatkowego stanu faktycznego, a nie do jego kreowania. Zatem, w informacji PIT-11 składanej za dany rok podatkowy płatnik winien wykazać między innymi takie kwoty zaliczek na podatek dochodowy, które odzwierciedlają jego działania jako płatnika, tzn. kwoty faktyczne pobrane w tym roku podatkowym.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i powołanych przepisów prawa podatkowego nie istnieje uzasadnienie do dokonania korekt informacji PIT-11 za 2023 rok skoro wskazanego przez Państwa odliczenia nie przewidują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wystawione informacje PIT-11 odzwierciedlają zaistniały w 2023 roku stan faktyczny, a więc wysokość faktycznie pobranych przez płatnika – Państwa – zaliczek na podatek dochodowy.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego Organ uznaje Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja odnosi się do skutków podatkowych dla Państwa jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stanu faktycznego zgodnie z treścią postawionego we wniosku pytania.

Odnosząc się do powołanych przez Państwo interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i wyłącznie w tych danych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).