Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.164.2024.1.AWO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.164.2024.1.AWO

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest - nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prosi Pani o stanowisko w sprawie montażu fotowoltaiki i pompy ciepła.

W roku 2022 podpisała Pani umowę na dofinansowanie montażu fotowoltaiki i pompy ciepła. W tym samym roku, wpłaciła Pani zaliczkę na kwotę (...) zł, jako zaliczkę na ten montaż - została wówczas przez Gminę wystawiona faktura, na podstawie której rozliczyła ją Pani w zeznaniu rocznym za rok 2022.

W roku 2023 wpłaciła Pani pozostałą kwotę w wysokości (...) zł.

(...) 2023 r. została wystawiona Pani faktura VAT.

Po interpretacji Sądu Najwyższego w (...) 2023 r. okazuje się, że Gmina w roku 2024 będzie wystawiać korekty na owe faktury z wartością zero i będzie wystawiać noty uznaniowe na daną wartość fotowoltaiki.

Fakt jest taki, że fakturę za wydatek, który Pani poniosła na montaż fotowoltaiki ma Pani z roku 2022 (którą Pani rozliczyła) i fakturę z (...) 2023 r., którą mogłaby Pani rozliczyć w zeznaniu rocznym, jednak ma Pani na względzie, że te faktury mają być korygowane (ale dopiero w roku 2024) i wystawiane mają być na to noty uznaniowe.

Pytanie

Czy istnieje możliwość rozliczenia ulgi termomodernizacyjnej?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że powinna Pani mieć możliwość odliczenia ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z obowiązującym prawem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Opisane przez Panią okoliczności dotyczą możliwości uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych przez Panią na: „montaż instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła”.

Z podanych przez Panią informacji wynika m.in. to, że jest Pani w posiadaniu dwóch faktur (zaliczkowej i końcowej) na montaż „fotowoltaiki i pompy ciepła”. Faktury zostały wystawione przez Gminę (podpisała Pani umowę na dofinansowanie montażu fotowoltaiki i pompy ciepła).

Co jednak istotne, podkreśliła Pani, że:

(…) Gmina w roku 2024, będzie wystawiać korekty na owe faktury z wartością zero i będzie wystawiać noty uznaniowe na daną wartość fotowoltaiki,

(…) te faktury mają byćkorygowane (ale dopiero w roku 2024) i wystawiane mają być na to noty uznaniowe.

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - wyrok z 30 marca 2023 r. sygn. akt C-612/21:

Artykuł 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy VAT nr 2006/112 (Dz. Urz. UE L z 2006 r., Nr 347, s.1) należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów odnawialnych źródeł energii na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.

Jak stanowi natomiast interpretacja ogólna z 2 maja 2024 r. w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia (...) 2023 r. w sprawach (...) Gmina O. i (...) Gmina L., znak sprawy (...):

W ocenie TSUE wykonywanie przez gminy czynności w zakresie instalacji systemów OZE i w zakresie usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest, w okolicznościach takich, jak rozpatrywane w ww. postępowaniach, nie stanowi zatem działalności gospodarczej, co oznacza, że w takich przypadkach gminy nie działają w charakterze podatników VAT i w konsekwencji wykonywane przez nie czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Innymi słowy, działania Gminy w związku z realizacją zadania polegającego na zakupie i montażu instalacji odnawialnych źródeł energii, nie stanowią dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (podatkiem VAT). Jednostki samorządu terytorialnego, realizując projekt montażu systemu odnawialnych źródeł energii na nieruchomości mieszkańców, nie działają jako podatnicy podatku VAT, ale jako organy władzy publicznej. Gmina nie jest zatem uprawniona do wystawiania faktur na rzecz mieszkańców.

Co równie ważne, zapowiedź wystawiania przez Gminę not uznaniowych, świadczy o tym, że dokonana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powinna być dokumentowana fakturą. Jeżeli zatem faktura została wystawiona nieprawidłowo, co potwierdza wystawienie noty uznaniowej, to podatnikowi nie będzie przysługiwało - w myśl obecnie obowiązujących przepisów - prawo do odliczenia poniesionego wydatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Reasumując, skoro faktury na opisane przez Panią przedsięwzięcie zostały wystawione przez Gminę (podpisała Pani bowiem umowę na dofinansowanie montażu fotowoltaiki i pompy ciepła), która - w zakresie wymienionych wyżej czynności i w świetle obecnie obowiązujących przepisów:

  • nie działa jako podatnik podatku VAT,
  • nie podlega opodatkowaniu VAT,

to nie przysługuje Pani prawo do odliczenia poniesionego wydatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Zgodnie bowiem z treścią art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z wyżej wskazanych względów, Pani stanowisko, zgodnie z którym:

(…) powinna mieć Pani możliwość odliczenia ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z obowiązującym prawem

uznaję więc za nieprawidłowe.

Obecnie obowiązuje przepisy nie przewidują bowiem podstaw do objęcia ulgą termomodernizacyjną wydatków udokumentowanych we wskazany we wniosku sposób. Ewentualne prawo do tego odliczenia umożliwić mogłaby jedynie nowelizacja przepisów w przedmiotowym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zastrzegam, że niniejsze rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy. Ewentualne prawo do odliczenia opisanych wydatków umożliwiłaby jedynie nowelizacja przepisów w przedmiotowym zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).