Możliwość dokonania odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.317.2024.2.RS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.317.2024.2.RS

Temat interpretacji

Możliwość dokonania odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości dokonania odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą niepełnosprawną i posiada na stałe orzeczenie o drugiej (umiarkowanej) grupie niepełnosprawności w związku ze służbą od dnia (...) 1999 r. wydane Decyzją nr (...) z dnia (...) 2002 r. i potwierdzone Decyzją nr (...) z dnia (...) 2007 r. przez Komisję Lekarską (...) i zatwierdzone na stałe Decyzją (...) przez Komisję Lekarską (...) 2007 r., a obejmujące m.in.:

(...)

Schorzenia (...) powodują Pana problemy związane z długim staniem, zmywaniem, wstawaniem z krzesła czy kanapy, wchodzenie po schodach oraz do wanny. Z kolei schorzenia serca i cukrzyca powodują trudności z jakimikolwiek pracami fizycznymi, bieganiem, wchodzeniem po schodach. W miesiącach od lutego do czerwca br. prowadził, prowadzi i będzie Pan prowadził remont mieszkania pod kątem lepszej funkcjonalności i ograniczenia barier, które przeszkadzają i utrudniają Pana codzienną egzystencję, tj. remont łazienki i kuchni.

Jeśli chodzi o remont łazienki to chciałby Pan usunąć wannę i zamontować kabinę prysznicową z odpowiednio niskim zabezpieczającym podłogę brodzikiem, co związane jest z Pana schorzeniami (...). Chciałby Pan również na ścianach położyć płytki, ułatwiające utrzymanie porządku w łazience, a na podłodze położyć przeciwpoślizgowe płytki. Zamontowanie kabiny prysznicowej wraz z panelem natryskowym pozwoli na zamontowanie szafki podumywalkowej z wysuwanymi i łagodnie domykającymi się szufladami. Dodatkowo liczy się Pan z ewentualną wymianą instalacji elektrycznej w tym gniazdek elektrycznych, oświetlenia oraz modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnej. W ramach przeprowadzanego remontu planuje Pan:

I.w odniesieniu do łazienki, zakup i montaż:

1)płytek na ścianę oraz przeciwślizgowych na podłogę,

2)kabiny prysznicowej wraz z odpływem oraz brodzikiem i zestawem natryskowym,

3)kleju do płytek, fug oraz farby sufitowej,

4)materiałów niezbędnych do remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz elektrycznej,

5)szafki podumywalkowej z wysuwanymi szufladami wraz z umywalką i baterią,

6)nowego oświetlenia,

7)innych - możliwych do wykrycia podczas prac remontowych materiałów budowlanych.

W odniesieniu do kuchni, to aktualnie posiada Pan szafki otwierane z półkami oraz górne szafki umieszczone na niewłaściwej dla Pana wysokości, które stwarzają Panu problemy korzystania z nich. Również układ tych szafek ulegnie zmianie w celu ich dostosowania do Pana możliwości zdrowotnych, w tym montaż szafki pod zlewem z wysuwanymi koszami oraz szafek dolnych z szufladami samodomykającymi się. Również brak odpowiednich płytek podłogowych może stanowić zagrożenie dla Pana zdrowia. W związku z pracami w kuchni może wystąpić potrzeba dostosowania do nowych warunków instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej.

II.w odniesieniu do kuchni, zakup i montaż:

1)przeciwślizgowych płytek podłogowych,

2)panelu na ścianie pomiędzy szafkami dolnymi i górnymi,

3)szafki dolne z wysuwanymi szufladami wraz z szafką narożną posiadającą kosz obrotowy na garnki,

4)obniżone szafki górne - otwierane i zamykane na docisk,

5)blat kuchenny,

6)materiałów związanych z remontem instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej,

7)oświetlenie w innych miejscach,

8)zlew z baterią,

9)farby na sufit i ściany,

10)innych - możliwych do wykrycia podczas prac remontowych materiałów budowlanych.

Mieszka Pan w lokalu położonym na III piętrze w budynku mieszkalnym w (...) (budynek posiada windę). Lokal jest własnością Pana oraz żony i składa się z 3 pokoi, kuchni, łazienki, WC i przedpokoju o łącznej powierzchni 61,4 m2. Wydatki na remont poniesie Pan z własnych, odkładanych na ten cel środków i dokumentować je będzie fakturami na swoje nazwisko.

Nie będzie Pan korzystał z żadnej pomocy finansowej. Utrzymuje się Pan tylko i wyłącznie z emerytury podlegającej opodatkowaniu w Polsce. Obecnie ma Pan 71 lat i schorzenia postępują, a nie cofają się, więc dostosowanie łazienki i kuchni do Pana stanu zdrowia jest niezbędne, aby mógł Pan lepiej funkcjonować i przeżyć w nieco lepszej kondycji fizycznej i psychicznej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Posiada Pan orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organ orzekający do jednego ze stopni niepełnosprawności (drugiej grupy inwalidów), określonych w odrębnych przepisach.

Wszystkie wydatki związane z remontem łazienki oraz kuchni są związane z przystosowaniem mieszkania oraz jego wyposażeniem odpowiadającym Pana indywidualnym potrzebom wynikającym z rodzaju posiadanej przez Pana niepełnosprawności.

Pytanie

1.Czy może Pan dokonać odpisu wskazanych powyżej wydatków poniesionych na remont łazienki na podstawie przepisów art. 26 ust. 1 pkt 6 i art. 26 ust. 7a pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy może Pan dokonać odpisu wskazanych powyżej wydatków poniesionych na remont kuchni na podstawie przepisów art. 26 ust. 1 pkt 6 i art. 26 ust. 7a pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, na oba wyżej postawione pytania odpowiedź jest twierdząca.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Na mocy art. 26 ust. 7a pkt 1 omawianej ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Na mocy art. 26 ust. 7b omawianej ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1)I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b)znaczny stopień niepełnosprawności;

2)II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy albo

b)umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z wniosku wynika, że posiada Pan orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z (...) 2002 r. wydane przez Komisję Lekarską (...).

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Katalog wydatków zawarty w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a cyt. ustawy jest niedozwolona.

Należy również pokreślić, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

Mając na uwadze powyższe zgodzić należy się z Pana stanowiskiem, że na podstawie przepisu art. 26 ust. 7a pkt 1 i pkt 3 w związku z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie Pan uprawniony do odliczenia od dochodu, w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej, wymienionych przez Pana wydatków związanych z remontem kuchni i łazienki oraz związanych z tym zakupem i montażem urządzeń.

Jak bowiem wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia – poniesie Pan te wydatki na przystosowanie i wyposażenie ww. pomieszczeń, odpowiadające Pana indywidualnym potrzebom wynikającym z posiadanej niepełnosprawności.

Wobec tego, skoro poniesione wydatki ułatwią Panu wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z Pana niepełnosprawności, to wydatki te będzie mógł Pan odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 26 ust. 7a pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.